Bindinger til tyngre randoski
|
Re: Bindinger til tyngre randoski
[Re: GeirK]
27/01/2020 08:59
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skjønner ikke dette. Jeg kjører relativt mye på ski både på topptur og heisbasert (20+ toppturer i sesongen og 20 dager heisbasert sånn ca). Jeg har tre par ski. Pudderskia, som jeg alltid tråkker rett ned i, er satt opp med Dynafit Speed Turn. Her spiller bindingen null rolle med mindre jeg kjører dem på feil underlag. Allroundskia, som er tyngst brukes under vekslende forhold, har Beast 14. De smaleste skia som brukes for episke turer på våren når bratte og lange flanker er mer tilgjengelige har Speed Radical.
Et par tunge, kraftige pinnepindinger og to par lette, altså. Jeg har ALDRI opplevd at de løser ut når de ikke skal (med unntak av Beast som kan lure deg om du klikker i bak med litt rotasjon på framstykket) og aldri opplevd at de ikke løste ut når de skal - og jeg har hatt mange variasjoner av kræsj og hektinger. Et annet poeng som jeg mener å huske Geir kom med i en annen diskusjon blir relevant her, typ "det er vanskelig å forstå andres prioriteringer ut i fra egne" (eller noe i den duren). Jeg har aldri opplevd at bindinger ikke løser ut når de ikke skal. Det være seg på verdensmesterføre eller klassisk skare/gjennomslagshelvete. Det er ikke noe galt i å velge en mer solid binding(eller hva man nå skal kalle det), men for min egen del så har jeg i løpet av årene blitt mer og mer bevisst på at jeg ikke gidder å drasse på flere hundre gram hvis det ikke tilfører noe. Og for min del skal det forholdsvis mye til for at jeg gidder å kjøre/gå med bindinger som veier mye mer enn 500 gram. Når det er sagt ser jeg heller ikke helt poenget med å gå ekstremt i den andre retningen. Enda godt vi har friheten til å velge! 
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
27/01/2020 09:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ingen direkte relevans til trådstarters spørsmål om binding, men et fornøyelig innspill i diskusjonen som ofte går på hvilket utstyr man "trenger": Når folk skal beskrive bruksområdet sitt i forumtråder som handler om hvilke ski de skal kjøpe, er ofte 10 meter beskrivelsen for klippene de skal hoppe. [snip] Det er i hvert fall ingen tvil om at folk som hopper 10-meters klipper, de trenger ikke spørre på noe nettforum hva slags ski de bør kjøpe. Hele saken: 10-metersløgnen
Redigert av Øyvind V; 27/01/2020 09:19.
|
|
|
27/01/2020 10:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Et annet poeng som jeg mener å huske Geir kom med i en annen diskusjon blir relevant her, typ "det er vanskelig å forstå andres prioriteringer ut i fra egne" (eller noe i den duren).
He he. "Ikke prøv å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i egne behov." Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke opplever disse problemene. Jeg skjønner GODT at folk ikke vil slite sener og leddbånd eller plutselig bare kjøre på en ski ;-)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/01/2020 10:39
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Et annet poeng som jeg mener å huske Geir kom med i en annen diskusjon blir relevant her, typ "det er vanskelig å forstå andres prioriteringer ut i fra egne" (eller noe i den duren).
He he. "Ikke prøv å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i egne behov." Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke opplever disse problemene. Jeg skjønner GODT at folk ikke vil slite sener og leddbånd eller plutselig bare kjøre på en ski ;-) Haha, sånn var det ja! Men ja. Jeg er liksom ikke supergira på å filleriste knærne mine jeg heller, men jeg har som deg aldri opplevd en del av de tingene som beskrives i denne tråden.
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: erling]
27/01/2020 11:42
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Dette blir jo bare en haug med anekdoter, men både jeg og veldig mange andre opplever problemer med kombinasjonen brede ski og rene tech-bindinger (i mitt tilfelle 112mm midtbredde og Dynafit Radical FT).
Min opplevelse er at dette går helt fint i alle former for myk snø. Problemet er når det er hardt og/eller slagete, da popper skia av når den ikke burde det. Jeg endte opp med å låse tåbindingen i noen situasjoner der det var uaktuelt å ramle, da holdt den seg på plass. Men det blir jo bare å bytte ut en risiko med en annen.
Etter en stund byttet jeg ski og bindinger, 106mm midtbredde og Marker Kingpin. Da ble det slutt på problemene med at skia datt av.
Greia med en ren tech-binding er at når du legger skia på kant på hardt føre så må alt torsjonsmomentet gå gjennom tå-bindingen. Dette er fordi skoa faktisk ikke er i kontakt med skia, og de to pinnene i hælen står for nærme hverandre til å kunne overføre noe moment i denne retningen. Det går som regel sett fint når skien ikke er så bred, for da blir ikke momentet så stort. Men jo bredere ski, jo mer moment blir de to pinnene i tåa belastet med. På ett eller annet sted blir det et problem med kombinasjonen skibredde og føret du kjører på. I tillegg har klassiske tech-bindinger liten elastisitet, noe som er et problem i seg selv om du får slag på skiene. Om du da i tillegg, fordi du kjører på brede ski, er på grensen av hva frambindingen kan holde, så ramler skien av.
Man kan ikke justere seg ut av dette med å skru til fjæra på bakbindingen, for det gjør ingenting i forhold til dette problemet. Og de aller fleste tech-bindinger (og 100% av de lette) har ingen justering av tå-fjæra.
Det finnes jo løsninger på dette, og alle løsninger jeg har sett involverer en alpin bakbinding med fremovertrykk og der støvelen presses ned på skia. Marker Kingpin gjør jo dette, men har ingen justering av tåbindingen. Fritschi Tecton gjør det samme, men er annerledes siden det er tåbindingen som løser ut sideveis (og er justerbar). Så er det jo Salomon Shift som tar bort hele problemet siden den er en alpinbinding i kjøremodus.
Igjen så handler dette ikke om hvor hardt man kjører, men om en rekke faktorer som til sammen blir et problem for noen og ikke for andre. Og vi har jo ikke engang begynt å snakke om inkompatible støvel/binding-kombinasjoner (som også finnes). Det er f.eks en grunn til at Fritschi har breddejustering av pinnene i frambindingen...
Jeg mener at om du velger en bred ski så har du allerede gjort en prioritering av kjøreegenskaper foran gå-egenskaper. Når du så skal velge binding til den brede skien din har du valgene * Klassisk tech-binding som kanskje, eller kanskje ikke, vil gi deg problemer * Hybrid-binding som nesten helt sikkert vil fungere problemfritt * Salomon Shift (om du har en støvel som passer) Den eneste grunnen jeg kan se for å ta sjansen på det første alternativet er om du ønsker å bruke en støvel som ikke er kompatibel med en alpin bakbinding.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
27/01/2020 11:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da forstår jeg litt mer forskjellen her. For meg er det helt uaktuelt å kjøre ski med 112 midtbredde på hardt og slagete føre. De bredeste skiene mine er 116 midt på og brukes utelukkende i løssnø. De andre skiene med lette pinnebindinger er 88 på midten så lite sidemoment. Skiene med Beast er 102 under foten. Dette er de som kjøres hardest, men dette er jo samme fremstykke som ST2. Her må det være bakstykket som holder ting på plass.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/01/2020 13:07
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå har vel Beast14 også roterende frambinding i likhet med flere av de nyere Dynafit-bindingene som ikke er i lettvektsenden av produktlinja. Dette skal jo etter sigende redusere problemet en god del, selv om designet fortsatt ikke løser det på samme vis som DesmoSkier forklarer ovenfor.
Jeg har også Beast 14, og har vel stort sett vært veldig fornøyd. Lurer kanskje på om jeg har opplevd at ting spratt av en gang de ikke skulle, men det er hvertfall ikke noe som skjer i tide og utide. Nå har jeg ikke testet annet enn pin-løsning, men det er vel kanskje først og fremst en lovet bedre kjørefølelse som tiltaler meg ved å teste noe annet hvis jeg skal ha meg nye kjøreorienterte toppturplanker.
Per B.
|
|
|
27/01/2020 14:12
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Og for min del skal det forholdsvis mye til for at jeg gidder å kjøre/gå med bindinger som veier mye mer enn 500 gram. Tecton og Vipec Evo veier hhv. 630 g og 580 g inkl bremser. Det er over 500 g, men ikke mye. 
|
|
|
[Re: Arne_And]
27/01/2020 20:02
|
perbl
More than words
|
More than words
Og for min del skal det forholdsvis mye til for at jeg gidder å kjøre/gå med bindinger som veier mye mer enn 500 gram. Tecton og Vipec Evo veier hhv. 630 g og 580 g inkl bremser. Det er over 500 g, men ikke mye.  200g lettere enn Beast 14 gjør at jeg nok kommer til å teste ut sånne neste gang jeg skal ha noe nytt.
Per B.
|
|
|
27/01/2020 21:24
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Breieste skiene jeg har er 138 på midten. Har vel ikke til vane å kjøre så mye på skare med dem, men de er helt suverene på gjennomslagsføre og fokkskavler. Har lett techbinding på disse også. Kan ikke huske at disse har sluppet skoen i utide. Har to ski med tunge bindinger (vertical ft og radical st) kan ikke si at disse bindingene er bedre eller dårligere enn lette bindinger med brems slik som atk crest el. På ski under 90mm midtbredde bruker jeg utelukkende konkurransebindinger, men det er også litt på grunn av at jeg har et busslass med slike bindinger. Jeg har de siste årene hatt mellom 70-80 toppturer hver vinter, turer på all slags føre. Bindinger som løser ut når de ikke skal har vært et ekstremt lite problem, og når det skjer er det gjerne på pudderdager når jeg har vært for lat til å fjerne snøen fra hullet i tåa.
|
|
|
28/01/2020 23:01
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Selger tre par kjøreorienterte toppturski om noen skulle være interessert https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169035540Har også et par Salomon Quest 106 med Marker Kingpin 13, kjøpt i mai i fjor
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
29/01/2020 21:00
|
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Har dere problemer med tåbinding som løser ut på slagete føre, anbefaler jeg SkiTrab som har en titanfjær foran istedet for den tradisjonelle løsningen med fire fjær. Jeg går på topptur 3-7 ganger i uka fra november til midten av mai, på ski med bredde fra 64 til 102mm. Har kun SkiTrab bindinger på disse. Aldri noen utløsning uten at jeg har vært glad for at det har skjedd.
|
|
|
[Re: krisch]
30/01/2020 07:08
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aldri noen utløsning uten at jeg har vært glad for at det har skjedd. Og det ble trådens siste ord. Amen.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
11/10/2020 06:52
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
drar frem en gammel tråd igjen: Jeg skal kjøpe nye ski. Jeg kjører mest i bakke, men beveger meg ut i skogen eller løssnøen når det er mulighet for det. Vurderer et par Kästle FX96-HP - eller kanskje M5 Mantra https://www.kaestle.com/en/alpin/skis/show/fx96-hp/Så er spørsmålet: Er Vipec en god og trygg nok binding til at man kan kjøre fort i bakker med de, eller bør jeg gå for en tradisjonell alpinbinding og heller satse på et eget skipar til toppturer?
|
|
|
11/10/2020 14:50
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Til slikt bruk hadde jeg kjøpt Salomon Switch.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
11/10/2020 15:14
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Alternativet er jo å kjøpe Kästle MX84 eller 89 med Marker-binding til bakkebruk, og heller se etter en brukt toppturski til de få turene hvor det er aktuelt. https://www.fjellsport.no/kastle-mx89-triflex-base-white.htmlJeg kjører med Technica Cochise 130 med alpinsåler, men støvlene har og tech-inserts
|
|
|
12/10/2020 10:09
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Har et par Dynafit Beast 16 som skal selces etterhvert, hvis du skulle være interessert. Da trenger du ihvertfall ikke være bekymret om bindingene holder til bakkekjøring...
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
12/10/2020 17:44
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Hm, er skeptisk til bindinger som ikke løser ut sideveis i tåbindingen. Det er så vidt jeg vet bare switch og vipec av techbindinger som gjør det.
|
|
|
13/10/2020 10:08
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Helt klart Switch som passer best til den bruken. Det er den eneste som er sertifisert som alpinbinbinding og har teoretisk bedre kraftoverføring enn fritschibindingene. I tillegg kan den brukes med vanlige alpinstøvler i ned-modus dersom det skulle være ønskelig.
