Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv"

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: vviz] #2589093 24/01/2020 00:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
...kabelføring? Det er 2020, kabler eksisterer vel kun på gruppesett som teknologisk hører hjemme i forrige tiår? ICON_LAUGH

Men da er man gjerne utenfor trådstarters kravspesifikasjoner og har sikkert råd til Open U.P. Wide ICON_GRIN

Sitat: vviz
Så den delvise spøken tilside. Er problemstillingen fortsatt aktuell om man velger ett elektronisk oppsett fra SRAM?

Ingen anelse. Sikkert ikke. Jeg kan kan ikke elektronikk. Sykler meg heller vill i den spanske fjellheimen enn å bruke Strava.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589095 24/01/2020 01:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Tar poenget ang. Kravspec og budsjett. Ville bare belyse den potensielle muligheten. Denne problemstillingen blir vel vanligere og vanligere. Har ihvertfall sett flere rammesett (eks Canyon) som selges i både "mekanisk" og "elektronisk" utgave.

Uten å ha satt meg fryktelig godt inn i forskjellene, "tror" jeg forskjellen gjerne er at de mekaniske har porter og kanaler til wireføring, og slik sett kan benyttes både med mekaniske og elektroniske oppsett, mens de elektroniske utgavene mangler nødvendige porter og/eller kanaler for å få trukket mekaniske wire.

Jeg gjetter utviklingen med rene elektroniske rammesett fortsetter, siden det blir mer aktuelt for kjøperne for hvert år, samtidig som det gjør konstruksjonen enklere, og dermed også potensielt billigere, for produsenten av ramma.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589103 24/01/2020 07:10
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Supre innspill alle mann, takk.

Dette er vel et skikkelig I-landsproblem antar jeg?? ;o)

Natier: Det kan skje den den beste, jeg er lite bevandret i landevei/gravel segmentet.......

olechr: Scott Addict Gravel mistenker jeg at vi snart får i hus, dog i liten størrelse da planen er at datteren skal ha en slik til sommersesongen.
Den er relatitvt dyr.....såvidt jeg husker

Sepeda: Takk for en grundig gjennomgang.
Kravet til piggdekk er ikke absolutt, men om jeg kan få med meg den muligheten uten å gi opp noe annet så hadde det vert perfekt.
Fort gjort at man står der og har lyst til å gjøre noe å så passer for eks ikke dekka i ramma. Nytt I-landsproblem.
Det er en grunn for at jeg har endel sykler. Liker å alltid ha en eller flere som er rigget til mitt bruk slik at jeg ikke går glipp av en mulighet.

Fairlight har jeg sett på siden de kom og de er flotte, men koster

Har for eks. 2 hjulsett til CAAD12disc og det ene er et DT sett med alle mulige endestykker slik at det kan brukes med både 12/15mm aksling framme og QR/12mm bak. Ergo kan jeg konvertere en gravel til landevei på 5-10minutter dersom ikke for mye annet ikke funker.

Tror ikke jeg orker å bygge gravel fra bunn, puh. Virker også som gruppesettene med disc er voldsomt dyre i forhold til mtb deler??

Mye peker i retning NS Rag+

AG

40+ and still climbing......
Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589112 24/01/2020 08:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Gullars
Mye peker i retning NS Rag+.

Rag+ blir utvilsomt bra ICON_SMILE

Men siden du først har et forholdsvis romslig budsjett opp mot 25k, ville jeg personlig sett etter en sykkel med mer vibrasjonsdemping i rammematerialet. Etter mange år på forskjellige modeller i Marka og på langtur, har jeg blitt glad i det. Synes vibrasjonsdemping har betydelig mer å si på grovt underlag enn på landeveien. Det betyr gjerne karbon eller stål.

I en tråd jeg ikke finner i farten, slo Alpers nylig fast at man godt kjenner forskjellen på en mer dempende eller hardere ramme selv med brede dekk. Dette er en omfattende debatt og jeg har lagt ut mine tanker her. Man kan gjerne hoppe over den innledende halvparten.

Det finnes en overveldende mengde alternativer, men du har allerede nevnt nye GT Grade, som Øyvind har testet. Hadde selv Grade i sin tid og likte den godt. Man kan argumentere for at Grade i 2014 gav startskuddet til blandeveistrenden (som er mye mer enn gravel) som har skylt over sykkelverdenen siden dengang. Nå er den altså enda mer allsidig, og kort sagt enda bedre. Uten at jeg har sjekket priser og tilbud, har Grade ofte vært mye for pengene. Og reelle priser gjerne et stykke under veiledende. Vet ikke om det samme er tilfellet for den nye 2020-modellen.

