For tung for disk bremser landevei ?
|
For tung for disk bremser landevei ?
03/01/2020 11:16
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vyrde forum !
Jeg kjøpte meg en Canyon Endurace med skivebremser (9170), for en par år siden. En av de ønskede bruksområdene var på fjellturer i Alpene. Problemet var at jeg erfarte at bakbremsene begynte å "skrike", etter noen få kilometer med nedkjøring. Ingen lyd fremme. Høy "skrike" lyd som i mine ører høres ut som det kommer av en vibrasjon. Lyden kommer når jeg legger bremsene på, og forsvinner med en gang jeg legger trøkk i pedalene/strammer kjedet.
Har lang erfaring med ulike problemstillinger fra MTB. Prøvde alle knepene i boka, med erfarne medsyklister, hadde sykkelen hos mekaniker i Alpene, og senere hos Canyon i Norge. Canyon har byttet caliper (og klosser), skive og justert alignment i 2 runder. Samme lyd.
Noen fakta om meg. Erfaren syklist på mosjonsnivå, og er tross min tyngde (ca 95 kg) veldig glad i lange turer alpelandskap. Kjører relativt aggressivt nedover. Har vært borti en del som påpeker dette med bremseteknikk, når jeg har nevnt mine dårlige erfaringer. La bremsene få kjøle seg ned, ved å slippe opp, for deretter å bremsene ned før hårnålene osv. Er langt fra noen proff når det gjelder alpenedkjøringer, men har mange års erfaring fra langturer i alpene og jeg er langt fra sist ned på godt mosjonistnivå. Disse innspillene om bremseteknikk kommer gjerne fra folk som aldri har kjørt i alpelandskap i 35-40 varmegrader, og nedkjøringer på 1000-1500 høydemeter. Ønsker først fremst innspill med folk med erfaring fra Alpene eller Vestlandet.
Det jeg begynner å lure på er om jeg rett og slett er for tung og at landeveisbremser med 160mm skiver rett og slett ikke tåler så mye masse nedover lange alpenedkjøringer en varm sommerdag ? Leser om flere som opplever at bremseskiver misfarges og må byttes, og selv lette ryttere som kjører hardt må passe på skiver og klosser. Ser også at for eksempel Merida, setter på ekstra kjølefinner på sine sykler. Bør tunge ryttere unngå disc bremser for alpe bruk ? Hva er erfaringene blant dere som veier nord for 90 kg ?
En annen tanke er at lyden kommer fra vibrasjon i baktrianglet på ramma på sykkelen, men har slått det fra meg det siden det virker som om lyden kommer etter noe tids belastning/varmeutvikling. Noen skriver også om at bremseulyder kan oppstå fra Nav (mitt hjullsett har DT Swiss 240), spekulerer litt om navet blir varmt, og det er/skapes en slark i navnet som utløser lyden. Det at lyden blir borte når jeg legger press i pedalene/strammer kjedet, kan tyde på at dette kan være et spor.
Dette kan jo lett testes ved å bytte bakhjul evnt, som er det jeg tenker er neste jeg bør prøve.
Ka døkk tru ?
|
|
|
Re: For tung for disk bremser landevei ?
[Re: Peters]
03/01/2020 12:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det kan være så mangt: du bremser for lite med forbremsen (denne er din primære brems) du subber istedenfor punktbremser (dette hjelper veldig) baktriangelet er for mykt og vrir seg av bremsekraften skjev kaliper på skive (så du ikke får jevn kontakt med skiva) Bremseklosser/-skiver med søl på seg (kan lett skje - bruker du spray på kjedet?)
|
|
|
03/01/2020 12:33
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Rengjør klosser, skiver og kallipper nøye. Påfør kobberpasta på stemplene i kallipperen, dvs på annleggsflaten mot klossene. Påfør kobberpasta på baksiden av bremsklossene. Vær nøye når du monterer så du ikke får kobberpasta på skivene eller bremsebellegget. Hvis du kjører fort og bremser hardt og lenge så kan belegget glasseres, dvs bindemiddelet koker, og da bør du puss bort dette med smergel papir prøv bremseklosser med organisk belegg, evn forskjellige fabrikat
som baronen nevner, monter kallipperen riktig så den ikke blir skjev.
jeg tviler sterkt på at din kroppsvekt eller fasong påvirker bremsehyl,
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
03/01/2020 12:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg snakket med sykkelutleier på Granca som fortalte at folk ødelegger skivebremser i nedoverbakkene, trenger ikke ha noe med vekt å gjøre.
Er selv 95k++ og har aldri hatt problemer med skivebremser bortsett fra på en fatbike med qr bak.
|
|
|
[Re: baronKanon]
03/01/2020 12:44
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for innspill Kristian.
Mulig at jeg bremser for lite med forbremsen, ja. Men jeg har forsøkt å kjøre nedkjøringer med "overdreven bruk" av forbrems, uten suksess. Uler som f.. . bak uansett.
Subbing har jeg blitt oppmerksom på å unngå. Canyon skriver selv at syklene deres er testet med tunge ryttere som subber voldsomt og vedvarende, altså nybegynnere i alpelandskap :-). Alle som har vært i alpene vet også at man kommer i situasjoner der man må bremse mye, man blir liggende bak mye saktegkjørende biler etc. Og som sagt jeg vil karakterisere meg selv som en relativt erfaren utforkjører i mosjonistsammenheng.
Og som sagt overdreven bruk av forbremsene har aldri skapt tilsvarende lyd ?
Har vært på turer der folk med aluhjul, har fått problemer med varmgang i felg ved heftig nedkjøring (felgbrems), har ikke hatt problemer da.
Dette med for mykt baktriangel har jeg vært inne på. Bruker en stor ramme (XL), Canyon Endurance har tynne setestag men får det ikke til å rime med at lyden kommer først etter noe nedkjøring. Rammen bør vel vibrere like mye til å begynne med ?
Kaliperen er justert både av meg og mekanikere i felten. Likeså bytte av klosser, og innkjøring av disse. Canyon har også byttet caliper og skive, og da står vi igjen med ramme, nav, bremseteknikk eller for tung rytter.
Nei, bruker ikke spray på kjedet, men man kan få oljesøl i fra veien, byttet klosser uten suksess.
På terreng kjører jeg 180mm skiver, som jo er standard på alle større rammestørrelser uten noensinne å hatt tilsvarende "uløselig" problem. Hadde en gang en Gary Fisher 29 (alu ramme, med åpen kjedestag nede), som ulte noe jævlig. Viste seg at setestaget fungerte som en resonanskasse ved bremsing bak, noen få spray med Tectyl ned i setestaget løste problemet :-). Har holdt hælen bakpå setestaget under bremsing for å sjekke om årsaken er i samme gata her, men nei.
Alle de "knepene" som nevnes er prøvd, med flere (dessverre :-) ), og gode mekanikere har vært på saken.
Redigert av Peters; 03/01/2020 13:00.
|
|
|
03/01/2020 12:57
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du kan eventuelt prøve sintrede bremseklosser hvis du kjører mye sammenhengende nedkjøringer på 1500hm. At bremseskivene skifter farge er helt normalt.
|
|
|
[Re: Paulus]
03/01/2020 13:06
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Yes, kjører L04A, Shimano. Har sett litt på prøve Swisstop, men har ikke kommet så langt.
|
|
|
03/01/2020 13:54
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Om du vil bytte med skrapelyd, har jeg erfart at det funker å kjøre med metall-klosser på skiver beregnet kun for organisk. Når det er tørt og varmt er det lyd, men ikke plagsomt, og ikke hyl, men mer en slipelyd  Hvor trygt det er...tjaaaaaa. Ellers anbefales de klossene med kevlar-compound fra Überbike, lite lyd i alle forhold, og funker bra. Jeg ville ha testet flere typer kloss, og kanskje en helt annen skive, alternativt gå opp på skivestørrelse bak hvis det er mulig.
