Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Takst av sykkel ved fall / forsikring

Takst av sykkel ved fall / forsikring #2587234 03/01/2020 08:21
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Hei,

Jeg hadde et uheldig fall rett før jul og har fått beskjed av forsikringselskapet å ta sykkelen med på verksted for å få takst på reparasjon, evnt verdi av tilsvarende sykkel.

Av butikken fikk jeg følgende beskjed:
Da er det 425,- for takstvurdering. Dette trekker vi fra om du vil gjennomføre reperasjonen hos oss, eller kjøper deg en ny sykkel.

Sykkelen er en Pn-One Space Chicken fra Planet-X:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR1700/on-one-space-chicken-sram-force-1-gravel-bike

Kjøpt for 1500£ + mva som jo blir rett over 20 Norsk.

Noen som har noe tips og erfaring å dele, er litt redd for å bli avspist med en halveis reparasjon eller alt for billig prisestimat.

En fin grusracer i norsk butikk med SRAM Force eller tilsvarende vil jeg anta fort er betydelig dyrere enn 20.

Takk for input!

Re: Takst av sykkel ved fall / forsikring [Re: Callemacody] #2587237 03/01/2020 09:19
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Tok med sykkelen til merkeforhandler i høst etter at den ble rygget på. Fikk en muntlig vurdering av alternativer av tilfeldig selger som jeg gjengav sammen med bilder av skadene i skademelding. Etter alt for lang tid fikk jeg dekket nypris av tilsvarende sykkel samt noe "løsøre". Om det var pga saksbehandlingstiden eller ikke vet jeg ikke, men fikk iallefall ikke flere spørsmål om takst. Skal legge til at det var skader på både gir, krankarmer og styre så reperasjon hadde uansett kostet en del.

Siden det var en karbonramme som beviselig hadde blitt utsatt for unormale belastninger var alternativene: 1) Reperasjon etter undersøkelse av ekspert på karbon, mest usikkert mhp kost og tid. 2) Reperasjon med ny ramme, forholdsvis dyrt og lang ventetid da ramme måtte bestilles fra USA. 3) Ny sykkel, enklest og dyrest.

Re: Takst av sykkel ved fall / forsikring [Re: krrm] #2587245 03/01/2020 10:24
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg var også i samme ærend for et par år siden, og med en canyon skubbet de lokale merkeverkstedene meg så langt bak i køen at jeg gav opp.
Fikk en hyggelig fyr på xxl til å lage et skriv på et par minutter, og det var mere enn nok for forsikringen.
Ene butikken ville ha nærmere tusenlappen, og demontere alt. Det kan vi være verdt det med dyr sykkel og omfattende skader.

Re: Takst av sykkel ved fall / forsikring [Re: Callemacody] #2587246 03/01/2020 10:40
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Aldri ødelagt en sykkel selv, men mitt inntrykk er at forsikringsselskap er ganske OK å ha med å gjøre hvis man a) har en grei historikk hva gjelder skader generelt og b) man ikke snakker om store summer (20-30k er en liten sum i forhold til flere hundre tusen når det kommer til bil, hus osv).

Dokumentasjon som ser profesjonell ut hjelper stort. Vil anta mange av disse saksbehandlerene har ganske mange saker. De ønsker nok først og fremst å krysse av noen bokser isteden for å krangle på noen tusen. Skal ikke glemme at du er deres kunde.

Re: Takst av sykkel ved fall / forsikring [Re: Callemacody] #2587277 03/01/2020 16:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Når dette skjedde meg hadde jeg sykkelen på et verksted som aldri fikk ut fingeren. Da skrev jeg min egen takst med nypris for alle delene. Denne skrev verksted under og stemplet og tok 400 for. Den kvitteringen la jeg ved saken og fikk den dekket av forsikringselskapet. Det skal sies at det var ansvarsforsikring til motparten som tok smellen, og ikke min egen forsikring.

LarsB

Re: Takst av sykkel ved fall / forsikring [Re: Callemacody] #2587292 03/01/2020 20:06
Panda Offline
Besatt
Besatt
Da jeg ble kjørt på av bil for 5 år siden ba If bare om kvittering på sykkel. Denne sendte jeg inn og neste dag var penger på konto tilsvarende ny sykkel. Sykkel var vel bare 2-3 mdr. gammel.
Er tydeligvis ulike praksis på dette området.
Skal sies jeg ble påkjørt bakfra så skylden var motpartens. Kanskje dette har noe å si?

Syns i øvrig det er ganske frekt at verksted tar 425 for å lave dette skrivet som tar dem 5-10 min.
De spekulerer i at forsikringstaker uansett får dette dekket ved å få ny sykkel. De holder jo på en måte deg som gissel.

Re: Takst av sykkel ved fall / forsikring [Re: Callemacody] #2587347 05/01/2020 10:03
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Er det kun ramma som er skadet eller er det andre deler også?

I utgangspunktet ville jeg summert pris på alle deler som er ødelagte, og lagt på pris på hva en butikk tar for å bygge sykkel (mange butikker gir estimat på mail).

Når det gjelder deler som kan repareres (ramme/hjul) så må du nesten høre hva Otto Jæger tar for å fikse en ramma di (inkl. lakk) og høre hva en butikk tar for å rette hjul (tipper dette også kan finnes på nett). Du bør jo også høre hva PlanetX tar for en crash replacement ramme, det koster sikkert ikke mye mer enn reparasjon og gir et mye tryggere estimat.

Moderator  support, Valentino