Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dempere Ripmo AF/karbon?

Dempere Ripmo AF/karbon? #2592227 20/02/2020 22:23
D
Drømme-Lars Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
En av flere kandidater til ny sykkel. Hva sier de vise om demperne på AF (luft DVO) i forhold til karbonmod. (Dpx2 og Flott 36)?
For og imot...

Redigert av Drømme-Lars; 20/02/2020 22:24.
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592241 21/02/2020 07:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke eid DVO selv, men jeg har ikke hørt en eneste klage på DVO noen gang. Og de (luft)gaflene/demperne jeg har prøvd har vært på høyde med Fox og RockShox.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592251 21/02/2020 08:28
RazeFaze Offline
More than words
More than words
På en sykkel til 30k er det et sinnsykt scoop å få så bra dempere.
DVO er heeeelt der oppe med de andre beste. At du får toppmodell dempere på såpass rimelig sykkel er villt bra.

Eneste "men" er hvordan service-tilgang på DVO er, noe jeg ikke vet.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592258 21/02/2020 09:26
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Service på DVO er ikke noe problem, BC-Verksted, Gira Sykkel, Top-Tubes, Flytsti + mange flere kan serve DVO, samt selvsagt Hi5 Sport i Hemsedal som er den norske importøren. Ville ikke bekymra meg for det.

Jeg har ikke prøvd DVO dempere før jeg fikk min egen Ripmo AF nå nylig, må si jeg liker dem veldig godt, og de fleste som tester Ripmo AF skryter av demperne. (ikke uventa)

Fox DPX2, X2 og 36 Grip/Grip2 er også veldig veldig bra dempere.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Ripen] #2592259 21/02/2020 09:28
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Service på DVO er ikke noe problem, BC-Verksted, Gira Sykkel, Top-Tubes, Flytsti + mange flere kan serve DVO, samt selvsagt Hi5 Sport i Hemsedal som er den norske importøren. Ville ikke bekymra meg for det.

Jeg har ikke prøvd DVO dempere før jeg fikk min egen Ripmo AF nå nylig, må si jeg liker dem veldig godt, og de fleste som tester Ripmo AF skryter av demperne. (ikke uventa)

Flott svar ang service Ripen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592297 21/02/2020 12:43
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Er noen år siden jeg hadde en Diamond gaffel, eneste å utsette på var noen litt for myke materialer inne i når man tok service på den. Men det er ganske liten anmerkning altså, litt forsiktighet når man skrur på den så går det helt fint. Også mulig det er fikset ila de siste fem årene.

Super gaffel.

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Ripen] #2592332 21/02/2020 17:58
D
Drømme-Lars Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D

Hvilket bygg gikk du for?

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Ripen] #2592343 21/02/2020 19:51
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Kort svar: DVO og Fox er begge knall, du blir fornøyd!

Lengre svar;
Jeg har en Ripmo AF med DVO luft foran og bak. Jeg vil si den generelle følelsen i bakdemper og gaffel er helt på høyde med Fox. Har ikke testet back-to-back, så vanskelig å pinpointe eventuelle forskjeller.

Så for meg er den viktigste forskjellen i hvilke justeringsmuligheter man har. DVO gaffelen på Ripmo AF har low-speed og high-speed compression. Fox Fit4 (standard på Ripmo carbon?) har kun 3-pos plattform, mens Grip2 har low-speed/high-speed compression og low-speed/high-speed rebound. Selv setter jeg veldig pris på high-speed compression justering, så foretrekker DVO Diamond D1 fremfor Fox Float 36 Fit4. Ripen; hvilke justeringsmuligheter er på gaffelen til Ripmo Carbon, altså "Fox Float 36 Performance Series 160mm, 29”, 110x15"? Ibis lar deg oppgradere til Grip2 på alle modeller, den muligheten ville jeg valgt!

På bakdemperen har DVO Topaz 3-pos compression justering (open - firm - "closed"). samme som Fox DPX2. Men DPX2 kan du i tillegg finjustere "open mode". Med X2 (oppgradering) har du både low-speed/high-speed compression og rebound justering. Ibis sitt demperoppheng er såpass stødig at jeg ikke savner low-speed compression justering (utover 3-pos; open - firm - "closed", som DVO har).

Eneste ankepunktet mitt på DVO, er at jeg skulle ønske at gaffelen ble litt fastere med kompresjonsdempingen på maks. Dette gjelder kun ved stående klatring på grus/asfalt, så lever fint med det altså.

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Mmar] #2592345 21/02/2020 20:02
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: marley
Kort svar: DVO og Fox er begge knall, du blir fornøyd!

Lengre svar;
Jeg har en Ripmo AF med DVO luft foran og bak. Jeg vil si den generelle følelsen i bakdemper og gaffel er helt på høyde med Fox. Har ikke testet back-to-back, så vanskelig å pinpointe eventuelle forskjeller.

