Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Office look alike gratis

Re: Office look alike gratis [Re: Totte] #2587177 02/01/2020 13:50
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Totte
Dette er vel så enkelt som at Google innhenter samtykke for å kunne aksessere filene dine til f.eks. å gi deg et preview av av bilder/dokumenter, eller en inline visning. M.a.o. for å utføre normale og helt basale operasjoner som bedrer opplevelsen av tjenesten.

Uten et slikt samtykke ville Google Drive vært redusert til en treg og dum harddisk som ikke lot seg indeksere eller forhåndsvise, alt måtte lastes over lokalt først.
Det er blant annet koblingen mellom ‘offentlig fremføre’ og ‘promotere’ jeg ikke synes noe om. Tror ikke de trenger det for å lage en brukervennlig tjeneste, så for min del unngår jeg den tjenesten i størst mulig grad.

Stig

Re: Office look alike gratis [Re: BjornS] #2587179 02/01/2020 14:15
H
hjohanj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
I klassisk TS-stil skle dette raskt fra en office-diskusjon til en personvernsdiskusjon:)

Anbefaler alle uansett å gå til takeout.google.com og laste ned dataene sine derfra, gå gjennom dette og deretter ta et oppgjør med om de er komfortabel med at google analyserer og delvis eier disse dataene.

For min del gikk grensa da jeg åpna mappa "Kjøp og reservasjoner" og ser at google har systematisk scanna gmail-en min fra 2013, og lagret alle nettkjøp jeg har gjort med produkt, dato, selger og masse annen metadata.

Re: Office look alike gratis [Re: hjohanj] #2587180 02/01/2020 14:18
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: hjohanj
I klassisk TS-stil skle dette raskt fra en office-diskusjon til en personvernsdiskusjon:)

Anbefaler alle uansett å gå til takeout.google.com og laste ned dataene sine derfra, gå gjennom dette og deretter ta et oppgjør med om de er komfortabel med at google analyserer og delvis eier disse dataene.

For min del gikk grensa da jeg åpna mappa "Kjøp og reservasjoner" og ser at google har systematisk scanna gmail-en min fra 2013, og lagret alle nettkjøp jeg har gjort med produkt, dato, selger og masse annen metadata.
Godt tips!
Temaet var Google Docs, så den var godt innafor denne tråden ICON_WINK

Stig

Re: Office look alike gratis [Re: BjornS] #2587184 02/01/2020 14:49
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
En annen ting er at denne "avanserte" reklame-matchingen til Google virker utrolig dårlig.

Får masse reklamer om et spesielt sted i Frankrike vi booket for 4-5 år siden uten at jeg det minstre interessert i å dra dit igjen. Det samme gjelder hoteller i samme by som jeg selv bor i. Hvor stor er sannsynligheten for at vi reiser på ferie i egen by?

Re: Office look alike gratis [Re: gutt45kg] #2587193 02/01/2020 17:30
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: gutt45kg
Sitat: eirikbk

Men det der er jo verken Google eller Facebook som har misbrukt et bilde, men et annet lugubert firma. Det er noe helt annet...

"gir du Google (og de vi samarbeider med"

Igjen, den saken handler om bildetyveri. Det er noe helt annet.
Og det er heller ikke fritt fram for Google og Facebook å spre ditt materiale hvor som helst. Det finnes flere lovverk å forholde seg til enn brukervilkår...
Og jeg har fortsatt ikke sett en sak hvor Google eller Facebook har brukt noens bilder/materiale eksternt uten godkjenning. Det ville vært katastrofalt for dem.

Ja, de har skremmende mye data. Tenk alt de har indeksert av det vi skriver på forumet...
Men jeg synes det er bedre å få relevante reklamer enn for tamponger og rullatorer.

Re: Office look alike gratis [Re: eirikbk] #2587275 03/01/2020 16:07
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: gutt45kg

Men det der er jo verken Google eller Facebook som har misbrukt et bilde, men et annet lugubert firma. Det er noe helt annet...

"gir du Google (og de vi samarbeider med"

Igjen, den saken handler om bildetyveri. Det er noe helt annet.
Og det er heller ikke fritt fram for Google og Facebook å spre ditt materiale hvor som helst. Det finnes flere lovverk å forholde seg til enn brukervilkår...
Og jeg har fortsatt ikke sett en sak hvor Google eller Facebook har brukt noens bilder/materiale eksternt uten godkjenning. Det ville vært katastrofalt for dem.

Ja, de har skremmende mye data. Tenk alt de har indeksert av det vi skriver på forumet...
Men jeg synes det er bedre å få relevante reklamer enn for tamponger og rullatorer.
Det er mulig jeg er unødig skeptisk, men de har muligheten til å bruke mitt materiale i henhold til vilkårene. At de ikke velger å gjøre det er nok lurt...i dag. Hvordan det er i fremtiden er usikkert.

For å dempe min skepsis vil det være fint hvis du kan fortelle hvilke lover som gjelder over inngåtte avtaler, og dermed gjør disse vilkårene ugyldig. Jeg tror straffeloven ikke kan avvikes med avtaler, men denne trer vel ikke inn i det vi snakker om her?

Og ja, jeg har helt sikkert mye å lære om lovanvendelser.

Stig

Re: Office look alike gratis [Re: BjornS] #2587291 03/01/2020 19:28
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Nineteen Eighty-Four

Redigert av MrAlfred; 03/01/2020 19:28.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support