Strava-strømmen full av innendørssyklister!
|
Strava-strømmen full av innendørssyklister!
15/02/2020 14:05
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
Re: Strava-strømmen full av innendørssyklister!
[Re: RoyK]
15/02/2020 14:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
På kornet. Burde vært postet på racer-forumet. Hva skjedde med badass-attituden? Jeg vil ha tilbake kulde, vind, snø og regn i Strava-strømmen min! Det må altså en kvinne til for å forklare mannfolkene at de ikke behøver å være redd for å bli syk av frisk luft, uansett hva Edvald Boasson-Hagen gjør  Kommentarfeltet er rykende uenig. Sikkert forumet også. Selv en bakstreversk surpomp som meg ser jo fordelene med innesykling.
|
|
|
15/02/2020 15:01
|
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Eg treng ikkje meine noko om artikkelforfattaren sjøl om ho (indirekte, sida vi ikkje bidrar til kvarandres strava-feed) meiner noko om meg. Men eg vil forsvare meg sjøl og kanskje nokre andre i samme slengen. For min del er Strava ein del av treningsmotivasjonen min, på eit vis har eg forplikta meg sjøl til å få ut eit viss antal økter kvar veke, og snu det akkurat slik du vil - men å sette seg på rulla er særs tidseffektivt og praktisk i kvardagen, som for min del omfattar ein del logistikk med ungane sine aktivitetar også. Og når det er sagt, er det ikkje omtrent like teit å skryte av eiga trening uansett kor den foregår? 
|
|
|
15/02/2020 16:47
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg trener inne for å gjøre det bedre å sykle ute.
Det ble en jaggu en kort kronikk.
|
|
|
15/02/2020 17:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Beklager forresten at jeg falt for fristelsen til å nøre opp under provokasjonen. Jensen setter fingeren på og problematiserer en åpenbar trend, men alle ting har to sider, minst. Kudos til alle som sykler, inne som ute.
Og hva vet jeg. Jeg er en dinosaur som hverken er på Strava eller Zwift. Mistenker at belønningssystemene som ligger i dem begge er såpass vanedannende at de kan skape et behov i seg selv, selv om de begge åpenbart er nyttige og motiverende verktøy.
|
|
|
15/02/2020 18:39
|
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Eg såg ikkje provokasjonen i innlegget ditt @Sepeda, og eg klarer ikkje å lese artikkelen på nokon anna måte enn eit utfall av arten «mi trening er av ein meir edel art enn di» og med klare parallellar til den like kjente «nikkersadelen» sitt syn på friluftsliv. Det er i alle fall eit marginalt problem å kanalisere irritasjonen sin mot  Eg kan vel for meg sjøl himle litt med auga når folk vidarepostar stravaøktene sine (ute som inne) til Instagram og Facebook, men eg skriv ikkje kronikk om det og eg vil framleis heie på deira innsats gjennom ein tommel opp på Strava.
|
|
|
15/02/2020 18:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tyckte ikke kroniken träffade speciellt bra. Nu er det vinter och sykkeltrening ute på vintern har väl aldrig varit speciellt populärt i Norge av en del uppenbara orsaker? Har det ens minskat merkbart på grund av swift och sånt?
|
|
|
15/02/2020 19:11
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Hadde Strava hatt funksjon for å filtrere vekk rulleøkter...Men det er dei uinteressert i å tilby.
|
|
|
15/02/2020 19:30
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Flott at de sykler, ute som inne. Men jeg undres over hvor langt de sykler virtuelt, på meg virker det som veldig snill måling. Er det bare meg, eller er det flere som lurer litt på lengden zwift og annen innesykling viser?
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
15/02/2020 19:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Flott at de sykler, ute som inne. Men jeg undres over hvor langt de sykler virtuelt, på meg virker det som veldig snill måling. Er det bare meg, eller er det flere som lurer litt på lengden zwift og annen innesykling viser? Den er hvertfall veldig snill når man sykler i stor gruppe. Alene på turer derimot er det ikke så halv galt. Samtidig blir jeg mer sliten av en 2 timers inne vs ute. Det har nok noe med at 2 timer inne er sykling i 2 timer. Ute har man utforkjøringer o.l som gjør at man stopper mer å trå.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/02/2020 19:52
|
olechr
More than words
|
More than words
For meg har dette blitt vel så mye spill som trening. Nå jakter jeg etter diverse sykler, klare alle rutene, gjøre det bra i ritt osv. Dette har gjort til at jeg har holdt treningen veldig bra i gang. Har vel snart like mange timer så langt i år som jeg hadde når april var ferdig i fjor og 16 kg lettere enn i sommer. Så for meg har dette vært "redningen" til å få trent ok uten at det skal gå noe særlig utover andre ting. Tipper det er ganske mange foreldre som kan kjenne seg igjen i det.
Så får vi se hvordan det er å overføre det til utesykling.
Redigert av olechr; 15/02/2020 19:54.
|
|
|
[Re: king195]
15/02/2020 21:35
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Klar over det, men synes det er interessant kor lite interessert Strava er i å implementere funkajonalitet ønska av brukarane.
Redigert av TrondAM; 15/02/2020 21:47.
|
|
|
16/02/2020 09:00
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Landevei lanserte emneknaggen #mkga eller make kudos great again, husker ikke når.
|
|
|
[Re: king195]
16/02/2020 10:20
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Kan man få til et filter for lagssykling for å skille lag-KOM fra KOM mo´n tro?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
16/02/2020 10:27
|
Ole
More than words
|
More than words
Sykle inne fordi man ikke KAN sykle ute, er helt greit. Sykle inne fordi man ikke VIL, er ikke greit. WTFU! (Siden artikkelforfatteren er en kvinne)
Jeg har syndet noen ganger selv, men da kun balanserulle, musikk og intervall-tidtager, ikke noe dataspill og sosial moro. Men så vokste jeg også opp i en pappeske under en bro. :-)
|
|
|
16/02/2020 11:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
I likhet med el-sykling utendørs, er sykling på rulle eller annen teknisk innretning innendørs en dominerende trend som jeg er rimelig sikker på vil prege 2020-tallet. For alle grener av sykling. Min favoritt-sykkelskribent, utover herværende redaksjon, er australske Angry Asian James Huang i utmerkede BicycleTips. Hans refleksjoner rundt Eurobike 2019 er verdt å få med seg. ![[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]](https://cdn-cyclingtips.pressidium.com/wp-content/uploads/2019/09/Eurobike-2019-Tacx-feature.jpg) CyclingTips: Riding outside is dead. Long live riding outsideI’ve attended all but one Eurobike trade show since 2005, and have continually marveled at the grand expanse of new cycling gear that’s perennially on display there. Never have I walked away even slightly disappointed. Until this year, where two themes were clearly dominant. One was e-bikes, which didn’t surprise me in the least, but the other was indoor cycling and this very much caught me off-guard.
(...)
It wasn’t long ago that riding your bike inside was something you did only out of necessity, when riding outdoors just wasn’t a viable option. By most accounts, it’s what you did when it was too cold and/or too dark to ride outside, but you still wanted to maintain some semblance of fitness for when Mother Nature finally grew a little friendlier. Smart indoor trainers have changed that landscape dramatically, with companies like Zwift, TrainerRoad, FulGaz, The Sufferfest, and other software companies now providing much less torturous environments to sweat away the minutes inside.
(...)
When I asked companies at Eurobike about the motivation behind all of this ultra-premium indoor cycling gear, the answer was perhaps as obvious as I should have expected: Money. Duh. And what opened many of these companies’ eyes to the untapped potential was the fitness phenomenon Peloton.
(...)
Riding outside is still ultimately the goal, or at least it should be. And now that I’ve had a few days to ruminate on my time wandering the halls of Eurobike, I can’t help but feel like some portion of the bike industry has given up a little bit on trying to push that message.
(...)
The last time I checked, outside is still (sort of) free. Remember that old saying about the best things in life? That seems more fitting than ever. Selv er jeg ikke mer enn en selv-glorifisert pendler, men det føles likevel underlig å sykle i tilnærmet ensom majestet ikke bare på de tidvis nydelige vinterveiene i Marka, men også på flere av de populære landeveisrutene i Oslo og omegn, ofte på ren og tørr asfalt. Er det virkelig slik at litt lavere temperatur, litt nedbør eller litt mer krevende underlag gjør det umulig å sykle utendørs, om det så er for nytelse eller trening? Jeg har full forståelse for familieforpliktelser og andre praktiske hensyn, men de er gjerne noenlunde de samme året rundt og uansett værforhold? Likevel er hordene av landeveissyklister ute på veiene kun på fine, varme dager. Det har jeg rimelig godt grunnlag for å si, bosatt som jeg er ved populære Sørkedalsveien. Tror det samme til en viss grad gjelder terrengsyklistene. Poenget mitt er ikke å snakke ned alle dem som åpenbart har nytte og glede av innesykling, og som uansett er langt bedre ryttere enn jeg noengang har vært eller vil bli. Men jeg tror det er et potensiale for mange å få mer glede av syklingen utendørs.
|
|
|
16/02/2020 12:00
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Helt rart hvor populært innendørs"sykling" har blitt ja, men er vel ikke til å stikke under en stol at de som sitter og svetter inne driver med sykling primært for treningens del og ikke turene. Personlig syntes jeg litt synd på de som har et så hektisk liv, frivillig eller ufrivvilig, at de ikke har tiden til sykkelturer. Skal jo sies at alt handler om prioriteringer. I mitt liv handler det om å tilbringe en del timer i uka utendørs, mens for andre handler det om å trene. Og da er jo rulle fint.
|
|
|
16/02/2020 12:20
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
En av de viktigste grunnene til å være på strava er å få inspirasjon av hva alle gjør. Innesyklingen er ikke spesielt inspirerende. Heldigvis er det mange som gjør spennende økter ute òg.
|
|
|
16/02/2020 12:26
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I perioder jeg er flink til å trene inne, enten det er på rulla eller treningsstudio, er jeg stort sett også mer aktiv ute. Eneste er når det er skikkelig møkkavær.
Jeg er også alene med barn en god del av tida og da er rulla kjekk å ha.
|
|
|
[Re: aug11x]
16/02/2020 12:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...de som sitter og svetter inne driver med sykling primært for treningens del og ikke turene. Jeg vil tro at digitaliseringen av sykling også spiller en rolle. Når man i utgangspunktet har digitale dingser som kartlegger både sykkelen og rytteren, om det så gjelder watt, fart, utveksling og kadens eller hjerteslag, følelser og tankevirksomhet og... nei, jeg har ikke peiling på hva jeg snakker om... så er det nærliggende å ville sykle under kontrollerte forhold der det er færre faktorer som forstyrrer ideell måling eller ønsket intensitet, ytelse og treningsutbytte. Når man i tillegg har treningsapper som Zwift som gir alle de vanedannende belønningene som vi kjenner både fra sosiale medier og spill, vil det åpenbart motivere til bruk. Som et alternativ til Zwift, har jeg gjentatte ganger anbefalt denne app'n fra Gerard Vroomen og Andy Kessler i Open (som har gitt oss fantastiske sykler som U.P., U.P.P.E.R, WI.DE og ONE+), nemlig Zpeed. Har aldri fått noen reaksjon, så kanskje anses den som unyttig. Eller bare ikke morsom.
