Hjul grusracer: bredt, lett-ish, ikke for dyrt?
|
Hjul grusracer: bredt, lett-ish, ikke for dyrt?
21/01/2020 12:57
|
Ixirn
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Som tittelen antyder er jeg på jakt etter et nytt hjulsett, nærmere bestemt til en Trek Checkpoint. Planen er å kjøre 36-40mm dekk (selvsagt slangeløst) og bruksområdet er alt fra asfalt i varierende grader til ganske grov grus og dårlige skogsbilveier. Ikke tatt noen avgjørelse på dekk ennå, åpen for forslag.
Krav er som følger: - 12x100 og 12x142 akslinger (eller konverterbart til) - Bredt, tenker helst 25mm innvendig bredde eller mer - Slangeløst - Lav profil - Ikke for tungt, gjerne under 1600g - Ikke dyrere enn kr. 5.000,- (..men som alltid er budsjettet tøyelig, helst ikke mye over 8' i hvert fall) - Ikke høylytt baknav - Helst centerlock
Foreløpig har jeg funnet fram til følgende kandidater: - Hunt 4-season gravel disc x-wide: rimelige, litt tunge, kanskje noe støyende(?), god kandidat - DT Swiss GR 1600 spline 25: tyngre og dyrere enn Hunt, solid kvalitet, gode nav (350), lang leveringstid - Light Bicycle WR35 med DT 350: lett, bredt, gode nav, strekker strikken veldig langt budsjettmessig (evt. Novatec nav kutter prisen med en tusenlapp) - Unaas 29'er Team: solid, lett nok, innenfor budsjett, usikker på nav og om det er hookless (skeptisk) - Unaas AS-20 LTD: ikke slangeløst? lett nok, ok pris, litt smalt, usikker på navene
Er det noen andre gode kandidater der ute som jeg har oversett eller annet jeg bør tenke på? Hva skal jeg velge?
|
|
|
Re: Hjul grusracer: bredt, lett-ish, ikke for dyrt?
[Re: Ixirn]
21/01/2020 15:23
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Tror du er innenfor de kandidatene jeg ville hatt, du har jo også Fulcrum Rapid Red 5 DB som er deres nye brede felger, jeg har veldig god erfaring med mine Fulcrum hjul, men til gjengjeld er de omtrent like tunge som de andre (hvorvidt leverandør er ærlig når de sier 1698 gram er en helt annen sak..) Jeg var heldig og fant et Crankbrothers Zinc 3 hjulsett til halv pris i fjor, det er lettere enn mange av de andre (dvs om 50-80g er viktig) og litt kult design (synes jeg) som gjør det tubeless ready uten felgtape, men "bare" 21mm innvendig bredde
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
21/01/2020 16:07
|
andehans
Medlem
|
Medlem
Fulcrum 5 finnes forøvrig også i 650B (det gjør Hunt også), hvis du ønsker plass til enda bredere dekk. Kjørte ellers flere sesonger på Novatec CXD, ikke noe fancy, men var veldig solide og under 1500g. De er smale (vet ikke innvendig bredde), men brukte 42mm på de. Ellers kan sterkt anbefale Zipp Course 30. Veldig bra hjul som oppfyller de fleste krav, men ligger litt over budsjettet ditt.
|
|
|
21/01/2020 18:17
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Har akkurat de hunt-hjula og er fornøyd. Blei svært sexy med RH Barlow Pass 38mm.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
21/01/2020 21:58
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ang hookless (ikke meningen å kuppe tråden til en lang diskusjon, håper noen har ett relativt kort og enkelt svar).
På hvilken dekk redde "går grensa"?
Har personlig kjørt 35mm hookless (no probs). Men som alltid, at det har gått greit for enkelte i en periode, betyr ikke nødvendigvis at det alltid går bra.
