Gresvig konkurs!
|
Re: Gresvig konkurs!
[Re: Gråstein]
04/02/2020 18:09
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det er vel bedre med 1 butikk med godt utvalg, enn 3 stk med dårlig utvalg i nærheten av hverandre?
|
|
|
04/02/2020 20:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er ca. 20 7eleven-butikker rundt Oslo-sentrum. Nå er mat ikke det samme som sportsutstyr men når det er snakk om overpriset dårlig utvalg må 7eleven være med på lista.
Om det er bedre med én eller tre butikker avgjøres ikke av utvalget men salget og salget er ikke nødvendigvis avhengig av utvalget. Regner med at sportsbransjen er som mange andre bransjer. De henter 90% av omsetningen fra 10% av varesortimentet (nei, de trenger ikke å ta tallene helt bokstavelig). Det er dermed ikke sagt at de butikkene har hatt det rette utvalget, det kan jeg ikke uttale meg om, men at disse tre butikkene har vært feil strategi persé tviler jeg på.
|
|
|
[Re: Tange]
04/02/2020 21:07
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Aner ingenting om hva som er gått galt, men ta Oslo. Tre butikker i sentrum omtrent et steinkast fra hverandre. Tvilsomt billige lokaler og aldri i verden om de tre rettferdiggjør sitt marked. Tar man med Intersport har de 4. XXL har en butikk i samme område.
Så når G-Sport skal ha den samme joggebukse levert til tre steder i sentrum så trenger XXL å levere til ett sted. Det samme med antall ansatte om ikke XXL har 1/3 har man tydelige synergier. I tillegg siden XXL er større så har man bedre mulighet for å finne det man faktisk skal ha der enn å gå på 3 G-Sport. Virkelig helt dødfødt. Og jeg handler lite på XXL også fordi de ofte har lite utvalg, mye utsolgt osv.
Den skjønner jeg ikke. Hvorfor er det dumt å levere en joggebukse til tre butikker innfor en halv mil omkrets. Det må jo være bedre å dele fraktkostnadene mellom tre butikker (forutsett at man selger joggebuksen selvfølgelig), eller mener du at det er én joggebukse som er innom to butikker før den selges i den tredje? Det hjelper lite når det kun er en av butikkene som for solgt joggebuksen. Skal jeg ha ei joggebukse drar jeg til en butikk og kjøper en. Av to andre butikker har den samme joggebuksen innenfor en stenkast spiller da liten rolle. Kun kostnader for de to andre butikkene i kjeden. Hadde disse butikkene ført til betydelig mer salg hadde det vært en annen sak. Det vet ikke jeg, men jeg tviler. Ingen jeg kjenner som bruker G-Sport på samme måte som Kiwi. XXL har der en mye mer logisk struktur i feks Oslo.
Redigert av Havre; 04/02/2020 21:08.
|
|
|
04/02/2020 22:38
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mange små eller én stor er to grunnleggende forskjellige strategier.
Se på frossenpizza. Hvor mange produsenter er det på i butikken? Ikke mange. Men de slenger ut haugevis av forskjellige produkter fordi de vet at forbrukerne velger litt frem og tilbake. Litt tilfeldig. Den med flest av alternativene vinner lotteriet.
Eller dagligvaremarked generelt. Rema, Kiwi og Coop slenger opp masse butikker, fordi de vet at forbrukerne velger litt tilfeldig. Den som har 60% av butikkene får 60% av omsetningen.
G-sport kjører litt den varianten i Oslo sentrum. Men går sportskundene til den butikken som tilfeldigvis er nærmest? Det har vel tiden vist at de ikke gjør.
|
|
|
05/02/2020 05:39
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke bare de store kjedene som sliter. Det går utfor for de små spesialiserte også.
Beklager, betalingsmur: https://www.adressa.no/pluss/okonomi/2020/02/04/Har-du-lyst-til-%C3%A5-overta-sportsbutikk-i-Midtbyen-har-du-sjansen-n%C3%A5-21002739.ece
Utklipp av et avsnitt: Sportsbua 2010 AS har de tre siste årene hatt fallende omsetning. Regnskapene viser underskudd i begge de to siste reviderte regnskapsårene, 2017 og 2018. Samlet underskudd for de to årene er 3,6 millioner kroner. I 2018 var omsetningen i underkant av 16,5 millioner kroner. I forbindelse med oppbudsbegjæringen har bostyreren mottatt et urevidert regnskap for 2019. Det viser fortsatt fallende omsetning. Regnskapet viser en omsetning i fjor på 12 millioner, og et underskudd på 3,6 millioner, det vil si et like stort underskudd i 2019 som de to foregående årene til sammen, og et samlet underskudd på 7,2 millioner kroner.
Ifølge 2019-regnskapet har selskapet ti millioner kroner i gjeld. Av dette er 5,6 millioner kroner gjeld til leverandører.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/02/2020 11:34
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Går det utfor for de små? Noen vil alltid forsvinner, men så dukker det nye opp også. Kjenner ikke til Trondheim, men tar man sykkel i Oslo er mitt inntrykk at det heller har blitt flere enn færre (mulig det ikke gjelder med et par Birk-filialer borte). Unaas må omsette rimelig heftig. Stort sett flyter lokalet over av nye sykler som har ankommet (ikke at Unaas er spesielt nye, men de er "små"). Plasser som Tommek og Fara er vel rimelig nye? Så har man stedet på Tøyen. Mulig noe jeg har glemt også.
De store er ikke gode på sykkel. I alle fall ikke landevei. Så før XXL tar over BMC eller noe slikt for å pumpe ut burde det være mer enn nok plass for de mindre.
Redigert av Havre; 05/02/2020 11:35.
|
|
|
05/02/2020 11:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan fremtiden være "Showrooms"?
Elkjøp har jo enkelte butikker der man kan handle småting der og da, men det meste er basert på at kunden komme rinn, får info/prøve og deretter varen levert hjem.
Jeg liker netthandel, men savner et sted der man kan prøve om det er Vaude i L eller XL som passer best, eller om XL i Assos er like stort som XL i Sportful...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
05/02/2020 13:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Kan fremtiden være "Showrooms"?
Elkjøp har jo enkelte butikker der man kan handle småting der og da, men det meste er basert på at kunden komme rinn, får info/prøve og deretter varen levert hjem.
Jeg liker netthandel, men savner et sted der man kan prøve om det er Vaude i L eller XL som passer best, eller om XL i Assos er like stort som XL i Sportful... Når det gjelder sykkel er jeg ganske sikker på at fremtiden blir showrooms hvor man bestiller på nett. Hvertfall på alt av highend.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/02/2020 17:08
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det blir spennende å se hvordan the Service Course klarer seg på Tøyen. Jeg tror allerede nå jeg vil oppfordre alle som liker konseptet om å ta en tur ekstra innom. De ligger rett ved Ring 2, men svært bortgjemt for alle andre enn de som vet at de skal dit. Det blir ikke som Peloton o.l. i sentrum der det kommer drop-ins av tilfeldige kafégjester.
Elkjøp o.l. har enorme volumer. Det gjør at de selv med store butikker klarer å holde prisene nede.
Det jeg tror gjør det vanskelig for små sykkelbutikker er at de ikke skiller seg ut. Skal du ha nye nytt drivverk er det liksom ikke så mange alternativer, og prisene finner man jo på nett...
Alternativet er da ofte egne merker. Før jul gikk jeg tilfeldigvis forbi et opphørssalg i en koffertbutikk. Jeg snakket en del med innehaveren ang et merke jeg ikke hadde hørt om. Han skrøt veldig av det. Norske gutter som prøvde å ta opp kampen osv. (Ikke like interessert i å snakke om uavhengighet og at postadressen til produsenten var den samme som butikken..) Men ett poeng skal han ha for: Han var lei av at kunder var innom og så på Samsonite etc hos han, for så å gå hjem og bestille på nett. Det tror jeg er vanskelig for sykkelbutikker, fordi det er for lite spillerom til egne produkter.
Mange sier de liker sin lokale sjappe, men for å gjenbruke et favorittutrykk som ble hentet frem i en avis denne uken: Buyers are liars. Vi sier vi vil ha lokale sykkelsjapper og økologisk melk. Men så står vi på supern og ser at den vanlig melken er 90 øre billigere...
|
|
|
[Re: Havre]
05/02/2020 18:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Den skjønner jeg ikke. Hvorfor er det dumt å levere en joggebukse til tre butikker innfor en halv mil omkrets. Det må jo være bedre å dele fraktkostnadene mellom tre butikker (forutsett at man selger joggebuksen selvfølgelig), eller mener du at det er én joggebukse som er innom to butikker før den selges i den tredje?
Det hjelper lite når det kun er en av butikkene som for solgt joggebuksen. Skal jeg ha ei joggebukse drar jeg til en butikk og kjøper en. Av to andre butikker har den samme joggebuksen innenfor en stenkast spiller da liten rolle. Kun kostnader for de to andre butikkene i kjeden. Hadde disse butikkene ført til betydelig mer salg hadde det vært en annen sak. Det vet ikke jeg, men jeg tviler. Ingen jeg kjenner som bruker G-Sport på samme måte som Kiwi. XXL har der en mye mer logisk struktur i feks Oslo. Så du trur at Gresvig i mange år har sendt ut tre joggebukser (varer) til tre nærliggende butikker hvor bare en butikk fikk solgt varen og de andre to sitter igjen med usolgte varer uten at de har skjønt at dette er et tapsprosjekt? Eller er det mer sannsynlig at det frem til 5-10 år siden fantes tre særdeles lønnsomme G-sportbutikker i nærheten av hverandre i Oslo-sentrum som fortsatt var blant de mest lønnsome de 5-10 åra siden Gresvig i de mange rydderundene de har hatt de siste åra ikke har valgt å legge ned to av dem? (Så vidt jeg vet har de tre butikkene vært egeneide slik at konsernet har hatt full kontroll over dem.) (Og i tilfelle: jeg mener ikke ar Gresvig ikke har gjort en del feil. Sikkert en del småfeil, men ikke usannsynlig at de har gjort noen grove feil. Jeg tviler sterkt på at butikkplaseringen i seg selv har vært det problematiske. Som sagt er ca. halvparten franchise og de holder gjerne også til i mindre byer. Hadde de vært ulønnsomme hadde franchisetakerne for lengst kastet inn åra. Det er god grunn til å tru at franchisebutikkene ble driftet bedre enn de egeneide, det gjelder tross alt ens egne penger og butikk, men igjen sett i lyset av rydderundene ser jeg det som lite sannsynlig at de har valgt å beholde store tapsprosjekter gående over lang tid.)
|
|
|
05/02/2020 18:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Mange små eller én stor er to grunnleggende forskjellige strategier.
Se på frossenpizza. Hvor mange produsenter er det på i butikken? Ikke mange. Men de slenger ut haugevis av forskjellige produkter fordi de vet at forbrukerne velger litt frem og tilbake. Litt tilfeldig. Den med flest av alternativene vinner lotteriet.
Eller dagligvaremarked generelt. Rema, Kiwi og Coop slenger opp masse butikker, fordi de vet at forbrukerne velger litt tilfeldig. Den som har 60% av butikkene får 60% av omsetningen.
G-sport kjører litt den varianten i Oslo sentrum. Men går sportskundene til den butikken som tilfeldigvis er nærmest? Det har vel tiden vist at de ikke gjør.
En variant som jeg trur fungerte utmerket for en del år siden for da handlet folk sportsartikler som dagligvarer. Man dro i butikken for å se hva de hadde. Eller egentlig ikke, for stortsett vet man hva de selger i dagligvarehandelen (det samme kjedelige som stortsett alle andre også selger og det Ola Dunk helst kjøper), mens en i detaljhandelen har mønsteret endret seg. Og det er kanskje der hvor det største problemet ligger. Gresvig med veletablert (steinalder) ledelse som nøyaktig vet hva som solgte bra og hvordan det skal selges og som ikke maktet å se endringene i samfunnet mot XXL som som nyetablert ennå ikke har grod fast i eksiterende sannheter (de slapte nok noen selv med storhandelkonseptet) og som mye bedre takler å tilpasse seg til endringene.
|
|
|
[Re: RoyK]
05/02/2020 18:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At effektene av lav solaktivitet har motarbeidet Gresvig er nok ikke usannsynlig heller, nei.
|
|
|
05/02/2020 20:14
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
At effektene av lav solaktivitet har motarbeidet Gresvig er nok ikke usannsynlig heller, nei. Det hadde jo gitt mer vinter - det er nok litt sånn forhøya drivhuseffekt som er tema her 
|
|
|
05/02/2020 20:20
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Kan mitt gavekort fra G-Sport/G-Max som jeg fikk i januar brukes fremover på noen av de selvstendige forhandlerne, eventuelt hvor i Oslo/Akershus?
|
|
|
05/02/2020 20:43
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
05/02/2020 22:11
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Den skjønner jeg ikke. Hvorfor er det dumt å levere en joggebukse til tre butikker innfor en halv mil omkrets. Det må jo være bedre å dele fraktkostnadene mellom tre butikker (forutsett at man selger joggebuksen selvfølgelig), eller mener du at det er én joggebukse som er innom to butikker før den selges i den tredje?
Det hjelper lite når det kun er en av butikkene som for solgt joggebuksen. Skal jeg ha ei joggebukse drar jeg til en butikk og kjøper en. Av to andre butikker har den samme joggebuksen innenfor en stenkast spiller da liten rolle. Kun kostnader for de to andre butikkene i kjeden. Hadde disse butikkene ført til betydelig mer salg hadde det vært en annen sak. Det vet ikke jeg, men jeg tviler. Ingen jeg kjenner som bruker G-Sport på samme måte som Kiwi. XXL har der en mye mer logisk struktur i feks Oslo. Så du trur at Gresvig i mange år har sendt ut tre joggebukser (varer) til tre nærliggende butikker hvor bare en butikk fikk solgt varen og de andre to sitter igjen med usolgte varer uten at de har skjønt at dette er et tapsprosjekt? Eller er det mer sannsynlig at det frem til 5-10 år siden fantes tre særdeles lønnsomme G-sportbutikker i nærheten av hverandre i Oslo-sentrum som fortsatt var blant de mest lønnsome de 5-10 åra siden Gresvig i de mange rydderundene de har hatt de siste åra ikke har valgt å legge ned to av dem? (Så vidt jeg vet har de tre butikkene vært egeneide slik at konsernet har hatt full kontroll over dem.) (Og i tilfelle: jeg mener ikke ar Gresvig ikke har gjort en del feil. Sikkert en del småfeil, men ikke usannsynlig at de har gjort noen grove feil. Jeg tviler sterkt på at butikkplaseringen i seg selv har vært det problematiske. Som sagt er ca. halvparten franchise og de holder gjerne også til i mindre byer. Hadde de vært ulønnsomme hadde franchisetakerne for lengst kastet inn åra. Det er god grunn til å tru at franchisebutikkene ble driftet bedre enn de egeneide, det gjelder tross alt ens egne penger og butikk, men igjen sett i lyset av rydderundene ser jeg det som lite sannsynlig at de har valgt å beholde store tapsprosjekter gående over lang tid.) Det er jo ikke noe jeg tror. Det er faktum. At hvis jeg skal kjøpe ei joggebukse går jeg til en butikk og da blir de andre to overflødige. Og hvor lønnsomme de tre er er faktisk uinteressant - det interessante er hvor lønnsom den ene hadde vært hvis den hadde vært alene. Jeg har ikke inngående markedskunnskap om hvordan folk kjøper sportsklær og den slags. Mulig er det som Kiwi og Rema hvor de fleste går innom den nærmeste butikken. Det skal jeg ikke påstå er feil, men jeg personlig tviler. Hva gjelder logistikken kan vi godt diskutere det i uendelig detalj. Jeg har en mastergrad i Supply Chain Management så diskuterer gjerne hvordan slik fungerer rent teknisk. Da sier jeg ikke dette for å skryte av min egen kunnskap, men det er et område jeg interesserer meg for.
|
|
|
05/02/2020 22:26
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Han var lei av at kunder var innom og så på Samsonite etc hos han, for så å gå hjem og bestille på nett. Det tror jeg er vanskelig for sykkelbutikker, fordi det er for lite spillerom til egne produkter.
Mange sier de liker sin lokale sjappe, men for å gjenbruke et favorittutrykk som ble hentet frem i en avis denne uken: Buyers are liars. Vi sier vi vil ha lokale sykkelsjapper og økologisk melk. Men så står vi på supern og ser at den vanlig melken er 90 øre billigere...
Sykkelbutikker kan ikke leve av luft og vann og god service, det er opplagt. Men det er forskjell på 90 øre og å flå kunder. Det gjelder å treffe et punkt som oppfattes rimelig for begge parter. Har opplevd en del unødig fordyrende praksis i forb. med verkstedbesøk, uten at de forhører seg på forhånd. Når man blir såpass knipne på den biten så gidder heller ikke folk å betale de 20,30 prosentene de ligger over i pris på deler om man mot formodning skulle ønske å kjøpe det over disk. Mange små sykkelbutikker har heller ikke god nok kompetanse.
|
|
|
[Re: Velte_Petter]
06/02/2020 08:15
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
[quote=Gråstein] Når man blir såpass knipne på den biten så gidder heller ikke folk å betale de 20,30 prosentene de ligger over i pris på deler om man mot formodning skulle ønske å kjøpe det over disk. Mange små sykkelbutikker har heller ikke god nok kompetanse. Au contrare - jeg har fortsatt til gode å finne kompetanse hos de store (XXL og G), men har derimot nesten utelukkende positive erfaringer fra de små. Det samme gjelder deler. På den lokale XXL/Gsport har de et voldsomt utvalg av de de tror er brød og smør-produkter for syklister. Dvs femti forskjellige låser, støtter, bagasjebrett, gule pendlerjakker, 10 hyllemeter Race King og Ikon og kanskje Shimano-kjede for 7 gir. Bortsett fra September - April hvor de bytter alt med ski og akebrett. For meg har nettbutikkene erstattet de store butikkene - ikke de små. Hvis jeg skal kjøpe meg en pendlerjakke. muc-off eller et par hansker forventer jeg mye lavere pris og kjipt utvalg hos de store, og det er greit. Skal jeg ha en virkelig god shorts, dekk, deler til drivverk eller service lærte jeg for flere år siden at jeg måtte til spesialistbutikkene. Interessant nok så er det smør & brød-produktene som min lokale sjappe tjener mest penger på - når kundene kommer inn og oppdager at 1) de får kompetent og oppriktig service 2) de har delene inne og 3) det er faktisk ikke dyrere der enn hos XXL/Gmax. Jeg tror fanden ligger i (som med mye annet) et urealistisk krav til utbytte for eierene av kjedene.
|
|
|
06/02/2020 08:47
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
I tillegg til alle gode innspill over, så tror jeg deres største grunnleggende utfordring var franchise-strukturen som sto veldig sterkt. De fikk feks ikke lov til å underby butikkene fra nettbutikk, og hent i butikk var et mareritt av samme grunn. Alle butikkene konkurrerte jo mot hverandre, og/eller var ansvarlig for sin egen lønnsomhet. Selv om alle skal være lønnsomme, så ble det vanskelig å ta strategiske posisjoner i en slik organisering. Derav Gmax som skulle ta opp kampen med XXL uten å kannibalisere sine egne osv. Men de forvirret mest kundene til slutt.
Vi tok opp disse problemstillingene for over 10 år siden der jeg jobbet, men det falt til døve ører av mange grunner - både gode og dårlige. Selv med 50 mill i omsetning i nettbutikk gikk den ikke med overskudd på den tiden, pga strukturen og hensyn som måtte tas.
Redigert av Trond Vidar; 06/02/2020 08:48.
|
|
|
[Re: knutspeed]
06/02/2020 13:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Au contrare - jeg har fortsatt til gode å finne kompetanse hos de store (XXL og G), men har derimot nesten utelukkende positive erfaringer fra de små. Det samme gjelder deler. På den lokale XXL/Gsport har de et voldsomt utvalg av de de tror er brød og smør-produkter for syklister. Dvs femti forskjellige låser, støtter, bagasjebrett, gule pendlerjakker, 10 hyllemeter Race King og Ikon og kanskje Shimano-kjede for 7 gir. Bortsett fra September - April hvor de bytter alt med ski og akebrett.
For meg har nettbutikkene erstattet de store butikkene - ikke de små. Hvis jeg skal kjøpe meg en pendlerjakke. muc-off eller et par hansker forventer jeg mye lavere pris og kjipt utvalg hos de store, og det er greit. Skal jeg ha en virkelig god shorts, dekk, deler til drivverk eller service lærte jeg for flere år siden at jeg måtte til spesialistbutikkene.
Her prøvde jo XXL en periode å føre ASSOS, vel og merke det kjiipeste fra Assos :-D Nå er det vel kun på nett, og selvfølgelig i pendlergrønt :-(
|
|
|
06/02/2020 13:55
|
Havre
Besatt
|
Besatt
XXL hadde vel Ridley i tre uker også. Litt usikker på hva strategien er der. Virker rimelig tilfeldig hva de plutselig har og ikke har.
|
|
|
06/02/2020 15:18
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne diskusjonen handler ikke om forskjellen på de ulike aktørene i sportsbransjen. Selv om man er best i klassen på utvalg, kompetanse og pris er det slik at alle som har som konsept å ha mange varehus med dyre leiekostnader, verdens største sentral-lager som binder kapital og en haug ansatte... ja da er utviklingen trist lesning for alle som greier å lese omsetning og marginer. For ti år siden dro venninnegjengen på handlesenter på lørdager, spiste litt vafler, drakk kaffe og handlet alt mulig rart. Nå sitter 12 år gamle gutter og jenter med en iPad i fanget og ber mamma eller pappa taste inn kredittkort data på varer de handler på Zalando og en million andre steder i Norge og utlandet. I dag gikk Plantasjen ut med forferdelige tall og planlegger nedleggelser. De aller fleste kjedene innen dyner/puter, kjøkken-stæsj, sport, klær, bokhandlere, møbler osv går dårligere år for år, stort sett fryktelig dårlig. Selv IKEA har stoppet den vanvittige veksten og de øvrige logistikkmaskinene som Hennes & Mautitz osv det samme med sterkt fallende aksjekurser. Og jeg som jeg har trodd i 5-6 år at omsetningen i større handle-sentre får fallende omsetning kommer til å få rett i år, jeg lover..... XXL kan kanskje utnytte situasjonen i Gresvig en periode men de må lykkes på nett for å holde koken om man ser noen få år frem. Jeff Bezos som ingen hadde hørt om for noen få år siden er nå verdens rikeste mann, han leder Amazon som driver handel på nett. Jack Ma som eier Alibaba er Kinas rikeste mann, han fyller verden med alskens ræl fra sykkelrammer til nesehårsfjernere handlet på nett..... Hva tror vi det kostet å bygge dette lageret ? https://www.mtlogistikk.no/artikler/gresvig-tredoblet-effektiviteten/351857
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Havre]
06/02/2020 17:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er jo ikke noe jeg tror. Det er faktum. At hvis jeg skal kjøpe ei joggebukse går jeg til en butikk og da blir de andre to overflødige. Og hvor lønnsomme de tre er er faktisk uinteressant - det interessante er hvor lønnsom den ene hadde vært hvis den hadde vært alene.
Jeg har ikke inngående markedskunnskap om hvordan folk kjøper sportsklær og den slags. Mulig er det som Kiwi og Rema hvor de fleste går innom den nærmeste butikken. Det skal jeg ikke påstå er feil, men jeg personlig tviler.
Hva gjelder logistikken kan vi godt diskutere det i uendelig detalj. Jeg har en mastergrad i Supply Chain Management så diskuterer gjerne hvordan slik fungerer rent teknisk. Da sier jeg ikke dette for å skryte av min egen kunnskap, men det er et område jeg interesserer meg for.
Om ditt navn hadde vært Remi ja, men du er ikke alene i verden. Og for å finne potensiell lønnsomhet gjør man en plasseringsanalyse for å se om og for hvor mange butikker det er grunnlag i kundekretsen (vet ikke om dette ble gjort da butikkene ble etablert). ![[Linket bilde fra comunidadism.es]](http://www.comunidadism.es/wp-content/uploads/2012/01/gis-network.jpg) Senere kan man få bekreftet eller avkreftet analysen med reelle tall. De viser sjeldent at 3 butikker à 1000k er like 1 butikk à 3000k, det blir ofte heller 1 buitikk à 1100k. Altså 1900 potensielt tapt omsetning (som ikke nødvendigvis er lik garantert overskudd). Grevisg trøbbel startet i 2011 (om det som har stått i mediene er riktig). Og jeg er rimelig sikker på at frem til 2010 de reelle tallene viste en god lønnsomhet for tre butikker i Oslo-sentrum.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
06/02/2020 17:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tipper ca. like mye som XXL's 60.000-kasser Autostore kostet i 2014(?). Eller ca. halvparten av de 115.000 kasser som XXL har nå.
|
|
|
06/02/2020 18:01
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Det er jo ikke noe jeg tror. Det er faktum. At hvis jeg skal kjøpe ei joggebukse går jeg til en butikk og da blir de andre to overflødige. Og hvor lønnsomme de tre er er faktisk uinteressant - det interessante er hvor lønnsom den ene hadde vært hvis den hadde vært alene.
Jeg har ikke inngående markedskunnskap om hvordan folk kjøper sportsklær og den slags. Mulig er det som Kiwi og Rema hvor de fleste går innom den nærmeste butikken. Det skal jeg ikke påstå er feil, men jeg personlig tviler.
Hva gjelder logistikken kan vi godt diskutere det i uendelig detalj. Jeg har en mastergrad i Supply Chain Management så diskuterer gjerne hvordan slik fungerer rent teknisk. Da sier jeg ikke dette for å skryte av min egen kunnskap, men det er et område jeg interesserer meg for.
Om ditt navn hadde vært Remi ja, men du er ikke alene i verden. Og for å finne potensiell lønnsomhet gjør man en plasseringsanalyse for å se om og for hvor mange butikker det er grunnlag i kundekretsen (vet ikke om dette ble gjort da butikkene ble etablert). ![[Linket bilde fra comunidadism.es]](http://www.comunidadism.es/wp-content/uploads/2012/01/gis-network.jpg) Senere kan man få bekreftet eller avkreftet analysen med reelle tall. De viser sjeldent at 3 butikker à 1000k er like 1 butikk à 3000k, det blir ofte heller 1 buitikk à 1100k. Altså 1900 potensielt tapt omsetning (som ikke nødvendigvis er lik garantert overskudd). Grevisg trøbbel startet i 2011 (om det som har stått i mediene er riktig). Og jeg er rimelig sikker på at frem til 2010 de reelle tallene viste en god lønnsomhet for tre butikker i Oslo-sentrum. Ærlig sak å mene at man trenger tre butikker et steinkast fra hverandre i Oslo sentrum. Min hypotese er at det ikke er nødvendig- og at man kun ender opp med å kanibalisere hverandre. Så velger jeg å tro at ikke alle valg er riktige bare fordi Gresvig har tatt de. Virker som jeg har litt rett der i det minste.
|
|
|
07/02/2020 07:24
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oi, denne kvartalsrapporten var tungt fordøyelig. XXL risikerer å bryte låneforutsetningene med bankene, leverer EBITDA på minus 246 mill (det er et tall som sier at det renner mer ut av butikken enn det kommer inn i kontantstrøm. En liten innføring i låneforutsetninger er at bankene og selskapet blir enige om et sett finansielle nøkkeltall når låneavtaler inngås og bryter man disse "tvinges" selskapet til forhandlingsbordet for å rette opp kursen. Ofte betyr det kutt i kostnader, prisen på lånet går opp, eier må spytte inn mer penger, redusert ekspansjon osv. De sier i rapporten at det blir massivt salg for å redusere varelageret. Om du er på jakt etter vintersports utstyr er det bare å vente på hysteriske salg fra Gsport, Intersport og XXL i månedene fremover. Jeg er ikke spåmann men gjetter på et brak rett før vinterferien.. og påskeferien. Men pass på prosenter er ikke nødvendigvis det samme som lav pris i kroner. Her er litt av deres egne ord fra rapporten: Det er en risiko for at selskapet ikke oppfyller sine lånevilkår ved utgangen av første kvartal 2020 gitt det de utfordrende markedsforholdene og XXLs gjeldsnivå. XXL skriver at selskapet nå ser på «ulike alternativer for langsiktig bærekraftig kilder for finansiering» for selskapet. I børsmeldingen blir det også opplyst at XXL umiddelbart kommer til å sette igang en «massiv utsalgskampanje i de store markedene». https://www.dn.no/handel/xxl-result...se-for-kjeden-kan-friskmeldes/2-1-751384
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
07/02/2020 11:24
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Redigert av TrondAM; 07/02/2020 11:26.
|
|
|
07/02/2020 12:03
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva skjer med Diamant-sykler? Er ikke Diamant et Gresvig-brand?
|
|
|
[Re: Tex]
07/02/2020 12:48
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Hva skjer med Diamant-sykler? Er ikke Diamant et Gresvig-brand? Først: Forumbruker 'Espen W' er/var vel utvikler av Diamantsykler. Ille å miste jobben på den måten, og håper det ordner seg for han. Så: Varemerket Diamant blir nok til salgs som en del av boet.
Stig
|
|
|
|
|