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/02/2020 17:07
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
...de som sitter og svetter inne driver med sykling primært for treningens del og ikke turene. Jeg vil tro at digitaliseringen av sykling også spiller en rolle. Når man i utgangspunktet har digitale dingser som kartlegger både sykkelen og rytteren, om det så gjelder watt, fart, utveksling og kadens eller hjerteslag, følelser og tankevirksomhet og... nei, jeg har ikke peiling på hva jeg snakker om... så er det nærliggende å ville sykle under kontrollerte forhold der det er færre faktorer som forstyrrer ideell måling eller ønsket intensitet, ytelse og treningsutbytte. Når man i tillegg har treningsapper som Zwift som gir alle de vanedannende belønningene som vi kjenner både fra sosiale medier og spill, vil det åpenbart motivere til bruk. . Enig. Jeg bruker alle disse dingsene selv. Selvsagt meget bra for selve treningen om vinteren, og med tanke på at jeg sykler til jobb hele året, så frister heller ikke langturer i møkkavær i helgene. Det som bekymrer mer er at det ser ut til at Zwift blir mer og mer helårsaktivitet, kanskje havner jeg der selv, men håper ikke det. Forøvrig har sykling generelt blitt mer ensomt etter inntoget av wattmålere og Zwift/Trainerroad
|
|
|
16/02/2020 17:46
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg velger å se det slik; for meg er sykling med Zwift på rulle inne (ja, man kan sykle med Zwift ute også dersom man velger å leve livet slik), et ganske så godt alternativ til spinning på et treningssenter. Om ikke er bedre ett.
Redigert av Juffe; 16/02/2020 17:47.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
16/02/2020 18:10
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Ganske anekdotisk men veldig mange av de jeg har blitt kjent med gjennom Zwift fra det store utlandet har ikke den samme infrastrukturen som vi har her i Norge tilgjengelig eller de har andre tilstander som gjør at det å sykle ute ikke er et alternativ. Mange er ikke engang utesyklister fra starten av, men har blitt syklister gjennom Zwift. Alt fra folk med sosial angst, synshemninger, som bor i tette, forurensede byer med sine bilister, eller som bor på små karibiske øyer med bare 10 km vei. Jeg er ikke så veldig opptatt av kudos, men at det liksom skal være mer edelt å mosjonere ute er for meg bare teit. Det å i det hele tatt mosjonere og ta vare på seg selv og sin helse er en fin ting, uansett hvordan det gjøres.
|
|
|
16/02/2020 19:03
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykler ikke Zwift selv, men har sykla mye rulle i vinter av flere grunner (1. Været fra jula og frem til nå har vært slikt at både langrenn, fatbike på snø og piggdekk sykling ikke har frista like ofte som ønsket, 2. En del lengre dager på jobb en vanlig har gjort valget med å sette seg på rulla enklere pga tid/overskudd). Skjønner godt artikkelforfatteren og deler mange av tankene. Har ikke noe personlig mot Zwift sykling, men heller ikke noe behov for å delta selv. Tviler ikke på at det er knallbra trening, men undrer meg om mange kommer i toppform for tidlig hvis rittmålene er midtsommers, vet ikke hva slags erfaringer det om dette ? mulig bare synsing uten belegg fra min siden. En annen ting er om en blir litt "rittmentalt" utslitt av å sykle masse "ritt" på vinteren ? Vet selv at jeg går litt rittlei på høsten, innbiller meg at det kan skje med Zwift. Men har som sagt funnet en måte å få rullesykling til å funke uten å se på "tegneserie/konkurrere". Greit at det legges ut på strava selv om jeg ikke har veldig interesse for det. Jeg gir kudos til zwiftritt men scroller fort over de uten at de engasjerer meg så mye. Men hadde vært digg om dere (som jeg følger) hadde gjort oppvarming og nedkjøring til privat, for hvis 10 en kjenner har syklet et ritt så er det plutselig 30 aktiviteter og da hender det at jeg rett og slett ikke gidder å scrolle meg ned nedover.
Oppskriften min på god rulleøkt er ferskeste cyclocross ritt fra Belgia (må ikke vær derfra, men helst), uten at jeg vet resultat i forkant (bevist holder meg unna info), hard metal/punk når jeg tråkker hardt, hører på kommentatorene hvis engelsk (takk GCN). Blir sliten da også så tror det er treningseffekt også he he.
|
|
|
17/02/2020 08:04
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Jeg synes følgende innlegg i kommentarfeltet oppsummerte artikkelen godt:
"Jeg liker ikke at andre mennesker liker andre ting enn meg. Jeg vet at jeg er surmaga og urettferdig, men jeg sier det likevel. Fordi jeg kan."
Over til et langt viktigere problem:
Hvordan får man filtrert ut all jobbsyklinga fra Strava-strømmen?
|
|
|
[Re: Sepeda]
17/02/2020 08:08
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
[quote=aug11x]. Som et alternativ til Zwift, har jeg gjentatte ganger anbefalt denne app'n fra Gerard Vroomen og Andy Kessler i Open (som har gitt oss fantastiske sykler som U.P., U.P.P.E.R, WI.DE og ONE+), nemlig Zpeed. Har aldri fått noen reaksjon, så kanskje anses den som unyttig. Eller bare ikke morsom. Herleg 
|
|
|
17/02/2020 08:45
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er ikke at folk sykler innendørs, det er bare trening og folk må få lov å trene. Problemet er at det fyller opp Strava-feeden, fordi de ikke setter turene til privat.
Min helt personlige grunn til å bla gjennom Strava-strømmen er at jeg liker å ta en titt og se hvor folk har syklet sti og gjerne noen bilder fra turen. Og om de har satt noen god tid på segmenter jeg bryr meg er det superinteressant. Men ren trening de har gjort har jo lite interesse for andre...
Jeg har også en rulle jeg har brukt noen få ganger da barnepass eller ekstremvær hindrer uteturer. Men er enkelt å sette turene til privat, samme med de relativt korte jobb-pendlingene jeg gjør...
BTW. Gjør gjerne et unntak om folk driver e-sport på høyt nivå, om det faktisk er noe jeg kan følge med på som er litt spennende så er det fint å kjøre public. Kanskje en FTP-test er litt spennende også?
Skulle ønske, som halvparten av de andre postene her peker på, at Strava kunne gi meg filtrering.Siden alle har forskjellige preferanser på hva de vil se så er det eneste løsningen.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
17/02/2020 09:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg tror som sagt at 1) sykling innendørs versus utendørs og 2) sykling med versus uten hjelpemotor utendørs, vil bli to sentrale trender og skillelinjer på 2020-tallet. Begge vil prege Strava.
Da gjelder det å kunne se en sak fra to sider, ikke grave oss ned i skyttergraver, åpne for å tenke prinsipielt så vel som praktisk, og ikke latterliggjøre dem som måtte ha andre prioriteringer enn en selv.
Og så skal jeg gå foran med et dårlig eksempel og bryte alt jeg sier i setningen over ved å ta en titt på de reviderte Rules fra Velominati - Keepers of the Cog.
Ja, redaktøren har påpekt at de bare er vin- og kulturløse amerikanske wanna-bes, men her synes jeg de er prisverdig tidsriktige:
Rule #4 It’s all about the bike trainer and app (indoors) and/or capacity and speed limit of the motor (outdoors)
Rule #5 Harden The Fuck Up Log The Fuck In
Rule #9 If you are out riding in bad weather, it means you are a badass dumbass. Period.
Og til slutt:
Rule #10 It never gets easier, you just go faster.
De øvrige reglene oppdateres fortløpende.
|
|
|
17/02/2020 09:39
|
olechr
More than words
|
More than words
Sjekket kjappt over Stravaen min nå og jeg får jevnt over flere kudos for Zwift økter enn ute økter. Så ser ikke ut som alle synes det er noe dritt :-)
|
|
|
|
|