Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: RazeFaze] #2591682 17/02/2020 16:27
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter at jeg fikk meg bil er det å sykle noe særlig mer enn en halvtime transportsykling normalt ganske uaktuelt. Noen ganger på grunn av tidsbruken, men oftest fordi jeg vil ha mest mulig ut av stisyklingen, ikke slite meg ut med klissedekk og fulldemper på asfalt. Er man i veldig god form er det argumentet kanskje mindre aktuelt, men vil tro mange kan kjenne seg igjen i det. Elsykkel ville økt terskelen for å ta bil. Det ville også gjøre det mulig å ta en del turer hvor jeg i dag vil foretrekke shuttle (da tenker jeg ikke primært på turer i Oslomarka).

Jeg tror også elsykkel i mange tilfeller kan senke terskelen for å komme seg ut, noe som har en verdi for meg. Når det er sagt føler jeg ikke at jeg *trenger* elsykkel til den typen stisykling jeg primært driver med.

Sitat: RazeFaze
[

Når du sykler mye mer, så sliter du mer.
Når elsykkel gjør at du sykler 10x mer, så sliter du 10x mer.

Så når noe blir enklere, og "sjukt artig", da blir det mer turer... og det sliter mer.

Enkelt.

Som en forhandler i Molde skrev på insta "Nå kan du shuttle favorittstien din. Sykle den 10x på en tirsdag, mot en gang på vanlig sykkel".
Det sliter mer.

Der det blir mer shuttling vil det bli mer slitasje på stiene. På den andre siden kan elsykkel åpne for shuttling steder folk ikke sykler på den måten i dag og dermed bidra til å spre syklistene mer.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591771 18/02/2020 07:38
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Siste TS kom med avisbudet i morges. Mistet lysten på å fortsette å få bladet, mer, Elsykkelfokus, hit og dit. Noen er ganske gira på på motorisere friluftslivet. Kjenner at jeg ikke vil være med på å finansiere denne utviklingen. Straks forfall på ny sesong, tror jeg hopper av, grubler ihvertfall.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: ØysteinS] #2591775 18/02/2020 08:04
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: ØysteinS
Siste TS kom med avisbudet i morges. Mistet lysten på å fortsette å få bladet, mer, Elsykkelfokus, hit og dit. Noen er ganske gira på på motorisere friluftslivet. Kjenner at jeg ikke vil være med på å finansiere denne utviklingen. Straks forfall på ny sesong, tror jeg hopper av, grubler ihvertfall.

Hei.
Vi har bestemt oss for å behandle elsykler som en av en rekke kategorier terrengsykler. Altså elsykler er dermed en av ganske mange kategorier som vi kommer innom i løpet av en årgang. Halvdempere, rittfulldempere, kvikke stisykler, stisykler og endurosykler, er andre kategorier vi prøve å være innom i løpet av en sesong med Terrengsykkel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591784 18/02/2020 08:47
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det synes jeg dere gjør rett i. Å late som om de ikke eksisterer ville sannsynligvis vært en mer kortsiktig strategi.
</Avsporing>

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591786 18/02/2020 08:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Den Terrengsykkel utgaven jeg har brukt minst tid på var El-sykkel-bladet fra i fjor hvor man måtte helt frem til "hva kan du lese i neste utgave" for å finne noe uten motor. Bladde raskt igjennom det jeg fikk i går også. Men ØysteinS, hold ut, om det blir som i fjor kommer det masse uten motor fremover :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: EmilZipp] #2591794 18/02/2020 09:23
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: EmilZipp
Den Terrengsykkel utgaven jeg har brukt minst tid på var El-sykkel-bladet fra i fjor hvor man måtte helt frem til "hva kan du lese i neste utgave" for å finne noe uten motor. Bladde raskt igjennom det jeg fikk i går også. Men ØysteinS, hold ut, om det blir som i fjor kommer det masse uten motor fremover :-)

Vi sitter og fullfører nummer 87 i disse dager. Der kommer det test av analoge stisykler med 120-130 mm vandring og test av drikkesekker, samt mye annet stiinnhold som ikke har noe med motor å gjøre.

Øyvind Aas
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591801 18/02/2020 09:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: sykkeloyvind
Vi sitter og fullfører nummer 87 i disse dager. Der kommer det test av analoge stisykler med 120-130 mm vandring og test av drikkesekker, samt mye annet stiinnhold som ikke har noe med motor å gjøre.

Håper på en bekreftelse i den 120/130 testen av at det valget jeg gjorde i fjor var helt rett :-) Analoge stisykler, den så jeg ikke komme, haha.
Jeg har forståelse for at den betydelige bredden i terrengsykling går utenpå mine interesser.....

Edit... og forresten så høres det ikke helt dumt ut å rekke 10 topper på Øyerfjellet med motorsykkel fremfor halvparten men analog. Tror det var Ole Chr Fagerli som uttalte det.... og han kan vel ikke beskyldes for å være en tjukkas som ellers ikke ville kommet seg ut i marka....

Redigert av EmilZipp; 18/02/2020 09:57.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591826 18/02/2020 11:47
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hei.
Vi har bestemt oss for å behandle elsykler som en av en rekke kategorier terrengsykler. Altså elsykler er dermed en av ganske mange kategorier som vi kommer innom i løpet av en årgang. Halvdempere, rittfulldempere, kvikke stisykler, stisykler og endurosykler, er andre kategorier vi prøve å være innom i løpet av en sesong med Terrengsykkel.

Overskriftene dere velger i omtalen av nye elsykler viser med all tydelighet at dere har tatt et standpunkt og bukker og nikker for annonseinntektene. Jeg skjønner at dere må snu dere etter vinden. Hadde håpet på en litt mer balansert omtale og at dere også løftet opp de vanskelige sidene av at stisykling blir en motorsport, men så langt har det vært lite av det. En mer nyansert omtale av elsykkel, hos en sentral aktør som Terrengsykkel, hadde vært fint å vise til etterhvert som man skal overbevise alle som vil ha stisykkel forbud om at vi ikke kun er opptatt av lengre, raskere, mere... BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP

PS: Dagens utgave kom i dag ja. Jeg har gjemmekontor og det hadde vanligvis ledet til en kosestund med kaffekoppen, men jeg glemte det rett og slett i postkassen. Så lite interessant er elTerrengsykkel blitt.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: erikskon] #2591830 18/02/2020 12:24
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: erikskon

Hei.

Overskriftene dere velger i omtalen av nye elsykler viser med all tydelighet at dere har tatt et standpunkt og bukker og nikker for annonseinntektene. Jeg skjønner at dere må snu dere etter vinden. Hadde håpet på en litt mer balansert omtale og at dere også løftet opp de vanskelige sidene av at stisykling blir en motorsport, men så langt har det vært lite av det. En mer nyansert omtale av elsykkel, hos en sentral aktør som Terrengsykkel, hadde vært fint å vise til etterhvert som man skal overbevise alle som vil ha stisykkel forbud om at vi ikke kun er opptatt av lengre, raskere, mere... BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP

I fjor ble vi av mange beskyldt for å være for negative til elsykler. Testen av elsykler er som andre sykkeltester en vurdering av syklene. Akkurat der tar vi ikke stilling til om det skal være lov eller ikke. I fjorårets utgave diskuterte vi jo mye rundt dette.
Det er vanskelig å gjøre alle til lags, dessverre.

Øyvind Aas
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591842 18/02/2020 13:27
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Ha gjerne utgaver som rendyrker elsyklenes fordeler og som promoterer denne typen utvikling. Det er det jeg som leser ville likt å lese. Jeg syns ikke det er like moro å lese om det jeg-allerede-vet-at-jeg-tror-jeg-liker-og-bare-har-bestemt-meg-for-at-er-morsom(s)t-uten-å-ha-prøvd-noe-annet.

Kom gjerne også med en utgave viet "hvem har landets eldste sykkel?"

Gjerne en paneltest av hvordan det oppleves å klatre, cruxe, kjøre utfor, dra på bakhjulet/manuals, bunny jump og stoppie med f.eks 26"/29" hardtail, fulldemper, fatbike og elsykkel mm:)

Og så avslutte med dragrace over en myr med alle fire side om side.

Det tror jeg hadde vært underholdene.

'...once more, and more intensity!'
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Juffe] #2591881 18/02/2020 18:35
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Juffe

Gjerne en paneltest av hvordan det oppleves å klatre, cruxe, kjøre utfor, dra på bakhjulet/manuals, bunny jump og stoppie med f.eks 26"/29" hardtail, fulldemper, fatbike og elsykkel mm:)

Og så avslutte med dragrace over en myr med alle fire side om side.

Det tror jeg hadde vært underholdene.

Dette er noe av det jeg digger med Pinkbike sin field test; at de setter flere sykler i samme kategori opp mot hverandre i den samme løypa, men også har flere kategorier i samme løype. Og de har referansepunkter man da kan kjenne igjen og sette seg inn i (ref. Impossible Climb etc), tidtagning og ryttere med forskjellige egenskaper og forutsetninger m.m.

Dette håper jeg flere kunne gjort, så man får en bedre forståelse for hvordan forskjellige sykler faktisk er i forhold til hverandre i samme terreng og på likere premisser. Mer metadata rett og slett.

...og kanskje vurdert å si at alle sykler i en kategori testes med like dekk. Så ikke en sykkel blir straffet fordi den er produsert i et land med ørken og sol, mens en annen får skryt fordi den kommer med perfekte dekk for norske sleipe røtter og våte steiner. ICON_SMILE

Sorry for å skli litt off topic, og dette var ikke ment direkte til TS redaksjonen egentlig. Bare litt generell rant fra en gammal grinete gubbe. ICON_SMILE

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591948 19/02/2020 09:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har ikke syklet sti på noen år, og skal ikke legge meg særlig opp i substans her.

Men det er iøynefallende at et helt sentralt hovedargument vi hørte i debattens spede begynnelse for noen år siden - at motorassistanse vil ha sin primære verdi i å gi eldre og dem med helseproblemer eller nedsatt førlighet anledning til å delta i friluftslivet og nyte terrengsykling - har vist seg i all hovedsak å være et skinnargument og vikarierende motiv.

Det er godt at man nå er ærlig på at motor har sin appell først og fremst i at man sykler lengre og raskere og har det mer gøy på stiene, dernest at transportetappene blir lettere. Det utelukker ikke at den ovennevnte, opprinnelige målgruppen også kan få glede av motorisering, men man kan trygt si at det ikke er særlig fokus på de særskilte behovene som eldre og dem med nedsatt helse og førlighet har, hverken i industrien eller i sykkelpressen.

Selv har jeg lagt merke til at nøyaktig de samme argumentene som vi hørte om motorassistanse i terrengsykling for noen år siden. nå brukes for å fremme motorassistanse i andre og mer uventede former for sykling. Det gjenstår å se om dette også er skinnargumenter, og om vi vil se en liknende utvikling der.

Hva gjelder dekningen i Terrengsykkel, har jeg full forståelse for redaksjonens valg. Redaksjonens linje avspeiler realitetene, lovreguleringene, posisjonene som er tatt i terrengsyklingens interesseorganisasjoner her til lands, og syklistenes preferanser. Jeg kunne ha ønsket meg en prinsipiell stillingstagen, men forstår pragmatismen.

Det er likevel interessant å merke seg at f.eks. i USA, der man i utgangspunktet har mer liberale reguleringer av ytelse og maksfart, har det vært en markant, prinsipiell motstand mot motorisering av terrengsykling, både i interesseorganisasjoner, hos regionale og lokale myndigheter og blant syklistene selv. Vi liker gjerne å tro at Norge er en rollemodell for ikke-motorisert friluftsliv, men det er ikke nødvendigvis slik.

Verdt å merke seg formuleringene som amerikanske Bike Mag velger når de, såvidt jeg vet for første gang (?), omtaler en el-sykkel.

Ordvalget er mer tvetydig enn man i første omgang får inntrykk av. Man kan lese både vemod og håp i det Bike Mag skriver, uansett om det er oppriktig eller ironisk ment.

Og når Bike Mag forklarer årsaken til at sykkelen ble laget, ser vi klart parallellen til Norge og hvordan regulering av bruk av motor i naturen slår ut.

[Linket bilde fra i2.wp.com]
Bike Mag: Santa Cruz Introduces its First E-Bike, the Heckler - Say it ain't so...

Sitat: Travis Engel/Bike Mag
Mountain Biking has been cancelled. The final episode ended early Tuesday morning, at midnight Pacific time. It will not be moving on to streaming platforms. We had a good run, though. What was it, 40 years? Maybe 50, depending on how you measure it.

But now that Santa Cruz has made an e-bike, there’s clearly no point in going on. There are no more icons and no more heroes. No more history to be made and no more stories to be told. We proud few must step aside and let the alluring march of progress pass us by.

Sure, there will be people who will deny this. Some will go on with their lives like this doesn’t change what they love about riding. As if mountain biking were still all about freedom and personal expression. As if it didn’t matter how everyone else plays their game, as long as you like how you play yours.

But if you believe that, you’d have to believe the Santa Cruz Heckler is simply a machine. Something with no more power over us than our microwaves or our self-cleaning cat-litter boxes. A bit of technology that you can either take or leave. In other words, an e-bike.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: erikskon] #2591953 19/02/2020 09:33
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon

Hei.

PS: Dagens utgave kom i dag ja. Jeg har gjemmekontor og det hadde vanligvis ledet til en kosestund med kaffekoppen, men jeg glemte det rett og slett i postkassen. Så lite interessant er elTerrengsykkel blitt.

Hei,

Hvis du ikke liker at vi omtaler noe av det mest sentrale i utviklingen av terrengsykling, er det helt OK. Men at én av sju utgaver i året har fokus på elsykkelstoff gjør oss til et elsykkelblad, faller på sin egen urimelighet. Som jeg skrev i en annen tråd, så vil vi fortsette å omtale relevante sider av terrengsykling, både det som er problematisk og det som er gøy. Jeg tror ikke det ville fremstått som veldig smart av oss å bare late som om elsykler ikke eksisterer overhodet.

Her er lederen min fra utgaven i fjor hvor vi skrev om elsykler, som jeg mener fortsatt er like aktuell, og ligger til grunn for arbeidet vårt:

Dette er en spesiell utgave av Terrengsykkel. For første gang har vi en sykkel med motor på forsiden. Den tilhører siste generasjon elektriske stisykler, hyperavanserte redskaper som bringer fram store smil på stier over hele landet.

Elsykler til transport og turer på grusveier har de færreste noe imot. Men har de noe på sti å gjøre? Det splitter stisyklist-miljøet, og frilufts-og miljøvernorganisasjoner er sterkt imot. Det er ikke rart. I Norge er tradisjonene våre for ikke-motorisert friluftsliv sterke. Elsyklene bryter med dette fordi de er klassifisert som ikke-motorisert, men har motor. Det strider med folks oppfatning, og derfor blir det vanskelig å diskutere saklig og rasjonelt. Elsykler røsker i nettopp den puristiske tankegangen mange har om stisykling, og at vi skal bruke kroppen som motor. Det er ikke rart at folk blir provoserte.

For oss som stadig blir minnet om at stisykling kan innebære konflikter, kan elsykkelen framstå som noe av det vi trenger minst. Er det noen som greier å forsvare at stisykling er enkelt friluftsliv på linje med fotvandring, når sykkelen har batteri som løfter deg opp hva som helst av klatringer?

Sykkelbransjen ser ikke ut til å ofre slike spørsmål mange tanker. De konsentrerer arbeidet om å selge sykler, gi opplæring i teknologien og yte service til kundene som betaler fra 50.000 og oppover. Vi skulle ønske de forholdt seg til hva dette kan få å si for ferdselsrettighetene til terrengsyklister. I Terrengsykkel tror vi det er ganske korttenkt å tro at man kan pøse ut tusenvis av sykler med motor, og overlate de problemstillingene som eventuelt måtte oppstå til andre. Det være seg på grusveier eller sti.

Samtidig ser vi at dette kommer. Ja, elsyklene er ute på stiene allerede. Vi har mange lesere som allerede er helfrelste entusiaster. Stisykkellegenden Dave Turner har sagt elsykler vil ta knekken på markedet for vanlige, avanserte stisykler. Hjelpemotorene vil bli så lette, diskrete og velfungerende at du skal være en skikkelig særing for å velge en umotorisert utgave. Dette er ikke nødvendigvis Terrengsykkels synspunkt, men vi tenker i alle fall at tida er inne for å sette oss skikkelig inn i temaet.

Sist vi behandlet elsykkel grundig, var i 2015. Da var poenget først og fremst å omtale fenomenet. Denne gangen har vi valgt å gjennomføre en gruppetest av elsykler. For å komme eventuelle kritikere i forkjøpet, så er ikke dette ensbetydende med at vi fra nå vil ha et massivt fokus på elsykler. Vi inviterer heller dere som lesere til å si hva dere mener. Bruk e-post, bruk forumet og svar på spørreundersøkelsene våre.

Man skal være ganske vrang for å ikke klare å se fordelene elsykler har. Folkehelseperspektivet som politikerne elsker å snakke om er høyst tilstedeværende. Elsykler rekrutterer nye til sporten, og kan dra flere ut av inaktive liv og inn i marka.

Men for Terrengsykkel er det en kjerneverdi å verne om retten til å sykle i norsk natur, under den forutsetning at vi ikke ødelegger naturen, viser hensyn til andre markabrukere, og utøver aktiviteten på en bærekraftig måte. Enn så lenge har det gått bra, om elsykler er noe som kan vippe balansen i feil retning gjenstår å se. Enten du er for, mot eller avventende til elsykler på sti, er Terrengsykkel bladet som skal gi deg best bakgrunn for å ta ditt valg i stikrysset.

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: KKippernes] #2591955 19/02/2020 09:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Men Kristoffer, jeg antar at både du og resten av redaksjonen innser hvilket grunnstandpunkt som tydelig ligger under formuleringene dere velger?

Å bruke uttrykket "puristisk" om at man anser en sykkel som en konstruksjon drevet frem av kroppen, ikke en motor, er en klar stillingstagen.

Likeledes å avvise rasjonell, prinsipiell motstand mot å klassifisere el-sykler som sykler i utmark som noe som gjør det "vanskelig å diskutere saklig og rasjonelt".

Redaksjonen tjener på å være ærlig på det. Siste redegjørelse fra Øyvind viser også at dere anser motorassistanse som en helt alminnelig form for sykling, på linje med tradisjonell sykling. Det er redelig og greit å si det som det er.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: Sepeda] #2591956 19/02/2020 10:01
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Men Kristoffer, jeg antar at både du og resten av redaksjonen innser hvilket grunnstandpunkt som tydelig ligger under formuleringene dere velger?

Å bruke uttrykket "puristisk" om at man anser en sykkel som en konstruksjon drevet frem av kroppen, ikke en motor, er en klar stillingstagen.