|
|
|
03/01/2020 14:27
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Forstår at du allerede kjenner de vanligste årsakene til ulyd og har gjort ditt beste for å eliminere dem. Jeg har opplevd at fleks i baktriangel/aksling på landeveissykkel med tynne, fleksible setestag, kan gi subbing nettopp under og etter lange, svingete nedkjørsler. Minner om din opplevelse i den betydning at forholdet mellom skive og klosser/kaliper endrer seg underveis gitt kreftene som virker på rammen. Gjennomgående akslinger bør redusere slike problemer, men muligens elimineres de ikke fullstendig. Ujevnheter i bremsefestet i rammen kan også føre til at man enten ikke får justert kaliper optimalt eller at kaliper forskyver seg under bruk. Du kan ikke være offer for fleks i baktriangel eller ujevnheter i bremsefestet i rammen, eventuelt en kombinasjon av disse? (Ser at misfarging av bremseskiver er nevnt. Det kan som kjent være et tegn på overoppheting. Men så vidt jeg forstår, gjelder det ikke deg og er ikke problemet ditt.) Om du ønsker å høre erfaringer spesifikt fra landeveisryttere med erfaring fra Alpene o.l., finner du trolig flere av dem på Landeveisforumet.
|
|
|
03/01/2020 15:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har ikke baktriangelet til Endurace i hodet, men det kan være verd å teste resonansteorien. Jeg ville gjort det slik: Surr omtrent to runder slange rundt hvert kjedestag, litt over dekket. Stram en solid strips rundt kjedetagene så de står i litt spenn. Sikre den stripsen med en strips til rundt setepinnen, så du ikke får den horisontale tuklet inn i dekket. Det bør endre resonansfrekvens i baktriangelet. Så blir det opp til deg om du vil kjøre med en stripset sykkel om det blir bedre  Lykke til LarsB
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/01/2020 16:41
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Forstår at du allerede kjenner de vanligste årsakene til ulyd og har gjort ditt beste for å eliminere dem. Jeg har opplevd at fleks i baktriangel/aksling på landeveissykkel med tynne, fleksible setestag, kan gi subbing nettopp under og etter lange, svingete nedkjørsler. Minner om din opplevelse i den betydning at forholdet mellom skive og klosser/kaliper endrer seg underveis gitt kreftene som virker på rammen. Gjennomgående akslinger bør redusere slike problemer, men muligens elimineres de ikke fullstendig. Ujevnheter i bremsefestet i rammen kan også føre til at man enten ikke får justert kaliper optimalt eller at kaliper forskyver seg under bruk. Du kan ikke være offer for fleks i baktriangel eller ujevnheter i bremsefestet i rammen, eventuelt en kombinasjon av disse? (Ser at misfarging av bremseskiver er nevnt. Det kan som kjent være et tegn på overoppheting. Men så vidt jeg forstår, gjelder det ikke deg og er ikke problemet ditt.) Om du ønsker å høre erfaringer spesifikt fra landeveisryttere med erfaring fra Alpene o.l., finner du trolig flere av dem på Landeveisforumet. Ja, vil påstå at jeg har bra erfaring med både vanlige og uvanlige utfordringer når det gjelder ulyd på discbremser, pluss at dyktige mekanikere har vært inne med sine "triks". Jeg har dette med fleks i baktriangelet og forsåvidt ujevnt/ustabilt innfestning av bremsen på mistanke listen. Forslaget til LarsB er godt for å kunne eliminere den muligheten. Har lagt hælen bakpå setestaget under oppbremsing, uten at det fjernet lyden. Lyden kommer etter en viss belastning/varmeutvikling, så da forstår jeg ikke helt at dette er riktig spor. Hvorfor er ikke lyden der de 3-400 første høydemeterene av nedstigningen? Og lyden kommer etter kun 3-400 høydemetere, så det er grenser for hvor mye varme som blir utviklet på så kort tid. Kunne forstå det mer hvis ulyden kommet etter lengre tids hard belastning/subbing av bremser. Og hvorfor forsvinner lyden når jeg strammer kjedet/trår litt ? Sykkelen har gjennomgående aksling, som burde sørge for best mulig stivhet i akslingen/innfesting mot ramme. Nei, f...... :-). Jeg sjekker innfestingen mellom caliper og ramme, om den er jevn og fin. Caliper er jo sjekket/skiftet av Canyon i Moss, så det burde være i orden. Men skader ikke med en ekstra sjekk. Skjer det noe der når det kommer moderat varme i caliperen ? Det andre sporet er å prøve ett annet bakhjul, for å eliminere feil i navet. Nei, er en forbanna nøtt dette her.
Redigert av Peters; 03/01/2020 16:42.
|
|
|
03/01/2020 23:22
|
chalshus
More than words
|
More than words
For tung for skivebremser. Neida. Nå har ikke jeg så mye erfaring fra alpebakker med landeveissykkel, men det var ikke noe problem for meg i fjor da jeg syklet noen bratte bakker (Iseran, Angliru og Umbrail) . 106mm Dura Ace skiver, Paul kalipere og noen gamle Ultegra hendler. Veide godt over hundre.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
04/01/2020 13:52
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Skulle ikke tro at et seriøst sykkelmerke har et design med resonanser i bruksområdet. Jeg har trua på ikke-plant flatmountfeste/adapter/kalipper. Dra til et seriøst verksted som har freser for slikt.
|
|
|
05/01/2020 01:21
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skjønte ikke problemstillingen 100% tror jeg. Så vidt jeg har skjønt begynner "noe" (trolig bakbremsen din) å skrike når du har syklet ned noen hundre høydemeter (og dermed bremset en del). Er det slik at lyden er der mens du bremser, men gir seg når du slipper bremsen? Eller vedvarer lyden selv når du slipper bremsen? Jeg spør fordi du sier lyden gir seg når du tråkker (strammer kjedet). Tråkker du mens du holder bremsen inne, eller hva er greia her?
Det som sikkert var tydelig for alle andre, er ikke tydelig for meg.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
05/01/2020 15:26
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
vviz, ja "noe" skriker etter noen hundre høydemeter. Lyden er der mens jeg bremser, delvis også når jeg har sluttet å bremse, såfremt jeg fremdeles er i kurven, gjerne i siste 2/3 ved lange kurver. Så snart jeg starter å trø ut av svingen så forsvinner lyden. I min søken for å diagnostiere feilen så har jeg strammet kjedet, mens jeg har tråkket (lett), og da opphører lyden umiddelbart. Lyden er intens og av en annen type enn "hyl" fra skive/kloss som vi alle kjenner kjenner i regnvær.
Det kan være noe med at varmeutviklingen og ett ikke optimalt innfestiningspunkt mot rammen får caliperen inn endret posisjon som skaper vibrasjon. Eller at de skjer noe navet, slark ett eller annet som også utvikler en lyd under varme/belastning. Har denne teorien i og med at lyden er der også noen ganger når jeg ikke bremser, men er i kurven, med en sideveis G-belastning.
|
|
|
05/01/2020 16:11
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Du var vel inne på det ovenfor. Prøv ett annet bakhjul/nav om du har mulighet, så har du ihvertfall begrenset stedene du trenger å feilsøke. Forhåpentligvis har du en lang nok bakke der du bor, så du slipper å reise til alpene for å feilsøke problemet. Det kan bli dyrt og tidkrevende Hvordan står det til med hjullagrene dine? Om du tar ut hjulet og snurrer endekoppene til lageret med fingrene, så finner du det ihvertfall ut dersom de er helt skutt. De skal spinne helt fritt, uten noe "lugging". Er det noe form for lugging der, så er lageret ferdig og må skiftes.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
05/01/2020 16:37
|
KER
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du er i sving, og opplever subbing i og etter bremsing, har du vurdert om hjulsettet er for «mykt» for deg?
|
|
|
06/01/2020 08:54
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Bare for å utelukke det: Kan det være et boss som er gått tørt som hyler når du triller i høy fart uten å trø fremover? Dette er jo ikke knyttet til bremsene, men oppstår jo omtrent samtidig som du kliper inn bremsene, så kan lett forveksles. Du har ikke tilfeldigvis Mavichjul?
|
|
|
06/01/2020 12:54
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Det er jo bare kaliper som ikke går helt ut igjen etter du har bremset. Smør opp kaliper så er problemet løst.
Hadde nøyaktig samme problem selv.
|
|
|
[Re: Panda]
06/01/2020 18:58
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Panda, har vært innom dette, sjekket ut av mekaniker i Bormio. Kaliper er også siden byttet av Canyon, uten løsning.
MaximoBong, hjulsettet er DT Swiss ERC 1400 /nav er et DT Swiss 240. Sykkel var ny. Men sjekk av Boss og kassett er blitt utført av mekaniker, 2 ganger. Er ikke kyndig på det selv.
KER, tja, hjulsettene til DT Swiss er jo bygd for 120kg. Jeg opplever de som stive. Skivene subber ikke i sving, heller ikke når jeg står og trør med sidebevegelser i sykkelen. Jeg må bryte sykkelen veldig side til side for å få litt subb på fremhjulet.
Men ulyden kan være der i sving, selv når jeg ikke bremser. Jeg bremser ned mot sving (lyden kommer samtidig), når jeg slipper bremsene og fullfører svingen uten brems, så kan lyden noen ganger fortsette, andre ganger ikke. Med en gang jeg strammer kjedet og begynner å trø, så er den høye ulyden borte.
Beklager denne "gåten". Jeg har hatt dyktige mekanikere til å hjelpe meg, men har svært lyst til å finne løsningen.
Takker for innspill !
|
|
|
06/01/2020 19:38
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
om det piper selv når du ikke bremser er det nærliggende å tenke at det ikke nødvendigvis er bremsene. Om du vil finne ut av det er det nok enklest å teste et annet hjulsett. Tipper på boss eller hjullager.
|
|
|
07/01/2020 01:28
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Iverksettes den lyden alltid av bremsing, eller dukker den plutselig opp uten at du har rørt bremsene først? Om den alltid skjer ifm. bremsing, så mistenker jeg "noe" med bremsene dine. KER, tja, hjulsettene til DT Swiss er jo bygd for 120kg. Jeg opplever de som stive. Skivene subber ikke i sving, heller ikke når jeg står og trør med sidebevegelser i sykkelen
Med skivebremser, så "kan" vel strengt tatt ikke "myke" hjul føre til skivesubb. Skiva er festa i navet, og navet er festet med en gjennomgående aksling (hos de fleste). Hvis skiven subber i sving, eller andre ganger når man lener sykkelen, så er det så vidt jeg kan forstå nav'et/akslingen som flekser (det synes jeg høres usannsynlig ut). Jeg antar det er karbonramma som gir den nødvendige fleksen til at skivene i det hele tatt kan subbe når sykkelen lenes. Har du prøvd å rense skivene dine med isopropanol (også langs eggen)?, alternativt, pusse de lett med sandpapir. Hadde selv ett merkelig skiveproblem i sommer som "helt plutselig" dukket opp. skivehyl. På videoen pusser jeg skiva med klut og isopropanol. Legg merke til at den "hyler/synger" mens jeg pusser på den. Men det er ingen lyd i bremsebanene, lyden kommer når jeg pusser på eggen. I bremsekaliperne førte dette til en helt uutholdelig lyd hver gang jeg bremset. Isopropanol gjorde ikke annet for skiva enn å få den til å synge når jeg gnikket på den. Løsningen min ble å pusse med sandpapir, da forsvant lyden, og skiva har fungert utmerket siden.
