Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjul står skjevt i gaffel

Hjul står skjevt i gaffel #2592604 24/02/2020 13:00
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Har et par Prime Pro Disc Road som tjener som asfalthjul på grussykkelen med 28 mm Pro One. Konverterte de til 12x100 etter først å ha brukt de til QR på en annen sykkel. Dette ble gjort med originalt konverteringskit på verksted. Etter dette står hjulet skjevt i gaffelen. Jeg tipper det er ca 3-4 mm utenfor senter, ganske godt synlig. Nå er det jo nok av klaring i gaffelen på denne sykkelen, så mest irriterende, men kan jo tenkes det skal brukes på andre sykler senere med mindre klaring. Har også fått et annet verksted til å montere det opp etter å ha bestilt nytt konverteringskit, men med samme resultat.

Hva kan dette skyldes og hva kan gjøres? Er det bare sånn man må regne med når man bruker konverteringskit? Selger (Wiggle) sier det ikke skal være slik, men kan ikke gi noen god forklaring. Bakhjulet står forøvrig rett.

https://www.chainreactioncycles.com/prime-pro-disc-road-wheelset/rp-prod142940

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592606 24/02/2020 13:13
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Du har prøvd å bytte side på koppene?

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592607 24/02/2020 13:18
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har bare overlevert dette til verkstedet, men første gangen ba jeg de spesifikt fikse dette. De løste det ved å sette på adapteret for 15x100 i stedet på den ene siden. Da ble hjulet rett opp ved dekket, men skjevt i navet så sykkelen skjente når man slapp styret eller bremset kraftig.

Vil anta begge verkstedene har montert det riktig, men kan jo dobbeltsjekke selv. Er det bare å nappe de av med en tang?

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592609 24/02/2020 13:51
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Om jeg forstår det korrekt, så ruller hjulet "rett", men det det er ikke korrekt "sentrert" i gaffelen? Isåfall er det det godt norske uttrykket "dish" som er feil. Det kan skyldes flere ting. Eksempelvis at det er brukt feil endekopper, men det kan også være en konsekvens av sykkelen. Denne grussykkelen er ikke tilfeldigvis en Canondale? Kan du fortelle hvilken sykkel du har?

Jeg spør fordi Cannondale er Cannondale. Deres forhold til standarderer er vel gjerne å .. lage egne. En av standardene de har laget seg er det de kaller Assymetrical Integration, og det innebærer at hjul som skal brukes på de rammene krever en egen dish. Men så vidt jeg vet (uten å være noen Cannondale-kjenner) gjelder det kun bakhjulene isåfall. Men det kan jo være at også andre produsenter en Cannondale har gjort lignende ting.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592612 24/02/2020 13:55
Furu Offline
/Stig
/Stig
Dette er jo hjul med skivebremser.
Hvis det passer i bredden ved navet og skiva kommer på rett plass, så må det være riktig.
Da står det igjen å få sentrert hjulet. Det gjøres ved å "dishe". 3-4 mm bør gå greit uten å bytte eiker.

Hvorfor det er sånn er ikke lett å si. Kanskje det også var skjevt med QR?

Ofte er det bare å dra av endhylsene.

Jeg bygde nylig om et par litt eldre Irwin hjul på samme måte. Det ble perfekt.

Stig

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: vviz] #2592613 24/02/2020 13:58
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja, det stemmer at hjulet ruller rett og har ikke kast. Det er ikke en Cannondale, men en Vitus Energie. Har prøvd andre hjulsett på den og de oppfører seg normalt.

Det er rett endekopper, har prøvd to sett og fått det bekreftet fra både verksted og produsent/selger. Men er som sagt mulig de er feilmontert, men da av to uavhengige verksteder, så tviler egentlig.

Men kan tenkes at hjulet rett og slett må "omdishes", ja. Bare rart at dette skjer i forbindelse med konvertering til 12x100.

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592615 24/02/2020 14:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ville startet med å dobbeltsjekke endekoppene.

Både at begge sider er korrekte ift. den akselbredden du prøver å oppnå, at varen er riktig ift. nav-modellen du bruker, samt at varen faktisk er original fra produsent.

Har selv fått en uoriginal DT-swiss endekopp fra Bikeshop som skapte problemer (med andre ting enn dish), så rare ting kan skje. Til slutt ga jeg opp feilsøking, leverte hjulet til Sørensen. Mekanikeren så raskt at endekoppen var uoriginal, skiftet den ut til orginal-del, og problemet løste seg.

Slik så forøvrig min uorginale endekopp til DT-swiss baknav ut. "XD" er skrevet i en annen font enn hva DT bruker på sine orginal-deler.
[Linket bilde]

Vedlegg
Screenshot from 2020-02-24 15-09-30.png (220.62 KB, 529 nedlastinger)
Redigert av vviz; 24/02/2020 14:16.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592618 24/02/2020 14:39
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja, som sagt har jeg prøvd to sett med endekopper med samme resultat. Ett som fulgte med hjulene og ett som jeg etterbestilte på anvisning fra verksted. Har også fått bekreftet fra produsent/selger (i dette tilfelle det samme) at det er riktig til det hjulsettet og sykkelen jeg har. Jeg får prøve å demontere og montere selv igjen, før jeg bestiller ny time hos det verkstedet jeg har mest troen på.

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592622 24/02/2020 15:16
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Kan du løsne bremsecaliperen og montere hjulet feil vei? Står det fremdeles skevt mot samme side i gaffelen, er det gaffelen det er noe galt med. Står det skjevt motsatt vei, er det hjulet som ikke er sentrert, enten pga feil endekopper (mål at du faktisk har fått konvertert det til 100mm, og ikke noen mm over eller under pga feil endekopper) eller fordi selve felgen ikke er sentrert riktig.

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592683 25/02/2020 07:56
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Da prøvde jeg meg frem litt i går kveld. Det viser seg at hjulet står skjevt motsatt vei om jeg snur det. Altså er hjulet skjevt på en eller annen måte. Forsøkte å bytte endekoppene høyre/venstre, men det var tydelig feil for da fikk jeg knapt hjulet inn i gaffelen. Var nok heller ikke noe feil ved monteringen, for jeg fikk samme resultat da jeg monterte sammen og satte på plass igjen.

Så da gjenstår det vel bare at hjulet må endres dish på. Får høre med verkstedet om det er noe de kan gjøre. Noen som vet hvor lang tid noe sånt tar? Gidder ikke legge alt for mye penger i disse hjulene. Alternativet er å konvertere de tilbake til QR og bruke de på den andre sykkelen (hvis de da ikke er skjeve der også, bare at jeg ikke la merke til det tidligere).

Re: Hjul står skjevt i gaffel [Re: Elmersen] #2592778 25/02/2020 19:05
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Elmersen
Alternativet er å konvertere de tilbake til QR og bruke de på den andre sykkelen (hvis de da ikke er skjeve der også, bare at jeg ikke la merke til det tidligere).

Sjekk det først, så vet du om det er hjulet eller noe rart med endekoppene.

Moderator  support, Valentino