Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA?

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Heliboy] #2640617 02/12/2020 20:27
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Sitat: Heliboy
Min bror endte opp med HTH, som allerede er nedslitt.

Hvor gammelt er dette? Vi vurderer sterkt HTH til oppusing/utvidelse av kjøkkenet. Nytt kjøkken blir knappe 50 kvm så det er jo greit med noe som holder..

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: IvarAndreas] #2640622 02/12/2020 21:31
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: IvarAndreas
Min bror endte opp med HTH, som allerede er nedslitt.

Hvor gammelt er dette? Vi vurderer sterkt HTH til oppusing/utvidelse av kjøkkenet. Nytt kjøkken blir knappe 50 kvm så det er jo greit med noe som holder..

Tror det er mellom 6-7 år. Skjedde dessverre mye med kvaliteten til HTH da de flyttet produksjonen til lavkostland. Historisk var jo HTH kjent for å være veldig solide saker.

Redigert av Heliboy; 02/12/2020 21:31.

Løvsteika
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Roffan] #2640627 02/12/2020 22:08
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Jeg mener de sa at de produserer i Danmark? Men kan ha rotet det sammen med andre potensielle leverandører. Har møte med de i morgen så får klarhet i det da.

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: IvarAndreas] #2640636 03/12/2020 07:34
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Jeg mener de sa at de produserer i Danmark? Men kan ha rotet det sammen med andre potensielle leverandører. Har møte med de i morgen så får klarhet i det da.

Det er vel ekstremt få kjøkkenleverandører igjen som produserer noe som helst av betydning i de nordiske landene. Mulig at det legges siste hånd på verket lokalt (laminering, farging osv), og at de således kan tillate seg å slenge på "Made in Denmark".
Min brors HTH-kjøkken vet jeg er produsert i Polen eller deromkring, og definitivt ikke i Danmark.

Løvsteika
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Roffan] #2640640 03/12/2020 07:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har akkurat bygd nytt kjøkken - endte opp med Rotpunkt på Skøyen.
Kjøkkenet stod ferdig i sommer og vi er så langt veldig godt fornøyd.
Tegneren på Rotpunkt, Øyvind, var veldig hjelpsom og har fulgt opp veldig godt også i ettertid. Mange smarte løsninger og stort rom for å spesialtilpasning. Noen små ting som vi har klagd på har blitt fikset raskt og uten spørsmål. Spesiallaget benkeplate i keramikk ble laget på mål og montert. Kortere leveringstid enn de andre vi sjekket med - var innom mange på Endres liste ink Kvik, Ikea, Jke, Unoform m.fl. Benkeplaten var også rimeligere fra Rotpunkt enn fra flere av de andre til tross for at disse gjerne kommer fra samme leverandør. Klarte å brekke av en bit av benkeplaten rundt vasken da jeg mistet en glassform - Rotpunkt reparerte raskt og uten kostnad, selv om det åpenbart var min feil.

Har Siemens hvitevarer inkludert platetopp med nedsug mellom platene og uten overskap. Tenkte egentlig å gå for Bora pga sykkeltilknytningen, men pristillegget føltes ikke verdt det akkurat her.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Roffan] #2640653 03/12/2020 08:35
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hvordan fungerer nedsug mellom platene?

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Heliboy] #2640663 03/12/2020 09:18
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast

Det er vel ekstremt få kjøkkenleverandører igjen som produserer noe som helst av betydning i de nordiske landene. Mulig at det legges siste hånd på verket lokalt (laminering, farging osv), og at de således kan tillate seg å slenge på "Made in Denmark".
Min brors HTH-kjøkken vet jeg er produsert i Polen eller deromkring, og definitivt ikke i Danmark.

Det kan jo virke som hvertfall 3 av kjøkkenmerkene du listet produseres i Norge/Sverige?

https://careers.nobia.com/no/om-oss/vare-markeder/no-no/

Antar at hvertfall Sigdal har det meste av produksjonen på egen fabrikk?

Ståle
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Jåddhå] #2640668 03/12/2020 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Jåddhå

Veldig bra.

Det er digg å slippe å ha noe over platene. Jeg pleide å skalle i vifta på vårt forrige kjøkken.
Føler sjelden behov for noe særlig mer enn nivå 3-4 på suget, det går opp til 10 - både damp og røyk går rett ned og ut.
Filter og filterholderen er lett å vaske i oppvaskmaskin. Krever så klart litt ekstra bredde på hullet i benken for plass til platetoppen - krever også plass under platetoppen til diverse. Vi har en skuffehøyde på 20 cm blendet av øverst. Både skuff 2 og 3 under platetoppen er i full dybde.

Vi har komfyr på annen vegg med høyskap/kjøl og frys.

Øyvind Aas
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: stalsan] #2640670 03/12/2020 09:33
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: stalsan

Det kan jo virke som hvertfall 3 av kjøkkenmerkene du listet produseres i Norge/Sverige?

https://careers.nobia.com/no/om-oss/vare-markeder/no-no/

Antar at hvertfall Sigdal har det meste av produksjonen på egen fabrikk?

Det er godt mulig, jeg kjenner ikke detaljene i produksjonslinjene innen kjøkkenbransjen. Men ut i fra hva jeg har hørt fra montører, så er det mye "same shit (from south/east), different wrapping".
Vi pitsjet også Rotpunkt, som Øyvind endte opp med, men vi fikk ikke noe kjemi med (en annen) aktuell selger/tegner. Opplevde at vedkommende ikke skjønte våre ønsker og behov i det hele tatt (vi sa at vi ville ha mye grått / mørkt og matt, og skjulte håndtak, men forslagene som kom var stikk motsatt). Akkurat dette med kjemi og selgenes evne til å forstå / sense kundenes behov er noe vi har stusset litt på i etterkant, hvor stort det varierer.

Løvsteika
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Heliboy] #2640677 03/12/2020 09:51
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I

Dette står på hjemmesiden til HTH; "I dag sysselsetter de tre HTH-fabrikkene i Danmark mer enn 1200 medarbeidere, mens et tilsvarende antall jobber med salg og kjøkkenrådgivning i butikkene. HTHs tre fabrikker har en årlig produksjon på 75 000 kjøkken. Det betyr at HTH er en av Nord-Europas største kjøkkenprodusenter."
Om de har 3 fabrikker med 1.200 ansatte for å laminere og farge og kaller det produksjon av kjøkken aner jeg ikke, men det synes i så fall for meg til å være veldig mange.
Får fasiten i ettermiddag regner jeg med.

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: sykkeloyvind] #2640707 03/12/2020 11:25
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Vi har akkurat bygd nytt kjøkken - endte opp med Rotpunkt på Skøyen.
Kjøkkenet stod ferdig i sommer og vi er så langt veldig godt fornøyd.
Tegneren på Rotpunkt, Øyvind, var veldig hjelpsom og har fulgt opp veldig godt også i ettertid. Mange smarte løsninger og stort rom for å spesialtilpasning. Noen små ting som vi har klagd på har blitt fikset raskt og uten spørsmål. Spesiallaget benkeplate i keramikk ble laget på mål og montert. Kortere leveringstid enn de andre vi sjekket med - var innom mange på Endres liste ink Kvik, Ikea, Jke, Unoform m.fl. Benkeplaten var også rimeligere fra Rotpunkt enn fra flere av de andre til tross for at disse gjerne kommer fra samme leverandør. Klarte å brekke av en bit av benkeplaten rundt vasken da jeg mistet en glassform - Rotpunkt reparerte raskt og uten kostnad, selv om det åpenbart var min feil.

Har Siemens hvitevarer inkludert platetopp med nedsug mellom platene og uten overskap. Tenkte egentlig å gå for Bora pga sykkeltilknytningen, men pristillegget føltes ikke verdt det akkurat her.

Dette er jo litt gøy - Øyvind har jeg erfaring med.

Han drev franchisen på Skøyen da vi kjøpte Schmidt kjøkken. Lang historie kort; han ble dømt i Forbrukerrådet/klagenemda/whatever til å betale tilbake en solid liten sum penger til oss da det var feil i leveransen, men da hadde ting gått rett vest på flere hold og sjappa ble slått konkurs. Så vi fikk ingenting, og stod igjen med et kjøkkenhjørne med en dør i feil dimensjoner og feil farge på en sideplate som vi endte opp med å måtte bytte selv. Ikke en jeg vil anbefale å handle av, men det er kanskje annerledes om han er ansatt og ikke driver selv...

Redigert av Anders A-R; 03/12/2020 11:53.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: sykkeloyvind] #2640729 03/12/2020 12:10
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Jåddhå

Veldig bra.

Det er digg å slippe å ha noe over platene. Jeg pleide å skalle i vifta på vårt forrige kjøkken.
Føler sjelden behov for noe særlig mer enn nivå 3-4 på suget, det går opp til 10 - både damp og røyk går rett ned og ut.
Filter og filterholderen er lett å vaske i oppvaskmaskin.

Hvordan er det med fettsprut og annet søl som gjerne foregår på platetoppen? Er det noe fastmonterte greier som det er plundrete å rengjøre?

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: IvarAndreas] #2640752 03/12/2020 13:01
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer

Får fasiten i ettermiddag regner jeg med.

Som sagt, jeg kjenner ingen detaljer for den enkelte merkevare, annet enn at en betydlig andel av bestanddelene i et kjøkken som regel produseres i lavkostland utenfor Norden. Har selv kjørt forbi en av HTH-fabrikkene i Danmark, og det er solid size på greia. Godt mulig at HTH har flagget hjem mye av produksjonen sin igjen, for det var virkelig en real dupp i kvaliteten for noen år siden.

Løvsteika
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Roffan] #2640813 03/12/2020 21:11
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Produseres i Danmark ja.

Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Heliboy] #2640882 04/12/2020 10:06
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Vi pitsjet også Rotpunkt, som Øyvind endte opp med, men vi fikk ikke noe kjemi med (en annen) aktuell selger/tegner. Opplevde at vedkommende ikke skjønte våre ønsker og behov i det hele tatt (vi sa at vi ville ha mye grått / mørkt og matt, og skjulte håndtak, men forslagene som kom var stikk motsatt). Akkurat dette med kjemi og selgenes evne til å forstå / sense kundenes behov er noe vi har stusset litt på i etterkant, hvor stort det varierer.

Artig - vi gikk jo akkurat for koksgrått, matt og med skjulte håndtak og opplevde tegneren som særdeles løsningsorientert og lydhør for våre innspill.

Øyvind Aas
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA? [Re: Roffan] #2640970 04/12/2020 16:25
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Vi har HTH kjøkken på den ene hytta vår og Ikea på den andre. Ingen tvil om at Ikea er helt på høyde med HTH og til en lavere pris. Hjemme har vi kjøkken fra Hamran. Norskprodusert kvalitet til en relativt fornuftig pris. Mener å huske vi betalte rundt 240k for et kjøkken Ikea skulle ha ca 150k for.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support