Har du noe problemer med de, eller er det bare en rutinerens?
Jeg hadde uansett startet med å rense de med det som i Norge ofte kalles "blåsprit" eller "blårens". Det er ganske ren isopropanol, og det er billig og tilgjengelig (jernvarehandler, Biltema, osv).
EDIT: Bare bruk en klut. Fukte den i blåsprit, og tørk over. Personlig bruker jeg slike til det meste på sykkel, funker fint, loer ikke.
kjapt spm som trenger bare ett godt svar: rense bremseskivene mine, hva er enklest og best å få tak i? skal de ligge i væsken eller bare vaskes med den? takk.
Kjapt svar: spray, gni, ferdig.
LarsB
Re: Sykkelkoffert til skivebrems
[Re: vviz]
#259229221/02/202011:41
Hva skiller en sykkelkoffert for sykler med skiver ift en sykkelkoffert for sykler uten skiver.
Her spør jeg åpenbart for en venn.
Enkelte sykkelkofferter har en bikestand i bunnen hvor man fester sykkelen slik man fester hjulene, f.eks. med hurtigkobling eller through-axle.
Sykkelkofferter med slik bikestand som ble produsert før skivebremsene tok av i popularitet har typisk bare mulighet til å feste med hurtigkobling, 'hullet' hvor koblingen skal gjennom blir for smalt for en 12-142 aksel og akslingen har kanskje feil bredde.
Med inntog av skivebremsene har man også fått skiver på hjulene... da har noen av syklene også et eget 'kammer' der hvor hjulene settes og skivene ligger, slik at skivene er noe ekstra beskyttet med et hardplast kammer.
Noen av de gamle koffertene kan retro-fittes ved å bytte ut bikestand'en. For eksempel passer Evocs multi-feste bikestand ganske bra i gamle Scicon kofferter samt i de aller første douchebag-koffertene, jeg har kjørt noen år på en slik kombo selv. https://www.bikester.no/evoc-road-bike-stand-black-1068497.html
kjapt spm som trenger bare ett godt svar: rense bremseskivene mine, hva er enklest og best å få tak i? skal de ligge i væsken eller bare vaskes med den? takk.
Ved vask bruker jeg som regel Muc Off disc brake cleaner spray. Men om du kun skal tørke av skivene, er på farta eller de er spesielt tilgrisa så kan disse funke bra Weldtite
Redigert av BZE; 21/02/202012:01.
[Re: Panda]
#259231221/02/202013:57
Han vennen min kjøpte en slik soft Evoc-bag på godt tilbud for ett års tid siden. Ikke brukt enda, men skal brukes i mars. Spørs om ikke jeg han bør pakke opp den og sjekke om den er skive-kompatibel gitt
XXL nettopp redusert pris for B&W Bike Case II (den store versjonen) til kr. 1750.... Slo til på den.
Har nettopp avbestilt kofferten.
Tre grunner:
- Kikket på den i butikk (Majorstuen). Den er såpass stor at det rundt omkring i verden kan være krevende å finne taxi som tar den, den er trolig uhamselig på tog, stor på buss og godt over oppgitte maksmål f.eks. hos KLM. - Viser seg at ferdig oppsatt med hjul og poser er vekten faktisk rundt 16 kg, slik XXL oppgir. Det blir for tungt for meg, med tanke på begrensingene som flere flyselskaper opererer med. - Plukket med meg den mindre B&W Bike Box II, og det viser seg at min lange Tripster får (god) plass i den. Mer beskjedne dimensjoner og vekt på 12 kg.
For øvrig fremstår den store Bike Case II som meget solid, også lukkemekanismene. Liker at den åpnes og lukkes som en koffert. Sikkert et godt alternativ for dem som har store sykler, og gjerne er rede til å betale en slump ekstra for flytransport gitt vekten, om det skulle være nødvendig. Uslåelig pris for øyeblikket.
Har altså den mindre Bike Box II stående på kjøkkenet nå. Med prisgaranti mot Bikeshop og en gammel tilgodelapp jeg fant innerst i lommeboka, måtte jeg ut med det samme som den større Bike Case på tilbud. Vurderer om jeg skal beholde den.
Det er enkelte minus: - Ikke håndtak på toppen. Da kan den ikke like enkelt løftes opp, om det så er i trapper, inn i tog eller taxi, eller over strekk med grov grus, snø eller gjørme. Det kan jeg improvisere, evt. bare en ekstra stroppe, men skulle gjerne hatt det originalt. - Usikker på hvor solide hjulene vil være for slag under transport. Det er gjerne de som ryker først. Men kofferten får god omtale av brukere, og jeg antar at reservedeler er tilgjengelig for en såpass ny koffert. - Og ikke minst: Den åpnes ikke som en alminnelig koffert. Man løfter av hele siden av kofferten. Når man lukker den, plasseres sidene vekselvis utenfor og innenfor hverandre. Det er enkelt straks man forstår det, og gjør kofferten solid, men jeg er usikker på hvorvidt det vil gå like greit ved sikkerhetskontroll. Transportation Security Administration (TSA) har åpnet min sykkelkoffert hver gang jeg har besøkt USA, og ikke vært så nøye med hvordan de har lukket den etter seg. Leser at flere rapporterer at ATS som regel lukker Bike Box skikkelig, men B&W oppfordrer eiere om å be om å få være med under sikkerhetskontrollen og sørge for at ingenting blir skadet. Hm. Jeg skal potensielt reise til litt mer rufsete land enn USA, så det må jeg grunne litt på. Noen som har erfaring med det? Vurderer å merke sidene tydelig med henholdsvis INSIDE og OUTSIDE og lime på et lite bilde av hvordan lukkemekanismen fungerer
Siden vi nå kan legge inn video igjen:
Helst ville jeg hatt den gode, gamle type som ser ut som og åpnes som en alminnelig koffert. Men jeg sliter med å finne egnede mål for sykkelen.
Sitat: Panda
Så dere fjerner skivene? Er det virkelig nødvendig. Baggen min er ren.
Som nevnt i den andre tråden, fjerner jeg som regel ikke skivene. Men om du har hjulene i hjulposer, kan olje fra kassetten havne på skiven, om du ikke er nøye med hvilken vei du legger inn hjulet i posen. Ikke at jeg bruker olje, men mange gjør jo det
Sitat: vviz
Han vennen min kjøpte en slik soft Evoc-bag på godt tilbud for ett års tid siden. Ikke brukt enda, men skal brukes i mars. Spørs om ikke jeg han bør pakke opp den og sjekke om den er skive-kompatibel gitt
Nå har jeg ingen anelse hvilken sykkel vennen din har, men om det tilfeldigvis skulle være en unik supersykkel til langt nord for 100k, ville jeg vurdert en hard koffert om den skal på flyet
Har akkurat fått pakket inn/ut sykkel fra en Scicon Aerocomfort, sykkel var heldigvis like hel. Det mest positive med denne er vekt, rundt 8 kg. Lett var den å trille rundt på flyplass, tar liten plass når du pakker den vekk og for min del slipper og løsne på styret. Tok av kjede og bakgir (med Ceramicspeed) selv om dette ikke skal være nødvendig, følger med beskyttelse for bakgir. La også noe bobleplast på de mest utsatte plassene. Dette skal heller ikke være nødvendig i følge de jeg har hørt har brukt slik en koffert før. Negative må være at den nok ikke på langt nær er like robust som koffert i hardplast.
Redigert av Shellpropell; 23/02/202018:43.
#259278625/02/202020:05
Ingenting galt med kofferten, men jeg innså at det som egner seg best til akkurat mitt bruk er en god, gammeldags sykkelkoffert som ser ut som og oppfører seg som... en koffert. Det jeg er vant med. Som har håndtak både på toppen og på siden, som jeg kan dra med meg med én hånd opp, ned, under og over hva som helst hvor som helst. Og få plass i hva som helst, om det så er bil, buss, tog, båt eller tuc tuc. Og som enkelt kan åpnes og lukkes av TSA eller enhver annen sikkerhetsinspeksjon, men samtidig låses forsvarlig ved behov. Og som jeg kjapt kan legge sykkelen inn og ut av, som enhver form for bagasje, uten stropper og komplekse feste-anordninger.
Var så heldig å finne en solid, eldre versjon av B&W på Finn, hendig kamuflert som Rose. Den hadde vært ute en vinternatt, og var akkurat passe furet og værbitt. Og veide ikke mer enn imponerende 10,5 kg. Og selgeren var en hyggelig kar som bl.a. hadde vært på tur med Bergodal.
Robust eventyrkoffert. Innser at akkurat lukke- og låsemekanismene er mer sårbare enn borrelåsene på de siste versjonene, men jeg får være forsiktig og olje.
Vil nevne at jeg også kom over den siste toppmodellen B&W Bike Guard Curv. Størrelsesmessig er den mellom Case og Box, men er betydelig lettere. Noe av det letteste du kan få av harde kofferter.
Selges av en hyggelig jazzmusiker og komponist på Finn. Står for øyeblikket sentralt i Oslo. Verdt å ta en titt på den, om du vil ha en moderne koffert som er både romslig og lett.
#259583617/03/202014:02
Har akkurat fått pakket inn/ut sykkel fra en Scicon Aerocomfort, sykkel var heldigvis like hel. Det mest positive med denne er vekt, rundt 8 kg. Lett var den å trille rundt på flyplass, tar liten plass når du pakker den vekk og for min del slipper og løsne på styret. Tok av kjede og bakgir (med Ceramicspeed) selv om dette ikke skal være nødvendig, følger med beskyttelse for bakgir. La også noe bobleplast på de mest utsatte plassene. Dette skal heller ikke være nødvendig i følge de jeg har hørt har brukt slik en koffert før. Negative må være at den nok ikke på langt nær er like robust som koffert i hardplast.
Hadde en flytur med en sånn for 1 uke siden. Da jeg kom frem var styret vridd ganske mye, hele stem var vridd 20 grader. På hjemturen var en hendel vridd helt ut av posisjon. Styret er meget utsatt på disse. Bør ha noen imellom som stabiliserer det for trykk fra siden.
Redigert av Panda; 18/03/202019:37.
[Re: larsb]
#269830907/02/202213:29
Endte opp på sykkelvennlige KLM. For den interesse det måtte ha, gjelder disse reglene der i huset:
Sitat: KLM
Du kan ta med deg en sykkel (...) på maks. 23 kg (inkludert sykkelboksen) for et gebyr, forutsatt at den er pakket i en boks, beholder eller bag som er spesifikt designet for transport av sykkel. Maksimale mål for denne sykkelboksen er 176,5 x 23,0 x 101,5 cm. Den beste måten å beskytte sykkelen din på, er å bruke et stivt omslag.
Her må man registrere/søke på forhånd, men betaler gebyret først på flyplassen ved avreise. Selv om du får bekreftet plass for sykkel, må du altså ikke betale, med mindre du faktisk benytter muligheten. Det skiller seg fra f.eks. SAS, der man ikke får returnert pengene dersom man først har bestilt ekstra bagasje for frakt av sykkel, og siden ombestemmer seg. Litt gøy at hardcover casing oversettes som stivt omslag.
Var det virkelig 23 cm bred? Da er jo alt utenfor tillatte mål, og vi er like langt.
LarsB
Lurer på det samme her. Jeg har flydd med KLM tidligere, og det har ikke vært noe problem med for bred bag. Men når jeg skal bestille en sykkelkoffert nå må man legge inn dimensjonene i bestillingen. Da får jeg feilmelding siden alle kofferter er bredere enn 23 cm. Så skal man bare lyve på seg en smal koffert og komme med den vanlige evoc-bagen på flyplassen?
Da jeg fløy med KLM vinteren 2020, brukte jeg en eldre, smal koffert som faktisk var innenfor de oppgitte målene, målt med litt velvilje. Men det var ingen spørsmål eller kontroll av ytre mål da jeg sjekket inn, hverken på Gardermoen eller i Madrid.
Jeg vet ikke hvor rigid KLM håndhever kravene eller kontrollerer målene nå. Logisk sett burde kravet om 23 cm bredde være umulig å håndheve hva gjelder de fleste moderne kofferter. Jeg ville rett og slett ringt til KLM, stilt spørsmålet på generelt grunnlag og hørt hva de svarer. Burde være en kjent problemstilling, og det er lov å håpe på smidighet. I verste fall er det gjerne lettere å få tilgivelse enn tillatelse.
Andre selskaper opererer gjerne med et maksimumsmål på samlet antall cm (lengde + bredde + høyde). Om KLM i praksis gjør det samme, er det rimelig sjenerøse mål.
#269995226/02/202208:03
Ser denne tråden startet for noen år siden, hvilke gode kofferter finnes det hvor man ikke trenger ta av styret? Og ikke minst nok av beskyttelse på gir osv.
Skulle til å skrive scicon, men det beskytter ikke giret. Mitt knakk under transport til calpe. Men vil fortsatt anbefale scicon. Også bare ta av bakgiret og teip den til rammen med bobleplast. Betalte ca 6000 for min.
Skulle til å skrive scicon, men det beskytter ikke giret. Mitt knakk under transport til calpe. Men vil fortsatt anbefale scicon også bare ta av bakhodet og teip den til rammen med bobleplast. Betalte ca 6000 for min.
Er nettopp det.. har angst for alt av komponenter som koster en del Verdt en koffert til 6000-7000kr Skal titte på Scicon.
#270052304/03/202209:14
Jeg oppgraderte reisekofferten min til EVOC Road Bike Bag Pro Sykkelkoffert hvor du ikke trenger å ta av styret. Pga utformingen på styret havner hendlene endel ut fra selve bøyen på styret så var litt bekymret, men det gikk bra. Vurderer å lage til en liten support jeg kan legge på tvers av styret selv om området er i hardplast. Giret blir vel omtrent helt beskyttet da jeg bare vipper det ned under, men skrur uansett alltid av giret for sikkerhetsskyld.
Ellers ser jeg at det har blitt litt reiseslitasje på ytterstoffet på ene kanten. Ser ut til at tykkelsen på stoffet er tynnere en på min gamle Evoc, men dette er kun kosmetisk. Store hjul gjør den lett og trille samt at fronthjulet klipses på/av og legges i en egen ytterlomme. Det gjør at du lett kan sette fra deg kofferten uten at den triller over alt i feks flytoget.
En liten ting som jeg verdsatte stort var at det var hjul foran og bak samt at man har litt bredde oppe der styret er. Det gjorde at den var superlett å trille samt at jeg kunne legge bagen min oppe på det brede område. Da kunne jeg lett gå frem til airbnb leiligheten etter en km gange fra busstoppen uten at jeg var gjennomsvett. Er også bredere feste for hjula slik at den ikke vingler slik som den gamle kofferten som omtrent veltet hver gang det var ujevnheter i veien.
Som ekstra beskyttelse anbefaler jeg rørisolasjon som du får kjøpt billig på feks biltema. Jeg har bare kappet til passende lengder som jeg har merket med tusj så det tar bare 1 min å legge på rundt hele sykkelen.