Fikk en usannsynlig god deal på et par Kenda Saber Sport, men årstiden tilsier jo at disse får vente til vår og isfritt underlag. Bare å ha de bretta innendørs, eller bør de henge i temperert kjeller eller hva?
Det sies at det er høy temperatur og sollys som forringer gummien raskest. Om det stemmer har jeg ingen aning om. Personlig lagrer jeg dekkene i en plastkasse ute. Ser ikke ut som dekkene har tatt skade av det.
Om det ikke er så nøye med dekkene og egenskapene i gummien, er det gjerne ikke så nøye hvordan de oppbevares. De vil rulle fremover.
Om du derimot har valgt (evt. kostbare) dekk ut fra egenskaper, er det verdt å ta litt vare på dem.
Du har allerede fått gode råd. Oppbevaring i mørk og kjølig bod lyder fornuftig, bare husk at sommerdekk bør skjermes fra kuldegrader og den strengeste vinteren.
Om du er reelt interessert, er dette en god kilde, med anbefalinger fra forfatteren så vel som Conti, Hutchinson, Ritchey, Specialized m.fl.:
Merk svaret fra Alberto De Gioannini, grunnlegger av Effetto Mariposa: Yes, I agree: a cool dark place is the best to store spare wheels … plus wine and salami!
dekk er ferskvare og bør lagres mørkt og kjølig. det er de ultraviolette strålene som ødelegger gummien.
brukte dekk montert på felger/hjul bør rengjøres og lagres med redusert trykk
Hvorfor redusert trykk?
tja det vet jeg ikke, fikk tipset av en tidligere kollega og prøvde det i ettertid. for meg så virket det som at de morknet mindre når de ble lagret med lavere trykk
Mede riktig lagring kan dekkets aldringsprosess bremses.
1. Temperatur Temperaturen der dekk lagres bør ikke overstige +25 grader. Lokalt skal helst være mørkt, og temperaturen skal ligge rundt +15. Dersom temperaturen er over +25 eller under 0 Celsius kan gummiens egenskaper forandres, og dette kan forkorte dekkets levetid. Lagring i kjølig lokale påvirker ikke gummiprodukter negativt.
2. Fuktighet Dekk bør ikke lagres på alt for fuktige steder. Fuktigheten bør ikke være så høy at dekkene ser fuktige ut. Dekk bør heller ikke ligge ute i regn.
3. Lys Dekk må beskyttes mot lys, spesielt mot direkte sollys og mot sterkt lampelys med høy UV-faktor.
4. Syre og ozon Ozon er skadelig for dekk. I lagerrom må det ikke oppbevares apparater som genererer ozon, for eksempel fluor- eller kvikksølvdamplamper, høyspente elektriske apparater, el-motorer eller andre typer el-apparater som kan avgi gnister eller strømutladninger.
5. Formforandringer Om mulig bør dekk lagres slik at de ikke ligger under press, spenning eller vridning. Kraftige formforandringer under lagring kan føre til defekter når man øker lufttrykket i dekket.
6. Løsemidler, oljer, fett, varme Dekk må spesielt beskyttes mot kontakt med løsemidler, oljer og fett. Selv kortvarig kontakt med slike stoffer kan gi skader. Dekk må også beskyttes mot sterke lyskilder og gnister ved sveising.
Det er nettopp punkt 5 jeg tenker på. Hvis man har trykk i dekket/hjulet, så vil jo formen på dekket holdes konstant. Derimot hvis man lagret dekket/hjulet feks stående slik som på bildet lenger opp med lite trykk vil man få en deformasjon på dekket. Min bror hadde en Hilux Artic Truck med 35» (?) dekk. Når han jobbet offshore sto bilen i ro i 14 dager. Og hver gang så ristet den ganske mye (altså mere enn vanlig, den var ikke kjent for komfort ) de første milene. Da var dekkene rett og slett deformerte
Men gutter, vi snakker om terrengsykkeldekk som brukes opp fortere enn de skades av å oppbevares suboptimalt. Jeg tok imidlertid noen forutsetninger i mitt svar uten å skrive det. Jeg tar selvkritikk på det og legger ut mitt redigerte svar her:
Bare legg dem et sted med klimakontroll, uten sol, regn, glødende lava, kvikksølvdamp, sterke syrer og baser, høyspentanlegg eller barn med saks. Du bør snu dekket jenvnlig. Benytt hansker i bomull eller mikrofiber for å unngå å overføre fett fra fingrene til dekket. Til sommeren utfører du en utrolig grundig sjekk av dekkets tilstand, shorverdier og uønskede aldringstegn før du setter på og sliter dem ut.
Men gutter, vi snakker om terrengsykkeldekk som brukes opp fortere enn de skades av å oppbevares suboptimalt. Jeg tok imidlertid noen forutsetninger i mitt svar uten å skrive det. Jeg tar selvkritikk på det og legger ut mitt redigerte svar her:
Bare legg dem et sted med klimakontroll, uten sol, regn, glødende lava, kvikksølvdamp, sterke syrer og baser, høyspentanlegg eller barn med saks. Du bør snu dekket jenvnlig. Benytt hansker i bomull eller mikrofiber for å unngå å overføre fett fra fingrene til dekket. Til sommeren utfører du en utrolig grundig sjekk av dekkets tilstand, shorverdier og uønskede aldringstegn før du setter på og sliter dem ut.
En ting mer å være nevrotisk over.
LarsB
Shit da er jeg i trøbbel. Ute er det klimakrise og inne er det inneklima, barna fikk syre vs base eksperiment i julekalenderen og de har alt for mange sakser. Saksene er i etasjen over, men likevel. Igår syklet jeg Volcano på Zwift, og jeg jobber som prosjektleder på høyspenningsanlegg og dekkene mine er oppbevart nært vernetøyet mitt.
Shit da er jeg i trøbbel. Ute er det klimakrise og inne er det inneklima, barna fikk syre vs base eksperiment i julekalenderen og de har alt for mange sakser. Saksene er i etasjen over, men likevel. Igår syklet jeg Volcano på Zwift, og jeg jobber som prosjektleder på høyspenningsanlegg og dekkene mine er oppbevart nært vernetøyet mitt.
Er det bare å bestille nye dekk?
Løper er kjørt, deet er hevet over tvil. Her er det ikke annet å gjøre enn å bestille nye dekk til sommeren. Jeg regner med at du som prosjektleder for farlige ting er i stand til å vurdere butikkens egenerklæring om lagring av dekk før du betaler.
Dekka gikk i kjellerboden gitt. Og der er det utrivelig. Like greit, så slipper jeg besøk fra alskens ingeniører. Sykkelen står pr nå i stua, med medium trykk i dekka og luftavfukter rett i nærheten.
Håndtakene er avmontert og befinner seg i en humidor sammen med setet, bakskjermen, helsetrøye og hanskene. Og noen sigarer.
Jeg er skeptisk til fraktfirmaenes mangel på klimatiserte biler. Jeg kjører alltid min lastebil med kjøleaggregat direkte til fabrikk for henting av nye dekk.
Men synes dere virkelig det veldig enkle standardsvaret om å oppbevare dekk kjølig, mørkt og tørt er så vanskelig og komplisert og rar ingeniør-nerding? Når trådstarter selv oppretter en egen tråd med spørsmål om hans røverkjøp av Kenda Saber Sport bør....
Sitat: Gubbe
...henge i temperert kjeller eller hva?
Her må vi åpenbart kalibrere både presisjons- og forventningsnivået
Bare ikke helt god forum-kutyme å stille spørsmål og siden hverken være interessert i eller takke for flere gode svar. Men værsågod, bare hyggelig å hjelpe
Neste gang kan du som et alternativ bare google om dekkene dine fremfor å spørre på forumet
Sitat: Kenda
Tires should be stored in a cool dry place indoors...
En ting mer å være nevrotisk over.
LarsB
NB ! livsfarlig om du legger dekkene i boden sammen med langrennskiene som har glidd over samme skispor som en Birkenrakett med hytte på Sjusjøen. PFOA (den guffa i fluor) spiser opp dekk, sykkelrammer, drivverk, lungene dine, emaljen på tennene, netthinnen og hårfestet raskere enn du rekker å slite ned dekkene. Campagnolo Super Record, Bora hjul og Vittoria dekk skal være mindre utsatt enn drivverkt, hjul og dekk fra japanske og amerikanske leverandører. Helt sant for det har vært på TV. Om du i tillegg har en kone som fyller opp stua med stearinlys trenger du heller ikke bekymre deg for tilstanden på dekkene dine neste sesong, da er det for sent for deg....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Bare ikke helt god forum-kutyme å stille spørsmål og siden hverken være interessert i eller takke for flere gode svar. Men værsågod, bare hyggelig å hjelpe
@Gubbe terrengsykkel er ikke som andre, åpne forum der det er litt "jungel". Mange har vært her inne i fryktelig mange år, og det er trolig flere som kjenner hverandre IRL. Det gjør at det tidvis blir et tight knit samfunn hvor aksepten for "vanlig kommentarfeltatferd" er lav. Dette er en styrke ved forumet.
Det kan være dette du erfarer nå.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
det ble etterhvert en del tåpeligheter her; dekk er den viktigste enkeltkomponenten på ett kjøretøy og bør behandles deretter.
har man en dyr sykkel så kan det være greit at dekkene er i best mulig stand, spesielt på våte dager. hvis man har gamle dekk med hard gummi på en dyr sykkel så er det noe man ikke har fått med seg....
jeg har såpass mange sykler og sykler så lite at jeg ikke rekker å slite ut dekkene. er påpasselig med å kjøpe årets dekk på vårparten slik at jeg ikke får fjorårsmodell, bytter dekk stort sett annethvert år. regner med at de fleste som har montert nye dekk på sykkelen selv kjenner at gummien på nye dekk lukter og kjennes helt anderledes enn gamle dekk, grepet er også mye bedre.
når det gjelder kotyme her på forumet så har jeg inntrykk av at det er enkelte som mener at de eier sannheten og hva som er akseptabelt å si og mene og at takhøyden senkes av disse besserwisserene. slik er det gjerne
Mine forsøk på minst mulig provoserende kommentarer med massevis av smilefjes var i grunnen ment som en støtte til Flamini, som fra første innlegg har gitt gode og enkle råd
Nå skal ikke jeg bidra til mer drama, men heller litt underholdning og en langt artigere måte å strides på enn å kjekle på forumet:
Ja, dere har hørt ryktet, og det er helt sant: PRO har utfordret Davie504!