MTB we vel "alltid" HL? Landevei er "aldri" HL. Noe som får meg til å lure på ved hvilke dekkbreddet sånn ca krysningspunktet er? På hvilken bredde er det en fordel å gå HL, under hvilke bredder er det en fordel å la være? Innen Gravel ligger jo dekkbredder i "ingenmannsland" mellom disse. Typisk oppi 1.5" (MTBere elsker det imperiske målesystemet av årsaker jeg ikke har evne til å forstå)
Redigert av vviz; 21/01/2020 21:58.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
21/01/2020 22:27
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Enve har hookless på AR-serien (28mm+) i tillegg til G- og M-seriene, og mener altså det er egnet for både (moderne) landevei, grus og terreng. Vel og merke med deres felger og godkjente dekk, som de tester og publiserer. https://www.enve.com/en/journal/beh...ss-bead-how-it-works-and-who-theyre-for/ Vil tro kombo felg/dekk er viktigere enn mm kanskje.
|
|
|
21/01/2020 22:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vviz - ja, jeg er redd spørsmålet ditt er en potensiell massiv avsporing Jeg har ikke satt meg grundig inn i det, men har forstått at det er lufttrykket, ikke dekkbredden som er avgjørende. Forskjellige hjulprodusenter opererer med forskjellige anbefalinger. Utformingen av dekket er selvsagt også avgjørende og det har forekomme advarsler mot enkelte kombinasjoner av felg og dekk. Ref. også kommentar fra BZE. Mye informasjon finnes i VeloNews Technical FAQ: Hooked vs. hookless rims, tire choice, and pressure recommendations. Eksisterende/gamle ETRTO-standard setter visstnok 80 psi som maksimalt lufttrykk på hookless, men det følges ikke nødvendigvis av produsentene. Ny ETRTO-standard forutsetter så vidt jeg vet hooks, basert på UST, men jeg har lest at ny standard for hookless visstnok også vurderes. Men jeg har ikke funnet bekreftelser, om det finnes.
|
|
|
[Re: BZE]
21/01/2020 22:57
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ja, er klar over at de kjører HL på AR-serien. Men de kjører hooked på alle de "vanlige" (SES) felgene sine, hvor de anbefaler 25C. De fraråder jo ikke bruk av 28C på SES-felgene heller, utover at du tar en "aero-straff" om du velger å gjøre det. Så i ENVE-verdenen er det med dagens produktlinje ett slags "krysningspunkt" rundt 28mm for når HL tydeligvis gir mening for de. AFAIK (mulig jeg tar feil) er MTB UST hookless, UST-road er hooked. Gravel utfordrer jo "mellomrommet". Ser man bort fra (trå)sykler er det vel "ingen" som benytter seg av hooked felger (eller slanger). Så hvorfor hooks har fått slik fotfeste på landeve vet jeg ikke (jeg har ikke prøvd å finne det ut heller, men det er sikkert en god grunn). Fortsatt nysgjerrig på hva grunnen er, og liksom "hvor" grensa går i felg/dekkbredder for når det er helt greit (og fordelaktig) å droppe de.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: Sepeda]
21/01/2020 23:00
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Vviz - ja, jeg er redd spørsmålet ditt er en potensiell massiv avsporing Jeg har ikke satt meg grundig inn i det, men har forstått at det er lufttrykket, ikke dekkbredden som er avgjørende. Forskjellige hjulprodusenter opererer med forskjellige anbefalinger. Utformingen av dekket er selvsagt også avgjørende og det har forekomme advarsler mot enkelte kombinasjoner av felg og dekk. Ref. også kommentar fra BZE. Mye informasjon finnes i VeloNews Technical FAQ: Hooked vs. hookless rims, tire choice, and pressure recommendations. Eksisterende/gamle ETRTO-standard setter visstnok 80 psi som maksimalt lufttrykk på hookless, men det følges ikke nødvendigvis av produsentene. Ny ETRTO-standard forutsetter så vidt jeg vet hooks, men den er fortsatt under utforming. Jeg har lest at ny standard for hookless visstnok også vurderes. Men jeg har ikke funnet bekreftelser, om det foreligger. Ja det er nok en kombinasjon av felger og dekk som skal brukes sammen. Herunder faktum at felg/dekk produsentene ofte ikke er samme selskap (Mavic er ett unntak), så de må på sett og vis reagere litt på hverandre. Det hjelper ikke å lage verdens beste hookless-hjul om det bare er "drittdekk" som kan brukes på det liksom. Men jeg tror årsaken er mer sammensatt enn kun lufttrykk. Landeveidekk opererer på veldig lave trykk sammenlignet med enkelte andre dekk som kjøres på hookless/tubeless utenfor sykkelverdenen. Eksempelvis landingshjulene i fly. Mange hundre psi, Hookless/Tubeless (som "alt" annet her i verden).
|
|
|
21/01/2020 23:02
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jøss, rakk du å lese hele Velonews Technical FAQ så kjapt? 
|
|
|
21/01/2020 23:06
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ikke tatt noen avgjørelse på dekk ennå, åpen for forslag.
Som en kompensasjon for å ha startet en avsporing. Jeg anbefaler Maxxis Rambler som ett greit dekk om du skal kjøre ganske grov pukk/sti i ene enden, men allikevel asfalt i andre enden. Dekket funker supert på grus og sti. Det ruller ikke som de beste grusdekkene derimot. Men dekkene som ruller best på asfalt vil ikke være de beste på en sti uansett. Så der må du finne det gyldne kompromiss. G-one Allround, G-one Speed er vel også gode dekk som i større grad vil favorisere fin grus/asfalt, og i mindre grad sti (Allround er "ganske allround", mens "Speed" i større grad favoriserer asfalt-delen. Speed har jeg ikke prøvd selv, men det høster mye skryt her på forumet). Om det eksisterer helt opp i 36mm vet jeg ikke.
|
|
|
21/01/2020 23:08
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nei, hverken Velonews eller alle andre kilder som sikkert har skrevet sine menger om emnet. Derfor jeg stiller spørsmålet på ett diskusjonsforum, tilfelle noen har satt seg tilstrekkelig inn i emnet til å dele sine meninger, slik at jeg slipper.
|
|
|
21/01/2020 23:29
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Nå ble jeg nysgjerrig. Bikeradar melder: «The hooks on the sidewalls of bicycle rims came about as a way to center the tyre around the rim while the tyre was being inflated. They were initially developed as a way to hold road tyres on the rims when inflating them to higher pressures.»
Dekk: G-One Bite skal visstnok rulle bedre enn Allround på tross av at det er grovere.
|
|
|
21/01/2020 23:40
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
oked-vs-hookless-rims-tire-choice-and-pressure-recommendations_500050]Velonews Technical FAQ[/url] så kjapt?  [/quote] Har lest den nå, uten at jeg føler den tilførte mye nytte. Specialized bruker ikke Hookless fordi ETRTO sier "ikke gjør det". Specialized bygde noen stålfelger etter ETRTO-standard for å teste, og endte opp med at det var lurt å høre på ETRTO. Det er jo greit nok. Men hvorfor er det slik, akkurat for sykkelfelger/dekk, når det ikke er slik for andre felger/dekk? I ENVE sin forklaring blir "folding tires" og mye sidevegger nevnt. Det er jo interessant. Sykler er kanskje eneste(?) sted man bruker den type dekk. ALTO Ser ut til å mene at hookless går helt fint, også ned til 23mm på 100 psi. Tre produsenter, tre ulike svar. Ingen forsøk fra Velonews på å gjøre opp sin egen konklusjon heller. Vet ikke om jeg misset noe viktig her?
|
|
|
21/01/2020 23:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dekk: G-One Bite skal visstnok rulle bedre enn Allround på tross av at det er grovere. Kanskje med testen I Gran Fondo Cycling Magazine som kilde? Her er versjonene blandet sammen. G-One Bite i den mest avanserte Microskin Tubeless Easy-versjonen og G-One Allround med moteriktige tanwall, men altså i enklere V-Guard for slange. Konklusjonen er dermed potensielt misvisende. Jeg er på Speed  og elsker det både på landevei og i Nordmarka.
|
|
|
21/01/2020 23:49
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Blant annet, men sett det nevnt fra flere hold. Eksempel https://opencycle.com/updates/650b--27-5-gravel--dirt-tire-recommendations-for-the-wi-de-Men er jo mulig det er blitt en misforståelse med følgefeil pga blanding av kvaliteter ja. Har selv vært fornøyd med Speed i 30mm TE til allround, men vil ha litt større og grovere om det blir mest grus.
Redigert av BZE; 21/01/2020 23:53.
|
|
|
21/01/2020 23:52
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nå ble jeg nysgjerrig. Bikeradar melder: «The hooks on the sidewalls of bicycle rims came about as a way to center the tyre around the rim while the tyre was being inflated. They were initially developed as a way to hold road tyres on the rims when inflating them to higher pressures.»
Dekk: G-One Bite skal visstnok rulle bedre enn Allround på tross av at det er grovere. Spennende. Jeg har vært nysgjerrig på Bite. Til en slik grad at jeg har ett ubrukt sett liggende i kjellerboden. Men tenkte å slite ut Rambler'ne mine først, og desverre syklet jeg så lite grus i 2019 at det ikke ble tilfellet. Men personlig er jeg ute etter dekk i den sjangeren som favoriserer sti og grus, og ser på asfalten som en unødvendig transportetappe når jeg sykler på den sykkelen (men transportetappene kan jo desverre bli ganske lange av og til). Men om Bite kan matche (eller være veldig nært) Rambler på rufsete underlag, og samtidig ruller bedre, så kan det være midt i blinken for min del. Er verdt å nevne at fra ett marketing-perspektiv, så skal Rambler ha fryktelig god punkteringsbeskyttelse. Hvorvidt det stemmer i praksis er ikke jeg den rette til å avgjøre, for av alle kilometer og ulike dekk jeg har kjørt på alle sykler siden 2016, har jeg kun punktert én gang. Men grunnen til at jeg prøvde Rambler i utg.pkt er at det var en gjenganger på serispallen i Dirty Kanza. Der er det mye flintstein i underlaget etter hva jeg forstår, så jeg mistenker punkteringsbeskyttelsen er ganske god i praksis også.
|
|
|
22/01/2020 00:04
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har lest den nå, uten at jeg føler den tilførte mye nytte. Specialized bruker ikke Hookless fordi ETRTO sier "ikke gjør det". Specialized bygde noen stålfelger etter ETRTO-standard for å teste, og endte opp med at det var lurt å høre på ETRTO. Det er jo greit nok. Men hvorfor er det slik, akkurat for sykkelfelger/dekk, når det ikke er slik for andre felger/dekk? VeloNews FAQ gir deg ikke et enkelt svar fiks ferdig formulert ut fra din egen problemstilling, nei. Beklager om du ikke syntes det var noe nyttig å lese. Var mye interessant, synes jeg. Er ikke alltid enkle svar alle er enige om. Kanskje er det slik at det er forskjell på sykkelkomponenter og tilsvarende for motorkjøretøy og flymaskiner, ref. landingshjul. Det var jo nevnt. Bicycle tires, have, of course, much thinner casings than car tires and are much less stiff.
|
|
|
22/01/2020 00:05
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
@Vviz: Næsj bare å bytte da, dekk du er lei kan du slite ut på pendling eller rulla.
Gravelking SK er også fine dekk som virker som de tåler alt (famous last words).
Redigert av BZE; 22/01/2020 00:06.
|
|
|
22/01/2020 00:21
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Har lest den nå, uten at jeg føler den tilførte mye nytte. Specialized bruker ikke Hookless fordi ETRTO sier "ikke gjør det". Specialized bygde noen stålfelger etter ETRTO-standard for å teste, og endte opp med at det var lurt å høre på ETRTO. Det er jo greit nok. Men hvorfor er det slik, akkurat for sykkelfelger/dekk, når det ikke er slik for andre felger/dekk? VeloNews FAQ gir deg ikke et enkelt svar fiks ferdig formulert ut fra din egen problemstilling, nei. Beklager om du ikke syntes det var noe nyttig å lese. Var mye interessant, synes jeg. Er ikke alltid enkle svar alle er enig om. Da beklager jeg at jeg tydeligvis har klart å overse det enkle fiks ferdige svaret. Kan du (eller andre som ser det) være behjelpelig med å sitere inn den/de aktuelle linjene?
Redigert av vviz; 22/01/2020 00:22.
|
|
|
22/01/2020 00:39
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vviz, jeg tror vi misforstår hverandre.
Jeg skriver jo at det ikke er et enkelt svar fiks ferdig.
I hvert fall ikke utover hva jeg allerede har sitert om forskjell i tykkelse og stivhet i sykkeldekk versus dekk for motoriserte fremkomstmidler.
Sent, gitt. God natt fra meg!
|
|
|
22/01/2020 00:58
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Vviz, jeg tror vi misforstår hverandre.
Jeg skriver jo at det ikke er et enkelt svar fiks ferdig.
I hvert fall ikke utover hva jeg allerede har sitert om forskjell i tykkelse og stivhet i sykkeldekk versus dekk for motoriserte fremkomstmidler.
Sent, gitt. God natt fra meg! Ai der kan man se. Så uoppmerksom er jeg, at jeg helt overså ditt ikke, beklager det. Det var ikke meningen å avfeie artikkelen som uinteressant. Men når man faktisk tror man leter etter "det enkle svaret, fiks ferdig formulert" (min feil), så blir skuffelsen til gjengjeld stor når man ikke finner ett slikt svar fiks ferdig Da er det oppklart. Men da er jeg desverre heller ikke noe nærmere det svaret jeg søker. Hvorfor er det slik det er? Er det en relativ enkel grunn til det? Eller er det mest av legacy-årsaker? Kommer vi sannsynligvis til å bevege oss over mot HL på "alt", gitt nok tid, eller er det noe vesentlig (teknisk) som må endre seg ett sted for at industrien vil ønske at det er den retningen man skal bevege seg mot? Jeg har ikke svarene, så derfor er jeg nysgjerrig på å høre synspunktene. Men det bør kanskje startes en egen tråd på emnet dersom enkle svar ikke finnes, og det dermed kan ende opp med en lang diskusjon.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
22/01/2020 12:21
|
Ixirn
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tror du er innenfor de kandidatene jeg ville hatt, du har jo også Fulcrum Rapid Red 5 DB som er deres nye brede felger, jeg har veldig god erfaring med mine Fulcrum hjul, men til gjengjeld er de omtrent like tunge som de andre (hvorvidt leverandør er ærlig når de sier 1698 gram er en helt annen sak..) Disse ser absolutt ut som en aktuell kandidat. Litt tunge og smale, men har aldri hørt annet enn bra ting om Fulcrum. Notert på lista! Har akkurat de hunt-hjula og er fornøyd. Blei svært sexy med RH Barlow Pass 38mm. God tilbakemelding notert. Hvordan er disse støymessig? Skremmer man folk av veien 200m fram om man slutter å trå, eller kan man fortsatt høre fuglesangen? Hookless-diskusjonen skal jeg ikke gå for dypt inn i, men ser ut som konklusjonen her er som ellers rundt omkring. Ingen er egentlig helt enige om hvor grensen går annet enn at det er ett eller annet sted rundt litt bredde på dekkene og ikke for høyt trykk. Ønsker meg med krok mest for å være på den sikre sida da det virker å holde dekkene sikrere på plass uten å ha noen store ulemper som berører mitt bruksområde, så får det heller være at det utelukker to-tre kandidater. På dekkfronten er både Barlow Pass, G-One div. varianter og Gravelking (SK) aktuelle kandidater. Prioriterer rulling på fin grusvei og asfalt høyere enn grep på de verste stedene, så Rambler utgår nok i denne omgang. (Og beklager til dere som bruker trådet visning, men jeg nekter altså å poste fire innlegg på rad bare for å plassere svarene riktig sted)
|
|
|
01/02/2020 16:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vet ikke hvor langt du er kommet i funderingene, men tenkte jeg skulle vise dette bildet som illustrerer rimelig godt gradene av grovhet i Schwalbe-dekkene vi har snakket om. ![[Linket bilde fra s27394.pcdn.co]](https://s27394.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/01/DSC03348-1440x810.jpg) Velonews: Frostbike gallery: Gravel tires - the new, the old, and the boldHer ser du først G-One Ultrabite, siden Bite, siden Allround og i midten Speed, som Schwalbe kategoriserer både som grusdekk og landeveisdekk. Videre One og andre landeveisdekk jeg ikke er sikker på. Mange andre spennende dekk i samme artikkelen, fra Panaracer, Teravail, Maxxis, WTB, Challenge og Donnelly.
|
|
|
04/02/2020 06:23
|
Ixirn
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Veldig interessant å få sammenlignet hele utvalget til Schwalbe side om side. Var ikke klar over at det var så stor forskjell fra Bite til Speed.
Og også mye annet interessant i den saken. Blir nok mange timer dekknerding før sesongstart. Heldigvis/dessverre ei stund igjen..
|
|
|
04/02/2020 22:53
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Veldig interessant å få sammenlignet hele utvalget til Schwalbe side om side. Var ikke klar over at det var så stor forskjell fra Bite til Speed.
Og også mye annet interessant i den saken. Blir nok mange timer dekknerding før sesongstart. Heldigvis/dessverre ei stund igjen.. Å nei da. Bare bestill hele sortimentet du. Så setter du på de som er nærmest på bildet denne uka og jobber deg gradvis bortover, og ender på den Speed-varianten i April/Mai'ish. Da slipper du mange timer med nerding, og sesongen er strengt tatt i gang allerede nå 
|
|
|
05/02/2020 15:36
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Tror du er innenfor de kandidatene jeg ville hatt, du har jo også Fulcrum Rapid Red 5 DB som er deres nye brede felger, jeg har veldig god erfaring med mine Fulcrum hjul, men til gjengjeld er de omtrent like tunge som de andre (hvorvidt leverandør er ærlig når de sier 1698 gram er en helt annen sak..) Disse ser absolutt ut som en aktuell kandidat. Litt tunge og smale, men har aldri hørt annet enn bra ting om Fulcrum. Notert på lista! Har akkurat de hunt-hjula og er fornøyd. Blei svært sexy med RH Barlow Pass 38mm. God tilbakemelding notert. Hvordan er disse støymessig? Skremmer man folk av veien 200m fram om man slutter å trå, eller kan man fortsatt høre fuglesangen? Hookless-diskusjonen skal jeg ikke gå for dypt inn i, men ser ut som konklusjonen her er som ellers rundt omkring. Ingen er egentlig helt enige om hvor grensen går annet enn at det er ett eller annet sted rundt litt bredde på dekkene og ikke for høyt trykk. Ønsker meg med krok mest for å være på den sikre sida da det virker å holde dekkene sikrere på plass uten å ha noen store ulemper som berører mitt bruksområde, så får det heller være at det utelukker to-tre kandidater. På dekkfronten er både Barlow Pass, G-One div. varianter og Gravelking (SK) aktuelle kandidater. Prioriterer rulling på fin grusvei og asfalt høyere enn grep på de verste stedene, så Rambler utgår nok i denne omgang. (Og beklager til dere som bruker trådet visning, men jeg nekter altså å poste fire innlegg på rad bare for å plassere svarene riktig sted) Gravelking SK ruller glimrende på asfalt og grus (og gir godt grep på grus, hardnakket snø og isete asfalt). Med sine begrensninger på løst føre (myk snø og sorpe). Fikk Panaracer Comet på nysykkelen, litt grovere mønster enn GravelSK men tettpakket i midten, ser ut som noe mellom Allround og Bite: Fortsatt lettrullende på asfalt, litt bedre i gress/sørpe. Men da jeg kjøpte nytt falt jeg ned på WTB Riddler, topp i en test (på grus) jeg kom over, og et mønster som GravelkingSK i midten(lettrullende på asfalt) til gradvis grovere mønster mot kantene som etter hva testen viste gir noe bedre feste på løst underlag. Ser ut som det beste av alt - men det ligger fortsatt umontert i kjelleren.
|
|
|
11/02/2020 18:00
|
chimpern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Litt kupping av tråden, men den har jo sklidd ut og dødd ut uansett. Noen som kjører eksempelvis gp5000 32c på fin grus? Har et ekstra hjulsett til canyon ultimate, tenkte å ha et 90% asfalt 10% grus-dekk. Gravelking sk eller gp5000? Andre? Opp til 35c er det plass til med sikkerhet.
Typ dager med ren 40 km asfaltpendling hvor jeg også sykler opp til hammeren og tar en tur over til sørkedalen og så videre på asfalt igjen. Rullemotstand på asfalt er derfor svært viktig, men vil også at dekket ikke føles helt skjelvent på ring4.
|
|
|
[Re: chimpern]
11/02/2020 18:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Typ dager med ren 40 km asfaltpendling hvor jeg også sykler opp til hammeren og tar en tur over til sørkedalen og så videre på asfalt igjen. Enkelt sagt: Her kan du trygt sykle på hvilke som helst dekk. Samme gjelder store deler av grusveiene i Nordmarka. Har selv tatt turen hyppig på Vittoria Corsa 28 mm forrige sesong. Ofte med en kompis på GP4000 SII 28 mm. Før var jeg på Schwalbe G-One Speed 30 mm, som fortsatt er mitt favorittdekk for blandeveissykling. GP5000 32 mm er sikkert topp. På våren kommer det stedvis ny og grovere grus man bør ta hensyn til. Jevnes ut etterhvert. Forekommer også hull i veibanen enkelte steder, særlig langs Skjærsjøen. Her gjelder det bare å være bevisst på sporvalg. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=115308&filename=Hull.jpg)
|
|
|
[Re: chimpern]
11/02/2020 18:40
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Kjører litt fin sti og grus på 23 og 25mm racerdekk om sommeren. Helt problemfritt bare en tar det rolig i svinger og demper med kroppen der det er skarpe steiner.
|
|
|
|
|