De siste 3-4 sesongene har jeg kjørt på Schwalbe Winter (samme som Marathon Winter, men med færre pigger). Før helga opplevde jeg (for første gang?) punktering med piggdekk. Da jeg inspiserte innsiden av dekket, så jeg at piggene hadde slitt hull gjennom dekket flere plasser. Kan ikke huske å ha vært borti dette tidligere.
Jeg har også opplevd dette, og sa fra til Schwalbe. Da fikk jeg nye dekk tilsendt (via CyclOn AS). Monterte dem faktisk i dag.
Hvor mye synker snitthastigheten deres til jobb i vinterhalvåret?
I kort-kort har jeg en snittfart på 23-24 km/t til jobb. Med samme sykkel blir det 20-21 km/t på en god dag med vinter-bekledning og temperaturer rundt 0 grader.
Slenger jeg på piggdekk (marathon winter plus 622x50) synker hastigheten til 19-20 km/t.
Hvorfor går det så mye saktere om vinteren på samme føre og samme sykkel som på sommeren?
Til dels må du forbruke litt energi for å deformere ekstra påkledning. Videre legger påkledning til noe vekt og den utvider tverrsnittsarealet noe. De største effektene kommer nok av at både luftens tetthet og rullemotstanden øker med synkende temperatur.
F.eks. er luftens tetthet nesten 15% større ved -10 enn ved +25. "Luftmotstanden" som du må overvinne er proporsjonal med luftas tetthet. Rullemotstanden påvirkes nok i samme størrelsesorden.
Det er kaldere, mørkere, tyngre, mindre lystbetont. Og piggdekkene suger livsgnisten ut av deg. Helt normalt.
Piggdekk suger ikke bare fart pga motstand, men også fordi man må ned i hastighet i alle svinger, samt bremse tidligere. Selv på bar asfalt er jeg ganske reservert på steder hvor jeg vanligvis triller max eller gønner på.
Fikk en mental boost i dag når jeg uanstrengt trillet forbi 750m med kø og generelt kaos. Da var det digg med G/S.
Begge var jobbtur med litt bagasje. Da sykler jeg såpass på at det er effektivt, men ikke så fort at jeg er sliten på jobben. Ganske bra vær begge dager og forskjellen er bare 6 minutt på en 53 km runde. Så jeg kan si at det føles mye verre enn det er med piggdekk. Nå skal det sies at piggdekkrunden var mest å regne som innkjøring av nye gravdaldekk, så føret var egentlig bart med litt frost her og der. Vinterføre kan jo være mye verre og da går det mye saktere. Så føret har mer å si enn selve dekkene.
På sommern ligger snittet på over 30. Nå er det såvidt over 20. Men på sommertid tar jeg turen som trening. Sykler gjerne omveier og. Nå på vinteren er det kun transport. Det er liksom ikke noe moro å prøve og sykle fort heller.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Om man ønsker seg god trening med piggdekk kan jeg anbefale å skaffe en Kilimanjaro fra 90-tallet til sommerhalvåret. God trenig det og.
Holder meg heller til piggfritt (skal se om dette blir nte år uten puggdekk på rad). farten synker lite om vinteren. Bruker stotrsett samme bukse sommer og vinter og supplerer overkroppen med enten vindvest eller tynn jakke. Er nok den kaldere luften som er den største festbremsen, men ligger på 30+ om sommeren og 30- min om vinteren om ikke føret er helt gærnt; med singlespeed.
Øs pøs møkkavær i dag, men null problem. Litt bedritent å trille med ISP, men er for lat til å legge om selv om gradestokken tilsier sommerdekk de neste par ukene.
Noen gulltriks fra denne sesongen sammenliknet med tidligere:
- Fant en annen måte å montere bakskjermen på så den kommer tett inntil hjulet (29 hardtail med defender clip-on skjerm). Null sprut på rygg! - Blinkelykter fra Clas med USB-lading: holder et par uker mellom lading, og gjør jobben. - Vanntett sekk fra Clas. Litt knotete, men gjør også jobben. - Regnjakke med hette. Hette over hjelmen funker bedre enn hjelmtrekk, null vann i nakken - Fyreverkeribriller til kr 0,-. Fant en hel haug i et skap. Perfekte til pendling.
Fortsatt irritasjon: - leter etter perfekte skotrekk. Vil helst bare ha strikker, ikke borelås, knapper og masse tull. Og så må de være billig, og enkle å ta av/på.
Har gitt opp skotrekk. Bruker Stormberg Vestveggen skallbukse og Wölvhammer støvler. Høye støvler og lange, vanntette bukser. Etter 10 år som allværs-syklist er jeg omsider tørr på beina.
Jakka er ei regnjakke fra Endura. Husker ikke modell. Kjøpte den på nett for flere år siden og den var alt for liten da. Fant den igjen da vi flyttet og jaggu passer den perfekt nå. Helt rå regnjakke med masse funksjonalitet.
For ut i en sving i dag med sykkelvogn. Heldigvis gjorde isen at jeg sklei bortover og berga klærne. Det hjalp også å ha en evocsekk å gli på.
Trondheim hadde litt underkjølt regn oppi lia, og da blei grussnarveiene infamt glatte.
Mulig mine MW begynner å bli litt slitne, så kanskje jeg burde kjøpe nye. Har allerede en sykkel med ISP stående klar, så egentlig ikke noe behov for noe grovere.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Sist vintersesong strødde de med en type materiale som penetrerte alt av dekk. Masse punkteringer hele senvinteren. Etter mye jobb fikk jeg snakket med de ansvarlige som innrømte at det var et dårlig materiale å strø med. Så jeg trodde de hadde lært.
Men nei, etter å ha kommet meg tilbake på sykkelen nå i romjula etter en skade punkterte jeg på 3 av de 5 første turene mine. Så jeg frustrerte på Facebook-gruppa "På sykkel i Fredrikstad". Der fikk jeg bekreftet at flere andre hadde samme problem og Fredrikstad Blad plukket det opp og ringte meg. De skrev en artikkel om saken:
På f-b.no sin facebook-side var det mange som skrev at de hadde samme problemet. Og i dag, jubel og fryd, i bilen på vei til jobb, observerte jeg en feie-traktor på sykkelstien. Rapporter fra andre syklister bekrefter at det også har blitt feiet på andre strekninger. Vi vant!!
Nå gleder jeg meg til en 18 km lang sykkeltur til jobb i morgen på tørre, fine, bare sykkelstier. Attpåtil ser det ut til at det blir 9-10 sekundmeters medvind. Hjemturen blir noe tyngre, men jeg gliser nok hele veien hjem på de fine sykkelstiene.
Så får vi håpe "de" også begynner å lese værmeldinger og venter med å strø på nytt til temperaturene blir blå igjen:
Da RobG startet tråden i desember 2008, rapporterte han om 117 km med øs pøs regn, 3 varmegrader, og storm i form av sidevind langs hele kysten.
Da skal vi på Østlandet være forsiktig med å klage på været i februar 2020, men jeg var likevel sjeleglad for litt snø både i vei og ikke minst utenfor vei i dag.
Har glemt å sette på skjermer etter siste lille eventyr.
Har også glemt hvor møkkete man blir på salttilsølede veier uten. Ser barskt ut, men likevel. De skal på igjen.
Hvordan er forholdene på din pendlerrute? Med eller uten pigg?
Jeg gikk så grundig lei vask& vedlikehold av sykkelen, og ble så trist av å se all slitasjen at jeg har tatt pendler -fri i noen mnd. Det snør jo på Swift også, så litt vinteraktig er jo syklingen for tiden uansett. Nå kommer jo både lyset og varmegrader tilbake plutselig, og da er jeg klar:-)
Opp Groruddalen til Furuset var det blanda drops i dag morges. Snø, slaps og våt bar asfalt. Bruker pigg uten at det har vært helt nødvendig i det siste...
Kjøpte meg forresten Diadora Polarex vintersko til prisen av 2 pakker hubbabubba på bikeshop. Kompletterte egentlig den dølle vinterpendlingsfølelsen men var nyttige å ha i dag.
Jeg gikk så grundig lei vask & vedlikehold av sykkelen, og ble så trist av å se all slitasjen at jeg har tatt pendler-fri i noen mnd.
Trist at en randonneur og eventyrer som du må være henvist til virtuelle Zwift
Har selv fått på skjermene igjen etter noen dager uten. Utrolig at sykkelen kan bli så gjennomført møkkete av saltede vinterveier etter så kort tid.
Men her er poenget: Med heldekkende skjermer, daglig skyll i varmt vann med mobil vasker, Smoove på kjedet og en dash kjærlighet, synes jeg det er enkelt å holde sykkelen ren og skinnende gul vinteren gjennom. Slitasjen er også redusert til et minimum. Kan overhodet ikke sammenliknes med vintrene før jeg fikk rutiner på plass.
Du har ikke forsøkt noe slikt?
Her er forresten mitt ideal, som jeg prøver å etterleve etter beste evne:
The year after her transport challenge, Mieke took a three-month sabbatical and cycled around Europe on her own.
Mieke said that without taking on her year long challenge, she would never have had the confidence to believe she could go across a continent using only her legs.
"It really opens up your mind to how far you can actually go just on two wheels, under your own steam. It changes you."
Ikke veldig relatert til sykling, men noen "Tour de Finance-pendlere" (eller andre) som fikk med seg hvorfor det var fullt av utrykningskjøretøyer ved avkjøringen til Aker Brygge rundt kl 8 i dag?
En liten bump på denne tråden: Helt vilt herlig å ta fram landeveissykkelen igjen til pendinga denne uka - første turene uten pigger på fem måneder.
Nyter nå de første dagene, der det fortsatt føles som sykkelen flyr framover (vet dessverre veldig godt at allerede om en uke har det blitt normalt, og oppoverbakkene kjennes tunge ut igjen...)
Ekstrabonus 1: - Veldig få biler på veiene. Ekstrabonus 2: - Veldig få sykler på tour de finans Ekstrabonus 3: - Feiebilene har gått på omtrent hele strekninga - også på sykkelveiene.