Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei

Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei #2590724 10/02/2020 18:09
N
nesegrus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Kom akkurat over disse artiklene i Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/awBMRd/vil-ikke-ha-motorveier-over-alt-i-marka

https://www.aftenposten.no/osloby/i/opmz3R/faar-nei-til-aa-utvide-gammel-skiloeype-i-baerum

"Skiløypen" som aftenposten kaller det er en morsom, steinete, og til tider teknisk og bratt vei som går mellom Muren og Brunkollen i Bærum,. Den er både morsom å sykle opp (har hørt rykter om at noen har klart den uten fotisett om sommeren) og ned sommer vel som vinter. Må si jeg hadde blitt rimelig skuffa om denne skulle blitt en omgjort til en 4 meter bred ski motorvei med bark underlag bare fordi de vil kunne preppe for å gjøre det enklere for folk å gå på ski opp der om vinteren. Godt enn så lenge at skiforeningen har fått nei, men jeg synes det er en skremmende holdning de har.

Redigert av nesegrus; 10/02/2020 18:15.
Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: nesegrus] #2590855 11/02/2020 17:47
G
GTBiffo Offline
Fersking
Fersking
G
Samme som er i ferd med å skje i vestmarka, der ønsker kommunen å grave opp skitraseer, fylle pukk og jevne ut "fordi det lenge har vært et ønske om det"

Når man graver i saken så finner man kart der teksten i hjørnet ikke er "forbedring av skiløype", men "Forslag til bruk av overskuddsmasse fra tunellbygging".

Men skiforeningen og idrettslagene hiver seg selvfølgelig på med hurraropene sine.

Har man ski på beina kan man tydeligvis tillate seg enhver herping av skogen dessverre...

Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: GTBiffo] #2590875 11/02/2020 20:12
N
nesegrus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: GTBiffo
Samme som er i ferd med å skje i vestmarka, der ønsker kommunen å grave opp skitraseer, fylle pukk og jevne ut "fordi det lenge har vært et ønske om det"

Når man graver i saken så finner man kart der teksten i hjørnet ikke er "forbedring av skiløype", men "Forslag til bruk av overskuddsmasse fra tunellbygging".

Men skiforeningen og idrettslagene hiver seg selvfølgelig på med hurraropene sine.

Har man ski på beina kan man tydeligvis tillate seg enhver herping av skogen dessverre...

Huff dette var jeg heller ikke klar over. Har du link til saken/kart? Antar det er snakk overskuddsmassen fra når de skal begynne å grave ut til det nye vannbehandlingsanlegget på Kattås? Klart det er vel en vinn vinn situasjon både for skiforeningen og kommunen som vil spare masse penger på å dumpe massene i nærheten i stedet for å kjøre den bort.

Mye vil ha mer, det holdt tydeligvis ikke med 18 millioners kunstsnø skianlegget de fikk til slutt.

Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: nesegrus] #2590899 12/02/2020 06:53
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Ser ikke helt problemstillingen;

fordelene er at det blir bedre fremkommelighet om sommeren og at der blir lettere å preparere skisporet vinterstid
ulempen er at en gammel steinrøys av en vei forsvinner

for meg så er dette en vinnvinn situasjon

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: nesegrus] #2590925 12/02/2020 09:22
ket Offline
Ringrev
Ringrev
veien bygget av norske krigsfanger blir borte til fordel for fluorforgiftede skiløpere med dårlig tid, det er en skam

Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: nesegrus] #2590938 12/02/2020 11:05
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Det er åpenbart flere hensyn å ta her, selv om jeg personlig syntes at traseen er grei som den er (og har sykla den opp uten fotisett). Den er ikke digg å sykle verken opp eller ned. Ei heller å løpe på. Gå er helt okei.

Det jeg tenker mest på er å sikre flere muligheter for mange å ta seg til Brunkollen. Det er en hytte som er nær markagrensen, men du skal være en ihuga markatraver for å ta deg dit. Brunkollen ligger nettopp på en kolle, og det er oppover fra alle kanter. Innfartsårene er en grusvei (som ikke preppes) som er lang og bratt. Jeg liker den, og løper periodevis til Brunkollen fra Røa - men for normale folk er det et stykke opp. Særlig med barn. Det er også en bratt sti, som er så slitt at jeg prøver å holde meg unna den på vei ned selv om jeg digger å sykle der. Både grusveien og stien er fra Oslo-siden.

Fra Bærumssiden kan du ta deg til Brunkollen via sti (typ fra Stein Gård eller Burudvann). Mye bratt og knotete der også, men gøy når teknikken er god. Og så er det på ski enten via Tjæregrashøgda (burud-ish) eller Muren/Øverland gård (bratt og via veien nevnt i artikkelen)

I sum er det ikke enkelt å ta seg til Brunkollen, selv om det er nært - og jeg ser gjerne at det tilbudet er tilgjengelig også i fremtiden - så å sikre at man kommer seg dit på en forsvarlig og god måte både på sommer og vinter er viktig.

*Når skiforeningen sier at de må utvide stien for å bruke riktig maskin så kan det godt hende, men jeg skjønner jammen ikke at det er plass til den store maskinen på de andre stedene rundt Brunkollen. For det er et krevende terreng å sette løyper i. Jeg ville trodd at de trengte en smalere maskin for hele området der.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: nesegrus] #2590967 12/02/2020 14:07
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Tror ikke Brunkollen lider noen nød, om en har lagt merke til suppekøene på tirsdager. Stien under skuta var nærmest et dyretråkk for 25 år siden, i dag er det på vei til å bli 4-felts motorvei med det skogsarbeidet som er gjort øverst på stien siste par år i tillegg til en god del ferdsel med store og små, tykke og tynne, i store flokker. Hvorfor skal det på død og liv lages svære traseer, ser ikke helt gevinsten er verdt innsatsen. At det skal tilrettelegges (les, ødelegg terreng) til alle kroker og kriker for at sofaslitere skal komme seg ut synes jeg er bortkastet. En annen sak er at en skulle tro høydemeterne er mer slitsomt enn underlaget.
Dessuten, kakao og boller smaker bedre etter å ha svetta litt.

Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: Flamini] #2591021 12/02/2020 20:56
N
nesegrus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Helt enig, er ikke ulendt terreng litt av greia med at man beveger seg i marka? Ellers kan man heller ta seg tur i en park. Om alle veier og stier marka MÅ kunnes trilles med 3 barnevogner i bredden, gå i zombie tilstand mens trykker på mobilen eller skøytes om vinteren hadde det blitt ganske så kjedelig er i alle fall min mening.

Re: Muren - Brunkollen fare for å bli ski motorvei [Re: Trond Vidar] #2591024 12/02/2020 21:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trond Vidar

*Når skiforeningen sier at de må utvide stien for å bruke riktig maskin så kan det godt hende, men jeg skjønner jammen ikke at det er plass til den store maskinen på de andre stedene rundt Brunkollen. For det er et krevende terreng å sette løyper i. Jeg ville trodd at de trengte en smalere maskin for hele området der.

Dette har jeg også lurt litt på. Det er krappe svinger og tidvis har du bare en hylle i terrenget å kjøre på. Her snakker vi nok piggemaskiner og greier for å få noe som ligner på 6m bredde.

Ellers følger jo dette standard Skiforeningen-retorikk: For smalt for store maskiner, og det eneste som funker er å lage motorvei med grus og/eller bark.

Det er jo litt trist, og spesielt i den grad man skal betrakte stien opp som det som en gang var en setervei, for så å bli rehabilitert av krigsfanger, som et historisk monument i seg selv.

Brunkollen er et knotete sted å komme seg til, og jeg unner driverne der oppe all medvind. (Sykla opp en onsdag da holka var som verst i januar, og selv da var det halvfullt, så helt håpløst er det nok ikke.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå