Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Undersøkelse 2020: 1x på landevei

Undersøkelse 2020: 1x på landevei #2591657 17/02/2020 14:17
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Prøvde å finne undersøkelser her som har fulgt holdningene rundt skivebremser år for år. Det klarte jeg ikke, utover at det har vært heftig debattert i mange tråder. 1x på landevei har kanskje ikke vært like heftig debattert, men at det er følelser rundt temaet er allikevel tydelig. Personlig har jeg spådd 2x nedom og hjem i løpet av "noen år" (husker ikke om jeg har turt å konkretisere det noe mer nøyaktig i noe tråd). Det er jo uansett bare gjetting fra min side. Fremtiden er vanskelig å spå. Men jeg har troen.

Nå skulle jeg gjerne ønske at jeg kom i gang med en årlig undersøkelse rundt temaet tilbake i 2018 eller 2019, før dette liksom fikk noe som helst "traction". Før man fikk Aqua Blue, og før det begynte å dukke opp 1x-landeveibygg i noe særlig grad på forumet. Men fortsatt tror jeg det er såpass få 1x-landeveisykler rundt på veiene til at man trolig kommer i gang mens utbredelsen er relativt lav. Planen er å gjenta undersøkelsen årlig, for å se hvordan fenomenet evt. utvikler seg. Forblir dette en liten nisje i det store markedet? Vil utviklingen skje eksponensielt? Vil dette bare være en hype som går over?

Pollen er åpen ut 2020, resultatene vil (om jeg forstår poll-oppsettet korrekt) dog ikke bli synlig før pollen avsluttes ved nyttår. (EDIT: Jeg som TS har tydeligvis heller ingen mulighet til å se resultatet underveis). Planen er da å opprette en ny poll for 2021. Forhåpentligvis er spørsmålene utformet på en måte som gjør at de samme spørsmålene kan gjenbrukes i flere år, uten at noen av valgene "utdateres" (men det kan jeg ikke garantere).

Jeg synes det hadde vært interessant med lignende polls for andre teknologi-valg som dempere eller annet folk evt. brenner for. Der er man kanskje også tidligere i utviklingskurven.

Så kan tråden også fungere for å lufte sin elsk, frustrasjon og følelser for dette fenomenet.

Undersøkelse 2020: 1x på landevei
Et valg tillatt
Har allerede 1x på en sykkel som identifiserer seg som landevei (18%, 18 Stemmer)
Bruker ikke, men vil vurdere det på neste sykkel hvis identifiserer seg som landevei (16%, 16 Stemmer)
Kan tenke meg å prøve 1xN på landevei, der "N" er minst "1" høyere enn hva som er tilgjengelig i dag (8%, 8 Stemmer)
Kommer trolig ikke til å skje på neste landevei (38%, 38 Stemmer)
Kommer aldri til å skje på landevei (15%, 15 Stemmer)
Jeg har allerede prøvd det, og slått det fra meg (5%, 5 Stemmer)
stemmer 100
Pollen stopper: 31/12/2020 12:59
Redigert av vviz; 17/02/2020 14:19.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591661 17/02/2020 14:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vviz, du kan enkelt gjøre det slik at resultatet kommer opp fortløpende om du ikke spesifiserer stopp- og starttid,

Kanskje kan du ikke slette og legge inn ny poll etter at jeg altså har lagt inn kommentar, men jeg kan gjerne slette min egen kommentar...

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Sepeda] #2591662 17/02/2020 14:31
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Sepeda
Vviz, du kan enkelt gjøre det slik at resultatet kommer opp fortløpende om du ikke spesifiserer stopp- og starttid,

Kanskje kan du ikke slette og legge inn ny poll etter at jeg altså har lagt inn kommentar, men jeg kan gjerne slette min egen kommentar...

Nei, det var med hensikt at resultatene skulle være usynlige frem til pollen erstattes av neste års variant. Men jeg ville trodd at jeg som poll-admin hadde mulighet til å "sniktitte" i resultatene fortløpende. Men det er helt greit for meg at jeg ikke har muligheten. Tenkte bare jeg skulle opplyse andre som evt. trodde det samme at den muligheten har heller ikke jeg.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591685 17/02/2020 16:42
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Mye mulig det blir 1x på meg etterhvert. Har jo kjørt 1x i 15 år, men ikke på racer enda. Satser på at shimano skal komme med en 11-38 kassett, som hadde vært helt spot on for meg med 50t foran. Blir jo mer spredning, men det vender man seg jo til.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: aug11x] #2591690 17/02/2020 17:41
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: aug11x
Mye mulig det blir 1x på meg etterhvert. Har jo kjørt 1x i 15 år, men ikke på racer enda. Satser på at shimano skal komme med en 11-38 kassett, som hadde vært helt spot on for meg med 50t foran. Blir jo mer spredning, men det vender man seg jo til.

