Vi må snakke om el-sykler
|
Vi må snakke om el-sykler
#2590066
04/02/2020 11:35
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Mens debatten har gått høyt om hjelpemotor i terrenget, har den voksende bølgen av landeveissykler med el-motor nærmest gått upåaktet hen. ![[Linket bilde fra s14761.pcdn.co]](https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/08/GF_011-Vergleichstest-Group-Shot-005-1140x760.jpg) Gran Fondo: The best e-road bikes -13 of the most exciting models on test on testEttersom el-syklene nå dukker opp på fellestrening og turritt verden over, begynner debatten så smått. Amerikanske Velonews fører an: ![[Linket bilde fra s27394.pcdn.co]](https://s27394.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/02/velonews_peloton-scaled.jpg.optimal.jpg) Velonews: It’s happening now! E-bikes at gran fondos and group ridesSom Velonews skriver, er det en rekke praktiske spørsmål om regelverk og sikkerhet som melder seg med inntoget av el-landeveissykler. ...in fact, there’s a good chance that more e-bike riders will be joining group rides, gran fondos, and organized cycling events in the coming years. Bicycle manufacturers have produced a new wave of performance e-bikes that are designed to help riders keep pace. (...) Many are indistinguishable from top-end road racing bikes.
Hall has a wide range of worries: novice riders mixing in packs at speed without the handling skills to match, to how the power of the motors might impact pacelines and group dynamics.
Are these gripes legitimate concerns about safety, or are they simply anti-e-bike complaints, born from ego and vanity? It can be hard to tease out one sentiment from the other during the heart-pounding moments on the local group ride, or on the gran fondo’s King of the Mountains climb. What’s undeniable, however, is that this sentiment is bound to create tension in the churning pack of a group ride or event, even if the level of competition is low.
And that poses a challenge for all concerned. How should group rides and organized events integrate e-bike riders? Should they at all? How will promoters and ride leaders separate legitimate safety and fairness concerns from simple bruised ego? And if they can’t, or won’t, what does that mean for the small but growing number of performance e-bike enthusiasts? Så hvordan forholder vi oss til fenomenet, praktisk og prinsipielt? En ny verden av muligheter som åpner for flere til å nyte landeveissykling, og som bør ønskes velkommen på klubbturer, fellestreninger og turritt? Eller en sikkerhetsrisiko, uthuling av sykkelkultur og en nær forestående undergang for landeveissyklingens sjel? Og siden vi er der vi er: Landevei med lidenskap, men uten lidelse?
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590069
04/02/2020 12:05
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu
/Stig
|
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466 |
Jeg har i prinsippet stor toleranse til hva andre velger å gjøre, og derfor har jeg ikke noe problem med at elsykler blir brukt. Jeg vil tro at de som bruker dette har de rette motivene og behovene på egne vegne.
Jeg kan også forstå at det er mange nyanser som kommer inn i dette temaet - og det absolutt kan og bør være gjenstand for diskusjon.
Personlig ønsker jeg at mine sykler ikke er avhengig av batteri på noen som helst måte. I minst mulig grad ønsker jeg at syklingen også er avhengig av batteri - selv om det kan gjøre vondt å ikke få logget en bra tur.
Stig
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590070
04/02/2020 12:06
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
"Hall has a wide range of worries: novice riders mixing in packs at speed without the handling skills to match, to how the power of the motors might impact pacelines and group dynamics."
Der har dere meg. Nok av amatører uten finesse der ute. Gi dem en motor og det lugger enda mer, spesielt når felthastigheten ligger omkring 25 km/t. Men: Jeg bryr meg ikke så mye egentlig siden jeg ikke sykler i større grupper lenger. Eventuelle elsykler på alpeturene jeg guider (har ikke hatt noen med oss meg så langt) ikke vil utgjøre et problem, heller en berikelse. Har sett opptil flere umatchede par som kan glede seg over turer opp til passet sammen fordi den ene klatrer assistert.
Tillegg: Det er akkurat like mye lidelse å kaste seg utfor Galibier i 8 grader og regn på en elracer som en vanlig racer.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590071
04/02/2020 12:07
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517 |
Hvis det får folk opp av sofaen og med ut på sykkeltur, så er det ok for meg.
I turritt....stille i egen klasse med egen starttid?
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590076
04/02/2020 12:44
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Jeg synes (lovlige) elsykler er supert, men ser ikke poenget til landevei ennå.
Jeg er tung (95kg++) , men kan stort sett likevel holde like høy eller høyere enn lovlig fart (25 k/t) på relativt flatt terreng. Og høyere. Da er det kjipt når motoren kutter og man bare sitter igjen med mer sykkelvekt.
Selv om jeg kunne syklet vesentlig raskere i bakker ser jeg ikke helt poenget - da velger jeg heller en flat tur.
Kanskje kunne man hatt utbytte av det for eksempel for å ha med kjæreste e.l. på tur, men da sykler jeg heller saktere.
Hadde jeg derimot hatt lang pendlevei kunne jeg ha ønsket meg en sykkel med et lite batteri som kun ga drahjelp i oppoverbakkene, altså litt sånn som juksemotorene man har funnet montert hos enkelte proffer.
Diskusjon om ritt og regler overlater jeg til andre.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590086
04/02/2020 13:31
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
I ritt nei. Til trening kan jo folk gjøre som de vil. Jeg regner ikke med at de som bruker elsykler stiller opp til fellestrening i sykkelklubbene tirsdag ettermiddag. Farlig med ujevn fart og hva er vitsen? Da kan de jo like godt kjøpe seg en moped.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Valentino]
#2590088
04/02/2020 13:57
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu
/Stig
|
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466 |
Der har dere meg. Nok av amatører uten finesse der ute. Gi dem en motor og det lugger enda mer, spesielt når felthastigheten ligger omkring 25 km/t. Er det egentlig lovlig å sykle i felt/gruppe i det hele tatt?
Stig
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590089
04/02/2020 13:59
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Vanlige el-sykler har jo en funksjon, fordi de gir folk (som ellers ikke ville syklet) mulighet til å bruke sykkel til transport/pendling. Men jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å tillate disse å delta i et sykkelritt - enten det er i blandet gruppe eller egen klasse. Det er jo bare en motorsykkel, vel og merke med svært begrenset rekkevidde og effekt - på samme måte som at en el-bil er en bil. Er jo litt artig å spekulere litt i motivene bak å produsere el-sykkel "kamuflert" som en ikke-el-sykkel... jeg trodde bare det var Fabian og Femke som var interessert i denslags  Men, som Valentino, bryr jeg meg egentlig ikke - jeg blir stadig frasyklet av folk uten el-motor også 
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: larsdx]
#2590093
04/02/2020 14:26
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu
/Stig
|
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466 |
Jeg er tung (95kg++) , men kan stort sett likevel holde like høy eller høyere enn lovlig fart (25 k/t) på relativt flatt terreng. Og høyere. Da er det kjipt når motoren kutter og man bare sitter igjen med mer sykkelvekt. Det med assistanse kun opp til 25 km/h er jo et godt poeng. Ser i artikkelen som Sepeda linker til hvor det skrives om en Dogma (Dyodo) med assistanse opp til 20mph (32km/t). De pluss 7km/t vil gjøre en batterisykkel mer anvendelig for meg, hvis jeg skulle hatt en sånn. Er 20mph den øvre grensen i USA eller er det ingen grense? Kan det ventes at dette også vil gjelde Europa på litt sikt?
Stig
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Furu]
#2590097
04/02/2020 15:35
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Der har dere meg. Nok av amatører uten finesse der ute. Gi dem en motor og det lugger enda mer, spesielt når felthastigheten ligger omkring 25 km/t. Er det egentlig lovlig å sykle i felt/gruppe i det hele tatt?  Alltid hyggelig å være 4-6 på Skafferiet-turene, og det er noen strekninger på den der belgisk lagtempo (rullesykling) er da shit for å bli ferige med driden fort rett og slett.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: larsdx]
#2590120
04/02/2020 19:01
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
Selv om jeg kunne syklet vesentlig raskere i bakker ser jeg ikke helt poenget - da velger jeg heller en flat tur.
Om man bor på Vestlandet har man ikke alltid det alternativet 
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590136
04/02/2020 21:52
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Folk kan sykle på det de vil for min del. Enkelte store sykkelklubber har sikkert plass til en elsykkelgruppe om interessen skulle melde seg.
I konkurranse har eksempelvis motorsporten løst dette i 100 år allerede med biler og motorsykler. Man deler inn i klasser m, basert på blant annet motoreffekt. Gjerne på samme bane, gjerne samme dag, og av og til faktisk samtidig (men med separat scoring på resultatlistene). Kampsport, vektløfting osv har delvis lignende opplegg (vektklasser).
Så om interessen for å sykle turritt på elsykkel blir stor nok, er dette helt sikkert gjennomførbart på møter som er akkurat såpass smidige (for alle parter) at jeg ikke helt klarer å se at dette skal forårsake ett problem.
En argumentasjon om at evt. Elsyklister potensielt er dårligere bike-handlers enn andre kjøper jeg ikke. Har aldri opplevd at det stilles noen formelle krav eller egnethetstest for å få stille opp i ett turritt, uten el-sykkel. Og skal jeg først vedde på noe, så setter jeg gjerne en hundrings på at nestemann som kjører inn i bakhjulet mitt under ett ritt, heller ikke har elmotor.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590137
04/02/2020 21:58
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Men hvor skal de ha lisens egentlig? NCF eller motorsportforbundet? 
Redigert av vviz; 04/02/2020 21:58.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: vviz]
#2590147
05/02/2020 06:34
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
NCF har (via UCI) sørget for å eie elsykkelsport, akkurat som e-sykkelsport.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590196
05/02/2020 13:20
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Som fettdrevet stinisse har jeg leflet litt med veisykling, og gått til innkjøp av gravelsykkel pluss et hjulsett til landevei. Jeg syntes det nesten er juks å sykle asfalt med denne - det går jo så "lett og raskt", enda lettere enn å kjøre sti med en turbolevo. Jeg forstår rett og slett ikke poenget med motor på tråsykkel til annet enn pendling/transport, men så er det mye jeg ikke forstår.
Du får mer cred av meg av å kjøre Stelvio opp med sportsbil enn med elsykkel. Elsykling har null sjel.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590199
05/02/2020 13:37
|
Registrert: Jan 2004
Innlegg: 1,006
Ivarh
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2004
Innlegg: 1,006 |
Hmmm, dette må faktisk være genialt på mange måter:-) Personlig kan jeg nok få med meg kona på enda flere sykkelturer med en ebike i landeveisutgave. Hun får utvidet horisonten i form av lengre turer, og vi får høyere snittfart enn uten batteri. Vinn, vinn altså. Men på ritt og slike ting er jeg mer skeptisk...
Mvh Ivar
Each day is a gift, not a given right
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Ivarh]
#2590200
05/02/2020 13:43
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu
/Stig
|
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466 |
Hmmm, dette må faktisk være genialt på mange måter:-) Personlig kan jeg nok få med meg kona på enda flere sykkelturer med en ebike i landeveisutgave. Hun får utvidet horisonten i form av lengre turer, og vi får høyere snittfart enn uten batteri. Vinn, vinn altså. Men på ritt og slike ting er jeg mer skeptisk... Bare litt kjedelig når hun tråkker fra deg i de lange bakkene...  ...altså hvis du ikke også skaffer deg en elsykkel....
Stig
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Jåddhå]
#2590202
05/02/2020 14:10
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
I turritt....stille i egen klasse med egen starttid? Ottestad satte opp en slik klasse i Hamarrittet for to år siden. Vi fikk ingen deltakere da, men vi prøver (etter å ha måttet avlyse rittet i fjor) i år også.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590205
05/02/2020 14:28
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Jeg elsker elsykler, men el-landevei har jeg aldri helt skjønt. Hele poenget med en landeveissykkel er jo å se hvem som er den raskeste uten motor. Da blir liksom motor helt fjernt.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Alpers]
#2590214
05/02/2020 15:53
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Det kan vel generelt være nyttig når svakere person (det være seg grunnet sykdom, alder, treningsgrunnlag, kjønn e.l.) skal holde følge med sterkere person? Det er da ikke alle turer som kjøres som ritt, likevel kan det være greit for treningseffekten og forebyggende mot frustrasjon om et visst tempo opprettholdes dersom det er store forskjeller mellom syklistene.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Alpers]
#2590215
05/02/2020 16:25
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
[...] Hele poenget med en landeveissykkel er jo å se hvem som er den raskeste uten motor. Da blir liksom motor helt fjernt. Det var helt fjernt for Blockbuster å kjøpe Netflix til spottpris i sin tid. Folk likte jo tross alt konseptet med å gå i videobutikken og glane på DVD-cover, og få hjelp av betjeningen til å velge ut en film. Uten sammenligning forøvrig, men ... allikevel. Blockbuster representerte tradisjoner. Netflix representerte muligheter. Så ett alternativ er å se på hvilke muligheter disse syklene representerer, og se om det er noen nye og kule konsepter man kan lage rundt dette konseptet, som appellerer til nye eller eksisterende syklister. Fremfor å prøve å brøyte firkanten (elsyklene) inn i det trekantede hullet (tradisjonelle rittkonsepter).
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Furu]
#2590230
05/02/2020 19:36
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Ser i artikkelen som Sepeda linker til hvor det skrives om en Dogma (Dyodo) med assistanse opp til 20mph (32km/t)... Er 20mph den øvre grensen i USA eller er det ingen grense? Kan det ventes at dette også vil gjelde Europa på litt sikt?
Det er komplisert: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bicycle_lawsMed fare for avsporing: Trek lanserer nå Domane+ HP med motorassistert toppfart på opptil 45 km/t. Modellen er ikke umiddelbart relevant for diskusjonen i tråden ettersom den altså ikke er en el-sykkel etter gjeldende regelverk i Norge og EU for øyeblikket. Trolig primært beregnet på det amerikanske markedet. Lanseringen illustrerer likevel utviklingen og setter problemstillingen på spissen: De store produsentene lanserer nå på løpende bånd fremkomstmidler som ser ut som landeveissykler, men som representerer et radikalt brudd med den historiske forståelsen av hva en landeveissykkel og landeveissykling er. Uansett hva som er den motorassisterte toppfarten. Det samme har som kjent skjedd med terrengsykler, uten noen nevneverdig prinsipiell motstand hverken blant brukere eller sykkelpressen. I en pågående tråd er det i skrivende stund et flertall som sier at de ikke kan tenke seg å kjøpe ikke-motorisert terrengsykkel om noen år. Ved samme mangel på prinsipiell tenking blant landeveissyklister og landeveispresse, vil en lignende utvikling på landeveien slett ikke være overraskende. Praktiske forbehold er kun et spørsmål om regelverk, grenser, standarder og tekniske løsninger, som vil endre seg med tiden. ![[Linket bilde fra images.immediate.co.uk]](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2020/02/TK19_DomaneHP_Riding-68-003dfc6.jpg) Bikeradar: Trek launches super-powerful Domane+ HP with 28mph top speed
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590231
05/02/2020 20:03
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Det der er en racerknallert.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590234
05/02/2020 20:21
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Hadde heller kjøpt meg en kul MC. Var ikke spesielt kult med original moped (45km/t) når jeg var ung.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590241
05/02/2020 21:52
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Ved samme mangel på prinsipiell tenking blant landeveissyklister og landeveispresse, vil en lignende utvikling på landeveien slett ikke være overraskende. Hvilke prinsipper er det du mener vi må tenke på her? Vi har allerede lovverk som definerer sykler med motorassistert fart over 25 km/t som mopeder, og et rittregelverk som definerer utstyr med motorassistert fremdrift som ulovlig.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Valentino]
#2590249
06/02/2020 07:16
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Det der er en racerknallert. Absolutt. Derfor var jeg også nøye med å understreke at jeg viste til Trek Domane kun for å illustrere en utvikling og sette problemstillingen på spissen. En alminnelige el-landeveissykkel i Europa i dag vil gjerne være slik: ![[Linket bilde fra media.giphy.com]](https://media.giphy.com/media/eg9EMDrWV6w6CaabEW/giphy.gif) Peloton TV: Stealth Electric: Bianchi Aria E Road BikePresentasjonen tjener også som en god oppsummering av de åpenbare fordelene med el-landeveissykkel, som jeg vil tro avspeiler det generelle refleksjonsnivået for øyeblikket. Jeg avviser heller ikke fordelene.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590267
06/02/2020 09:25
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 891
ket
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 891 |
Dette er motorisert ferdsel og på tide å innføre registrering- og skiltpåbud med tilhørende obligatorisk kjøreopplæring så får vi en slutt på nok et unødvendig produkt. Den søpla der har ingenting med sykkelsport å gjøre.
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: Sepeda]
#2590281
06/02/2020 11:45
|
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 87
neopro
Medlem
|
Medlem
Registrert: Aug 2018
Innlegg: 87 |
Skyter inn et spørsmål i diskusjonen - det gjelder effekt på elsykler. Mener å huske at regelen er "max 250 watt, motorstøtte skal koble ut ved 25 km/t, og man må tråkke for å holde motoren i gang, og motoren skal være inaktivert <5 km/t". Men så har jeg hørt noe om at 250 watt ikke beregnes per sekund, men over lengre tid, f.eks. ett minutt. Tenkt eksempel: Kan en lovlig el-sykkel gi en boost på 1000 watt i 10 sekunder hvis den roer ned til 100 watt de neste 50 sek (det blir 250 W i snitt over 60 sek)?
|
|
|
Re: Vi må snakke om el-sykler
[Re: neopro]
#2590302
06/02/2020 12:54
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467 |
Helt ærlig: for alle som pendler i Oslo-området er det opplagt at en stor del av dagens el-sykler på norske veier ikke holder seg til (eller i mange tilfeller i nærheten av) regelverket. Og det samme vil gjelde for landeveis-elsykler.
|
|
|
|
|