GT er som kjent et underbruk av Cannondale med en litt mer leken og ikke så konkurranseorientert profil. Bikeradars kloke, gamle mann Warren Rossiter har i den anledning gjort en interessant sammenlikning av nye Topstone Carbon og Grade.

[Linket bilde fra i.ytimg.com]
Bikeradar: Cannondale Topstone vs GT Grade / 'Suspension'-Equipped Gravel Bike Shootout

GTs triple triangel er umiddelbart uvant for øyet for mange, men dette er et ikonisk trekk som skiller den fra alle andre ICON_SMILE

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589121 24/01/2020 09:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor ikke Canyon Grail?

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: larsdx] #2589122 24/01/2020 09:27
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tja, si det....
Har vel egentlig bare glemt den oppi alle de andre kule syklene.
Canyon er litt VW oppi det hele.....garantert grei å kjøre/relativt enkel å få tak i/mye utstyr for penga.
Canyon er tilbake på lista

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Sepeda] #2589123 24/01/2020 09:28
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Skal kose meg med den videoen i sofaen på hytta i kveld.
Har en kompis med GT Grade som han bruker som landeveissykkel og han er veldig fornøyd.
Kjøpt på supertilbud

Jeg sliter litt med utseende på Grade, men det er mulig det går over......

AG

Redigert av Gullars; 24/01/2020 09:31.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589128 24/01/2020 09:45
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Trek Checkpoint som skliende inn på sidelinja. Den stryker på vinterdekka, men står på det andre.
Er vel kanskje flere som er bedre på "bang for buck" ??
Med Trek importøren noen kilometer fra huset så er det iallefall enkelt om man trenger deler.
Den ser jo bra ut og i ALR5 utgave så er den vel greit specca også bortsett fra hjula som kan brukes som anker.

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589131 24/01/2020 10:07
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det skal sies at jeg syntes Rag+ er veldig komfortabel. Og jeg er vant med veldig god komfort fra landeveissykkelen (Xelius SL, som er betraktelig mer dempet bak en konkurrentene).

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589133 24/01/2020 10:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Trek Checkpoint som skliende inn på sidelinja. Den stryker på vinterdekka, men står på det andre.

ICON_SMILE

Nå har du kastet deg ut i et hav av flotte modeller. Jeg ville heller ikke lagt avgjørende vekt på dekklaring for 650b/27,5". Er enig med Øyvind at den hjulstørrelsen trolig blir et blindspor i grusen. Nå er det så mange gode alternativer i 700c for alle sesonger. For å være litt breial og motsi alt jeg har skrevet de siste årene, synes jeg at dekkbredde er overvurdert ICON_SMILE

Jeg ville også sett i retning av Orbea Terra. Baskisk egenart og spenst til meget konkurransedyktig pris. Med helt oppdaterte løsninger. Custom valg av farge og komponenter i karbonversjonene.

I Terrengsykkels test av grussykler (blandevei!!) til ca 20.000 kroner finner du nevnte Orbea Terra, GT Grade, Rocky Mountain Solo og Canyon Grail så vel som Nakamura Pursuit, Felt Breed, Whyte Friston .

I omtrent samme prisklasse finner du også nevnte Trek Checkpoint, om du vil ha justerbar kjedestagslengde, Rondo Ruut, om du vil ha justerbar geometri ut fra gaffel, og Specialized Diverge, om du vil ha FutureShock frontdemping ICON_SMILE Versjoner av dem er testet i Raske grusracere, sammen med Merida Silex, Whyte Gisburn og Scott Speedster.

Ridley Kanzo/X-Trail og Norco Search er også tilgjengelig i Oslo.

Du finner rimelige sykler fra Gekko, White og Diamant testet her.

Alternativet til slike sykler er min favorittkategori - landeveissykler med god dekklaring, som f.eks. Focus Paralane, Cannondale Synapse, BMC Roadmachine og stadig flere andre. Se Test av racere med ekstra dekklaring. En av mine kjepphester er at mange kan ha like mye eller mer glede og nytte av en allsidig landeveissykkel enn en grovere blandeveis/grussykkel. Min type sykkel for Nordmarka.

Med mer penger å brenne, har du nye Trek Domane med sin massive dekklaring og gode vibrasjonsdemping.

Eller den stilige Orbea Orca OMX med rittgeometri, men vibrasjonsdemping og rimelig bra, om enn mer begrenset dekklaring

Eller du kan grave enda dypere i lommeboken og la det stå til med den råeste av dem alle, Bikeradars Road Bike of the Year - three bikes in one - Rondo HVRT. Men med den må du gjerne ha to hjulsett for å nyte godt av full allsidighet.

De sist nevnte syklene vil jeg påstå kan erstatte CAAD12 uten noen kompromisser på landeveien.

Sånn. Bare for å plage deg enda mer med luksusproblemer.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589136 24/01/2020 10:49
Natier Offline
Veteran
Veteran
Rondo Ruut med forskjellig oppsett (Hjul/dekk)

[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]
[Linket bilde]

Redigert av Natier; 24/01/2020 10:52.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: aug11x] #2589139 24/01/2020 11:06
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Holder fortsatt en finger på NS Rag +, liker komfort og liker generelt den sykkelen.
Jeg kommer nok evt til å gå for alu rett og slett for at den skal være litt "robust"

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Sepeda] #2589140 24/01/2020 11:07
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Dette er ikke plaging dette er "nerding" på høyt nivå.
Det beste som finnes er å diskutere noe du ikke kan og vil lære mer om med de som kan for å deretter gjøre seg opp sin egen mening.
AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Natier] #2589141 24/01/2020 11:08
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er akkurat denne bredden jeg ønsker meg i "denne" sykkelen.
Flere sykler i en ved å bytte dekk/hjul.

Takk

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589144 24/01/2020 11:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg kommer nok evt til å gå for alu rett og slett for at den skal være litt "robust"

Jeg er ikke sikker på at alu er mer robust ICON_SMILE Og det er primært gruppe/drivverk, lagre og nipler som slites på vinteren.

Jeg sier absolutt ikke at alu er ukomfortabelt, og de nevnte modellene i alu er utmerkede, men etter noen år med forskjellige alu-sykler i Marka, var vibrasjonsdempingen i karbonsykler som GT Grade, Roadmachine og endog krossykkelen Giant TCX Advanced en virkelig øyeåpner for meg.

F.eks. GT Grade i karbon og alu er markant forskjellige opplevelser på grus, med samme dekk. Eneste sykler jeg har kunnet sammenligne direkte selv, slik Øyvind gjorde med Supersix versus CAAD12.

Debatten om egenskaper i materialet versus dekkbredde og lufttrykk er tatt mange ganger på forumet, og jeg har som nevnt lagt ut mine tanker i detalj her.

Man kan velge dempende setepinne og selv dempende styrefremspring, slik jeg har valgt på min kjære Kinesis Tripster AT, men det medfører lett merutgifter som reduserer gevinsten ved å velge alu, samtidig som man uansett ikke får samme opplevelse som en karbonramme i topp kvalitet ICON_SMILE Eller stål.

Må understreke at jeg ikke snakker om forskjeller her som er på skalaen god/dårlig, men forskjeller i opplevelse. Et rammesett i alu kan være aldeles ypperlig, gjerne med en rå og direkte følelse som mange vil elske, og som kan være helt rett for tiltenkt bruk. Jeg er bare glad i den myke følelsen som karbon utformet for vibrasjonsdemping gir, der man på annet vis flyter over ujevnhetene med følbare, men dempede tilbakemeldinger fra underlaget.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Natier] #2589157 24/01/2020 13:02
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Rondo Ruut er rå, i alle sine varianter. Får du klemt inn heldekkende skjermer sammen med ISP som på bildet der, Natier?

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Elmersen] #2589163 24/01/2020 13:37
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
For å hive inn et alternativ til i miksen her, ville jeg sett på Giant Revolt. Ikke så lett å få tak i Giant-sykler, syns jeg (lite forhandlere), men interessant sykkel med god miks av komfort/vibrasjonsdemping og fart. Hadde stått høyt på min liste. Har ikke særheter som ekstern kabelføring (GT Grade) og særegen bakhjulsgeometri (Cannondale Topstone), som kanskje er blant de nærmeste konkurrentene.

Redigert av Elmersen; 24/01/2020 13:39.
Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Elmersen] #2589203 24/01/2020 19:21
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har du titta over skulderen min i dag? Satt å titta på tester av Revolt og den får god kritikk spesielt med tanke på komfort og den er ganske rimellig.
Helt enig med at Giant er litt vanskelig å få tak i. Litt rart egentlig når de er en av verdens største produsenter.

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Elmersen] #2589234 25/01/2020 14:22
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Elmersen
Rondo Ruut er rå, i alle sine varianter. Får du klemt inn heldekkende skjermer sammen med ISP som på bildet der, Natier?
Ja, jeg tror det skal gå. Kan hende det må litt modding til. Obs. for trangt med ISP bak så der har jeg Kahva.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589337 27/01/2020 08:31
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for mange gode innspill!
Jeg har brukt helga til å surfe rundt litt og de fleste kommer med fordeler og ulemper.

Har lyst til å ha en på plass til slutten av februar pga en jobbtur der det hadde vert gull å hatt en slik for å få lufta seg litt og smakt på våren.
Får bruke tiden fremover, men tipper det blir semi - impuls handel basert på denne tråden ;o))

Ha en flott dag

AG

Redigert av Gullars; 27/01/2020 08:32.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589378 27/01/2020 16:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hardrocx GT2 i 56 nettopp lagt ut til salg på forumet.

Kjenner ikke noe mer til selger eller sykkel, og vet ikke om størrelsen passer ICON_SMILE

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Sepeda] #2589450 28/01/2020 11:16
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sett den, både på finn.no og forumet, men den er nok litt stor, tror jeg.
Trives godt på 54 Caad12 og har prøvd meg på diverse 56 før som har vert for lange.

Takk uansett

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589453 28/01/2020 11:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...den er nok litt stor, tror jeg. Trives godt på 54 Caad12 og har prøvd meg på diverse 56 før som har vert for lange.

Du har sikkert rett, og jeg liker heller ikke sykler som er hakket for store.

Ville bare si at forskjellige merker måler på noe forskjellig vis og opererer med noe forskjellig betydning av betegnelser som 54,56 eller M, L osv.

Det tryggeste er å forholde seg til rammehøyde (stack) og rammelengde (reach), med et sideblikk på om rammen er designet for særlig kort styrefremspring, og gjerne sammenligne med mål man har vært bekvem med tidligere.

Men i sin store visdom ser det ikke ut til at Hardrocx synes at kundene behøver å vite slikt. Overrør målt horisontalt gir dog en brukbar indikasjon.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589460 28/01/2020 12:17
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Klokkerent med tanke på mål!!

Eff tt på CAAD12 disc er 547mm, normalt sett har de fleste 56 som jeg har vert borti mellom 555 og 565mm som føles for langt.
På en Landeveis sykkel eller gravel for den del er det jo bøttevis med parametre man kan endre på for å treffe, men stort sett funker noe rundt 545mm min del med 110mm stem og et styre med passende reach og drop.

Hardrocx er litt kjipe med å levere ut geomteri, men jeg mener å ha sett en plass at 54 utgaveb av GT2 er rundt 545mm.

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589473 28/01/2020 13:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes ikke Canyon er traust. Kjører selv en rimelig traust Toyota og får ikke toyotafølelsen av Canyon-raceren min.

Kjøpsfølelsen har vært knall med begge syklene jeg har kjøpt derfra. Å pakke opp bike boxen er en vel så fin opplevelse som å hente sykkel hos nisjeprodusent, alt er forseggjort og med betryggende tysk grundighet.

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589501 28/01/2020 19:34
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sett den, både på finn.no og forumet, men den er nok litt stor, tror jeg.
Trives godt på 54 Caad12 og har prøvd meg på diverse 56 før som har vert for lange.

Takk uansett

AG
Jeg er 183 med 89 cm lange ben. Satt godt på en HR GT2 i str 54 og ville ikke hatt den større.

Stig

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Furu] #2589555 29/01/2020 13:04
Gullars Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er 180cm og sitter på 73cm så da tror jeg at min vurdering ikke var helt på jordet.

Takk

AG

Re: Ny grusracer/gravel/"sveitserkniv" [Re: Gullars] #2589790 31/01/2020 18:25
E
E.T Offline
Fersking
Fersking
E
Noen som har prøvd Gt grade ?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino