Jeg er ikke så naiv som jeg kan virke som. Men norsk toppidrett virker ikke villige til å for samme prinsipper som (antagelig) folk flest liker å tro. Så lenge noe ikke eksplisitt er definert som ulovlig, så er det ikke bare lovlig - men noe man bør utnytte til det maksimale for å gi norske utøvere en konkurransefordel. Være seg "høydehus" (med feks. å tilføre nitrogen i lufta), eksperiementell bruk av astmamedisiner (i håp om at dette øker lungekapasiteten) etc. - eller dette her, da..
Det reiser noen problemstillinger:
1. Ønsker man at ungene sine skal drive med idrett på denne måten her (når de blir eldre)? Vet ungene at det er dette de går til??
2. Skaper man en åpenhet og like vilkår i norsk talentutvikling, når de utvalgte som er "innafor" blir løftet fram med høybudsjett utstyrsløsninger, tilpasninger kombinert med kunstig heving av fysisk prestasjonsnivå - mens alle andre kan bare stå igjen på perrongen og glemme hele greia enten de hadde talent nok til å kjempe i toppen eller ikke?
3. I bunn og grunn er idrettens (enorme) popularitet opprinnelig tuftet på at folk flest assosierer seg med idretten, liker idretten og derav også utøverne. Ivaretar norsk idrett sin forankring i folket når de egentlig er på full fart på vei vekk fra grasrota med absurde nivåer, absurde treningsmetoder og bruk av kunstige virkemidler som ligger milevis fra det folk ønsker å assosiere seg med?
Jeg er usikker, men heller til et "Nei" på alle disse spørsmålene.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=116269&filename=Norsk idrett i praksis.jpg)
Bildene er sakset fra Terrengsykkel.no