Så for meg er den viktigste forskjellen i hvilke justeringsmuligheter man har. DVO gaffelen på Ripmo AF har low-speed og high-speed compression. Fox Fit4 (standard på Ripmo carbon?) har kun 3-pos plattform, mens Grip2 har low-speed/high-speed compression og low-speed/high-speed rebound. Selv setter jeg veldig pris på high-speed compression justering, så foretrekker DVO Diamond D1 fremfor Fox Float 36 Fit4. Ripen; hvilke justeringsmuligheter er på gaffelen til Ripmo Carbon, altså "Fox Float 36 Performance Series 160mm, 29”, 110x15"? Ibis lar deg oppgradere til Grip2 på alle modeller, den muligheten ville jeg valgt!

På bakdemperen har DVO Topaz 3-pos compression justering (open - firm - "closed"). samme som Fox DPX2. Men DPX2 kan du i tillegg finjustere "open mode". Med X2 (oppgradering) har du både low-speed/high-speed compression og rebound justering. Ibis sitt demperoppheng er såpass stødig at jeg ikke savner low-speed compression justering (utover 3-pos; open - firm - "closed", som DVO har).

Eneste ankepunktet mitt på DVO, er at jeg skulle ønske at gaffelen ble litt fastere med kompresjonsdempingen på maks. Dette gjelder kun ved stående klatring på grus/asfalt, så lever fint med det altså.

Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592354 21/02/2020 21:20
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: BRD

Du kan vell justere lufttrykket i piggybacken i topazen for p forandre progressiviteten? Mener dette er en stor fordel

Nei. Progressiviteten endres med volume spacers.

Det er dempingen, ikke fjæringen, som påvirkes av lufttrykket i piggybacken. Må innrømme at jeg ikke har eksperimentert mye med det ennå, satt den i midten som anbefalt for min vekt og vært fornøyd med det. Men godt poeng likevel! Veier opp for manglende kompresjonsjustering (som sagt ikke noe jeg har savnet så langt).

Kan også nevnes at DVO har en negativ spiralfjær som påvirker sensitiviten i starten av vandringen, uten å påvirke midten eller bunnen. I praksis gir det deg muligheten til å endre progressiviteten på stien, kun ved å justere på en bryter og endre lufttrykk. Hvis du blåser gjennom vandringen for fort pumper du inn mer luft. Og så tar du et par klikk på OTTen slik at den blir mykere i starten igjen.

Redigert av marley; 21/02/2020 21:22.
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Mmar] #2592430 22/02/2020 20:47
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er dempingen, ikke fjæringen, som påvirkes av lufttrykket i piggybacken. Må innrømme at jeg ikke har eksperimentert mye med det ennå, satt den i midten som anbefalt for min vekt og vært fornøyd med det. Men godt poeng likevel! Veier opp for manglende kompresjonsjustering (som sagt ikke noe jeg har savnet så langt).

Kan også nevnes at DVO har en negativ spiralfjær som påvirker sensitiviten i starten av vandringen, uten å påvirke midten eller bunnen. I praksis gir det deg muligheten til å endre progressiviteten på stien, kun ved å justere på en bryter og endre lufttrykk. Hvis du blåser gjennom vandringen for fort pumper du inn mer luft. Og så tar du et par klikk på OTTen slik at den blir mykere i starten igjen.

Hva DVO har fortalt meg er at du får samme effektiv som med volum spacer ved å endre på trykket i piggybacken.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: polkaDOT] #2592443 23/02/2020 01:26
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: polkaDOT

Hva DVO har fortalt meg er at du får samme effektiv som med volum spacer ved å endre på trykket i piggybacken.

Høres rart ut. Jeg forstår ikke hvordan.

Hvis det stemmer er jo det et stort pluss, som de burde markedsføre tydeligere. Er jo ikke det de skriver på nettsiden http://tech.dvosuspension.com/tuning/topaztuning/understanding-the-bladder/

De sier høyere trykk gjør at den blir fastere gjennom hele vandringen... Jeg tolker ikke det i retning at du kan styre progressiviteten.

Men har som sagt ikke testet å justere trykket ennå ICON_SMILE

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Mmar] #2592457 23/02/2020 08:11
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: polkaDOT

Høres rart ut. Jeg forstår ikke hvordan.

Hvis det stemmer er jo det et stort pluss, som de burde markedsføre tydeligere. Er jo ikke det de skriver på nettsiden http://tech.dvosuspension.com/tuning/topaztuning/understanding-the-bladder/

De sier høyere trykk gjør at den blir fastere gjennom hele vandringen... Jeg tolker ikke det i retning at du kan styre progressiviteten.

Men har som sagt ikke testet å justere trykket ennå ICON_SMILE

«The use of a bladder, however, also gives you another tuning option. To wit, you can unscrew the green cap on the external reservoir and adjust the pressure inside that little balloon. There’s a fairly narrow range of adjustment here—just 30 PSI, but it makes a substantial impact on shock feel. Adding pressure makes the shock firmer throughout its entire stroke. Reducing pressure does the opposite. In other words, changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down, as opposed to changing the shape of the curve, which is what you accomplish with those volume spacers.»

