PROFFSESONGEN 2020
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: pharynx]
#2585321
06/12/2019 08:36
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Gøyal qviz! Jeg fikk 14 av 15, blanda bare Pinarello F10 og F12, og jeg følger ikke noe særlig med på sykler og utstyr lenger. Så dagens sykler er tydeligvis mer enn distinkte nok:)
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: skubisan]
#2585323
06/12/2019 08:43
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
+1 Var for mange eldre sykler med felgbrems og el-sykler for meg, så ble bare 13/15 Men jeg blandet ikke Pinarello Dogma F10 og F12 CyclingTips er helt suveren. Vurderer å bli med i deres VeloClub, selv om jeg da må komme meg til Australia for fellesturer. Det blir langt å sykle. Quiz: Can you guess the bike from the silhouette?
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585328
06/12/2019 09:14
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
14/15. Blandet Caad13 og nye SSevo. De er jo ikke veldig ulike da.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585329
06/12/2019 09:19
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Godt det ikke bare var jeg som bomma på den.
Trek Madone vant.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Havre]
#2585330
06/12/2019 09:25
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Den er distinkt, det skal den ha. Det slo meg også at det er lakkjobben som redder Bianchi Oltre XR4...
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585331
06/12/2019 09:28
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Blandet Caad13 og nye SSevo. De er jo ikke veldig ulike da. Hva i all verden er det du mener? Gaffelrøret (!), gaffel, underrøret, setepinne, skjøtene. Nei, altså, kjenne igjen el-sykkel, men ikke skille mellom disse ... 
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Sepeda]
#2585333
06/12/2019 09:39
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Jeg hadde bare en silhuett tilgjengelig, og så kunne jeg ikke huske noen distinkte ulikheter som ville vise på silhuetten. Mener du at jeg må se på bilder nå? At jeg Gud forby har skutt på en Hurricane i stedet for på en 109?
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585335
06/12/2019 09:47
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
At jeg Gud forby har skutt på en Hurricane i stedet for på en 109? Dette er som å skyte ned en sivil Airbus, vil jeg si. Forskjellene er heeelt tydelige i silhuett. (Nei, jeg forsøker ikke å få bort oppmerksomheten fra at jeg med 13/15 ligger helt på bunn og har dokumentert en enda mer katastrofal mangel på innsikt. Vurderer å slette profilen min og opprette en ny med spørsmål om valg av hybrid.)
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Sepeda]
#2585341
06/12/2019 10:49
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Alle er gjerne enige i at denne sykkelen er flott, men syklene fra 80 og 90-tallet var i hvert full umulige å skille fra hverandre hvis de var ulakkert. Stålrammer fra før aluminium tok over fra midten av 90-tallet ser jo alle helt like ut. At vi nå etter mange år med ymse varianter kommer tilbake til et ganske likt utseende på syklene tyder bare på at det er denne fasongen som gir best mulig funksjon innenfor de rammene som er lovlige og praktisk mulige med materialet som brukes. At funksjon dikterer utseende på syklene synes jeg er mye bedre enn alternativet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585350
06/12/2019 11:38
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773 |
For å være helt ærlig så tror jeg nok at det mest handler om at de fleste selskapene nå har laget karbonrammer lenge nok til å se hvor kundenes smak er på vei, og kaster seg på de mest populære trendene i frykt for å bli sett på som gammeldagse. tidene er tross alt ganske usikre grunnet økt konkurranse fra kinesiske produsenter med lave priser og stadig økende karbonekspertise, så det gjelder å henge med i svingene om man ikke vil falle fra.
litt som bilindustrien de siste 10 årene, hvor alle merkene har kastet seg over det samme formspråket i frykt for å skille seg ut, etter en "gullalder" på begynnelsen av 2000 tallet med veldig mye eksperimentering og variert design.
Redigert av bjarnetv; 06/12/2019 11:39.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: bjarnetv]
#2585357
06/12/2019 12:19
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
For å være helt ærlig så tror jeg nok at det mest handler om at de fleste selskapene nå har laget karbonrammer lenge nok til å se hvor kundenes smak er på vei, og kaster seg på de mest populære trendene i frykt for å bli sett på som gammeldagse. tidene er tross alt ganske usikre grunnet økt konkurranse fra kinesiske produsenter med lave priser og stadig økende karbonekspertise, så det gjelder å henge med i svingene om man ikke vil falle fra.
litt som bilindustrien de siste 10 årene, hvor alle merkene har kastet seg over det samme formspråket i frykt for å skille seg ut, etter en "gullalder" på begynnelsen av 2000 tallet med veldig mye eksperimentering og variert design. Kanskje, men etter hva jeg har fått forklart av Torgny Fjellskaar og andre hos BMC og andre designere i bransjen så bruker de fleste merker nå programvare som kan simulere sykkelbruk og deretter foreslå hvordan en sykkel bør se ut for å oppnå de målene produsentene putter inn i programmet. Målene kan være et vektmål for en ramme, en ønsket mengde dempende fleks på setet, ønsket luftmotstand eller mangel på sådan og en ønsket vridningsstivhet i krankpartiet og fronten. Programvaren vil så foreslå karbon-opplegg, rammekonstruksjon, tykkelse på stag og rør osv. Jeg forstår det slik at dataprogrammene da ofte kommer opp med ganske like metoder å løse disse utfordringene på. BMC bruker sitt eget program, som også er basert på maskinlæring, etter hva forstod da jeg snakket med dem. Når man putter inn omtrent de samme ønskene inn i ganske like programvarer vil mange datamaskiner komme opp ganske like løsninger. Lave setestag gir lavere luftmotstand og mer fleks i seterør/pinne, ovale rørprofiler med flat bakside gir lavere luftmotstand innenfor UCIs regler enn annen fasong osv osv.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585368
06/12/2019 13:26
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
KUL QUIZ / Pokker jeg fikk færre riktige enn alle dere... men etterhvert spratt det opp tre alternativer og da ble det en del lettere.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585370
06/12/2019 13:28
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
På samme måte som man hadde perfeksjonert pick-up'n i årevis.....
Jeg er veldig nysgjerrig på hva de dyreste merkene vil gjøre. Hvis det er slik at alle nå har endt opp med en fasong som er den objektivt sett beste - hvorfor skal man da betale mer for en ramme kontra en annen? På et eller annet tidspunkt vil de dyreste merkene få et problem med å rettferdiggjøre prisforskjellen (delvis en illusjon i dag allerede etter min mening - forskjellen på rammer).
Uten at jeg følger bransjen så tett er mitt inntrykk at man allerede kan være på vei inn i en konsolideringsfase. Hvordan skal de små litt spesialiserte merkene klare seg når de designer produkter som ser helt like ut som de store? Eddy Merckx ble slukt. Antar flere følger. Kan fort bli en trist verden med tanke på sykkel.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Havre]
#2585373
06/12/2019 13:44
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
På samme måte som man hadde perfeksjonert pick-up'n i årevis.....
Jeg er veldig nysgjerrig på hva de dyreste merkene vil gjøre. Hvis det er slik at alle nå har endt opp med en fasong som er den objektivt sett beste - hvorfor skal man da betale mer for en ramme kontra en annen? .... og da går vi inn i markedsavdelingen. Her sitter det mange mennesker som skal forklare forbrukeren hvorfor akkurat vår sykkel er bedre enn de andres. Kort oppsummert fra markedsavdelingen til tilfeldig valgte produsenter: BMC: Sveitsisk industriprodukt med innovativt fokus. Specialized: Hvis det er stivt nok for Gilbert, er det vel stivt nok for deg? Focus: Ordnung must sein! White: Vi har også Ultegra, men til en MYE lavere pris. Trek: Det er ikke en sykkel, det er en Trek Diamant: Den er lett. SYKT LETT. Wilier: Vi drikker vin til lunsj. Det skal ta tid å lage det beste produktet
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585375
06/12/2019 13:55
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Noe som er lettere for den stakkars markedskommunikasjonsavdelingen hvis produktet faktisk skiller seg fra andre. Når det er sagt så drikker folk Friele fordi det er det eldste kaffehuset så...  eller Hansa øl fordi det regner i Bergen (som jeg antar skal gjøre ølet friskere).
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Havre]
#2585376
06/12/2019 14:06
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
La det være en trøst at det er forskjell på sykler. Også rittsykler. Man må bare se litt nærmere på dem. Redaksjonen i Landevei gjør en utmerket jobb i så måte.
Men har sansen for dine referanser til Bergen. Jeg f.eks. elsker skillingsboller, men er ikke like begeistret for kanelsnurrer, kanelboller, kanelknuter eller hva man finner på her østpå. Om det er likt eller ei.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Sepeda]
#2585394
06/12/2019 17:39
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502 |
La det være en trøst at det er forskjell på sykler. Også rittsykler. Man må bare se litt nærmere på dem. Redaksjonen i Landevei gjør en utmerket jobb i så måte.
Men hvor stor forskjell er det faktisk? Med rett oppsett/tilpasning tror jeg det spiller svært liten rolle om sykkelen heter Trek, Canyon eller Cannondale. Ang testing, så gjøres dette med originalt utstyr? Eller bytter testerne seter, styre ?
Redigert av nanonils; 06/12/2019 17:40.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: nanonils]
#2585400
06/12/2019 19:09
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
La det være en trøst at det er forskjell på sykler. Også rittsykler. Man må bare se litt nærmere på dem. Redaksjonen i Landevei gjør en utmerket jobb i så måte.
Men hvor stor forskjell er det faktisk? Med rett oppsett/tilpasning tror jeg det spiller svært liten rolle om sykkelen heter Trek, Canyon eller Cannondale. Ang testing, så gjøres dette med originalt utstyr? Eller bytter testerne seter, styre ? Når vi tester sykler så prøver vi å sette opp syklene så godt vi kan slik de kommer. I noen få tilfeller bytter vi sete, noen ganger bytter vi stem hvis syklistene som tester varierer i størrelse. Sete bytter vi kun når vi vet at originalsetet ikke passer testerne. Akkurat nå gjennomfører vi en test der vi tester en nye aerosykkel med skivebremser mot en 18 år gammel stålsykkel med 1-toms styrelager, stålgaffel og alu-hjul. Vi måler watt og sykler mange motbakke- og flatedrag for å se hva forskjellene kan utgjøre i tid på veien.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: sykkeloyvind]
#2585403
06/12/2019 19:35
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
[quote=Sepeda]La det være en trøst at det er forskjell på sykler. Også rittsykler. Man må bare se litt nærmere på dem. Redaksjonen i Landevei gjør en utmerket jobb i så måte.
Men hvor stor forskjell er det faktisk? Med rett oppsett/tilpasning tror jeg det spiller svært liten rolle om sykkelen heter Trek, Canyon eller Cannondale. Ang testing, så gjøres dette med originalt utstyr? Eller bytter testerne seter, styre ? Når vi tester sykler så prøver vi å sette opp syklene så godt vi kan slik de kommer. I noen få tilfeller bytter vi sete, noen ganger bytter vi stem hvis syklistene som tester varierer i størrelse. Sete bytter vi kun når vi vet at originalsetet ikke passer testerne. Akkurat nå gjennomfører vi en test der vi tester en nye aerosykkel med skivebremser mot en 18 år gammel stålsykkel med 1-toms styrelager, stålgaffel og alu-hjul. Vi måler watt og sykler mange motbakke- og flatedrag for å se hva forskjellene kan utgjøre i tid på veien. [/. Spennende gleder meg til å lese denne testen
Redigert av Kjetil307; 06/12/2019 19:36.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Kjetil307]
#2585407
06/12/2019 20:18
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 502 |
[quote=Sepeda]La det være en trøst at det er forskjell på sykler. Også rittsykler. Man må bare se litt nærmere på dem. Redaksjonen i Landevei gjør en utmerket jobb i så måte.
Men hvor stor forskjell er det faktisk? Med rett oppsett/tilpasning tror jeg det spiller svært liten rolle om sykkelen heter Trek, Canyon eller Cannondale. Ang testing, så gjøres dette med originalt utstyr? Eller bytter testerne seter, styre ? Akkurat nå gjennomfører vi en test der vi tester en nye aerosykkel med skivebremser mot en 18 år gammel stålsykkel med 1-toms styrelager, stålgaffel og alu-hjul. Vi måler watt og sykler mange motbakke- og flatedrag for å se hva forskjellene kan utgjøre i tid på veien. Spennende å se hva forskjellen blir, og om den 18 år gamle sykkelen fortsatt holder mål.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585414
06/12/2019 21:02
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 689 |
Forskjellen kan man vel allerede se på GCN... 
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: aug11x]
#2585422
06/12/2019 23:10
|
Registrert: Oct 2018
Innlegg: 52
Jonesy
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2018
Innlegg: 52 |
Ja legg ned Hammer også.... Vi trenger jo ikke noe interessant å delta på eller bare bevitne her borte i denne delen av landet....
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585432
07/12/2019 08:09
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Tror folket heller vil ha ton enn hammer. Rytterne også for den saks skyld. Ton kan gjerne være på Jæren for min del, etapper fra Lillestrøm til Elverum var ikke akkurat episk.
Synes hammer var kult første gang i Limburg. Akkurat nå greier jeg ikke bestemme meg for om det er Beach ballspill eller sykling.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Jonesy]
#2585433
07/12/2019 08:23
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Ja legg ned Hammer også.... Vi trenger jo ikke noe interessant å delta på eller bare bevitne her borte i denne delen av landet.... Er jo ikke landsdelen som er kjedelig. Bare Hammerrittet. ToN trenger jo også en skikkelig "reshine" da alt for mange av etappene er kjedelige. Er jo utrolig mye muligheter for sidevind, kuperte etapper og klatreetapper på sørvestlandet.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585437
07/12/2019 10:03
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Kanskje det er nok med et stort etapperitt i lille Norge på den overfylte UCI kalenderen? Det er i hvert fall ikke noen tvil om at Arctic Race har vært det beste rittet og bør ha førsteprioritet. Hvis man ser bort fra den fine etappen forbi Jøssingfjord så har egentlig både ToN og Fjords vært ganske skuffende.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585439
07/12/2019 11:07
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Et sentralt problem er at UCI og profflagene har mange føringer på hvordan rittet skal være. Er det for hardt og kupert vil ikke de beste lagene komme - de vil kunne ta det som trening. I tillegg er det en drøss av krav til særlig start og målomårder, som gjør at mange kule steder utgår.
Jeg er dog helt enig med deg i at vi ikke makser potensialet av Norge. Det kan selvsagt tenkes at dette endrer seg nå som Tour of California er borte.
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: aug11x]
#2585457
07/12/2019 14:15
|
Registrert: Oct 2018
Innlegg: 52
Jonesy
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2018
Innlegg: 52 |
Personlig så synes jeg Hammer serien er en forfriskende variant av sykkelritt. Publikumsvennlig er det også med korte runder, utfordrende bakker og innlagte spurter.
ToN er også ett ritt som har livets rett, men er litt vanskeligere å følge som publikum
|
|
|
Re: PROFFSESONGEN 2020
[Re: Valentino]
#2585478
07/12/2019 19:39
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Bzzzt!
|
|
|
|
|