Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?
|
Re: Vil du kjøpe ikke-motorisert stisykkel i 2025?
[Re: larsdx]
12/02/2020 16:26
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
.
Jeg er som sagt keen på el, men samtidig tror jeg syklene vil være en del bedre og rimeligere om noen ganske få år, så har is i magen litt til. Tviler litt på det jeg også...Bedre vil de være, "alt" går jo fremover, men billigere, nei det tror jeg ikke. Prisen på analoge sykler går vel ikke ned fra år til år?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/02/2020 17:31
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, antagelig. Ikke fordi favorittmerket mitt ikke har det i sortimentet da, men om elsykkel er normen så har jeg sikkert behov for å være sær.
Ja takk, begge deler.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: hbakken]
12/02/2020 17:35
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
.
Jeg er som sagt keen på el, men samtidig tror jeg syklene vil være en del bedre og rimeligere om noen ganske få år, så har is i magen litt til. Tviler litt på det jeg også...Bedre vil de være, "alt" går jo fremover, men billigere, nei det tror jeg ikke. Prisen på analoge sykler går vel ikke ned fra år til år? Ikke i kroner og øre, men man får betraktelig mer for pengene om man kjøper billigste Canyon Spectral nå enn da jeg startet å sykle i 2013.
|
|
|
12/02/2020 19:04
|
trond67
Entusiast
|
Entusiast
Jeg innrømmer det glatt, jeg kjører sti for at det er noe av det artigste jeg gjør. Treningsaspektet kommer i annen rekke da trening stortsett består i løping inneklemt mens barna trener. Tenker derfor at el passer perfekt og tror neppe det blir noen analog sti sykkel i 2025.
|
|
|
12/02/2020 19:46
|
jallis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at fremtidens el-sykler blir lettere, at vi kan sykle mer og flere turer og at det sikkert er jævlig skoi. Men hvordan takler stiene, jordsmonnet og naturen det økte trykket? Jeg krysser fingra for at begrensnings kunst blir det feteste begrepet og at målestokken på sykkelglede blir kvalitet kontra kvantitet for morgendagens syklister!
|
|
|
[Re: trond67]
12/02/2020 20:32
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg innrømmer det glatt, jeg kjører sti for at det er noe av det artigste jeg gjør. Treningsaspektet kommer i annen rekke da trening stortsett består i løping inneklemt mens barna trener. Tenker derfor at el passer perfekt og tror neppe det blir noen analog sti sykkel i 2025. Bingo!! Sykler fordi det er gøy! Innimellom tar jeg rene turer jeg kaller trening, ellers drar jeg ut fordi jeg liker å sykle! Og sti er enda mer gøy med el!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/02/2020 08:20
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Synd Levo SL ikke er en enduro-sykkel, når det kommer en full on enduro-elsykkel på 16kg, da skal jeg i alle fall ha en. Blir nok som sykkel nr 2 enn så lenge, kommer litt an på hvordan konkurranse-scenen er?
Ikke at jeg konkurrer så voldsomt ofte, men måling av ytelse og skills, enten på ritt eller Strava eller med kompiser på tur er en egen drivkraft som jeg liker å ha der...
Redigert av vids; 13/02/2020 08:22.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
13/02/2020 12:23
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er av de som ikke kan lese og har svart feil. Selv som astmatisk bankmann i slutten av femtiåra (i 2025) så har jeg ingen planer om å kjøpe e-mtb.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
13/02/2020 12:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er av de som ikke kan lese og har svart feil. Trolig er den mangelen jevnt fordelt blant dem som mener ja såvel som dem som mener nei  God anledning til å minne om at pollen fortsatt er oppe og går og registrerer hver stemme. Før øyeblikket leder den siden som sier Nei til å kjøpe ikke-motorisert (altså tradisjonell) stisykkel i 2025. Dette er jo like spennende (og nesten like kaotisk) som Iowa.
|
|
|
[Re: Sepeda]
13/02/2020 13:08
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Har også svart feil...... ville bare si det 
|
|
|
13/02/2020 13:27
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Vi er vel ikke helt her ennå da:
"...will those of you who are playing in the match this afternoon move your clothes down onto the lower peg immediately after lunch, before you write your letter home, if you're not getting your hair cut, unless you've got a younger brother who is going out this weekend as the guest of another boy, in which case, collect his note before lunch, put it in your letter after you've had your hair cut, and make sure he moves your clothes down onto the lower peg for you..It's perfectly simple. If you're not getting your hair cut, you don't have to move your brother's clothes down to the lower peg. You simply collect his note before lunch, after you've done your scripture prep, when you've written your letter home, before rest, move your own clothes onto the lower peg, greet the visitors, and report to Mr. Viney that you've had your chit signed. Now, sex. Sex, sex, sex. Where were we?"