50+11/38 er veldig likt SRAM sitt 44+10/33 alternativ (som jeg bruker selv). Jeg synes dette fungerer godt til det meste av landeveisykling. Litt tungt (for meg ihvertfall) på dager med veldig masse klatring. Det letteste giret tilsvarer da omtrent Shimano's 34+25 variant.

Om det alternativet du tenker på skal være 11s, så vil det være en del mer spredning. Om kassetten du tenker på skulle kommet som 12s derimot, trenger ikke spredningen nødvendigvis endre seg så mye. Eksempelvis kan de prioritere å holde kassetten tett og fin på den tyngre siden, hvor man gjerne ligger om man kjører tempo og lignende. Så kan de heller la det være litt større avstand mellom de lettere girene, hvor sjansen for at det kommer til å plage deg, blir mindre.

Jeg valgte forøvrig å la alternativene være sykler som "identifiserer seg som" landeveisykler. Jeg innser at nåværende trend går mot at vi skal kjøpe færre sykler, som skal gjøre mer. Litt usikker på akkurat hvor jeg feiler selv, for min sykkelbod vokser fremfor å krympe.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591698 17/02/2020 18:17
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ja. Ikke for å være vanskelig, blir morsomt å se resultatene, men for meg vesentlig forskjell på om jeg skulle kjøpt Roadmachine eller Timemachine. Ser poenget med 1x hos den ene, men ikke den andre. Så kan den litt mer detaljerte diskusjonen skje når folk har avgitt sin stemme.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Havre] #2591699 17/02/2020 18:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Havre
Ja. Ikke for å være vanskelig, blir morsomt å se resultatene, men for meg vesentlig forskjell på om jeg skulle kjøpt Roadmachine eller Timemachine. Ser poenget med 1x hos den ene, men ikke den andre.

Jeg er ikke enig, men hva vet jeg. Har jo bare Roadmachine ICON_SMILE

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591706 17/02/2020 18:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skjønner ikke hva å "vite" har med saken å gjøre? Ei heller at du har en Roadmachine. Men hva vet jeg.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591709 17/02/2020 18:45
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Uten å ha inngående kjennskap til BMC-modellene, så gjetter jeg at Roadmachine har større grunnlag for å kunne være en "blandeveisykkel/allroad/grussykkel" enn en Timemachine? Jeg forsøkte å bruke "identifiserer seg som" landeveisykkel, slik at det kunne gjøres litt skjønnsmessig vurdering av den enkelte, fremfor at vi nå skal krangle over hva en landeveisykkel egentlig er ICON_SMILE

Og uten at jeg har fasiten, så tenkte jeg omtrent slik:

Dersom du har en rendyrket landeveisykkel med 2x, samt en blandeveisykkel med 1x, så har du "ikke" 1x på landeveien. Om du derimot selger den rendyrkede landeveisykkelen, og sitter igjen med en blandeveisykkel som dekker alt, så har det plutselig blitt akseptabelt å si du har 1x på landeveien, selv om det er samme sykkel som i forrige runde ikke telte.

Men som sagt. Poenget var ikke å lage en diskusjon om "hva" en landeveisykkel egentlig er, så dette må gjerne den enkelte vurdere selv, og den enkeltes definisjoner kan selvsagt avvike fra mine.

Redigert av vviz; 17/02/2020 18:45. Rediger grunn: Skrivefeil

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591710 17/02/2020 18:54
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ja. "Fair enough" det. Blir en detalj. Jeg svarte utifra hva jeg anser (for meg) som mest "landevei", men hvis folk tenker som meg vil du få en skeivhet i svarene som da reflekterer type sykkel de har og ikke bare hva de foretrekker av 1 vs. 2x.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Havre] #2591716 17/02/2020 19:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skjønner ikke hva å "vite" har med saken å gjøre? Ei heller at du har en Roadmachine. Men hva vet jeg.

