Rå den Wilier’n, takk å bringe historien tilbake til røttene, Magni var en tøffing født på feil tid i forholdt til planetens sterkeste igjennom tidene... og kanskje det ikke er så lett å være strålende vårblomst i klassikerne og Grand Tour vinner.... både i forhold til å ha en laaang formtopp og type utfordring. Spennende å følge Fugl’n, Supermann & co neste år, de skal ha for høy underholdningsverdi igjennom hele sesongen :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Hva gjør Willier lite originalt? Personlig syntes jeg Cento Air (?) er en drittøff sykkel som absolutt skiller seg ut. Kan dog styre min begeistring for Astanafargene. Årets blå Direct Energie sykler er lekre.
Jeg skjønner at det begynner å bli en tapt sak hva gjelder design på sykler.
Hvilke sykler klarer man å kjenne igjen hvis de hadde vært uten lakk (eller alle hadde vært i ren svart)? Pinarello, Eddy Merckx og Ridley (ikke helium) kan man kanskje plukke ut? De Rosa Pininfarina og et par andre enkeltmodeller? Begynner å bli veldig få synes jeg. For meg er det meste mer og mer likt BMC (uten at jeg er 100% sikker på at BMC var først, men hvis de var det må de få skryt for å være først).
Hvis jeg kjøper en "premium" sykkel en gang så ønsker jeg at den skal være litt unik også. Jeg ser ingenting originalt hos Wilier. Setestaget 3mm høyere enn hos BMC?
Jeg skjønner at det begynner å bli en tapt sak hva gjelder design på sykler.
Hvilke sykler klarer man å kjenne igjen hvis de hadde vært uten lakk (eller alle hadde vært i ren svart)? Pinarello, Eddy Merckx og Ridley (ikke helium) kan man kanskje plukke ut? De Rosa Pininfarina og et par andre enkeltmodeller? Begynner å bli veldig få synes jeg. For meg er det meste mer og mer likt BMC (uten at jeg er 100% sikker på at BMC var først, men hvis de var det må de få skryt for å være først).
Hvis jeg kjøper en "premium" sykkel en gang så ønsker jeg at den skal være litt unik også. Jeg ser ingenting originalt hos Wilier. Setestaget 3mm høyere enn hos BMC?
Ja ok. Du mener altså at dobbelt triangel- rammer er kjipe. Da er vi uenige og det er jo greit. Ta en titt på ulike triatlonrammer fra feks Diamondback eller Cervelo, så kanskje du finner noe som er originalt nok
Tilbake til sesongen 2020; Hvorfor ikke legge ressurser i å oppgradere UnoX weekend i stedet for å tviholde på det til tider kjipe ToN (som jeg jo liker for de sykler på lokale veier). Legg ned Hammer i samme slengen. Er skikkelig klatreendagsritt på smale, kule veier på Vestlandet hadde vært noe.
Nei. Men synes ikke det er så kontroversielt å mene at det er litt kjedelig at "alle" følger samme lest. Hvis du blir "ja ok" fornærmet av den grunn så ja ok.
Ser hva du mener, men designvalg for rittsykler dikteres ut fra andre hensyn enn å tilfredsstille estetiske preferanser
Ta det opp med UCI.
Ellers skyldes muligens responsen at vi allerede mangfoldige ganger har registrert at du synes de fleste moderne sykler er kjedelige og lite originale. Poenget er forståelig, og behørig notert
Så du mener UCI har gjort det slik at alle sykler må se like ut?
Nå er jeg oppriktig nysgjerrig på hva som er originalt med den sykkelen (som var påstanden).
Gud forby hvis man ender opp med å diskutere noe her inne. Vil påstå at mitt innlegg er rimelig saklig og ingen av innleggende er klagende. Du er til og med objektivt enig (eller ser poenget).
Så du mener UCI har gjort det slik at alle sykler må se like ut?
Mitt poeng er at UCIs detaljerte krav til utforming av rammesettene i kombinasjon med det helt forståelige ønsket fra produsentenes side om optimal aerodynamikk og aggressive kjøreegenskaper i høy grad dikterer utseendet til moderne rittsykler.
Trøsten er at vi amatører slett ikke behøver å bruke de samme syklene som i UCI-reglementerte ritt. Om man ønsker annen estetikk, finnes det flust med alternativer der andre hensyn, praktiske eller estetiske, veier tyngre. Man kan for øvrig enkelt få laget rammesett ut fra egne preferanser
Has the UCI approval process been a positive or negative thing for the cycling world and industry? It has certainly brought sporting parity to the sport by ensuring that all frames used in the professional peloton adhere to the same design rules, and we don't see bikes being banned on the start line like we used to, but it has restricted design freedom and resulted in many top-end road race bikes looking very similar.
***
Sitat: Havre
Vil påstå at mitt innlegg er rimelig saklig og ingen av innleggende er klagende. Du er til og med objektivt enig (eller ser poenget).
Jeg ser poenget, men er selvfølgelig personlig fornærmet, dypt krenket og litt såret over at du gjentatte ganger har beskrevet min kjære sliter som en forferdelig stygg og kjedelig sykkel
Det ironiske er at selv Roadmachine 2017 var for innovativ for UCI og mistet sin godkjennelse p.g.a. en brøkdel av en mm for slankt seterør
Mitt håp er at vi får den amerikanske øl effekten til slutt. Alt er blitt så !%#"!"# % at man får en eksplosjon av nytenkning som en reaksjon. Mulig det vil kreve at UCI forandrer på sine regler (sannsynligvis).
Mulig jeg er naiv her. Håper det sammenfaller med at jeg går over til skiver om noen år.
Det var en gang da alle sykler var i stål, hadde Columbus- eller Reynoldsrør, vannrett overrør, og alt var loddet til muffer...
Alt var mye bedre før...., selv om noen tullinger slo sprekker i idyllen med rammer bygget av Tange-rør, og utstyr av orientalsk opprinnelse (Jeg sykler forøvrig fortsatt med håndlagede mufferammer, med like lite nyskapende design som syklisten....)
Tilbake til sesongen 2020; Hvorfor ikke legge ressurser i å oppgradere UnoX weekend i stedet for å tviholde på det til tider kjipe ToN (som jeg jo liker for de sykler på lokale veier). Legg ned Hammer i samme slengen. Er skikkelig klatreendagsritt på smale, kule veier på Vestlandet hadde vært noe.
Det gikk MYE penger i conti til pro for Uno-X. Tanken bak UDW var/er også å tilby en arrangementsmessig 10/10 høsthelg med 1.2-ritt i tillegg til vårhelgen på Hønefoss. Så om disse endagsrittene oppgraderes stryker man samtidig tilbudet om internasjonal matching for klubbryttere. Det er ikke så lett!
LCK har terrenget til klatreritt i UDW, tanken var sågar å gjøre akkurat det, men siden UDW kommer helgen etter Birken har ikke LCK menneskelige ressurser til å gjøre Lillehammer GP til mer enn et puncheur-ritt. Det går med dugnadstimer på fredagens Hafjell TT også.
(Med egoistbriller kunne GG fint vært WT, men ikke en gang deilige Tro Bro Léon er WT.)
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Nei. Men synes ikke det er så kontroversielt å mene at det er litt kjedelig at "alle" følger samme lest.
Hvis du blir "ja ok" fornærmet av den grunn så ja ok.
Å neida, ikke fornærmet. Bare nysgjerrig på utspillene dine. Syntes bare det er rart at du mener Willier, som etter min mening har et ganske så særpreget design, ikke er originalt. Også skjønte jeg ikke helt om det er dobbelt triangel design du ikke liker.... Som Sepeda sier, så er jo det et krav fra UCI (heldigvis).
LCK har terrenget til klatreritt i UDW, tanken var sågar å gjøre akkurat det, men siden UDW kommer helgen etter Birken har ikke LCK menneskelige ressurser til å gjøre Lillehammer GP til mer enn et puncheur-ritt. Det går med dugnadstimer på fredagens Hafjell TT også.
Får ta å legge ned Birken da
Siden ToN har for lite penger, så kunne de jo satset på et endagsritt med skikkelig kvalitet i stedet. Skulle jo tro det er rimeligere.
Jeg la de oppe på hverandre nederst. Selvsagt urettferdig og jeg mener ikke at en Dogma ville sett fullstendig annerledes ut.
Så er det meget mulig min kritikk først og fremst handler om hva UCI gjør (altså har jeg lært noe ved hjelp av forumet - positivt i mine øyne).
Da blir jeg nysgjerrig på hvorfor produsenter ikke gjør mer for å utfordre UCI. Jeg tror ingen på sikt er tjent med at sykler ikke kan få større personlig preg. For meg blir det litt som å kjøpe ei dyr klokke. Får man mer funksjonalitet etc. for ei klokke til 100k enn 5k? Ikke mye, men kan fortsatt være "morsomt" med ei klokke til 100k. Litt samme med sykkel når man når en gitt prisklasse - da blir det i alle fall for meg litt som et "smykke".
Nei. Syntes det er utrolig mange flotte sykler på markedet jeg. Og jeg syntes det er mye variasjon. Variasjon av den typen du mener (?), dvs. ikke dobbelt triangel, det liker JEG ikke i det hele tatt. Det er tydeligvis ikke noe særlig etterspørsel etter det heller, for ellers hadde vel noen laget (og solgt) det.
Edit: beklager avsporing. Kan jo trekke inn mot proffsesongen 2020 igjen med at helrøde DeRosa med campa blir lekkert!
Du synes ikke det hadde vært bra med mer variasjon?
Det hadde vært utrolig tøft om proffene sykla på prototyper til flere millioner med tempobøyle og koko geometri i alle ritt og brukte heldekkende drakter med golfball-struktur og tempohjelm hele året.
Hans poeng, slik jeg forstår ham, er ikke at han ønsker radikalt annerledes sykler, men at siste generasjon rittsykler har flere iøynefallende likheter, bl.a. liknende senkede setestag, liknende vinkel på overrøret, liknende aerodynamisk utforming og dimensjonering av rørene, liknende løsninger for integrasjon av styreoppsett/cockpit osv.
Etter en periode med en viss åpenbar designmessig variasjon blant rittsykler, er vi nå i en periode med betydelige likheter. Havres kritikk, slik jeg oppfatter den, er konservativ og ikke radikal. Det er ikke en kritikk av diamantrammen.
Det er mer folk som meg som mener at uten tiår med strenge UCI-regler ville vi nå alle kanskje hatt radikalt annerledes doninger, og at det ikke nødvendigvis ville vært et onde
Så er det et helt rettferdig å evt utfordre meg på hvor grensen skal gå. Aner ikke er det dårlige svaret jeg har der, men hvis Bush kan styre et land med sin "gut feeling" har jeg en magefølelse av at noe kunne vært litt friere uten at det blir en haug med Flintstonesfartøyer av den grunn.
For bare 30 så var alle sykler til forveksling like, uten at det gjorde dem mindre attraktive. Så begynte det å komme en del ganske radikale kreasjoner med varierende grad av suksess. Hvis den utviklingen hadde fått fortsette uregulert så hadde konkurransesykler og også sporten endret seg bort fra det som er relevant for vanlige folk og syklister tror jeg.
Det at mange sykler er like akkurat nå tror jeg har med trender og tilgjengelig kunnskap og teknologi å gjøre. Det er ikke noe annerledes enn at de fleste syklene fikk kompakt design fra slutten av '90 tallet. Det kom jo etter hvert variasjoner på det temaet også, stort sett mindre heldige i mine øyne, men de finnes og de fungerer innenfor regelverket.
Jeg synes den utskjelte og latterliggjorte sokkeregelen er et godt eksempel på ganske vellykket regulering. Hvis den ikke hadde vært der så hadde halve feltet sykla med glinsende knestrømeper allerede og det hadde vært helt forjævlig trist.