|
|
|
07/01/2020 11:19
|
Crassus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har dessverre ikke noe teknisk svar, men sykler selv på en Endurace SLX ramme og har opplevd mye bråk fra bremsene i lange alpebakker. Både fra bakbrems, forbrems og begge samtidig. Har i grunn opplevd akkurat det samme på tidligere Roubaix SL4 ramme. I mindre bakker har jeg opplevd at bremsene fortsetter å lage lyd etter at bremsing tar slutt, da har det hjulpet å reise seg og jobbe litt med ramma. Når det gjelder de lange bakkene opplever jeg en vesentlig forbedring ved å bremse mer aktivt og gi bremsene mer hvile, da holder lyden seg stort sett unna. Men enkelt bakker er bare jevnt bratte og det må bremses ofte og kraftig eller jevn subbing hele tiden, og da kommer det ofte bråk. Det er ekstremt irriterende og til tider pinlig, ned Mount Ventoux var jeg en gang bekymret for hørselsskade og skremte jo alle og enhver nedover. Men har nesten slått meg til ro med at skivebremser er utsatt for hyling i lange utforbakker. Bruker også organiske klosser, men det er vel første ting som er sjekket ut vil jeg tro.
|
|
|
[Re: vviz]
07/01/2020 21:21
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
vviz, den lyden du har på videoen din er svært lik, bare at min er mer intens. Ja, det er mulig at jeg har vasket skivene mine med Isopropanol. Pleier å gjøre det på terrengsykkelen, så jeg har sikkert gjort det på den nye landeveisykkelen også. Forstår jeg deg rett, at du mener at vask med Isopropanol kan være årsaken, og at jeg bør fjerne Isoproanolen ved å pusse skivenes egg med sandpapir ? Eller at vask med Isopropanol er løsningen ? Ja, lyden utløses alltid av bremsing, stopper som regel når jeg slutter å bremse, men hvis jeg er i en kurve så kan hylingen fortsette gjennom kurven til sykkelen rettes opp, og/eller jeg begynner å trø.
Crassus, høres ut som vi har samme problemet. Har også SLX ramme. Ja, lyden er helt jævlig, skriker som faen ned hele dalen, folk snur seg etter meg, noen flirer, noen blir forbanna, og jeg mister mye av gleden av turen :-(. Kommer til å kjøre gamle felgbremssykkelen på alpeturer til jeg finner løsning på gåten.
Nok en gang, takk for hjelp og innspill.
Redigert av Peters; 07/01/2020 21:22.
|
|
|
07/01/2020 23:42
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
vviz, den lyden du har på videoen din er svært lik, bare at min er mer intens. Ja, det er mulig at jeg har vasket skivene mine med Isopropanol. Pleier å gjøre det på terrengsykkelen, så jeg har sikkert gjort det på den nye landeveisykkelen også. Forstår jeg deg rett, at du mener at vask med Isopropanol kan være årsaken, og at jeg bør fjerne Isoproanolen ved å pusse skivenes egg med sandpapir ? Eller at vask med Isopropanol er løsningen ? Ja, lyden utløses alltid av bremsing, stopper som regel når jeg slutter å bremse, men hvis jeg er i en kurve så kan hylingen fortsette gjennom kurven til sykkelen rettes opp, og/eller jeg begynner å trø.
Crassus, høres ut som vi har samme problemet. Har også SLX ramme. Ja, lyden er helt jævlig, skriker som faen ned hele dalen, folk snur seg etter meg, noen flirer, noen blir forbanna, og jeg mister mye av gleden av turen :-(. Kommer til å kjøre gamle felgbremssykkelen på alpeturer til jeg finner løsning på gåten.
Nok en gang, takk for hjelp og innspill.
Nei, jeg mener ikke at vask med isoprop er ett problem. Det er det første jeg ville gjort, for å utelukke olje osv på skivene. Men når det ikke hjelper, så ville jeg forsøkt å pusse skivene med sandpapir. Det har virket for meg. Og som vist på videoen, ikke glem selve eggen. Det var der problemet mitt satt, og siden du sier lyden virket gjenkjennelig.. For meg høres problemet ditt ut som noe som sitter i skiva, så jeg ville prøvd pussing av skive først og fremst, og om det ikke hjelper, bytte til en ny skive og se om problemet løser seg da. Mine bremser hyler også når de blir varme nok, det tror jeg alle gjør. Spørsmålet er vel bare om dine hyler veldig mye mer enn hva som er normalt.
|
|
|
|
|