Jeg ser poenget ditt, men blir bare litt oppgitt når du i forskjellige sammenhenger skal trekke frem BMC, så vidt jeg vet uten å ha erfaring med eller dybdekunnskap om hverken merket eller de forskjellige modellene. Og ja, jeg er nok litt farget av at du så ofte gjør det med negativt fortegn og fordømmelse, om enn ikke denne gang.

Eksemplifiser gjerne, men hvorfor ikke bruke merker og modeller du selv kjenner? Jeg har ikke erfaring med eller dybdekunnskap om utmerkede Ridley, men det slår meg at det er modeller der som like godt eller bedre kan illustrere poenget ditt.

Roadmachine er en sykkel jeg kjenner fra A til Å, både historie, bakgrunn, utvikling, designløsninger osv., og selvsagt personlige erfaringer. Det er ikke så enkelt å sette den i bås, og den er derfor ikke det beste eksempelet. Men ja, det finnes en versjon av Roadmachine som er satt opp med 1x. Roadmachine X. Samme geometri som øvrige. Så potensialet er absolutt der, og du har dermed rett, men det er ikke hele historien. Men jeg vil ikke ta den diskusjonen her. Det er en avsporing.

Jeg har heller ikke sterke følelser pro eller kontra 1x. Det er for meg et rent praktisk valg og et spørsmål om personlige preferanser. Har kun beundring for både vviz' De Rosa og Jamez' Orbea. Og ser absolutt poenget i vviz' innlegg over.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591723 17/02/2020 19:48
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Da misforsto du tydelig hva jeg mente. Da synes jeg det hadde vært bedre å spurt isteden for å på merkelig vis "dømme" innlegget mitt utfra mitt personlige syn på BMCs design. Noe jeg mange ganger har påpekt er subjektivt- og jeg har flere ganger her inne anbefalt folk å kjøpe BMC.

Jeg brukte BMC som eksempel fordi jeg tror mange flere kjenner til deres modeller enn hva her ville vært Fenix og Noah. Ikke at det heller er relevant da jeg knapt mener at Ridley er bedre enn noe annet merke bare fordi jeg tilfeldig kjøpte en.

Hadde jeg kjøpt en Roadmachine hadde det da vært for å bruke den i terreng jeg kan se at 1x har sine fordeler. En Timemachine hadde jeg ikke brukt i samme terreng/underlag. Det var hele poenget. Har ingenting med BMC å gjøre annet enn at de har en modell som er mer "allsidig" og en som er mer spesifikk for asfalt.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591725 17/02/2020 19:56
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hadde jeg skulle hatt en sykkel som ble brukt BÅDE til laange bratte grusklatringer OG sykling i gruppe på landevei med snittfart rundt 40km/t så må man enn så lenge ha 2x for å få nok spenn og ikke for store sprang.

Men, en 10-42 eller 11-42 (eller 12-girs 10/11-50) er topp for en sykkel for allsidig eventyrer på både grus og asfalt hvis man tåler noen sprang. Det kan til og med være litt avslappende å slippe å gire hele tiden hvis man ikke ligger å pusher på terskel. Hvile beina og hvile hodet.

Jeg og vviz er vel også overbevist om at på landeveissykkel så kan 12 gir ikke bare vil klare seg fint, men også ha fordeler vs 2x.
Hvis man plotter ut hastigheten på syklingen sin på asfalt så har nok de aller fleste 95% av tiden sin mellom 12 og 50km/t - hvertfall er det sånn for min del og få klatringer i området er over 10% , og ikke er de lange heller.
Å slippe å forholde seg til å veksle mellom lille- og storeklinga foran midt i området man tilbringer mest tid er knall. Less is more.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Havre] #2591726 17/02/2020 19:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Da misforsto du tydelig hva jeg mente. Da synes jeg det hadde vært bedre å spurt isteden for å på merkelig vis "dømme" innlegget mitt utfra mitt personlige syn på BMCs design.

Jeg tillater meg å mene at du har en litt snever forståelse av Roadmachine, men jeg lar det ligge. For øvrig kunne jeg sikkert vært mildere. Beklager skarpheten. Skylder på lavt blodsukker før middag, etter sykkeltur. Nå har jeg fått middag, og jeg er snill igjen.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591729 17/02/2020 20:00
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det er en diskusjon for en annen dag, men igjen usikker på hvor min snevre forståelse har materialisert seg. Bortsett fra utseende tviler jeg på at jeg har skrevet mange, hvis noen, negative ord om den sykkelen her inne.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Sepeda] #2591731 17/02/2020 20:22
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg tillater meg å mene at du har en litt snever forståelse av Roadmachine, men jeg lar det ligge.