Likeledes å avvise rasjonell, prinsipiell motstand som å klassifisere el-sykler som sykler som noe som gjør det "vanskelig å diskutere saklig og rasjonelt".

Redaksjonen tjener på å være ærlig på det. Siste redegjørelse fra Øyvind viser også at dere anser motorassistanse som en alminnelig form for sykling, på linje med tradisjonell sykling. Det er redelig og greit å si det som det er.

Hvis det skulle herske noen som helst tvil: Vi synes ikke elsykler(og alt som følger med) er enkelt. Det ligger mange timer diskusjon bak valgene vi har gjort, og gjør.

Når det var forbudt å bruke på sti, fant vi det heller ikke naturlig å skrive mye om det. I den grad vi gjorde det, så omtalte vi utfordringene det kunne bære med seg. Hvis noen sitter igjen med det inntrykket at vi har avvist rasjonell og prinsipiell motstand, så kan jeg bare beklage det. Jeg sier ikke at det er umulig, men mange hundre innlegg på dette forumet viser at det ofte kan være utfordrende å diskutere.

Så er vi også ærlige på, som du etterlyser, at vi ikke har tenkt å late som om problemstillingen eksisterer. Men å avfeie vår jobb med at vi ukritisk hyller elsykler, er for lettvint og feilaktig. Terrengsykkel har ikke funnet fasiten, og vi prøver som med alt annet, å navigere i dette landskapet, hver eneste dag.

Jeg hører gjerne fra leserne om dette, og vi tar gjerne i mot både meningsytringer og kronikker på redaksjonell plass!

// Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591959 19/02/2020 10:09
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mange av de prinsipielle og ikke så prinsipielle argumentene mot elsykler har blitt diskutert hyppig her på forumet. Av meg selv inkludert.
Tråden finner du her: https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2542643&page=1

Øyvind Aas
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591962 19/02/2020 10:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mange av de prinsipielle og ikke så prinsipielle argumentene mot elsykler har blitt diskutert hyppig her på forumet. Av meg selv inkludert.
Tråden finner du her: https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2542643&page=1

Ja, henger jo en del på forumet og har fått den med meg ICON_SMILE

Som nevnt, har jeg full forståelse for redaksjonens valg å behandle el-sykler som kun en av en rekke kategorier terrengsykler.

Redaksjonens linje avspeiler realitetene, lovreguleringene, posisjonene som er tatt i terrengsyklingens interesseorganisasjoner her til lands, og syklistenes preferanser.

Mitt poeng er at det er greit at dere er tydelig på at det er den redaksjonelle linjen, slik dere nå er. At det har vært en debatt, vet vi jo.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591967 19/02/2020 10:39
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg skriver du - ikke nødvendigvis til akkurat deg Sepeda, men til dem som måtte lese. ;-)

For et år siden skrev jeg dette på forumet her:
Mange av de samme tingene gjelder fortsatt. Elsykling i pressområder som rundt Oslo og Trondheim er fortsatt kontroversielt, selv om det nå er helt lovlig. Elsykling i mer grisgrendte strøk, der det ikke er villrein er mye mindre problematisk.

Sitat: SykkelØyvind
Jeg synes det er feil å si at det prinsipielle i debatten - altså den klare forskjellen mellom motorisert og ikke-motorisert friluftsliv, ikke kan diskuteres av personer uten førstehånds erfaring med motoriserte terrengsykler.
Som det har blitt påpekt i mange andre innlegg her er tilgangen til skogen for vanlige terrengsyklister ganske skjør. I Oslo har vi vært veldig nære ganske store restriksjoner på tilgangen til stier og terreng for umotoriserte sykler. Jeg har selv tatt ganske mye ubehagelig støy og hets i nasjonale medier for mitt standpunkt om at terrengsykling er en positiv aktivitet som ikke skiller seg veldig fra det som om av en del markavernere omtales som "det enkle friluftsliv."
[https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vQl6L/Hetser-sunn-markaaktivitet]
Jeg ser for meg at utfallet av debatten i 2011 kunne ha vært et ganske annet hvis vi allerede da hadde hatt de motoriserte terrengsyklene som selges i dag.
Mange terrengsyklister tar nok tilgangen på stier og terreng for gitt. Og det kan vi heldigvis til en viss grad gjøre i Norge i dag. Men det trenger ikke å forbli sånn. I Tyskland er terrengsykling sterkt regulert. I flere delstater/fylker er det der ikke lov å sykle på veier smalere enn tre meter - ikke mye stisykling da.
I Australia - der jeg bodde på begynnelsen av årtusenet er de fleste bynære stier blitt stengt, eller delvis stengt for terrengsykling siden 2002. Australia har selvfølgelig mye mer plass enn vi har i Norge, men stort press på små skogsområder tett på de store byene.

Jeg tror både uansvarlige terrengsyklister uten motor og uansvarlige terrengsyklister med motor har stort potensial til å ødelegge for andre terrengsyklisters tilgang til terrenget. Men det er vesentlig lettere å avfeie motorisert bruk som unødvendig og uforenelig med idealet om "det enkle friluftsliv" enn umotorisert.
Blir terrengsykling med og uten motor sidestilt vil en fremtidig innskjerping av tilgangen på terreng kanskje kunne ramme alle syklister.

Jeg har prøvd mange elsykler - både til bysykling, lastesykling og terrengsykling. Familien eier sågar to, vi eide tre tidligere, til persontransport. Min mor elsker sin og min kone bruker sin daglig. De sykler mye mer enn de ville ha gjort uten motor - men da ikke på stier.

Jeg kan være enig i at lovlige motoriserte terrengsykler ikke sliter nevneverdig mer på terrenget som sykles enn umotorisert - at de gir deg mulighet til å sykle mer terreng pr time er et argument som også kan brukes mot dem i god form - men som like fullt er et argument som vil bli brukt.
Min erfaring er at gode el-terrengsykler spinner mindre enn sykler uten motorhjelp i bratte klatringer og på glatt føre - da kraften kommer jevnt og du kan sitte på setet hele tiden. Så akkurat der har du et poeng, men dette gjelder lovlige el-terrengsykler. Selv el-sykler med krankmotor kan lett trimmes til å gå både i 40 og 50 km/t uten at du trenger å legge nevneverdig kraft i pedalene.

Selv på lovlige sykler holder det tidvis å rolig rotere kranken for å få tilgang på full kraft opp til 25 km/t. Flere lovlige el-terrengsykler drar også videre i kranken etter at du slutter å legge ned kraft i pedalene. Det er ikke vanskelig å se for seg at en trimmet sykkel vil kunne dra føttene rundt, snarere enn motsatt. Kraften i de lovlige motorene er på mange hundre watt mer enn de 250 ekstra-wattene som loven egentlig skal begrense dem til. At de stopper å hjelpe i det du passerer 25 km/t betyr ikke at du ikke kan akselerere voldsomt fort opp til 25 km/t, også i motbakke og på løst underlag.

Etter å ha prøvd mange elsykler, også til terrengbruk er jeg ikke beroliget med at kraften og farten er så lav at det er ufarlig. Selv rutinerte syklister vil raskt havne i trøbbel med full motorhjelp på en lovlig elsykkel. På en trimmet sykkel er selvfølgelig potensialet for uhell og farlige situasjoner mye større.

Men igjen farlige situasjoner forårsaket av høy fart på sti er også et argument mot ikke-motoriserte terrengsykler - likevel er det et enkelt og forståelig skille mellom sykler du trår opp i fart selv, eller får stor fart på ved å slippe deg nedover, og motoriserte sykler som akselerer fort opp til makshastigheten på 25 km/t og lett kan holde denne i krevende terreng. Min erfaring er at jeg lett holder 20-25 km/t opp lange, tekniske klatringer jeg nesten ikke klarer å sykle opp i sin helhet uten motor, med lovlig, motorisert elterrengsykkel. Mange lovlige elterrengsykler kan gi 1000W ved behov og ønske i slike anledninger.
Elterrengsyklene gjør det også veldig enkelt å holde høy fart i teknisk terreng på flatmark - røtter, steiner og tilsvarende påvirker i liten grad farten. Det handler om å styre og å gasse med noen strategiske pedalomdreininger.

Jeg er skikkelig fan av elsykler til transportsykling og bysykling - og har stor tro på at elsykler kommer til å være en viktig del av en løsning på trafikk- og forurensningsproblemer i byer over hele verden - også i Norge. Det er selvfølgelig i den forbindelse et dilemma hvis dem som sykler elsykkel til jobb ikke skal kunne svinge gjennom skogen på vei hjem eller etter arbeidstid. Akkurat på samme måte er det mange som kjører bil til skogen for å sykle på terrengsykkel uten motor. Flere av disse ville kanskje syklet hele veien hvis de hadde hatt hjelpemotor på sykkelen. Hvilken aktivitet er da best hvis vi ser stort på det?

Denne debatten kommer til å fortsette fremover og den vil også bli tatt opp i fremtidige utgaver av Terrengsykkel og i både Stortinget og bystyrer rundt omkring. Debatten er langt fra svart/hvit, men at et frislipp av elsykler i bynære skoger kan være uheldig for terrengsykkelmulighetene generelt på sikt er jeg ganske sikker på.

Øyvind Aas
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591984 19/02/2020 11:46
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig jeg. Man lager jo ikke et blad i hver enkelt person, men til en stor gruppa. Er da helt naturlig da å skrive om det som skjer i bransjen Terrengsykkel. Så blar man bare over det som man ikke liker selv. Er masse som skrives om jeg ikke gidder å lese også, forventer derimot ikke at bladet er kun til meg. Selv synes jeg det er interessant å lese om el. Er her det legges mest (?) i utvikling om dagen så hadde vært helt rart om ikke det skulle skrives om et helt lovlig produkt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2591998 19/02/2020 12:48
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Terrengsykkel dekker etter min mening interessene til 99,5 % av norske terrengsyklister på en utmerket måte. De som er mest interessert i gårsdagens sykling kan jo starte nisjebladet "Engirssykkel" der man kan fordype seg i stive gafler, halflinkkjeder, cantibremser og stålrammer.

Jeg gleder meg til å lese om alle aspekter av terrengsyklingen, også el-sykler. At også de mest involvertes standpunkter utvikler seg med tid og erfaring er naturlig.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2592013 19/02/2020 14:18
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Å sammenligne denne diskusjonen med hva slags bremser det er på sykkelen er ikke rimelig

Et sted må skjæringspunktet mellom motor assistert tråsykkel og elmotorsykkel finnes, og mange med meg spør seg om hvor.

Når man bruker mer eldrift enn egen kraft?
Når man bare bruker 10% egen kraft, eller 1%?
Eller bare når man tar av pedalene, slik lovverket sier?

Regner med at vi allerede er der at elsykler først og fremst drives av el-motoren, og at man trår for å komme over fastsatt makshastighet. Og la oss ikke tulle, denne kommer de mange hvis ikke de fleste til å fjerne.

Så da er vi snart der at man mer eller mindre later som om man trår mens el-motoren gjør jobben. Pedalene henger der til pynt, for å opprettholde følelsen av å sykle. Men hvis vi tar av pedalene? Er ikke det like greit? El-sykkelen er jo akkurat like skånsom, og den støyer ikke.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: jorlie] #2592037 19/02/2020 17:51
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jorlie
Regner med at vi allerede er der at elsykler først og fremst drives av el-motoren, og at man trår for å komme over fastsatt makshastighet. Og la oss ikke tulle, denne kommer de mange hvis ikke de fleste til å fjerne.

Dette er bare tull. Selv med elsykkel på asfalt er det ikke slik, med mindre man bruker en ulovlig sykkel.

Om du tror du bare kan sette deg på en el-sykkel og rase opp en bratt sti uten å tråkke har du åpenbart aldri testet en elsykkel.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: jorlie] #2592040 19/02/2020 18:03
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jorlie

Et sted må skjæringspunktet mellom motor assistert tråsykkel og elmotorsykkel finnes, og mange med meg spør seg om hvor.

Tenker du på denne?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

"Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2."

'...once more, and more intensity!'
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2592070 19/02/2020 22:41
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En stor test av de grøvste elsyklene, hvor den grøvste av dem alle sikkert blir spesielt populær, og med store lovord om hvor hardt man kan sykle, DH sykling uten heis, uten et eneste ord om utfordringer med motorisert dobbelkronet DH sykkel med 400% effektøkniing? Det er verken balansert, ansvarlig eller langtenkt.
Hva gjør det for fremtiden for fri stisykling i bynære strøk når motoriserte DH sykler blir normen? Hva med å følge opp testen med noen utfordringer til motorpusherne på hva som vil kreves av dem for å bidra til kultur og ansvarlig bruk av motorsyklene.

En hel utgave, og dere fant ikke plass til et eneste vanskelig spørsmål om elsykkel. Herregud, dere har jo mere kritisk journalistikk om bukkestyre enn motorer ICON_SMILE hehe.. Vet at jeg overdriver, men slaget er tapt. Om noen få år kjører vi alle motor i maskinbygde anlegg. Det eneste vi orker og får lov til å "sykle". Blir bra det, da får opprørske kids forme sin egen kultur med ulovlig analogsykling i skogen. Som en fugl føniks skal SYKKELEN reise seg opp fra ulovlige stier. Alt som er bra skal jo gubbejævler ødelegge med feite pengebøker.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2592081 20/02/2020 07:20
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Da jeg mottok siste Terrengsykkelblekka i posten tenkte jeg at denne diskusjonen måtte komme. Dog rart den ikke fikk en egen tråd. Hele nummeret, når det gjelder både annonser og reportasjer bærer stort preg av sykler med el motor. Selv ville jeg ønske et mer klart skille mellom sykler med motor og uten. Om det er marked i Norge for et eget blad for el sykler vet jeg ikke, men for vanlige sykler er det skilt mellom landevei og terreng/grus. For meg ligger en vanlig landeveissykkel og en grussykkel med bukkestyre (er det en egen sjanger) nærmere hverandre en sykkel med og uten motor.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: olechr] #2592097 20/02/2020 08:27
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: olechr
Jeg skjønner ikke at dette er så vanskelig jeg. Man lager jo ikke et blad i hver enkelt person, men til en stor gruppa. Er da helt naturlig da å skrive om det som skjer i bransjen Terrengsykkel. Så blar man bare over det som man ikke liker selv. Er masse som skrives om jeg ikke gidder å lese også, forventer derimot ikke at bladet er kun til meg. Selv synes jeg det er interessant å lese om el. Er her det legges mest (?) i utvikling om dagen så hadde vært helt rart om ikke det skulle skrives om et helt lovlig produkt.