Jepp, sakset fra pinkbike sin review av topazen ICON_SMILE

Redigert av BRD; 23/02/2020 08:17.
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592466 23/02/2020 09:44
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg *oppgraderte* min high-end karbonsykkel til DVO Topaz, og er veldig fornøyd. Stort negativkammer og mange muligheter for justering gjør at man kan få den ganske "coilete", med veldig fin sensitivitet i toppen uten at den blir dvask lengre ned i vandringen. At man får DVO-dempere med veiledende pris 16k på en komplett sykkel til 29k er direkte imponerende, og veldig fornuftig prioritering av penger.

Har ikke hatt Fox på mange år, så kan ikke sammenligne direkte. Det får jeg derimot snart, når min bestilte Ripmo 2 med X2 og 36 Grip 2 Factory kommer. Ideelt sett skulle jeg kanskje hatt en DPX bakdemper framfor X2, men der var valget "bare" Performance, som mangler justering for low speed compression, og den har heller ikke low og high speed rebound.

Ellers er jeg enig i at trykket i luftblæra påvirker kompresjonsdempingen gjennom hele vandringen. Effekten er ganske påtakelig, og er verdt å eksperimentere litt med. Volumet i blæra og trykkintervallet man justerer i (170-200psi) er også veldig lite, så jeg vil anbefale å sjekke det en gang i blant.

Redigert av JonAre; 23/02/2020 10:06. Rediger grunn: rettelse pris
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592469 23/02/2020 10:05
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Kanskje mer relevant for det originale spørsmålet: Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig for DVO vs Fox i valget, men det idelle er jo å få prøve syklene selv. Jeg lånte Ripmo 1 og Ripmo AF av Ripen og Probike, og i lokalt knoteterreng var Ripmo 1 klart å foretrekke. En god slump av det var nok grovere og tyngre dekk (Assegai vs DHF/Aggressor 2.5), men sykkelen veier vel fort en kilo mer også. Ripmo NX koster riktignok 45% mer enn AF NX veiledende, og den var for all del ikke 45% bedre.

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592479 23/02/2020 10:53
D
Drømme-Lars Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Strålende respons folkens. Det grubles...

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: BRD] #2592551 24/02/2020 05:16
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

«The use of a bladder, however, also gives you another tuning option. To wit, you can unscrew the green cap on the external reservoir and adjust the pressure inside that little balloon. There’s a fairly narrow range of adjustment here—just 30 PSI, but it makes a substantial impact on shock feel. Adding pressure makes the shock firmer throughout its entire stroke. Reducing pressure does the opposite. In other words, changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down, as opposed to changing the shape of the curve, which is what you accomplish with those volume spacers.»

"changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down" - det er vel feil. Er ikke fjæringen man påvirker, det gjør man med trykket i hovedventilen. Det er som Jon Are skriver kompresjonsdempingen som påvirkes av blæretrykket.

Redigert av marley; 24/02/2020 05:17.
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Mmar] #2592554 24/02/2020 06:29
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

"changing bladder pressure allows you to essentially shift the entire spring curve up or down" - det er vel feil. Er ikke fjæringen man påvirker, det gjør man med trykket i hovedventilen. Det er som Jon Are skriver kompresjonsdempingen som påvirkes av blæretrykket.

Kurven til kompresjonsdempingen ja. Det er jo det det står. Den gjør jo det samme som å forandre lufttrykket på en IFP i for eks en monarch når man tuner den til en spesifikk ramme. Forskjellen er at du kan gjøre dette enkelt selv.

Fra dvo sin side:

«The bladder pressure also has an effect on the entire stroke of the shock. The higher the bladder pressure the firmer the shock will be. The lower the pressure, the softer. Lighter riders can run a lower bladder pressure and heavier riders should ride a higher pressure.»

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: BRD] #2592635 24/02/2020 17:38
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Kurven til kompresjonsdempingen ja. Det er jo det det står.

"Spring" er fjær, så mener fortsatt pinkbike sin setning er feil. Volume spacers påvirker fjæringen, blæra påvirker dempingen.

Den gjør jo det samme som å forandre lufttrykket på en IFP i for eks en monarch når man tuner den til en spesifikk ramme. Forskjellen er at du kan gjøre dette enkelt selv.

Der er jeg enig.

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Mmar] #2592658 24/02/2020 20:52
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

Kurven til kompresjonsdempingen ja. Det er jo det det står.

"Spring" er fjær, så mener fortsatt pinkbike sin setning er feil. Volume spacers påvirker fjæringen, blæra påvirker dempingen.

https://youtu.be/IyH8hNLr1m0

Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592674 24/02/2020 23:19
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Ok, jeg er enig nå. Takk!

Redigert av marley; 24/02/2020 23:20.
Re: Dempere Ripmo AF/karbon? [Re: Drømme-Lars] #2592846 26/02/2020 10:38
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Drømme-Lars

Hvilket bygg gikk du for?

Jeg har GX kit med Jade X Coil, har bytta ut kranken med en X01 Eagle, og jeg tok med meg 742 I9 hjula over fra forrige Ripmo, ellers standard bygg. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Moderator  support