Sitter med tanken om eg skal oppgradere en av rammen eg har eller lete etter ny sykkel. Hva mener orakelet der ute? Syklene er noen år gamle og ikke noe toppsykler, men rammene har ingen skader etter velt eller lignende. Hvordan er forskjellen på disse gamle opp mot en ny ramme idag?
Med oppgradering tenker eg nytt drivverk, 105 R7000 eller Ultegra R8000. En ny sykkel med disse gruppene, blir vel fort 20 tusen? Har veldig lyst på ny sykkel siden det er en stund siden sist nå, men dessverre ikke mulighet til å legge ut 15-20 tusen nå.
Bruken er tenkt til trening, og Bergen-Voss i første omgang.
Er det noe galt med drivverket da? Tipper de syklene der er gode for mange tusen km til. Nyere alusykler er angivelig mer vibrasjonsdempende enn gamle rammer. Men jeg har ingen aning.
Siden du har 4 stk., så kan du jo selge 3 av de og kjøpe deg noen nye kvalitetshjul til den ramma du liker best. Det er en god oppgradering. Om det er 105 eller ultegra, 10delt eller 11delt har ikke mye å si.
Er det noe galt med drivverket da? Tipper de syklene der er gode for mange tusen km til. Nyere alusykler er angivelig mer vibrasjonsdempende enn gamle rammer. Men jeg har ingen aning.
Whiten trøbler med framgiret. Hatt på verksted, har prøvd med nytt framgir og hendel, men vart i helt bra likevel. Mulig et annet verksted hadde fått det til, men koster jo penger det.
Caad`en må ha ny kassett og kjede, nesten en 1000 i 105 serie det også. Gammel 105 system, men fungere.
Diamanten er litt same som caad`en.
Scott`en har faktisk nytt tiagra, men er den dårligste rammen tror eg? Men den eg ligger best utseendemessig.
Siden du har 4 stk., så kan du jo selge 3 av de og kjøpe deg noen nye kvalitetshjul til den ramma du liker best. Det er en god oppgradering. Om det er 105 eller ultegra, 10delt eller 11delt har ikke mye å si.
Tanken har streifet meg. Tips til kvalitetshjul, døme på hva du legger i det? Tenkte meg kanskje at det kom det tipset om å velge den rammen som eg liker best. Men hva om eg ligger alle rammene like godt, er ingen rammer bedre enn den andre? Litt av poenget med innlegget var å finne ut om det er vesentlige forskjeller på rammene.
litt off topic. Jeg har samme sram gruppesett som white sykkelen. Har også opplevd at verksted ikke har klart å fikse framgir skikkelig. Fant selv ut årsaken. Det sram force framgiret har noe "yaw cage rotation" greier. For at giring skal bli 100% som da den var ny, må nye store klinger være "kompatible"(tynne nok). Fungerer dette gruppesettet, så er det ingen grunn til å oppgradere.
Forskjellen på rammene finner du jo best ved å kjøre med dem, så det er vel bare å bruke samme hjulsett på hele gjengen å ta dem med ut på tur en etter en. Ser at en har karbonramme, så den burde jo være mer comfy, mens med alurammene så er jo den stiveste og mest spretne den automatiske vinneren
moderne alurammer er forholdsvis like de gamle, men kanskje ørlite mer komfortable på bekostning av stivhet og underholdningsverdi.
om du virkelig liker en av de gamle rammene så ville jeg ha kostet på meg litt friske slitedeler og noen gode hjul (litt dyrt å handle i utlandet for tiden, men kan anbefale hunt aero sprint), men om du er i tvil så er det lurest å selge hele samlingen og heller kjøpe en ramme du har mer lyst på.
Re: Ny sykkel eller oppgradere?
[Re: uton]
#258599513/12/201922:03
litt off topic. Jeg har samme sram gruppesett som white sykkelen. Har også opplevd at verksted ikke har klart å fikse framgir skikkelig. Fant selv ut årsaken. Det sram force framgiret har noe "yaw cage rotation" greier. For at giring skal bli 100% som da den var ny, må nye store klinger være "kompatible"(tynne nok). Fungerer dette gruppesettet, så er det ingen grunn til å oppgradere.
Tror faktisk det største drevet vart skiftet framme. Men hvordan finne riktig? Hva var egentlig problemet ditt? Mitt problem var blant annet at kjeden falt av på det største drevet. Etter tur på verkstedet, så har dei fikset dette(som eg i grunn klarte selv), men når eg skal gire ned til minste drevet, så er wiren veldig stram, klikket på hendelen veldig hard og høy lyd.
jeg husker ikke helt hva jeg søkte etter for sjekke ut kompatibilitet. Verkstedet erstattet en FSA klinge med en BBB klinge. Jeg endte opp med å kjøpe ny klinge som var tilsvarende den som levert på sykkelen da den var ny. YAW betyr at framgiret skal vri seg noe. Det skal bl.a gjøre at du kan kan bruke største og minste gir bak, uten å oppleve "chainrub". Det var bl.a ikke mulig med BBB klingen. For å klare vridningen antar jeg drev må være tynn nok. Dette var for noen år siden, så jeg husker dessverre ikke nøyaktig hva annet det var som galt. Men mener å huske at i starten hoppet kjede at store klinga. Når jeg justerte giret for å unngå det, så ble det mer trøblete å gire opp til store skiva. Men desverre husker jeg ikke alt. Men det var nok irritasjonsmoment til at jeg kjøpte ny klinge lenge før den var utslitt. Da jeg satte på ny, forsvant forøvrig problemene.
Nedgiringen er lik hos meg. Det er veldig hard og høres brutalt ut. Har hatt det slik i årevis. Jeg hadde ikke brydd meg om den lyden.
Redigert av uton; 13/12/201922:42.
[Re: uton]
#258600514/12/201909:09
jeg husker ikke helt hva jeg søkte etter for sjekke ut kompatibilitet. Verkstedet erstattet en FSA klinge med en BBB klinge. Jeg endte opp med å kjøpe ny klinge som var tilsvarende den som levert på sykkelen da den var ny. YAW betyr at framgiret skal vri seg noe. Det skal bl.a gjøre at du kan kan bruke største og minste gir bak, uten å oppleve "chainrub". Det var bl.a ikke mulig med BBB klingen. For å klare vridningen antar jeg drev må være tynn nok. Dette var for noen år siden, så jeg husker dessverre ikke nøyaktig hva annet det var som galt. Men mener å huske at i starten hoppet kjede at store klinga. Når jeg justerte giret for å unngå det, så ble det mer trøblete å gire opp til store skiva. Men desverre husker jeg ikke alt. Men det var nok irritasjonsmoment til at jeg kjøpte ny klinge lenge før den var utslitt. Da jeg satte på ny, forsvant forøvrig problemene.
Nedgiringen er lik hos meg. Det er veldig hard og høres brutalt ut. Har hatt det slik i årevis. Jeg hadde ikke brydd meg om den lyden.
Minner veldig om same problemet. Startet også med kjeden hoppet av.
Viss noen har peiling på hvorfor hendelen er veldig hard og brutalt så gjerne gi ein lyd. Skulle gjerne bli kvitt det om mulig
Hvis en oppgradering innbærer at et verksted skal gjøre jobben, vil jeg tro prisen blir ganske høy.
Hvis du skal gjøre det selv, så bør du også få til å løse det problemet du har med giret foran.
Det høye klikket tipper jeg kommer av svært stram wire. Hvorfor den må være så stram kan ha flere årsaker. Hvis det hadde plaget meg, så ville jeg demontert alt som har med fremgiret å gjøre (inkludert strømper og eventuelle gjennomganger). Sett det så sammen på riktig måte med nye strømper og wire. Regner med du kommer i mål da.
Stig
[Re: Furu]
#258601214/12/201910:35
Hvis en oppgradering innbærer at et verksted skal gjøre jobben, vil jeg tro prisen blir ganske høy.
Hvis du skal gjøre det selv, så bør du også få til å løse det problemet du har med giret foran.
Det høye klikket tipper jeg kommer av svært stram wire. Hvorfor den må være så stram kan ha flere årsaker. Hvis det hadde plaget meg, så ville jeg demontert alt som har med fremgiret å gjøre (inkludert strømper og eventuelle gjennomganger). Sett det så sammen på riktig måte med nye strømper og wire. Regner med du kommer i mål da.
Bytte drivverk skal eg klare selv ja.
Riktig at det kommer av svært stram wire. Men når ein slakket på wiren så kom problemet med at kjede hoppet av største drevet. Skal ta meg ein rund med demontering og montere opp igjen med nye strømper/wirer
Jeg vet ikke om det er likt på Sram, men på Shimano blir framgiret veldig hardt hvis wiren er montert feil inn på skruen på framgiret. Det er ikke mye som skal til for at momentet blir feil her. På min Ultegra er det ei lita leppe som wiren skal ligge over. Ligger wiren på feil side her blir det som du beskriver.
Kan ellers som andre her anbefale å oppgradere hjul og evt styre og stem. Da vil sykkelen føles helt annerledes.
Jeg vet ikke om det er likt på Sram, men på Shimano blir framgiret veldig hardt hvis wiren er montert feil inn på skruen på framgiret. Det er ikke mye som skal til for at momentet blir feil her. På min Ultegra er det ei lita leppe som wiren skal ligge over. Ligger wiren på feil side her blir det som du beskriver.
Kan ellers som andre her anbefale å oppgradere hjul og evt styre og stem. Da vil sykkelen føles helt annerledes.
Uvisst om SRAM er slik, men fikk nylig vite det om Shimano på verkstedet. Same verksted som såg på SRAM giret, så vil jo tru det vart montert riktig, men skal uansett undersøke det.
Har du anbefalinger til hvilke styre og stem? Har aldri tenkt på oppgradere slike deler, bortsett fra ein gang eg måtte ha kortere stem.
Hvis alt skal skiftes ut på en eller flere sykler tror jeg nok du får mer igjen av å selge unna og kjøpe eske nytt. Nye hjul og dekk kan være en godt merkbar investering. Ellers er det lite å hente på å bytte deler etter min mening. Men det spørs jo selvsagt hva målet er.
Hvis alt skal skiftes ut på en eller flere sykler tror jeg nok du får mer igjen av å selge unna og kjøpe eske nytt. Nye hjul og dekk kan være en godt merkbar investering. Ellers er det lite å hente på å bytte deler etter min mening. Men det spørs jo selvsagt hva målet er.
Det er kun snakk om ein sykkel som eventuelt skal oppgraderes. Tenker White rammen er den beste, hvertfall den som er lettest og i karbon. Men er som sagt den som fjusker mest per dags dato med framgiren, så derfor lysten på å oppgradere der. Vil tro den rammen er meir enn god nok for meg fortsatt. Skal eg kjøpe ein ny i den kategorien, så blir det vel fort 20-25 tusen? Hadde vert veldig kjekt med ny sykkel, men går eg for 105 R7000, så har eg jo ei fin gruppe til ca 5 tusen. Du nevner dekk, bruker gp4000, tenker vel det er greit nok for meg? Så får eg eventuelt vurdere nye hjul. Stod originalt mavic ksyrium elite hjul, men har dessverre slitt de ut og gikk for eit rimeligere alternativ, som eg merker nå ikke er det same.
Ja så lenge det ikke er vaierføringen i ramma som skaper problemene så er vel en lett oppgradering det billigste. Men man skal ikke kjøpe mange nye deler før at det vil bli billigere å kjøpe noe nytt. Disse nettmerkene gir i dag helt sjuk valuta for pengene.
Uvisst om SRAM er slik, men fikk nylig vite det om Shimano på verkstedet. Same verksted som såg på SRAM giret, så vil jo tru det vart montert riktig, men skal uansett undersøke det.
Har du anbefalinger til hvilke styre og stem? Har aldri tenkt på oppgradere slike deler, bortsett fra ein gang eg måtte ha kortere stem.
Jeg ville først oppgradert hjul. Det har veldig mye å si for sykkelfølelsen selv om det ikke nødvendigvis går så veldig mye fortere. Gode hjul koster jo litt men disse kan du ta med videre til evt. ny sykkel senere.
Jeg har selv byttet ut styre og stem for å få mindre drop og mere stivhet. Det gamle var et Ritchey WCS ett eller annet. Jeg kjøpte Deda Superzero styre og stem i alu. Har vært veldig fornøyd med dette og merket stor forskjell i stivhet.
Jeg hadde kjøpt meg dype felger fra Light Bicycle hvis jeg skulle ha oppgradert.
Tviler på at du vil merke stor forskjell på noe som helst med et nytt gruppesett. Annet enn at du kanskje får et som fungerer selvsagt. Hadde du hatt ei fabelaktig ramme du kunne bygd på over de neste årene så kanskje, men....
Et bra hjulsett kan du ta med deg over på en evt. ny sykkel en gang i fremtiden. Ofte at sykler som selges i 10-20k-klassen har temmelig stusselig hjulsett. Men hvis du har et bra et du kjøper nå kan du ta med det videre.
Jeg hadde kjøpt meg dype felger fra Light Bicycle hvis jeg skulle ha oppgradert.
Tviler på at du vil merke stor forskjell på noe som helst med et nytt gruppesett. Annet enn at du kanskje får et som fungerer selvsagt. Hadde du hatt ei fabelaktig ramme du kunne bygd på over de neste årene så kanskje, men....
Et bra hjulsett kan du ta med deg over på en evt. ny sykkel en gang i fremtiden. Ofte at sykler som selges i 10-20k-klassen har temmelig stusselig hjulsett. Men hvis du har et bra et du kjøper nå kan du ta med det videre.
Bytte av gruppe, blir viss eg ikkje får Sram heilt bra igjen. Alle gruppene fungere, gruppen på Scott sykkelen er faktisk helt nytt Tiagra. Tanken er å ha ein eller to av syklene til regnværsdager og til tidlig/sen sesong når det fortsatt kan ligge salt på veien. Å så ha White(sannsynligvis) som godvær/ritt sykkel. Vart brukt til ritt før ein skade satte ein lite stopper. Følte da sykkelen var mer en god nok. Sikkert vert veldig kjekt med bedre sykkel, men så lenge eg ikke har prøvd en bedre sykkel tidligere, så tenker eg ikke å prøve nå heller slik at eg får lyst på en sykkel eg ikke har råd til.
Angående hjulsett så har veldig lite oversikt over hva som er bra, men fik fortalt at Mavic er et trygt valg(hvertfall i forhold til vedlikehold). Men som sagt stod det på mavic ksyrium elite tidligere og var fornøyd da. Så spørsmålet er om eg skal gå for eit nytt slikt? Har også sett litt på Mavic Cosmic Elite og mavic cosmic pro karbon(men pro muligens litt for dyr for meg). I tillegg ser eg Bikester.no har 30%(og har hatt det en stund, faktisk rimeligere også) på Shimano RS500. Noen som kunne fortalt litt forskjellene på disse, hva som eventuelt er best kjøp?
Jeg har bare gode ting å si om Mavic. Alt jeg har kjøpt fra det merket har holdt høy kvalitet, men på hjulsett er de etter mitt syn overpriset. Og hvis du skal ha det hjulsettet på en "godværssykkel" vil du aldri måtte vedlikeholde det. Har tråkket istykker noen MTB-felger, men enda ikke vedlikeholdt en eneste landveisfelg. Skal sykle noen mil før det blir noe tema.
[quote=Paulus] Det er kun snakk om ein sykkel som eventuelt skal oppgraderes. Tenker White rammen er den beste, hvertfall den som er lettest og i karbon.
Den du sitter best på er den beste. Det kan hende White-rammen er noen 100 gram lettere enn de andre, men det betyr ikke at den er best for deg. Hva med å selge alle fire og så kjøpe en litt mer kurant sykkel for pengene? En nymotens sykkel vil gi deg flere muligheter ved at du kan få breiere dekk og skivebremser.
[quote=Paulus] Det er kun snakk om ein sykkel som eventuelt skal oppgraderes. Tenker White rammen er den beste, hvertfall den som er lettest og i karbon.
Den du sitter best på er den beste. Det kan hende White-rammen er noen 100 gram lettere enn de andre, men det betyr ikke at den er best for deg. Hva med å selge alle fire og så kjøpe en litt mer kurant sykkel for pengene? En nymotens sykkel vil gi deg flere muligheter ved at du kan få breiere dekk og skivebremser.
Har også tenkt gjennom den tanken med å selge alle. Men som tidligere nevnt, så liker eg å ha hvertfall en sykkel i reserve. Går eg for å selge alle og kjøpe en tilbake, og det skulle skje noe med den så har eg ingen reservere. Og kan ende opp å måtte haste meg på verksted og betale dyre deler. Tror eg maks kunne klart å fått 15 tusen for alle 4, så hva kunne eg fått for det? En Cannondale caad 12?
Hvilke flere muligheter tenker du det kan gi meg med bredere dekk og skivebremser? Er det noe poeng med bredere dekk når den kun skal brukes til landevei? Tenker du på Gravel sykkel?