Redigert av Juffe; 13/02/2020 18:50.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
14/02/2020 09:55
|
Tor Atle
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Levo SL blir min 10. elektriske stisykkel siden 2008. De siste årene har de blitt tyngre (29er, mer vandring, mer batteri), nå gleder jeg meg til å halvere avstanden mellom Stumpjumper og Levo. Nok power og batteri til å ta stinget ut av klatringene, og lett nok til å være leken er håpet.
Svar på spørsmålet: kommer aldri til å kjøpe stisykkel igjen uten motor.
|
|
|
14/02/2020 10:08
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Bare for å gjøre det litt klarere.
Er det ikke slik at du ikke kommer til å kjøpe en ikke-motorisert stisykkel så lenge det ikke blir noen lovendringer som ikke tillater annet enn ikke-motororisert sykkel på sti, selvfølgelig trenger du neppe bruke ikke-motorisert sykkel på ikke-sti så lenge det er bilvei.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
14/02/2020 10:54
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Spørsmålet i første innlegg er da ikke veldig komplisert: Hvem kommer til å kjøpe stisykler uten el-motor i 2025 hvis utviklingen på motorer og elsykkelteknologi fortsetter?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
14/02/2020 11:28
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet i første innlegg er da ikke veldig komplisert: Hvem kommer til å kjøpe stisykler uten el-motor i 2025 hvis utviklingen på motorer og elsykkelteknologi fortsetter? Neida, men det er sikkert flere her inne som leser " hvem kommer til å kjøpe stisykkel (også-noe-mer)...el-motor..?!..." - NEI! --- -- - Eller, vent nå litt
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
15/02/2020 16:04
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vil sikkert være et visst marked for stisykler uten support i fremtiden. På samme måte som at det er marked for hest og kjerre, tog fremfor fly på visse strekninger og situasjoner, felgbremser istedenfor skive, pil og bue fremfor maskingevær osv. Med support-motor kommer man mye lenger og det er gøy, nyttig, og tidsbesparende.
Ulempen med supportmotor er i mine øyne i hovedsak at systemet gir høyere pris, en del mer vekt (batteri, motor osv) som i visse situasjoner gjør sykkelen mindre smidig, og en mer komplisert sykkel som vil få dårligere funksjon etter noen år med bruk og kostbare vedlikeholdsproblemer (batteri, elsystem osv). I tillegg sliter det mye mer på drivverket, hvilket betyr at man må bytte tannhjul og kjede oftere.
Det åpenbare markedet for umotoriserte stisykler vil være det konkurranseutøvelse-relaterte markedet. Skal man kjøre konkurranse mot andre ryttere, så forsvinner jo litt av poenget om man bruker motor for å vinne. Det vil finnes ritt for elsykler, men i mange / de aller fleste ritt vil reglene være slik at kun rytteren skal kunne gi fremdrift. Da må det lages og selges slike sykler, men det vil etterhvert bli vesentlig færre og dårligere utvalg av dem ettersom stadig flere prøver el-stisykler og finner ut hvor stor fordel det er for deres utøvelse av sporten / hvor mye mer gøy det er.
Et rent mekanisk system / stisykkel er rimeligere, enklere, har lavere vekt, og er eneste alternativ til ritt-situasjoner der supportmotor ikke er tillatt.
Det at noen folk standhaftig står på at "sykkel skal ikke ha motor" eller "eneste fremdriftsmåte skal være meg" osv, legger jeg i skuffen for tullete stahet, dumhet og manglende breddesyn / pragmatisme. Gjetter på at de fleste av de beste rytterne på verdensbasis idag bruker supportmotor ganske flittig for å få mer uttav treningen sin.
På grusen / asfalten ja kanskje flesteparten av syklene til være uten support. I konkurranse ja selvfølgelig. På stisykkel / stisykling nei selvfølgelig er supportmotor genialt og de fleste stisykler vil ha dette i fremtiden.
Redigert av mtbmaniac; 15/02/2020 16:26.
|
|
|
15/02/2020 18:23
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Jeg må innrømme at tanken har ikke slått meg engang. Ikke at jeg har noe i mot elsykler, men jeg sykler sti (opp og ned) for å utfordre meg selv og føle mestring. Jeg er ikke spesielt god på crux oppover ift de jeg sykler med, så trenger ofte både 2 og 3 forsøk mer enn de - men følelse av å komme opp og finne ut hvordan jeg kan bruke kroppen til å overvinne en hindring har for meg en stor indre belønning som jeg kan leve på i mange dager. Og belønningen med nedover etterpå er fantastisk. Da jeg testet en elsykkel i flere dager sist sommer, hadde jeg det absolutt moro. Absolutt. Men det ga ikke den samme følelsen allikevel. Jeg trengte ikke angripe en del utfordringer med presisjon for å bære med meg moment, jeg trengte ikke huske timingen og taktikken like godt og samtidig manglet jeg litt lekenhet nedover. Men dette er avhengig av mange faktorer selvsagt. Uansett, for meg er det utelukket. Jeg driver undervannsjakt uten oksygentank, og sykler sti uten motor. Fordi følelsen av å beherske noe med egne evner for meg er det viktigste. Men jeg ser ikke ned på apparatdykkere eller elsyklister av den grunn 
|
|
|
15/02/2020 20:46
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes nok av utfordringer man verken klarer med stisykkel med supportmotor, og enda mindre uten. Ergo kan man utfordre seg selv mer enn nok også med moderne eMTBs. Men for all del, vil man kjøre rally med 50 hesters motor, så må man gjerne gjøre det...
Redigert av mtbmaniac; 15/02/2020 20:48.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
15/02/2020 22:13
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det finnes nok av utfordringer man verken klarer med stisykkel med supportmotor, og enda mindre uten. Ergo kan man utfordre seg selv mer enn nok også med moderne eMTBs. Men for all del, vil man kjøre rally med 50 hesters motor, så må man gjerne gjøre det... Jøss. Har eMTB’n din 50hk!?  Det må jeg si...
|
|
|
16/02/2020 00:05
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Hvem kommer til å kjøpe stisykler uten el-motor i 2025 hvis utviklingen på motorer og elsykkelteknologi fortsetter? Åpenbart vil det fortsette å være "utvikling", selv om sykkelen og stiene vi sykler med den på er lite endret siden 1890, batteriene ikke har blitt veldig mye bedre de siste årene og antakelig ikke blir det framover, heller. På litt over tjue år har Li-Ion batteriene tross alt doblet kapasiteten bare to ganger, og med den økte effekten følger mindre stabilitet og kortere levetid, dvs kostnad og forbruk som er svært miljøfiendtlig, det er ikke snakk om "Moores lov" og heller ikke gitt at den blir gjeldende noen gang. Det uvisse i framtidsscenariet er derimot hvorvidt det fortsatt vil tillates motorisert ferdsel av denne typen i utmarka her til lands når vannskutervennene får mindre makt. Bortsett fra de moralske/miljømessige implikasjonene av lovtolkningen, som tydeligvis bare noen få her bryr seg om, er det andre praktiske grunner til å velge å avstå fra denne typen "hjelpemidler" til terrengsykling: Noen av oss sykler et knippe fast forutbestemte "treningsrunder" i nærheten av hjemmet for å slå klokka, og/eller for å være underholdningsmaskiner i konkurranser. Andre trener ikke, har aldri gjort det, er bare ute og dyrker en slags mestring i naturen. Selv om jeg ikke sykler på tur hver dag lenger er jeg alltid åpen for å sykle mye lenger enn de vanlige to-tre timene, det er ukjente stier og natur som lokker, selv for meg som har syklet overalt i alle år og er lommekjent i mils omkrets, for stier kommer og går og naturen endrer seg. Min utforsking har alltid ført til en del myrvandring, fjellklatring, dytting og skogbushing.. og når jeg bærer batterier er det utelukkende pga behovet for trygghet, dvs lys/kommunikasjon, men siden batterier er notorisk upålitelige vil jeg ikke være avhengig av dem til fremdrift. E-sykling er derfor kun alternativ til annen motorisert ferdsel i avgrenset omfang, dvs om/når daglig sykling til jobb og byen/butikken blir for slitsomt uten motor.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: hbakken]
17/02/2020 08:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sjukt artig med emtb og har gjort at jeg har tatt mye flere turer enn jeg ville gjort på analog. Også sier de at emtb ikke sliter mer på stien enn analog sykkel...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/02/2020 08:56
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjukt artig med emtb og har gjort at jeg har tatt mye flere turer enn jeg ville gjort på analog. Også sier de at emtb ikke sliter mer på stien enn analog sykkel... Dette er vel avhengig av hvilke stier man sykler? De fleste stier, utenom en håndfull stier i Oslo-området og noen andre større byer, brukes ikke nok til å holde stien ved like. Det er med andre ord fort gjort å snu argumentet om merbruk opp-ned. Og det er før man har gjort noen vitenskapelige vurderinger om elsykkel sliter mer eller mindre enn vanlige sykler.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
17/02/2020 09:23
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sjukt artig med emtb og har gjort at jeg har tatt mye flere turer enn jeg ville gjort på analog. Også sier de at emtb ikke sliter mer på stien enn analog sykkel... Dette er vel avhengig av hvilke stier man sykler? De fleste stier, utenom en håndfull stier i Oslo-området og noen andre større byer, brukes ikke nok til å holde stien ved like. Det er med andre ord fort gjort å snu argumentet om merbruk opp-ned. Og det er før man har gjort noen vitenskapelige vurderinger om elsykkel sliter mer eller mindre enn vanlige sykler. Når du sykler mye mer, så sliter du mer. Når elsykkel gjør at du sykler 10x mer, så sliter du 10x mer. Så når noe blir enklere, og "sjukt artig", da blir det mer turer... og det sliter mer. Enkelt. Som en forhandler i Molde skrev på insta "Nå kan du shuttle favorittstien din. Sykle den 10x på en tirsdag, mot en gang på vanlig sykkel". Det sliter mer.
Redigert av RazeFaze; 17/02/2020 09:25.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: jallis]
17/02/2020 11:07
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at fremtidens el-sykler blir lettere, at vi kan sykle mer og flere turer og at det sikkert er jævlig skoi. Jeg makser allerede ut mengden tilgjengelig sykling uten motor, fordi den måles i timer, ikke km. Det er hensyn til familien som setter begrensningene, ikke beina mine. Med terrenget lokalt vil forskjellen i tilbakelagt distanse være minimal.
|
|
|
[Re: knutspeed]
17/02/2020 12:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg makser allerede ut mengden tilgjengelig sykling uten motor, fordi den måles i timer, ikke km. Det er hensyn til familien som setter begrensningene, ikke beina mine. Med terrenget lokalt vil forskjellen i tilbakelagt distanse være minimal.
Det er dog noen som tror at en sykkeltur ikke blir morsom nok hvis den er for kort i km.
|
|
|
[Re: ingeplinge]
17/02/2020 12:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Min utforsking har alltid ført til en del myrvandring, fjellklatring, dytting og skogbushing.. Nå føler jeg meg litt lurt altså, jeg trudde vi dro på sykkeltur.
|
|
|
[Re: baronKanon]
17/02/2020 12:37
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg makser allerede ut mengden tilgjengelig sykling uten motor, fordi den måles i timer, ikke km. Det er hensyn til familien som setter begrensningene, ikke beina mine. Med terrenget lokalt vil forskjellen i tilbakelagt distanse være minimal.
Det er dog noen som tror at en sykkeltur ikke blir morsom nok hvis den er for kort i km. Ja, det er jo noen som heller sykler inne på rulle enn å dra ut dersom det betyr at man ikke får dratt på nok kilometer og wat. Det viser jo veldig tydelig hvor stor forskjell der er i bakgrunnen for at man har en stisykkel. Når gleden ved sykling bostavelig talt måles i meter så forstår jeg jo bedre at motor er frelsen. Bare synd at motor skal få ødelegge for alle de som sykler fordi at de liker å være ute på sykkelen. Kunne man ikke løst mye med enda bedre ruller og VR briller - for alle de som helst vil ha den enklest mulig? Det ville jo redusert sannsynligheten for konflikt på stiene betraktelig. Med et familiesett med VR briller og gode ruller kan jo hele slekta sykle i lag. Trenger ikke en gang bo på samme sted.
Redigert av erikskon; 17/02/2020 12:39.
|
|
|
17/02/2020 12:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det er dog noen som tror at en sykkeltur ikke blir morsom nok hvis den er for kort i km.
I Den Harde Kjerne (TM) lokalt hvor jeg er deltaker, har vi krav til mandagsturene i et gitt område. Er det under 20km er det ikke godkjent. Er det over 25km får man advarsel av progressiv styrke avhengig av overtrampets grad. Overstiger distansen 30km er det full diskvalifikasjon, buksevann, midlertidig inndragelse av tittel og sosial status for DHK, samt voldelig offentlig avstraffelse v.h.a en fatbike-slange. Historien viser at man passer på å stoppe logging av turen dersom man skulle finne på å bikke 29 km. Da går man heller resten av veien. Forøvrig innebærer en tur innom nevnte område en drøy mil transportsykling 
|
|
|
17/02/2020 13:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er dog noen som tror at en sykkeltur ikke blir morsom nok hvis den er for kort i km. For en del av oss som ikke bor i marka er dette også sant. For ved få km så er det svært begrenset hvilke stier man kommer til. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
17/02/2020 13:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For en del av oss som ikke bor i marka er dette også sant. For ved få km så er det svært begrenset hvilke stier man kommer til. :-) Det er vel uansett (for ganske mange av oss) minst like raskt å komme seg TIL stien uten motor!? Og så blir man i bedre form. Årets forsett for egen del er å sykle mer til andre marker for variasjon i syklingen.
|
|
|
|
|