Lurer litt på hvem som har skyld i at jeg traff bilen der bak. Er det brudd på vikeplikt, delt skyld(kommer samtidig inn i rundkjøring) eller fartsovertredelse
Kom inn i rundkjøring i 30km/t og fikk bremset ned til 20km/t ved treff av bil.
Den er vel litt tricky, siden det er vanskelig å si sikkert hvem som er først inne i rundkjøringen (ser ut som det er deg, med svært liten margin), men hvis sjåføren sier han ikke så deg, så har han vel ikke vært særlig aktsom heller (så vidt jeg kan se har du lys på også).
Hvis et forsikringsselskap skal involveres her, så tipper jeg de vil gå for skylddeling. Din fart inn i rundkjøringen teller ikke til din fordel her.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258894523/01/202007:06
Tja, forsikringsselskap virker å være glade i skylddeling, men hva sier karen som du traff?? Han har vært lite oppmerksom, du er jo betydelig lengre inn i rundkjøringen enn han er. Jeg synes kanskje ikke at du kjører i fartsgrensen skal tale mot deg, men hva vet vel jeg.
Det har vel vært noe utfylling av skjema og sånne ting dere imellom?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258895123/01/202008:03
Enig i at det ser litt rart ut at syklisten ikke bremser tidligere. Føles litt rookie mistake å gå utifra at bilist overholder vikeplikt i denne situasjonen. Men syklisten kan jo ha sett mot venstre for å faktisk sørge for å overholde egen vikeplikten, i motsetning til hva bilisten gjør.
Ser ut som den klassiske "ser ikke syklisten fordi hen kun ser etter biler". På videoen ser det ikke ut til at bilisten en gang ser mot retningen til syklisten, men kun bruker sidesynet fordi hen tror det er nok til å se om det kommer en bil.
Min konklusjon er at bilisten har skyld, men dette er det vel opp til Politiet å avgjøre så skjønner ikke helt hvorfor noen her er så opptatt av hva forsikringsselskapene mener om saken.
Vikeplikt gir ikke den andre påkjørsrett, og det virker som om syklisten ikke bremser nevneverdig eller tidlig nok trass i at det er mulig - hadde jeg sett bilen på samme måte og tidspunkt som det syklisten gjør på vei inn i rundkjøringen hadde jeg allerede bremset, det er tvil og da er det greit å være forsiktig.
Dessuten, og kanskje vel så viktig, så står vel taxien på vei ut av rundtkjøringen i ro pga fotgjenger? Hva hadde skjedd om syklisten hadde rukket foran bilen - eller er det dette som forsøkes? Lukter litt farlig adferd der også, selv om det kanskje ikke er en del av dette problemet som sådan, men totalbildet virker å mangle litt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: GeirK]
#258900523/01/202011:01
Spøker du? Se på videoen. Både vinglingen, skyggen av personen på en sykkel, samt velten sidelengs etter kræsj ville vært utrolig eiendommelig for en bil?
..Megatower v2.. ::Vidar::
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258901223/01/202012:00
I mine øyner ser det ikke ut som bilen stopper en gang før den kjører inn i rundkjøringen. Lyskjegle burde den ha stoppet for, det kunne ha vært bil med bare ett fungerende lys. Ang bremsingen av syklisten så hører man svakt bremsing i det bilen er i rundkjøringen, så hører man skrens før sykkelen treffer bilen. Antar at du har prøvd å redusere farten før du skjønner at du kommer til å treffe bilen.
Fikk ikke sett tryninga, derfor så det ut for meg som oslo-kjøring og ikke kamikazesykling. Gønne på, stå på retten, klippe rundkjøringen vil ikke være til syklistens fordel
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258902623/01/202013:03
Jeg tipper bilisten så sykkelen, men undervurderte hastigheten og trodde det skulle være tid til å komme over. (Noe som selvfølgelig skyldmessig høres verre ut enn "så ikke", så derav "så ikke".) Det var ikke langt unna at den vurderingen var riktig, spesielt med tanke på at det kanskje kunne forventes at trafikk som skulle rett frem ville bremse ned for taxien, og trafikk som skulle rundt ville bremse ned for svingen.
Juridisk har jeg ingen idé om hvem som har rett. Heller kanskje til at bilisten har mest skyld. Syklisten virker å være marginalt tidligere inn i rundkjøringen, og fornuft tilsier at om det er tvil om hvem som var først så vil vanlig oppfattelse være at den som kjører inn i rundkjøringen må antas å komme inn senere. Men jeg er enig med andre i at farten til syklisten med fordel kunne vært tilpasset forholdene bedre.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258903623/01/202013:36
Hvem som krysser vikelinjen først er av betydning, hvis en bilist/syklist fyker inn i en rundkjøring i svært høy hastighet så kan man ikke kjøre på noen som allerede er inne i rundkjøringen. Litt vanskelig å se på denne videoen.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: vids]
#258903723/01/202013:40
Kikking i den ene eller andre retningen er ikke tema og kan ikke bevises. Det skal i alle tilfeller utvises aktsomhet. Gjør en ikke det, og treffer bilen i bakkant, er jeg redd en ikke får medhold.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258904023/01/202014:08
Hadde det vert omvendt og det var en bil som ikke hadde rekkt å bremse for en syklist som kom inn i rundkjøringen på stort sett på samme tidspunkt, så trur jeg ikke der hadde vert tvil om at bilen ikke hadde vist god nok hensyn. Det må gå an å nå å bremse tidligere.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258904623/01/202015:04
Mangler en del info i saken, men som kanskje ikke er av betydning. Er det markert hvilket felt man skal kjøre i når man skal rett fram? Normalt skal man ligge i ytre felt. Hvor tidlig eller sent så du bilen? Så du at taxien stoppet?
Jeg syns ikke syklisten har vært aktsom, men bilisten skulle også ha sett syklisten.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258906523/01/202018:48
Takker for innspill. Her var det 50/50 på brudd på vikeplikt og aksomhet.
Ja, jeg hadde klar bane inn i denne rundkjøringen og skal du rett frem så er det venstre felt som er markert. Høyre felt går inn under bussterminalen.
Denne gangen så jeg ikke bilen før midten av rundkjøringen og fikk bremset ned ca 10km/t. Sjåfør sier at han ikke så meg. Bruker Exposure MaXx-D Mk10 som lyser veldig bra(2500-3300lumen) som var satt på halv styrke
Kan ikke huske eller sett at taxien stoppet ved fotgjenger, og der hadde jeg stoppet.
Jeg smalt i bakken og traff godt med hjelmen i bakken og har hatt vondt siden da. Syklen fikk både skjeft styre og hendel godt bøyd men har barmits som hindrer stygge riper.
Politiet kom og skademeldingskjema skal skrives.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258910524/01/202007:20
Denne gangen så jeg ikke bilen før midten av rundkjøringen og fikk bremset ned ca 10km/t. .
Og det er jo intr. opplysning, og som forklarer i stor grad hva i hvert fall jeg ser også. Jeg hadde personlig bremset mye tidligere, men jeg er også veldig defansiv inn i rundkjøringer, klok av skade...
Annet spørsmål - hva slags kamera brukte du? Jeg innser at jeg selv burde investere i noe slikt, dette var jo tross alt fantastisk dokumentasjon.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: jahhar]
#258914824/01/202011:50
Blir interessant å høre hva konklusjonen blir. Jeg har ingen kunnskap om jussen her, men å kjøre på noen bakfra er muligens sjelden et godt utgangspunkt? Selv om du er først inn (vanskelig å si) så tror jeg du har en dårlig sak. Er du først inn så er muligens saken noe mindre dårlig?
Klarer fortsatt ikke å forstå hvordan du klarer å kjøre inn i bilen. Ikke meningen å "sparke noen som ligger nede", men irriterer meg litt når syklister ikke tar mer hensyn. Etter mitt syn er den type sykling med på å gjøre det farligere for alle ved at det øker spenningen mellom syklister og biler. Det er ment mer som en generell kommentar enn spesifikt til deg. Sett 100x verre sykling enn det der som aldri førte til noen ulykke.
Re: Trenger råd om hvem som har skyld
[Re: Havre]
#258917424/01/202015:12
Klarer fortsatt ikke å forstå hvordan du klarer å kjøre inn i bilen. Ikke meningen å "sparke noen som ligger nede", men irriterer meg litt når syklister ikke tar mer hensyn. Etter mitt syn er den type sykling med på å gjøre det farligere for alle ved at det øker spenningen mellom syklister og biler. Det er ment mer som en generell kommentar enn spesifikt til deg. Sett 100x verre sykling enn det der som aldri førte til noen ulykke.
Skulle gjerne hatt en "like-knapp" å trykket på!!!