Fristchi er bedre å gå med (lettere, kan skifte modus uten å ta av ski) men ville ikke hatt de på ski som er ment for å brukes i annlegg
Beast er bra å kjøre med og løser ut pålitelig men krever modifisering av støvler og etter min mening modifisering av gåmodus for å fungere tilfredstillende som turbinding.
Nå har det vel kommet/kommer snart en ny Marker duke der man bytter ut fronthuset for opp/ned som skal konkurrere med Switch men ville tatt en gjennomtestet salomonbinding foran en ny markerbinding hver dag i uka.
|
|
|
[Re: jorn]
13/10/2020 10:56
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Nå har det vel kommet/kommer snart en ny Marker duke der man bytter ut fronthuset for opp/ned som skal konkurrere med Switch men ville tatt en gjennomtestet salomonbinding foran en ny markerbinding hver dag i uka.
Nå er det mulig jeg fikk et mandagsprodukt, men det tok hele 4 toppturer før min Switch ikke låser i gå-modus. Blir spennende å se om denne går gjennom på reklamasjon. Men basert på at jeg også har funnet andre med samme problem, så kan enkelte ting tyde på at den ikke er fullt så gjennomtestet som den burde vært denne heller...
|
|
|
13/10/2020 13:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Beast er bra å kjøre med og løser ut pålitelig men krever modifisering av støvler og etter min mening modifisering av gåmodus for å fungere tilfredstillende som turbinding.
Modifiseringen er boring av to små hull i hver støvel. Du tenker på at hælløfteren alltid er aktiv? Har en støvler med nok gåutslag opplever jeg ikke det som et problem.
|
|
|
13/10/2020 14:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt klart Switch som passer best til den bruken. Det er den eneste som er sertifisert som alpinbinbinding og har teoretisk bedre kraftoverføring enn fritschibindingene. I tillegg kan den brukes med vanlige alpinstøvler i ned-modus dersom det skulle være ønskelig.
Fristchi er bedre å gå med (lettere, kan skifte modus uten å ta av ski) men ville ikke hatt de på ski som er ment for å brukes i annlegg
Nå har det vel kommet/kommer snart en ny Marker duke der man bytter ut fronthuset for opp/ned som skal konkurrere med Switch men ville tatt en gjennomtestet salomonbinding foran en ny markerbinding hver dag i uka. Ganske grundig test av Marker Duke PT: https://www.friflyt.no/skiutstyr/test-toppturbindinger/test-av-marker-duke-pt
|
|
|
13/10/2020 17:12
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Modifiseringen er boring av to små hull i hver støvel. Du tenker på at hælløfteren alltid er aktiv? Har en støvler med nok gåutslag opplever jeg ikke det som et problem. To hull som fører til at støvelen blir ubrukelig med mange andre bindinger. Hvor stort problem man opplever med mangel på flat gåfunksjon er nok individuelt og både avhenging av individuell anatomi, vane og fotstørrrelse og skostørrelse. Jeg har så mye gåutslag som mulig på en støvel som passer til den type bruk men for meg ble det et kjempeproblem. Både unaturlig bevegelse og gnagsår i tåa som følge. Det holdt på å ødelegge en canadatur for et par år siden. Jeg har løst det på mine b14 ved å fjerne stopperen og sette bindingen i tverrposisjon når jeg går flatt. Funker ganske bra men litt knotete å skifte hælhøyde. Synd de ikke designet den sånn i utgangspunktet.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
13/10/2020 17:14
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Nå er det mulig jeg fikk et mandagsprodukt, men det tok hele 4 toppturer før min Switch ikke låser i gå-modus. Blir spennende å se om denne går gjennom på reklamasjon. Men basert på at jeg også har funnet andre med samme problem, så kan enkelte ting tyde på at den ikke er fullt så gjennomtestet som den burde vært denne heller... Gjennomtestet var kanskje en overdrivelse men den har hvertfall vært på markedet en stund
|
|
|
|
|