Dempere Ripmo AF/karbon?
|
Dempere Ripmo AF/karbon?
#2592227
20/02/2020 22:23
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 273
Drømme-Lars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 273 |
En av flere kandidater til ny sykkel. Hva sier de vise om demperne på AF (luft DVO) i forhold til karbonmod. (Dpx2 og Flott 36)? For og imot...
Redigert av Drømme-Lars; 20/02/2020 22:24.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592241
21/02/2020 07:26
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Jeg har ikke eid DVO selv, men jeg har ikke hørt en eneste klage på DVO noen gang. Og de (luft)gaflene/demperne jeg har prøvd har vært på høyde med Fox og RockShox.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592251
21/02/2020 08:28
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
På en sykkel til 30k er det et sinnsykt scoop å få så bra dempere. DVO er heeeelt der oppe med de andre beste. At du får toppmodell dempere på såpass rimelig sykkel er villt bra.
Eneste "men" er hvordan service-tilgang på DVO er, noe jeg ikke vet.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592258
21/02/2020 09:26
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Service på DVO er ikke noe problem, BC-Verksted, Gira Sykkel, Top-Tubes, Flytsti + mange flere kan serve DVO, samt selvsagt Hi5 Sport i Hemsedal som er den norske importøren. Ville ikke bekymra meg for det.
Jeg har ikke prøvd DVO dempere før jeg fikk min egen Ripmo AF nå nylig, må si jeg liker dem veldig godt, og de fleste som tester Ripmo AF skryter av demperne. (ikke uventa)
Fox DPX2, X2 og 36 Grip/Grip2 er også veldig veldig bra dempere.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Ripen]
#2592259
21/02/2020 09:28
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Service på DVO er ikke noe problem, BC-Verksted, Gira Sykkel, Top-Tubes, Flytsti + mange flere kan serve DVO, samt selvsagt Hi5 Sport i Hemsedal som er den norske importøren. Ville ikke bekymra meg for det.
Jeg har ikke prøvd DVO dempere før jeg fikk min egen Ripmo AF nå nylig, må si jeg liker dem veldig godt, og de fleste som tester Ripmo AF skryter av demperne. (ikke uventa)
Fox DPX2, X2 og 36 Grip/Grip2 er også veldig veldig bra dempere. Flott svar ang service Ripen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592297
21/02/2020 12:43
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 821 |
Er noen år siden jeg hadde en Diamond gaffel, eneste å utsette på var noen litt for myke materialer inne i når man tok service på den. Men det er ganske liten anmerkning altså, litt forsiktighet når man skrur på den så går det helt fint. Også mulig det er fikset ila de siste fem årene.
Super gaffel.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Ripen]
#2592332
21/02/2020 17:58
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 273
Drømme-Lars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 273 |
Service på DVO er ikke noe problem, BC-Verksted, Gira Sykkel, Top-Tubes, Flytsti + mange flere kan serve DVO, samt selvsagt Hi5 Sport i Hemsedal som er den norske importøren. Ville ikke bekymra meg for det.
Jeg har ikke prøvd DVO dempere før jeg fikk min egen Ripmo AF nå nylig, må si jeg liker dem veldig godt, og de fleste som tester Ripmo AF skryter av demperne. (ikke uventa)
Fox DPX2, X2 og 36 Grip/Grip2 er også veldig veldig bra dempere. Hvilket bygg gikk du for?
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Ripen]
#2592343
21/02/2020 19:51
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Kort svar: DVO og Fox er begge knall, du blir fornøyd!
Lengre svar; Jeg har en Ripmo AF med DVO luft foran og bak. Jeg vil si den generelle følelsen i bakdemper og gaffel er helt på høyde med Fox. Har ikke testet back-to-back, så vanskelig å pinpointe eventuelle forskjeller.
Så for meg er den viktigste forskjellen i hvilke justeringsmuligheter man har. DVO gaffelen på Ripmo AF har low-speed og high-speed compression. Fox Fit4 (standard på Ripmo carbon?) har kun 3-pos plattform, mens Grip2 har low-speed/high-speed compression og low-speed/high-speed rebound. Selv setter jeg veldig pris på high-speed compression justering, så foretrekker DVO Diamond D1 fremfor Fox Float 36 Fit4. Ripen; hvilke justeringsmuligheter er på gaffelen til Ripmo Carbon, altså "Fox Float 36 Performance Series 160mm, 29”, 110x15"? Ibis lar deg oppgradere til Grip2 på alle modeller, den muligheten ville jeg valgt!
På bakdemperen har DVO Topaz 3-pos compression justering (open - firm - "closed"). samme som Fox DPX2. Men DPX2 kan du i tillegg finjustere "open mode". Med X2 (oppgradering) har du både low-speed/high-speed compression og rebound justering. Ibis sitt demperoppheng er såpass stødig at jeg ikke savner low-speed compression justering (utover 3-pos; open - firm - "closed", som DVO har).
Eneste ankepunktet mitt på DVO, er at jeg skulle ønske at gaffelen ble litt fastere med kompresjonsdempingen på maks. Dette gjelder kun ved stående klatring på grus/asfalt, så lever fint med det altså.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Mmar]
#2592345
21/02/2020 20:02
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
Kort svar: DVO og Fox er begge knall, du blir fornøyd!
Lengre svar; Jeg har en Ripmo AF med DVO luft foran og bak. Jeg vil si den generelle følelsen i bakdemper og gaffel er helt på høyde med Fox. Har ikke testet back-to-back, så vanskelig å pinpointe eventuelle forskjeller.
Så for meg er den viktigste forskjellen i hvilke justeringsmuligheter man har. DVO gaffelen på Ripmo AF har low-speed og high-speed compression. Fox Fit4 (standard på Ripmo carbon?) har kun 3-pos plattform, mens Grip2 har low-speed/high-speed compression og low-speed/high-speed rebound. Selv setter jeg veldig pris på high-speed compression justering, så foretrekker DVO Diamond D1 fremfor Fox Float 36 Fit4. Ripen; hvilke justeringsmuligheter er på gaffelen til Ripmo Carbon, altså "Fox Float 36 Performance Series 160mm, 29”, 110x15"? Ibis lar deg oppgradere til Grip2 på alle modeller, den muligheten ville jeg valgt!
På bakdemperen har DVO Topaz 3-pos compression justering (open - firm - "closed"). samme som Fox DPX2. Men DPX2 kan du i tillegg finjustere "open mode". Med X2 (oppgradering) har du både low-speed/high-speed compression og rebound justering. Ibis sitt demperoppheng er såpass stødig at jeg ikke savner low-speed compression justering (utover 3-pos; open - firm - "closed", som DVO har).
Eneste ankepunktet mitt på DVO, er at jeg skulle ønske at gaffelen ble litt fastere med kompresjonsdempingen på maks. Dette gjelder kun ved stående klatring på grus/asfalt, så lever fint med det altså.
Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592354
21/02/2020 21:20
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel
Nei. Progressiviteten endres med volume spacers. Det er dempingen, ikke fjæringen, som påvirkes av lufttrykket i piggybacken. Må innrømme at jeg ikke har eksperimentert mye med det ennå, satt den i midten som anbefalt for min vekt og vært fornøyd med det. Men godt poeng likevel! Veier opp for manglende kompresjonsjustering (som sagt ikke noe jeg har savnet så langt). Kan også nevnes at DVO har en negativ spiralfjær som påvirker sensitiviten i starten av vandringen, uten å påvirke midten eller bunnen. I praksis gir det deg muligheten til å endre progressiviteten på stien, kun ved å justere på en bryter og endre lufttrykk. Hvis du blåser gjennom vandringen for fort pumper du inn mer luft. Og så tar du et par klikk på OTTen slik at den blir mykere i starten igjen.
Redigert av marley; 21/02/2020 21:22.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Mmar]
#2592430
22/02/2020 20:47
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel
Nei. Progressiviteten endres med volume spacers. Det er dempingen, ikke fjæringen, som påvirkes av lufttrykket i piggybacken. Må innrømme at jeg ikke har eksperimentert mye med det ennå, satt den i midten som anbefalt for min vekt og vært fornøyd med det. Men godt poeng likevel! Veier opp for manglende kompresjonsjustering (som sagt ikke noe jeg har savnet så langt). Kan også nevnes at DVO har en negativ spiralfjær som påvirker sensitiviten i starten av vandringen, uten å påvirke midten eller bunnen. I praksis gir det deg muligheten til å endre progressiviteten på stien, kun ved å justere på en bryter og endre lufttrykk. Hvis du blåser gjennom vandringen for fort pumper du inn mer luft. Og så tar du et par klikk på OTTen slik at den blir mykere i starten igjen. Hva DVO har fortalt meg er at du får samme effektiv som med volum spacer ved å endre på trykket i piggybacken.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: polkaDOT]
#2592443
23/02/2020 01:26
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel
Nei. Progressiviteten endres med volume spacers. Det er dempingen, ikke fjæringen, som påvirkes av lufttrykket i piggybacken. Må innrømme at jeg ikke har eksperimentert mye med det ennå, satt den i midten som anbefalt for min vekt og vært fornøyd med det. Men godt poeng likevel! Veier opp for manglende kompresjonsjustering (som sagt ikke noe jeg har savnet så langt). Kan også nevnes at DVO har en negativ spiralfjær som påvirker sensitiviten i starten av vandringen, uten å påvirke midten eller bunnen. I praksis gir det deg muligheten til å endre progressiviteten på stien, kun ved å justere på en bryter og endre lufttrykk. Hvis du blåser gjennom vandringen for fort pumper du inn mer luft. Og så tar du et par klikk på OTTen slik at den blir mykere i starten igjen. Hva DVO har fortalt meg er at du får samme effektiv som med volum spacer ved å endre på trykket i piggybacken. Høres rart ut. Jeg forstår ikke hvordan. Hvis det stemmer er jo det et stort pluss, som de burde markedsføre tydeligere. Er jo ikke det de skriver på nettsiden http://tech.dvosuspension.com/tuning/topaztuning/understanding-the-bladder/De sier høyere trykk gjør at den blir fastere gjennom hele vandringen... Jeg tolker ikke det i retning at du kan styre progressiviteten. Men har som sagt ikke testet å justere trykket ennå 
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Mmar]
#2592457
23/02/2020 08:11
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel
Nei. Progressiviteten endres med volume spacers. Det er dempingen, ikke fjæringen, som påvirkes av lufttrykket i piggybacken. Må innrømme at jeg ikke har eksperimentert mye med det ennå, satt den i midten som anbefalt for min vekt og vært fornøyd med det. Men godt poeng likevel! Veier opp for manglende kompresjonsjustering (som sagt ikke noe jeg har savnet så langt). Kan også nevnes at DVO har en negativ spiralfjær som påvirker sensitiviten i starten av vandringen, uten å påvirke midten eller bunnen. I praksis gir det deg muligheten til å endre progressiviteten på stien, kun ved å justere på en bryter og endre lufttrykk. Hvis du blåser gjennom vandringen for fort pumper du inn mer luft. Og så tar du et par klikk på OTTen slik at den blir mykere i starten igjen. Hva DVO har fortalt meg er at du får samme effektiv som med volum spacer ved å endre på trykket i piggybacken. Høres rart ut. Jeg forstår ikke hvordan. Hvis det stemmer er jo det et stort pluss, som de burde markedsføre tydeligere. Er jo ikke det de skriver på nettsiden http://tech.dvosuspension.com/tuning/topaztuning/understanding-the-bladder/De sier høyere trykk gjør at den blir fastere gjennom hele vandringen... Jeg tolker ikke det i retning at du kan styre progressiviteten. Men har som sagt ikke testet å justere trykket ennå  «The use of a bladder, however, also gives you another tuning option. To wit, you can unscrew the green cap on the external reservoir and adjust the pressure inside that little balloon. There’s a fairly narrow range of adjustment here—just 30 PSI, but it makes a substantial impact on shock feel. Adding pressure makes the shock firmer throughout its entire stroke. Reducing pressure does the opposite. In other words, changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down, as opposed to changing the shape of the curve, which is what you accomplish with those volume spacers.» Jepp, sakset fra pinkbike sin review av topazen 
Redigert av BRD; 23/02/2020 08:17.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592466
23/02/2020 09:44
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Jeg *oppgraderte* min high-end karbonsykkel til DVO Topaz, og er veldig fornøyd. Stort negativkammer og mange muligheter for justering gjør at man kan få den ganske "coilete", med veldig fin sensitivitet i toppen uten at den blir dvask lengre ned i vandringen. At man får DVO-dempere med veiledende pris 16k på en komplett sykkel til 29k er direkte imponerende, og veldig fornuftig prioritering av penger.
Har ikke hatt Fox på mange år, så kan ikke sammenligne direkte. Det får jeg derimot snart, når min bestilte Ripmo 2 med X2 og 36 Grip 2 Factory kommer. Ideelt sett skulle jeg kanskje hatt en DPX bakdemper framfor X2, men der var valget "bare" Performance, som mangler justering for low speed compression, og den har heller ikke low og high speed rebound.
Ellers er jeg enig i at trykket i luftblæra påvirker kompresjonsdempingen gjennom hele vandringen. Effekten er ganske påtakelig, og er verdt å eksperimentere litt med. Volumet i blæra og trykkintervallet man justerer i (170-200psi) er også veldig lite, så jeg vil anbefale å sjekke det en gang i blant.
Redigert av JonAre; 23/02/2020 10:06. Rediger grunn: rettelse pris
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592469
23/02/2020 10:05
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Kanskje mer relevant for det originale spørsmålet: Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig for DVO vs Fox i valget, men det idelle er jo å få prøve syklene selv. Jeg lånte Ripmo 1 og Ripmo AF av Ripen og Probike, og i lokalt knoteterreng var Ripmo 1 klart å foretrekke. En god slump av det var nok grovere og tyngre dekk (Assegai vs DHF/Aggressor 2.5), men sykkelen veier vel fort en kilo mer også. Ripmo NX koster riktignok 45% mer enn AF NX veiledende, og den var for all del ikke 45% bedre.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592479
23/02/2020 10:53
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 273
Drømme-Lars
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 273 |
Strålende respons folkens. Det grubles...
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: BRD]
#2592551
24/02/2020 05:16
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
«The use of a bladder, however, also gives you another tuning option. To wit, you can unscrew the green cap on the external reservoir and adjust the pressure inside that little balloon. There’s a fairly narrow range of adjustment here—just 30 PSI, but it makes a substantial impact on shock feel. Adding pressure makes the shock firmer throughout its entire stroke. Reducing pressure does the opposite. In other words, changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down, as opposed to changing the shape of the curve, which is what you accomplish with those volume spacers.» Jepp, sakset fra pinkbike sin review av topazen  "changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down" - det er vel feil. Er ikke fjæringen man påvirker, det gjør man med trykket i hovedventilen. Det er som Jon Are skriver kompresjonsdempingen som påvirkes av blæretrykket.
Redigert av marley; 24/02/2020 05:17.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Mmar]
#2592554
24/02/2020 06:29
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
«The use of a bladder, however, also gives you another tuning option. To wit, you can unscrew the green cap on the external reservoir and adjust the pressure inside that little balloon. There’s a fairly narrow range of adjustment here—just 30 PSI, but it makes a substantial impact on shock feel. Adding pressure makes the shock firmer throughout its entire stroke. Reducing pressure does the opposite. In other words, changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down, as opposed to changing the shape of the curve, which is what you accomplish with those volume spacers.» Jepp, sakset fra pinkbike sin review av topazen  "changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down" - det er vel feil. Er ikke fjæringen man påvirker, det gjør man med trykket i hovedventilen. Det er som Jon Are skriver kompresjonsdempingen som påvirkes av blæretrykket. Kurven til kompresjonsdempingen ja. Det er jo det det står. Den gjør jo det samme som å forandre lufttrykket på en IFP i for eks en monarch når man tuner den til en spesifikk ramme. Forskjellen er at du kan gjøre dette enkelt selv. Fra dvo sin side: «The bladder pressure also has an effect on the entire stroke of the shock. The higher the bladder pressure the firmer the shock will be. The lower the pressure, the softer. Lighter riders can run a lower bladder pressure and heavier riders should ride a higher pressure.»
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: BRD]
#2592635
24/02/2020 17:38
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Kurven til kompresjonsdempingen ja. Det er jo det det står.
"Spring" er fjær, så mener fortsatt pinkbike sin setning er feil. Volume spacers påvirker fjæringen, blæra påvirker dempingen. Den gjør jo det samme som å forandre lufttrykket på en IFP i for eks en monarch når man tuner den til en spesifikk ramme. Forskjellen er at du kan gjøre dette enkelt selv.
Der er jeg enig.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Mmar]
#2592658
24/02/2020 20:52
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 807 |
Kurven til kompresjonsdempingen ja. Det er jo det det står.
"Spring" er fjær, så mener fortsatt pinkbike sin setning er feil. Volume spacers påvirker fjæringen, blæra påvirker dempingen. https://youtu.be/IyH8hNLr1m0
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592674
24/02/2020 23:19
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Ok, jeg er enig nå. Takk!
Redigert av marley; 24/02/2020 23:20.
|
|
|
Re: Dempere Ripmo AF/karbon?
[Re: Drømme-Lars]
#2592846
26/02/2020 10:38
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Service på DVO er ikke noe problem, BC-Verksted, Gira Sykkel, Top-Tubes, Flytsti + mange flere kan serve DVO, samt selvsagt Hi5 Sport i Hemsedal som er den norske importøren. Ville ikke bekymra meg for det.
Jeg har ikke prøvd DVO dempere før jeg fikk min egen Ripmo AF nå nylig, må si jeg liker dem veldig godt, og de fleste som tester Ripmo AF skryter av demperne. (ikke uventa)
Fox DPX2, X2 og 36 Grip/Grip2 er også veldig veldig bra dempere. Hvilket bygg gikk du for? Jeg har GX kit med Jade X Coil, har bytta ut kranken med en X01 Eagle, og jeg tok med meg 742 I9 hjula over fra forrige Ripmo, ellers standard bygg. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
|
|