PS! Det er ikke sånn du "lar noe ligge" ICON_LAUGH

Create the problem and sell the solution
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: DuffMcShank] #2591732 17/02/2020 20:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
PS! Det er ikke sånn du "lar noe ligge" ICON_LAUGH

Neimen, god aften, Duff!

Beklager, det blir ikke noe mer drama ICON_SMILE

Sitat: Jamez
Hadde jeg skulle hatt en sykkel som ble brukt BÅDE til laange bratte grusklatringer OG sykling i gruppe på landevei med snittfart rundt 40km/t så må man enn så lenge ha 2x for å få nok spenn og ikke for store sprang.

Det er litt der jeg er. Og de lange, bratte klatringene behøver ikke nødvendigvis være grus. De lange, bratte klatringene, der jeg liker lette gir, blir også gjerne fulgt av like lange og bratte nedstigninger, der jeg liker tunge gir. Så, sett i gang med regnearkene ICON_SMILE

For øvrig er jeg som et barn. Vil gjerne ha en liten sjokoladebit nå (se hva som er stemt hittil) fremfor å måtte vente til nyttår og få en stor sjokoladeplate da (hele avstemningen). Men aksepterer vviz' regler og ser frem til en spennende tråd.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Sepeda] #2591738 17/02/2020 21:07
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J

Det er litt der jeg er. Og de lange, bratte klatringene behøver ikke være grus. De lange, bratte klatringene, der jeg liker lette gir, blir også gjerne fulgt av like lange og bratte nedstigninger, der jeg liker tunge gir. Så, sett i gang med regnearkene ICON_SMILE

Trenger jo ikke regneark når man har ritzelrechner.
Men, kan fortelle deg at om du kjører 11-28 og 34/50 så vil en 10-33 og 42T foran føre til at du må tråkke med 57rpm istedenfor 60rpm i 10km/t , og i 50km/t måtte tråkke med 93rpm istedenfor 86rpm.
Benytter du 5% av tiden din i disse områdene slik som meg er det lite å bekymre seg for.

Er du derimot på 11-32 og 34/50, så blir forskjellen i bunnen 57 vs 74rpm, så da er det jo rått parti. Men, da har du i vanligste områder (25-35km/t) enten større sprang og/eller må ligge å bytte mellom store og lilleklinga. Noen syns det er gøy å gire med framgiret og har null problem med det. Da kan man nyte det og samtidig glede seg over litt mindre drivverkstap på storeklinga, litt ekstra vekt og litt ekstra luftmotstand ICON_WINK

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591742 17/02/2020 21:36
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Kadens er subjektivt også. Jeg har ingenting i mot å spinne på 90-100 rpm "hele dagen". Så at jeg her og der må spinne 110-115 rpm i ritt hvor jeg velger 40T foran plager meg ikke. Det gjelder få sekunder i slengen, enten i bratte nedoverbakker, eller for å tette ei og annen luke (hvor det er like enkelt å spinne opp, som å gire ned).

Det plager meg personlig mye mer når jeg må snurre for sakte, i de bratte motbakkene. Og bratte motbakker har en tendens til å tidsmessig vare mye lenger enn bratte nedoverbakker. Så når jeg er i tvil, velger jeg 40T foran. Hadde jeg hatt en naturlig lavere kadens, ville jeg kanskje valgt motsatt.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591745 17/02/2020 21:54
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
...også forskjell på om man må ligge på terskelwatt og lav tråkkfrekvens. Da må man tråkke med mer kraft enn man har.
(Skal man derimot ligge på 50% av terskelwatt går det også fint med 50-60rpm.)
Støtter det med 40T vs 44T. Større kompromiss med for tung giring.
Skal man sykle en lang bakke rundt terskelwatt vil jeg vel nesten påstå de fleste helst bør ha 70+ rpm, men det er vel litt individuelt.

Mange med 2x som kjører for tung giring også. Tror det er mer utbredt enn for lett giring.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Jamez] #2591746 17/02/2020 22:01
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Jamez

Mange med 2x som kjører for tung giring også. Tror det er mer utbredt enn for lett giring.

Uten å kunne begrunne det, tror jeg definitivt også det. Å kjøre store kjederinger har vel ett macho-preg, som mange av oss (om vi liker å innrømme det eller ei) lar oss påvirke av. Det er jo litt "pro" også.

Skal på ingen måte si jeg er imun mot macho-påvirkning generelt sett. Men akkurat på kjedering bryr jeg meg ikke, trolig av to årsaker.

1) det er ingen som klarer å telle tennene mine mens vi sykler.
2) Siden jeg kjører 1x, og faktisk bytter denne etter behov (ja, jeg påstår jo ikke 1x er perfekt jeg heller), kan jeg alltids unnskylde meg med "Ja akkurat i dag er det 40T. Du skulle sett den ringen jeg 'pleier' å ha der" ICON_WINK

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Havre] #2591753 18/02/2020 06:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
....for meg vesentlig forskjell på om jeg skulle kjøpt Roadmachine eller Timemachine. Ser poenget med 1x hos den ene, men ikke den andre. (...) Jeg brukte BMC som eksempel fordi jeg tror mange flere kjenner til deres modeller enn hva her ville vært Fenix og Noah.

Ok, når jeg leser dette i ettertid, ser jeg hva som har skjedd. Vi har trolig misforstått hverandre.

Dette er BMC Roadmachine og Timemachine...

[Linket bilde]

...mens dette er Ridley Fenix og Noah.

[Linket bilde]

Da forstår jeg at du gjerne tenkte på en annen sykkel fra BMC, nemlig nye Timemachine Road, som er en aero-racer, nærmere Noah. Eller endog all-round raceren Teammachine, selv om den gjerne er nærmere Helium.

I mitt hode ble landeveissykkel med god dekklaring versus temposykkel en litt sær illustrasjon hva gjelder bruk av 1x versus 2x.

Der var for meg slett ikke åpenbart at førstnevnte, som kan brukes i alt fra landeveisritt til grusturer i kupert terreng og i varierende tempo, har mindre nytte av 2x og bredt spenn enn sistnevnte, som i utgangspunktet brukes på flaten i jevn fart.

Burde jeg skjønt at du trolig tenkte på en annen sykkel? Ja, sikkert, men for BMC-eiere er ikke Timemachine og Timemachine Road samme sykkel.

Bør jeg ta en lang pause fra sykkelnerding og forumet? Ja, sikkert...

Vedlegg
BMC Roadmachine vs Timemachine.jpg (243.89 KB, 1473 nedlastinger)
Ridley Fenix vs Noah.jpg (261.84 KB, 1395 nedlastinger)
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Sepeda] #2591757 18/02/2020 06:26
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Bør jeg ta en lang pause fra sykkelnerding og forumet? Ja, sikkert...

Jeg tenker nei ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591767 18/02/2020 07:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hvor går trådstarters grense mellom landevei og de syklene som sikkert får flest mil på asfalt men en og annen avstikker på grus ? Jeg svarte som om dette er kategorien landevei og landeveis sykler med plass til bredere dekk, Synapse ish...

Har forresten SRAM Force long cage 40 - 11/46 på en Super X og er utrolig overrasket over hvor anvendelig den er på grus. Med XD driver (som jeg ikke har) kunne jeg helt greit trivdes på landeveien med 44 - 10/46

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: EmilZipp] #2591781 18/02/2020 08:35
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: EmilZipp
Med XD driver (som jeg ikke har) kunne jeg helt greit trivdes på landeveien med 44 - 10/46

Ikke gråt for det. Jeg vil påstå 11-42 (XT eller Sunrace, men ikke SRAM) er bedre egnet uansett. Det du mister fra 10T til 11T oppveies av et tettere gir fra 19T til 21T på midten (framfor 18-21T)
XT 11-46 kassetten har også fin progressjon på midten der man ligger mest.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591814 18/02/2020 10:41
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fair enough som det heter. I mitt hode rimelig opplagt at jeg ikke snakket om en temposykkel, men der hvor vi kanskje er enige hva gjelder BMC så er deres navngivning av modeller helt utrolig dårlig. Så hadde vært bedre om jeg hadde lagt til Road for å unngå misforståelser.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: EmilZipp] #2591821 18/02/2020 11:25
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: EmilZipp
Hvor går trådstarters grense mellom landevei og de syklene som sikkert får flest mil på asfalt men en og annen avstikker på grus ? Jeg svarte som om dette er kategorien landevei og landeveis sykler med plass til bredere dekk, Synapse ish...

Har forresten SRAM Force long cage 40 - 11/46 på en Super X og er utrolig overrasket over hvor anvendelig den er på grus. Med XD driver (som jeg ikke har) kunne jeg helt greit trivdes på landeveien med 44 - 10/46

De vurderingene har jeg overlatt til den enkelte. Grunnen til det er at i 2020 ser jeg en viss sammenheng mellom spørsmålene: "Hva er en landeveisykkel" og "hvor stor er en fisk"? Jeg har ingen ønske på å bli dratt inn i en diskusjon hvor jeg plutselig skal bli satt til dommer over den problematikken, for det tror jeg blir verdens minst takknemlige jobb. Mine diplomatiske evner vil kommer til kort innen det har gått 5 minutter. Jeg vil trolig få (mange) drapstrusler, jeg kommer til å leve resten av livet i vitnebeskyttelse, og vil i beste fall ha mulighet til å sykle innendørs på rulle. Nei takk. Jeg kan gjerne fremme mitt syn om 1x, men jeg har ikke tenkt å gjøre meg til martyr i prosessen.

Min landeveisykkel, som jeg personlig vil kalle rendyrket landeveisykkel (i og med at jeg tross alt har en egen blandevei/krossykkel) svinger også innom grus i ny og ne. I mitt hode blir den ikke noe mindre landeveisykkel av det, på samme måte som krossykkelen min ikke er noe landeveisykkel selv om den svinger utom asfalten ganske veldig ofte.

En Synapse ville jeg (helt personlig) kategorisert basert på oppsett og tiltenkt bruk. De Synapsene jeg har møtt, ville jeg helt klart kallt landeveisykler. De har vært satt opp med smale dekk, for asfalt. Men det er vel fullt mulig å sette opp en Synapse som en grov grussykkel også tror jeg(?) Så dette skal du få lov å ta stilling til helt selv EmilZipp. Svar basert på hva du (subjektivt) synes sykkelen identifiserer seg som.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Havre] #2591822 18/02/2020 11:28
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fair enough som det heter. I mitt hode rimelig opplagt at jeg ikke snakket om en temposykkel, men der hvor vi kanskje er enige hva gjelder BMC så er deres navngivning av modeller helt utrolig dårlig. Så hadde vært bedre om jeg hadde lagt til Road for å unngå misforståelser.

Som helt utenforstående skal jeg si meg helt enig i det. Men det gjelder også mange andre selskaper. Madone, Domane, Emonda springs to mind. Ikke bare er navnene intetsigende (for meg ihvertfall), men de er jo fader meg anagramer av hverandre, for å gjøre det klin umulig å huske forskjell.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: Havre] #2591832 18/02/2020 12:27
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J

Hadde jeg kjøpt en Roadmachine hadde det da vært for å bruke den i terreng jeg kan se at 1x har sine fordeler. En Timemachine hadde jeg ikke brukt i samme terreng/underlag. Det var hele poenget. Har ingenting med BMC å gjøre annet enn at de har en modell som er mer "allsidig" og en som er mer spesifikk for asfalt.

Sykler man etter asfaltveier i Norge er mer enn 10% stigning sjeldent.
Jeg vil påstå jeg heller ville hatt 1x på Timemachine Road for "kun asfaltbruk" enn på en Roadmachine, hvis sistnevnte skulle brukes både i marka og i konkuranse-ish scenario på landeveien.

Re: Undersøkelse 2020: 1x på landevei [Re: vviz] #2591838 18/02/2020 13:16
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: vviz

Som helt utenforstående skal jeg si meg helt enig i det. Men det gjelder også mange andre selskaper. Madone, Domane, Emonda springs to mind. Ikke bare er navnene intetsigende (for meg ihvertfall), men de er jo fader meg anagramer av hverandre, for å gjøre det klin umulig å huske forskjell.

Enig i at Trek er et annet eksempel på dårlige navn, men de har i det minste ikke to sykler med samme navn og en sykkel som heter "road", men som gjerne kan brukes på underlag man ikke nødvendigvis vil kalle "road".

Ikke at det er så viktig. Første gang det faktisk førte til en misforståelse var i denne tråden. Og jeg tipper for de som er litt mindre "nerd" kan slite med å forstå alt når man går inn hos en BMC-forhandler.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino