|
|
Hjelp oss å bli bedre!
|
Re: Hjelp oss å bli bedre!
[Re: Sepeda]
20/01/2020 19:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
er del av utbredt over-biking i terrengverdenen  Är det verkligen det? Tror att som gått som alla som har cyklat i terrängen har testat olika breda däck och förstår att det oftast är en fördel med bredare däck. Nu har väl cykeln en annan geometri men styre och däck bredden är väl ungeför som terrängsyklarna hade för 20 år sedan och tror att få som var med då vill gå tillbaka till smala styren och tunna däck.
|
|
|
[Re: KKippernes]
20/01/2020 19:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer ikke på et eneste terrengdekk jeg kunne tenkt meg å bruke på sti med mindre enn 2,2. Vet selvfølgelig at det finnes , men moderne terrengdekk lages i liten grad i den dimensjonen. Alle moderne, raske stidekk i krysningen xc / sti er rundt 2.2-2.3.
Hvis du mener det er overbiking er det jo bare å ta med seg bukkestyresykkel med stiv gaffel og 40mm i Trulsrunden eller ned Bunghole og se hvordan det går. Lykke til.
|
|
|
20/01/2020 20:11
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ellers er mitt vanlige mantra at det er hverken dekkbredden eller formen på styret som er avgjørende for en sykkels sjel, men geometrien  For min del er det totalpakka som er "sjela". Smale dekk og bukkestyre er rævva i skogen, uansett geo. På samme måte som brede knastedekk og 780 styre er rævva på landevei. Det skal dog sies at jeg ønsker Evil's forsøk mer enn velkommen. Et bredt utvalg av forskjellige sykkeltyper er jo helt prima det. I tillegg er jeg av den oppfatning at Evil gjerne vil riste litt løs på rammene av hvordan en grus sykkel-geo skal være, ikke nødvendigvis at det skal være en terrengsykkel. Grussykler kommer jo av en sakte sakte evolusjon fra gammel racergeo, så hvorfor ikke lage en sykkel som er laget for grusbanking, men med geoinspo fra andre siden av spekteret.
|
|
|
20/01/2020 20:26
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg tror ikke vi diskuterer det samme  Dere påpeker at Chamois Hagar ikke er en perfekt stisykkel. Det er jeg hjertens enig i. Mitt poeng er at den nylig innførte no-dropbars-policy  i Terrengsykkel raskt vil bli utdatert av utviklingen Jeg mistenker at den allerede er det, med Chamois Hagar. Det åpenbare faktum at Chamois Hagar ikke er den perfekte stisykkel - eller har bukkestyre  - betyr ikke at det er helt åpenbart at test av dens potensiale i terrenget skal foregå i magasinet Landevei  For øvrig synes jeg det er artig å se på sykler som faller utenom de tradisjonelle kategoriene. Og litt temperatur på forumet bidrar jo til det 
|
|
|
20/01/2020 20:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet ikke hva vi diskuterer. Du mener standard terrengdekk på 2.2-2.3. er "overbiking" på norske stier. Jeg foreslår at du gjør teori til praksis.
|
|
|
20/01/2020 20:39
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Samme hvilke magasin som tester da. Er jo mye av de samme folka som du selv sier. Og man kan lese begge med abo.
Personlig tror jeg denne sykkelen faller litt mellom to stoler i Norge. Stisyklister (som meg selv) som skal ha grussykkel, de kjøper reinspikka grusracer, da de allerede har terrengsykkel. Landeveissyklister som kan tenke seg en tur i skogen bør kjøpe noe mer stivennlig. I mange andre land er det selvfølgelig helt annerledes. I Norge er stiene for det meste for grove for en slik sykkel.
|
|
|
[Re: larsdx]
20/01/2020 20:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg vet ikke hva vi diskuterer. Du mener standard terrengdekk på 2.2-2.3. er "overbiking" på norske stier. Jeg foreslår at du gjør teori til praksis. Sjekk tema for tråden og innleggene om Chamois Hagar og no-dropbar-policy  Og les det jeg sier med en smule velvilje og i sammenheng, da. Min bemerkning om at... onde tunger vil si at trenden at man må ha 2,25" eller bredere, helst 2,35" eller endog plus-dekk for å bevege seg ut på sti, er del av utbredt overbiking i terrengverdenen  ...var primært en referanse til en video fra våre venner i GCN som jeg har linket til: Gravel Bikes Exist Because Mountain Biking Is Now Boring Beklager at det ikke kom tydeligere frem for dem som ikke måtte ha fulgt debatten i detalj. Og for å ta alle forbehold: Jeg er selvsagt ikke enig med alt som sies der heller! Den er åpenbart laget med britisk glimt i øyet og er egnet til å provosere. Litt artig at jeg i flere år har terget på meg landeveisfolket, og nå tråkker jeg jaggu meg i salaten blant stisyklistene også.
|
|
|
21/01/2020 06:46
|
yapizobo
Nytt medlem
|
Nytt medlem
det vil alltid være misfornøyde brukere når endrer design av nettstedet fordi en vane er en vane
|
|
|
21/01/2020 09:00
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Uansett en veldig spennende sykkel. Og vesentlig kulere geometri enn de hardtails som er beregnet til lignende bruk. Jeg er ingen bukkestyremann, men om jeg hadde vært det så hadde jeg i alle fall lett etter en unnskyldning for å skaffe en slik... På tide å skaffe en jobb som krever pendling gjennom skogen?
Redigert av vids; 21/01/2020 09:01.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
18/02/2020 14:10
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Tilbake på sporet: har noen av endringsønskene blitt implementert i papirmagasinet? Det hadde vært bra med en oppdatering på det fra redaksjonen. Det virker som at jeg er i mindretall, men jeg skrev tidligere at jeg ønsker et mye mindre materialistisk fokus i papirmagasinet, og mer om opplevelser og gode tur-reportasjer. Går det i stikk motsatt retning av mine ønsker? Da jeg åpnet den siste utgaven som jeg fikk i posten i går, ble jeg utrolig raskt ferdig med å bla gjennom. Stusselige greier. Jeg vil ha terrengsyklingens svar på Alpinist ( http://www.alpinist.com/doc/ALP51)!
|
|
|
[Re: Straightline]
18/02/2020 14:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Tilbake på sporet: har noen av endringsønskene blitt implementert i papirmagasinet? Det hadde vært bra med en oppdatering på det fra redaksjonen. Det virker som at jeg er i mindretall, men jeg skrev tidligere at jeg ønsker et mye mindre materialistisk fokus i papirmagasinet, og mer om opplevelser og gode tur-reportasjer. Går det i stikk motsatt retning av mine ønsker? Da jeg åpnet den siste utgaven som jeg fikk i posten i går, ble jeg utrolig raskt ferdig med å bla gjennom. Stusselige greier. Jeg vil ha terrengsyklingens svar på Alpinist ( http://www.alpinist.com/doc/ALP51)! Våre undersøkelser viser at du er i et mindretall, ja. Mange ønsker å lese om, og få råd om utstyrsrelaterte ting. Det er jo likevel fortsatt vesentlig flere sider om andre ting enn utstyr, enn det er om utstyr.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
18/02/2020 18:25
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det for seint å melde inn at jeg ikke ønsker meg pressemeldinger fra elsykkelprodusenter med et Terrengsykkel omslag? Siste utgave: 9 sider evangelie fra en bransjefyr om at elsykkel er frelsen. Hadde det ikke holdt med en halv side oppsummering? F. Eks.: Kjøp motorsykler alle sammen, for det er det bransjen vil og det eneste de vil betale oss for. Sånn, så hadde dere hatt 8,9 sider ledige til noen random intervju av norske stinisser. Hvem som helst er mer interessante en et 9 sider langt sales pitch.
|
|
|
18/02/2020 19:48
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Siste utgave håper jeg også blir en engangs forseelse..... "Bafang stæsj" har jeg lite, egentlig ingen som helst interesse i !!!
|
|
|
18/02/2020 20:03
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hva med en artikkel som dekker topp 10 beste oppgraderinger man kan gjøre på sykkelen. Rangert etter oppnådd effekt og kompleksitet opp mot pris.. Som f.eks. Bytte til lettere setepinne, bygge om til senkepinne. Lettere krank. Bygge om fra 2- til 1-delt. Oppgradere girskiftetretrinser til f.eks ceramic speed. Carbonstyre eller alu. Har det noe å si om en har XX1 på girskifter og X01 trigger? Hvilket sete er det raskeste til Birken? Dempegaffel eller stiv gaffel. Sette opp slangeløst eller bare bytte til lettere dekk med lateksslange? Flaske på lomma kontra flaske på sykkelen.
Rett og slett terrengsykkels svar på mythbusters.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: erikskon]
19/02/2020 06:30
|
KKippernes
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er det for seint å melde inn at jeg ikke ønsker meg pressemeldinger fra elsykkelprodusenter med et Terrengsykkel omslag? Siste utgave: 9 sider evangelie fra en bransjefyr om at elsykkel er frelsen. Hadde det ikke holdt med en halv side oppsummering? F. Eks.: Kjøp motorsykler alle sammen, for det er det bransjen vil og det eneste de vil betale oss for. Sånn, så hadde dere hatt 8,9 sider ledige til noen random intervju av norske stinisser. Hvem som helst er mer interessante en et 9 sider langt sales pitch. Hei, Det ble ikke trykket noen pressemelding i siste utgave av Terrengsykkel. Vi vet at elsykler er kontroversielt. Samtidig er vi av den oppfatning (som vi har vært inne på i andre tråder på forumet her), at vi ikke er tjent med å stikke hodet i sanden og late som de ikke eksisterer. Derfor har vi valgt å omtale dem på lik linje med andre kategorier sykler vi omtaler. Vi mener jobben vår er å belyse temaet fra forskjellige vinkler, og slippe til ulike stemmer. Jeg mener vi har større troverdighet når vi gjør det. De som har fulgt oss en stund, vet at vi mer enn én gang har uttrykt en skepsis til motorisering av terrengsykler. Det siste ordet om elsykler er neppe sagt, og vi kommer til å fortsette å følge opp dette temaet. Garantert. Jeg kan berolige dem som måtte bli nervøse av forrige utgave, at i kommende utgave blir det både test av stisykler uten motor, og MINST 8,9 sider intervju med noen norske stinisser // Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: Juffe]
19/02/2020 06:31
|
KKippernes
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hva med en artikkel som dekker topp 10 beste oppgraderinger man kan gjøre på sykkelen. Rangert etter oppnådd effekt og kompleksitet opp mot pris.. Som f.eks. Bytte til lettere setepinne, bygge om til senkepinne. Lettere krank. Bygge om fra 2- til 1-delt. Oppgradere girskiftetretrinser til f.eks ceramic speed. Carbonstyre eller alu. Har det noe å si om en har XX1 på girskifter og X01 trigger? Hvilket sete er det raskeste til Birken? Dempegaffel eller stiv gaffel. Sette opp slangeløst eller bare bytte til lettere dekk med lateksslange? Flaske på lomma kontra flaske på sykkelen.
Rett og slett terrengsykkels svar på mythbusters. Gode innspill! Det er slett ikke umulig at vi henter noe inspirasjon her 
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
19/02/2020 08:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er det for seint å melde inn at jeg ikke ønsker meg pressemeldinger fra elsykkelprodusenter med et Terrengsykkel omslag? Siste utgave: 9 sider evangelie fra en bransjefyr om at elsykkel er frelsen. Hadde det ikke holdt med en halv side oppsummering? F. Eks.: Kjøp motorsykler alle sammen, for det er det bransjen vil og det eneste de vil betale oss for. Sånn, så hadde dere hatt 8,9 sider ledige til noen random intervju av norske stinisser. Hvem som helst er mer interessante en et 9 sider langt sales pitch. Hei, Det ble ikke trykket noen pressemelding i siste utgave av Terrengsykkel. Vi vet at elsykler er kontroversielt. Samtidig er vi av den oppfatning (som vi har vært inne på i andre tråder på forumet her), at vi ikke er tjent med å stikke hodet i sanden og late som de ikke eksisterer. Derfor har vi valgt å omtale dem på lik linje med andre kategorier sykler vi omtaler. Vi mener jobben vår er å belyse temaet fra forskjellige vinkler, og slippe til ulike stemmer. Jeg mener vi har større troverdighet når vi gjør det. De som har fulgt oss en stund, vet at vi mer enn én gang har uttrykt en skepsis til motorisering av terrengsykler. Det siste ordet om elsykler er neppe sagt, og vi kommer til å fortsette å følge opp dette temaet. Garantert. Jeg kan berolige dem som måtte bli nervøse av forrige utgave, at i kommende utgave blir det både test av stisykler uten motor, og MINST 8,9 sider intervju med noen norske stinisser // Kristoffer Har ikke bladet selv, men hvis det er en bransjefyr hvis arbeidsgiver tjener på å selge masse elsykler, er det lett at intervjuet blir oppfattet som et salgspitch for en som har dollartegn i øynene.
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/02/2020 08:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det for seint å melde inn at jeg ikke ønsker meg pressemeldinger fra elsykkelprodusenter med et Terrengsykkel omslag? Siste utgave: 9 sider evangelie fra en bransjefyr om at elsykkel er frelsen. Hadde det ikke holdt med en halv side oppsummering? F. Eks.: Kjøp motorsykler alle sammen, for det er det bransjen vil og det eneste de vil betale oss for. Sånn, så hadde dere hatt 8,9 sider ledige til noen random intervju av norske stinisser. Hvem som helst er mer interessante en et 9 sider langt sales pitch. Hei, Det ble ikke trykket noen pressemelding i siste utgave av Terrengsykkel. Vi vet at elsykler er kontroversielt. Samtidig er vi av den oppfatning (som vi har vært inne på i andre tråder på forumet her), at vi ikke er tjent med å stikke hodet i sanden og late som de ikke eksisterer. Derfor har vi valgt å omtale dem på lik linje med andre kategorier sykler vi omtaler. Vi mener jobben vår er å belyse temaet fra forskjellige vinkler, og slippe til ulike stemmer. Jeg mener vi har større troverdighet når vi gjør det. De som har fulgt oss en stund, vet at vi mer enn én gang har uttrykt en skepsis til motorisering av terrengsykler. Det siste ordet om elsykler er neppe sagt, og vi kommer til å fortsette å følge opp dette temaet. Garantert. Jeg kan berolige dem som måtte bli nervøse av forrige utgave, at i kommende utgave blir det både test av stisykler uten motor, og MINST 8,9 sider intervju med noen norske stinisser // Kristoffer Har ikke bladet selv, men hvis det er en bransjefyr hvis arbeidsgiver tjener på å selge masse elsykler, er det lett at intervjuet blir oppfattet som et salgspitch for en som har dollartegn i øynene. Du kan lese bladet, så ser du at det ikke er det som er tilfellet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/02/2020 19:38
|
perbl
More than words
|
More than words
Har ikke bladet selv, men hvis det er en bransjefyr hvis arbeidsgiver tjener på å selge masse elsykler, er det lett at intervjuet blir oppfattet som et salgspitch for en som har dollartegn i øynene.
Du kan lese bladet, så ser du at det ikke er det som er tilfellet. Skandinavias mest kjente actionfotograf tenker jeg vi sier, som ved utallige anledninger har hatt andre reportasjer i bladet og. Kan vi ikke holde oss til de faktiske forhold hvis vi skal kritisere elsykler? Det må da gå an å fremme saklig kritikk uten å overdrive så til de grader?
Per B.
|
|
|
19/02/2020 20:14
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du kan lese bladet, så ser du at det ikke er det som er tilfellet. Først 12 (?) siders inspirerende beretning om endringsprosessen fotografen Mattias Fredriksson går gjennom fra å være "en person som har veldig tungt for å gi slipp på det gamle og gjennomprøvde", deretter å innse at elsykkelkontroversen er snodig for "om du ikke er interessert i fenomenet, kan du bare stå over" og til slutt å se alle fordelene med el-sykling, som er primært er at motorassistanse gjør at "personer med ulike fysiske forutsetninger kan dra sammen på tur og like en aktivitet sammen uten store kompromisser". Dette er "noe helt unikt" og "ingen annen sport har liknende hjelpemiddel". Jeg har ikke ord. Skal disse enkle og naive refleksjonene oppfattes som noe i nærheten av en drøftelse av motorisering? Deretter 17 (?) sider med test av elsykler og omtale av motorene under tittelen "Sterke motorer og mye dempervandring". Alt dette uten noen reflektert kommentar på lederplass eller på annet vis i landets beste og mest kvalifiserte sykkelmagasin, som andre steder forsikrer om at de ikke synes elsykler og alt som følger med er enkelt, og at det er lettvint og feilaktig å si at de ukritisk hyller elsykler? Det er absolutt ingen sammenheng mellom det redaksjonen skriver her på forumet og det produktet som nå presenteres for den brede leserskaren. Terrengsykkel og FriFlyt er en aktør med stor påvirkningskraft som nå helt ukritisk driver aktivt frem en agenda og en utvikling som jeg anser som uheldig med store potensielle uønskede effekter, en motorisering av sykling og friluftsliv. Dette er en agenda jeg ikke kan bidra til. Jeg kjenner meg ikke lenger igjen i, og føler meg ikke lenger hjemme i FriFlyt. Takk for følget, det har vært fantastisk givende gjennom flere år, men jeg blir ikke med på denne turen.
|
|
|
21/02/2020 06:27
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg må korrigere siste innlegg.
Etter å ha reflektert rundt det, innser jeg at jeg har rettet baker for smed, og i frustrasjon tilskrevet FriFlyt en agenda de ikke har.
Jeg vil selvsagt fortsette å lese både Terrengsykkel og Landevei, som jeg opplever som landets beste sykkelmagasiner og helt i verdensklasse, både journalistisk og estetisk.
Jeg har all respekt for redaksjonen og den enkeltes kompetanse, innsikt, faglige tynge og integritet.
Jeg forstår at hver utgave er mer enn et produkt av arbeidstimer, men et resultat av entusiasme og ektefølt kjærlighet til sykling som sport, rekreasjon og kultur.
Min frustrasjon var også ektefølt og en følge av kjærlighet til syklingen, men jeg innser at kritikken ikke treffer.
Gitt realitetene, forstår jeg at det er naturlig at Terrengsykkel dekker motorassistert sykling.
Selv om jeg, fra mitt ståsted, synes at siste utgave grenser til kampanjejournalistikk, og gjerne skulle sett balanserende redaksjonelle kommentarer, forstår jeg at redaksjonen ikke kan ta alle prinsipielle forbehold hver gang de skriver om elsykling.
Og jeg vet at i andre utgaver av Terrengsykkel er fordeler og ulemper med motorisering drøftet.
Jeg har altså i frustrasjon endt opp med å kritisere Terrengsykkel og FriFlyt for en utvikling som andre krefter har ført frem. Det blir ikke riktig.
Men jeg håper at både Terrengsykkel, og Landevei når den tid kommer, vil fortsette å se med et kritisk blikk på hvordan motor endrer sykling som nettopp både sport, rekreasjon og kultur, og hva det betyr at vi har forlatt prinsippet om ikke-motorisert ferdsel i naturen.
|
|
|
21/02/2020 06:50
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Verdens flotteste 180-grader!
|
|
|
21/02/2020 10:04
|
olechr
More than words
|
More than words
En ting jeg kunne ønske meg (av terrengsykkel og alle andre testere). Bruk samme dekk. Da er det sykkelen man tester og ikke evnt hvor godt man er kjent med dekkene fra før. At sykkelen kommer med en type dekk mener jeg har lite å si da folk gjerne bytter til det man ønsker (hvertfall på dyrere sykler)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: mob]
21/02/2020 11:18
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Verdens flotteste 180-grader! Hehe! 
Gaute
|
|
|
21/02/2020 11:24
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Denne gangen gleder jeg meg til å få siste utgave og kommer trolig til å lese det fra perm til perm! Håper det ligger i postkassen i dag! Terrengsykkel handler om terrengsykkel og de er det mange varianter av og jeg støtter det helt hva som skrives fra redaktørhold over. Klart dere må også dekke el-sykler, uavhengig av om det er mange på dette forumet som ikke har det som favoritt.
Jeg har vært abonnement fra første utgave og har ingen planer om å slutte med det, selv om det innimellom kommer en utgave jeg knapt leser noe i! Men sånn er det jo, det er variert. Neste utgave skal vel omtale 120-130mm sykler. Det fenger ikke meg, blar lynraskt over og venter på neste utgave.
Jeg synes utgavene er veldig variert. Med det spekteret man ønsker å dekke over så kan jeg ikke skjønne hvordan det kan unngås.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
21/02/2020 13:16
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne gangen gleder jeg meg til å få siste utgave og kommer trolig til å lese det fra perm til perm! Håper det ligger i postkassen i dag! Terrengsykkel handler om terrengsykkel og de er det mange varianter av og jeg støtter det helt hva som skrives fra redaktørhold over. Klart dere må også dekke el-sykler, uavhengig av om det er mange på dette forumet som ikke har det som favoritt.
Jeg har vært abonnement fra første utgave og har ingen planer om å slutte med det, selv om det innimellom kommer en utgave jeg knapt leser noe i! Men sånn er det jo, det er variert. Neste utgave skal vel omtale 120-130mm sykler. Det fenger ikke meg, blar lynraskt over og venter på neste utgave.
Jeg synes utgavene er veldig variert. Med det spekteret man ønsker å dekke over så kan jeg ikke skjønne hvordan det kan unngås. Vi har jo syklet sammen flere ganger, og vi sykler stort sett i samme terreng ... Jeg er også abonnent på 'nte året og gleder til neste nummer for det synes jeg er de mest spennende syklene på markedet, elsykler utgår for min del og er uinteressant av flere forskjellige grunner. Dette viser for meg at forskjellene mellom el- og manuellsykler viskes ut og at vi i bunn og grunn driver samme aktivitet.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
21/02/2020 14:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg har kjøpt for mange sykler de siste årene, nyere modeller av samme type. Hadde vært moro om bladet hadde testet siste vs forrige modell. Fått noen fakta på bordet. Er det verd en oppgradering?
Har gjort meg en del erfaringer rundt dette selv, ved å sette over hjulsett/dekk da jeg har beholdt forrige generasjon sykkel til vinter/backup. Det er en interessant øvelse.
|
|
|
[Re: Garpen]
21/02/2020 21:15
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
[quote=hbakken]
Dette viser for meg at forskjellene mellom el- og manuellsykler viskes ut og at vi i bunn og grunn driver samme aktivitet. Ja vi liker jo rett og slett å sykle 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
22/02/2020 08:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så vidt jeg kan se, bruker Terrengsykkel fortsatt ordet "sykkel" som betegnelse på en sykkel. Mitt enkle innspill og oppfordring er å fortsette med det. Jeg håper vi så snart som mulig innser at det ikke er behov for å bruke klumsete, sammensatte ord med manuell-, analog-, muskel- eller noe annet for å betegne en sykkel. Selv gode, gamle trå- er overflødig og brukes derfor knapt. Vi slutter ikke å si scooter fordi vi også har snøscooter. Vi slutter ikke å si bil fordi vi også har beltebil. Vi slutter ikke å si sykkel fordi vi også har motorsykkel. Og vi behøver ikke slutte å si sykkel fordi vi har el-sykkel. Mitt poeng er at det er tilstrekkelig å si "sykkel" om sykkel, av språklige, historiske og kulturelle grunner. Og likeledes "el-sykkel" om el-sykkel. Ikke til forkleinelse for el-sykkelen, med alle de fordelene som motorassistanse kan gi. *** Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å grave meg ned i det juridiske, men jeg innser at noen vil ha motforestillinger basert på dagens regelverk. Her er den mer kompliserte begrunnelsen, for dem som insisterer på det: Endringen av definisjon i kjøretøyforskriften og i forskrift om krav til sykkel av 2015 innebærer at el-sykkel regnes som sykkel og likestilles med sykkel. I så tilfelle er jo både sykkel og el-sykkel en "sykkel" og vi kan dermed ikke fortsette å bruke betegnelsen "sykkel" utelukkende som en betegnelse for sykkel uten hjelpemotor, stemmer? Nei, en el-sykkel er fortsatt ikke det samme som en sykkel. Bakgrunnen for likestilling i kjøretøyforskrift og forskrift om sykkel er § 2 andre ledd i vegtrafikkloven som sier at Samferdselsdepartementet kan bestemme at kjøretøy som etter lovens definisjon er motorvogn, likevel ikke skal regnes som motorvogn. El-sykkel er etter vegtrafikklovens definisjon motorvogn, men er altså rent juridisk blitt likestilt med sykkel i kjøretøyforskriften og i forskrift om krav til sykkel. Derfor har vi i dag situasjonen at selv om el-sykler er å betrakte som sykkel etter kjøretøyforskriften, omfattes slike kjøretøy av motorferdsellovens virkeområde. Årsaken er enkel å forstå: El-sykler er motoriserte, sykler er det ikke. Da Klima- og miljødepartementet tok beslutningen om at el-sykler skal kunne brukes i utmark var det krystallklart at man her snakker om et motorisert fremkomstmiddel. Og endringen var nettopp i forskrift om bruk av motorkjøretøy i utmark. El-sykler er et motorisert fremkomstmiddel og har frem til nå vært forbudt å bruke på stier, turveier og i annen utmark. . Dermed har vi et klart og greit skille som fremkommer av de gode betegnelsene vi allerede har i dag: - "El-sykkel" er et motorisert fremkomstmiddel, og omfattes av motorferdselloven. - "Sykkel" er ikke et motorisert fremkomstmidler, og omfattes ikke av motorferdselloven. De to forskjellige fremkomstmidlene likestilles i kjøretøyforskriften og i forskrift om krav til sykkel, men er ikke det samme. Sammensatte ord med manuell-, analog-, muskel- eller noe annet er dermed overflødig. Kilder: Miljødirektoratet: Høring om endringer i regelverket for motorferdsel i utmarkMiljødirektoratet: Høringsnotat om bruk av el-sykler i utmarkMiljødirektoratet: Faglig tilrådning for bruk av el-sykler i utmarkKlima- og miljødepartementet: Nå kan el-sykkel brukes i utmarkLovdata: Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag*** Har nettopp lagt ut noen betraktninger om el-sykling på sti, intensjonene bak regelendringene fra 2017 og utilsiktede konsekvenser, om det skulle ha noen interesse.
|
|
|
22/02/2020 14:11
|
trond67
Entusiast
|
Entusiast
Synes det er ganske rart at man ikke har med sykkelmerker man kan kjøpe over disk fra hardtarbeidende lokale krefter. Ser man fx siste test så burde absolutt orbea wild fs vært med. Feet sykkel som kom i ny utgave i 2020 og har fått masse skryt rundt omkring.
|
|
|
|
|