For min del er det fullt mulig å bla forbi det jeg ikke liker. Men skal jeg betale 699 kroner i året for å få tilsendt et blad som ikke representerer verdiene eller interessene jeg har? Eller som jeg ender opp med å ikke lese? Etter kort tid oppfattet jeg denne utgaven som en sånn blekke som gis gratis ut av "Opplysningskontoret for Motorisert Friluftsliv", om det hadde fantes et sånt organ. Det kommer nok.

Etter litt grubling fant jeg ut at jeg betaler for et nytt år med TS.

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: RazeFaze] #2592134 20/02/2020 12:30
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: hbakken
Sjukt artig med emtb og har gjort at jeg har tatt mye flere turer enn jeg ville gjort på analog.

Også sier de at emtb ikke sliter mer på stien enn analog sykkel...

Uffda. Skal jeg ta med personlig nær av dette og bli litt lei meg for at jeg har syklet mer og fått enda mer sykkelglede ut av en emtb?

Innlegg i kategorien: GNÅL!!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: sykkeloyvind] #2592135 20/02/2020 12:30
Villbass Offline
Fersking
Fersking
Jeg synes det er flott at dere velger å dekke alt som har med terrengsykling å gjøre!
Man kan mene hva man vil om de forskjellig kategoriene innenfor det vi driver med, men man vil aldri dekke alle behov uansett.

Man kan bla forbi det man ikke liker, og noen få nummer får heller forbli nærmest ulest - sånn er det i hvert fall for meg når det blir for mye ritt, smale dekk, og lycra.

For meg var det nummeret grunn nok til å fornye mitt abonnement! Tusen takk!

Og når det gjelder hele emtb-debatten, så tenker jeg mange skaper sin egen konflikt basert på antagelser, overdrivelser og lite kunnskap.
Vær høflig, vis hensyn og ha det gøy!

// Thomas G. A.

Redigert av Villbass; 20/02/2020 12:32.
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: RazeFaze] #2592137 20/02/2020 12:37
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: simenf
Sitat: hbakken
Sjukt artig med emtb og har gjort at jeg har tatt mye flere turer enn jeg ville gjort på analog.

Også sier de at emtb ikke sliter mer på stien enn analog sykkel...

Dette er vel avhengig av hvilke stier man sykler? De fleste stier, utenom en håndfull stier i Oslo-området og noen andre større byer, brukes ikke nok til å holde stien ved like. Det er med andre ord fort gjort å snu argumentet om merbruk opp-ned. Og det er før man har gjort noen vitenskapelige vurderinger om elsykkel sliter mer eller mindre enn vanlige sykler.

Når du sykler mye mer, så sliter du mer.
Når elsykkel gjør at du sykler 10x mer, så sliter du 10x mer.

Så når noe blir enklere, og "sjukt artig", da blir det mer turer... og det sliter mer.

Enkelt.

Fint det er enkelt for deg.Fremstår negativt. At man brukere stiene og kommer seg oftere ut er positivt mener jeg. Mer bruk sliter mer, samme hvilken type sykkel man bruker. Pass på at du ikke blir i skikkelig god form og sykler flere og lengre turer, da sliter du mer på stiene!

Enkelt for meg også. Jeg digger det. Enkelt.

Litt tilleggsinformasjon om min egen bruk av emtb. Jeg har endret ganske på fokuset når jeg sykler. Jeg er mye mer "på tur". Koser meg mer. Oppsøker andre turer. Prøver mer nytt! Ikke mer strava-jag.
Sykler omveier til/fra jobb. Både asfalt, grus og sti. Sykler omveier steder med lite/ingen biltrafikk og får en digg start på dagen kontra å stå i kø eller sykle racer til jobb.Det har skapt mange flere muligheter og det er helt fantastisk.
Tur-fokuset er tilbake, nå skal bamsemomsen med i sekken igjen og primus for kaffe på et utsiktspunkt!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025? [Re: mtbmaniac] #2592139 20/02/2020 12:51
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: mtbmaniac

Det at noen folk standhaftig står på at "sykkel skal ikke ha motor" eller "eneste fremdriftsmåte skal være meg" osv, legger jeg i skuffen for tullete stahet, dumhet og manglende breddesyn / pragmatisme. Gjetter på at de fleste av de beste rytterne på verdensbasis idag bruker supportmotor ganske flittig for å få mer uttav treningen sin.

Enig.
Jeg gjetter også på at 99% av "denne gjengen" også er på motorisert i 2025. De bare vet det ikke enda selv. Racefaze og Baronkanon inkludert ICON_LAUGH

#NBNL -

Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Moderator  support