Dømt for å sykle på vei
|
Re: Dømt for å sykle på vei
[Re: sykkeloyvind]
04/12/2019 14:41
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Også klinger argumentet om alternativer for bilistene litt hult når vi selv (beviselig) synes det er urimelig å måtte bruke et alternativ som tar under ett minutt ekstra.
Det er vel ikke minuttet ekstra som er hovedargumentet mot sykkelveien utover der. Den er ganske kronglete, kan være farlig å bruke, i tillegg er man til fare for andre brukere, fotgjengere og barn. Strekket der Grøneng syklet i bussfeltet er ikke veldig langt - hvis bussen måtte redusere hastigheten fra 50 til 30 km bak syklisten på den strekningen er det ikke mange sekunder det er mulig å tape. Hele strekningen tar under 5 minutter i 50-60 km/t. Det er lite sannsynlig at en buss kan holde denne hastigheten i rushtida, syklister i veien eller ikke. Man kan fortsatt snu argumentet; Stykket er ikke veldig langt, om Grøneng måtte redusere hastigheten fra 30 til 15 km/t for å kunne ferdes sikkert på gang og sykkelveien hadde han ikke tapt mange sekunder og trafikflyten hadde totalt sett blitt bedre. Jeg mener en slik stivbeint "dette har jeg lov til" holdning skader vår sak på lenger sikt - i dag har vi en pose og sekk situasjon som syklister, jo flere slike saker det blir jo større sjanse er det for at noen vil finne ut at det nåværende regelverket er modent for fornyelse og de endringene kommer til å innebære en fjerning av den særstilling vi som syklister har i dag. Jeg kan komme på mange grunner til at man ikke alltid ser avkjørselen til en alternativ sykkelrute. Det er ikke åpenbart at man skal sykle på fortauet langs Mosseveien for å havne på sykkelveien. De grunnene ser jeg også, men jeg har det for meg at akkurat denne syklisten som denne saken handler om kjenner forholdene langs Mosseveien ganske godt.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Gråstein]
04/12/2019 14:45
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Lurer på hvor de fikk lekdommerne fra i denne sammenhengen…
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
04/12/2019 15:56
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
[ De grunnene ser jeg også, men jeg har det for meg at akkurat denne syklisten som denne saken handler om kjenner forholdene langs Mosseveien ganske godt. Det er vel nettopp derfor han har et kjøremønster som er mest mulig sømløst og likt mtortrafikken (og ikke alene om det!). Sykkelstien ut og inn der går som et bredt "fortau" deles med gående og mykere trafikanter. På den aktuelle strekningen svinger denne ned på ei smal bru og svinger ned til fjordnivrå i uoversiktlig terreng, svinger så opp på ny bru/rampe og opp over en høyde og krysser et par tilførselsveien før man igjen er inn på "fortauet" langs Mosseveien. Her er det et under at det ikke skjer mer uhell, rampene er max 1,5 m brede. For sikkerheten til de gående og annen myk trafikk er det mye mer fornuftig å la folk som som sykler i 40 + km/t få benytte kollektivfeltet her.
|
|
|
[Re: RoyK]
04/12/2019 17:11
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer på hvor de fikk lekdommerne fra i denne sammenhengen… Stikkord: 2 pensjonister, 1 politisk rådgiver, en direktør og en privat næringsdrivende. Det hadde jo vært artig å gjøre en sjekk av kjøretøy og bosted av disse, bare for å se om egne fordommer matcher med terrenget https://drive.google.com/file/d/1gEa5F_VoVpsQrf_9K6MN6KJomUVcktUf/view
Redigert av Anders A-R; 04/12/2019 17:13.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/12/2019 17:17
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Denne dommen gjør meg direkte redd for hvordan enkelte trafikanter vil reagere framover.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/12/2019 17:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for at du lenket til dommen i sin helhet, Anders! Hvor var den lagt ut?
Foreslår at vi umiddelbart går bort fra sporet om hvem som var lekdommere, hvor de bor eller hvilke kjøretøy de har. La oss se på substansen i saken, ikke navngitte personer.
Det er mange spørsmål som melder seg når man leser dommen.
Jeg håper det er grunnlag for å anke saken til Høyesterett. Jeg forstår at anke til Høyesterett kan gjelde saksbehandlingen, lovanvendelsen eller straffutmålingen. Jeg antar at lovanvendelse er det sentrale. Jurister blant oss kan sikkert kommentere.
Jeg er også bekymret for at de særlige omstendighetene i den konkrete saken og nyansene i dommen ikke kommer frem i den overfladiske og tildels feilaktige mediedekningen, for ikke å snakke om de sedvanlige, polariserte debattene i kommentarfeltene og sosiale medier.
Deler derfor bekymringen for hvordan bilister og andre trafikanter vil oppfatte dommen og hva det vil ha å si for sikkerheten for oss syklister.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
04/12/2019 17:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
>>På forespørsel av Sepeda har jeg fjernet noen henvisninger og lar konklusjonen være igjen.<< For å være ærlig tviler jeg på om det er en sammenheng mellom kjøretøy og ståsted. Jeg vet at en del folk har andre erfaringer (fordommer  ), men jeg har aldri klart å se en sammenheng mellom kjøretøy og trafikale holdninger generelt. (Selv om noe forskning kanskje peker i en vis retning. Det er ikke det samme som å ha erfart det).
Redigert av Tange; 04/12/2019 18:05.
|
|
|
[Re: Tange]
04/12/2019 17:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk, Tange! Vi bør ikke gå etter navngitte lekdommere i saken, på alvor eller ei.
Redigert av Sepeda; 04/12/2019 18:22.
|
|
|
[Re: eirikbk]
04/12/2019 18:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Denne dommen gjør meg direkte redd for hvordan enkelte trafikanter vil reagere framover. Ja og nei. 'Alle' bilister jeg har snakket med om sykler i trafikken viser klare mangler på kunnskap om veitrafikkloven og trafikkreglene, selv om dette er en obligatorisk del av opplæringen og de bør kunne dette. Jeg er usikker på om så veldig mange virkelig klarer å huske denne saken om noe særlig tid. Det jeg ER redd for er presedensen denne saken setter for politiet i utøvelsen av jobben, eller ikke utøvelsen. Og hvilken utfall denne saken og muligens flere oppføgere kan ha på rettsbeskyttelsen av syklister som har blitt påkjørt eller på annen måte har havnet i uhell med bil innviolvert mens de sykler i veibanen.
|
|
|
04/12/2019 18:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
De grunnene ser jeg også, men jeg har det for meg at akkurat denne syklisten som denne saken handler om kjenner forholdene langs Mosseveien ganske godt.
Denne har jeg ofte lurt litt på. Trafikken og trafikale mønster bør utformes slik at alle som møter dem i løpet av noen sekunder klarer å tolke tilgjengelig informasjon for å kunne ta riktig avgjørelse for å håndtere situasjonen. Er det riktig å pålegge noen som kjører en vis strekning ofte et større ansvar en noen som kjører denne strekningen for første gang?
|
|
|
04/12/2019 18:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg må innrømme at jeg har syklet den strekningen mange ganger opp gjennom. Jeg har ikke klart å finne sykkelveien. Fortauet til krysset ved bensinstasjonen er greit, men derfra er det jo helt umulig å finne frem med noe som helst flyt. Jeg sykler i kollektivfeltet utover der med god samvittighet og kommer til å gjøre det neste gang også, men pga akkurat den korte strekningen legger jeg som regel turen over Ekeberg, selv om det er til Hvervenbukta jeg skal.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
04/12/2019 18:31
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
De grunnene ser jeg også, men jeg har det for meg at akkurat denne syklisten som denne saken handler om kjenner forholdene langs Mosseveien ganske godt.
Denne har jeg ofte lurt litt på. Trafikken og trafikale mønster bør utformes slik at alle som møter dem i løpet av noen sekunder klarer å tolke tilgjengelig informasjon for å kunne ta riktig avgjørelse for å håndtere situasjonen. Er det riktig å pålegge noen som kjører en vis strekning ofte et større ansvar en noen som kjører denne strekningen for første gang? Det var ikke det jeg kommenterte, jeg kommenterte hvorvidt denne spesifikke syklisten antagelig visste hvor sykkelveien langs Mosseveien var eller ikke.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Velte_Petter]
04/12/2019 18:34
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
[ De grunnene ser jeg også, men jeg har det for meg at akkurat denne syklisten som denne saken handler om kjenner forholdene langs Mosseveien ganske godt. Det er vel nettopp derfor han har et kjøremønster som er mest mulig sømløst og likt mtortrafikken (og ikke alene om det!). Sykkelstien ut og inn der går som et bredt "fortau" deles med gående og mykere trafikanter. På den aktuelle strekningen svinger denne ned på ei smal bru og svinger ned til fjordnivrå i uoversiktlig terreng, svinger så opp på ny bru/rampe og opp over en høyde og krysser et par tilførselsveien før man igjen er inn på "fortauet" langs Mosseveien. Her er det et under at det ikke skjer mer uhell, rampene er max 1,5 m brede. For sikkerheten til de gående og annen myk trafikk er det mye mer fornuftig å la folk som som sykler i 40 + km/t få benytte kollektivfeltet her. Jeg kjenner veien veldig godt, har syklet der flere ganger i uken i mange år. Jeg har null problem med g/s veien, men velger kollektivfeltet når jeg ikke ser busser bak meg når jeg passerer bensinstasjonen.
|
|
|
04/12/2019 18:43
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dere som mener det er OK å sykle her, mener dere også det er greit å sykle i kollektivfeltet i ring 3 i rushtiden? Det er også i utgangspunktet lov, utenom tunnelene.
|
|
|
04/12/2019 18:55
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Sepeda]
04/12/2019 19:33
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for at du lenket til dommen i sin helhet, Anders! Hvor var den lagt ut?
Lenken kom via @delveien på Twitter som la den ut umiddelbart etter at han fikk den tilsendt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/12/2019 19:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å være ærlig tviler jeg på om det er en sammenheng mellom kjøretøy og ståsted. Jeg vet at en del folk har andre erfaringer (fordommer  ), men jeg har aldri klart å se en sammenheng mellom kjøretøy og trafikale holdninger generelt. (Selv om noe forskning kanskje peker i en vis retning. Det er ikke det samme som å ha erfart det). Det var en grunn for at jeg følte behovet for smilefjeset på slutten Selv om jeg mener disse lekdommerne har gjort slett arbeid stopper det der. Kan ikke Høyesterett ta saken og sette skapet på plass, så får vi gå løs på lovverk og andre instanser som har å levere trygg infrastruktur for myke trafikanter så vel som harde.
|
|
|
04/12/2019 21:47
|
Velte_Petter
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjenner veien veldig godt, har syklet der flere ganger i uken i mange år. Jeg har null problem med g/s veien, men velger kollektivfeltet når jeg ikke ser busser bak meg når jeg passerer bensinstasjonen.
Det kan du nå stå i fare for bli bøtelagt/fengslet for, om påtalemakta får det som de vil. Pinlig for den rød/grønne delen av det politiske miljøet om avgjørelsen blir stående.
|
|
|
04/12/2019 22:03
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Ser på Strava at grøneng syklet der i dag og... 
|
|
|
05/12/2019 02:48
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det er flere ting her som skurrer. Det at politiet i det hele tatt tok saken videre til lagmannsretten, vitner om at de har sin egen agenda og heller vil følge den enn å forholde seg til norsk lov. Det er i så fall ikke første gangen.
|
|
|
05/12/2019 06:33
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg kjenner veien veldig godt, har syklet der flere ganger i uken i mange år. Jeg har null problem med g/s veien, men velger kollektivfeltet når jeg ikke ser busser bak meg når jeg passerer bensinstasjonen.
Det kan du nå stå i fare for bli bøtelagt/fengslet for, om påtalemakta får det som de vil. Pinlig for den rød/grønne delen av det politiske miljøet om avgjørelsen blir stående. Neppe, jeg sørger som sagt for å ikke komme i veien for bussen og sykling i kollektivfeltet er ikke i seg selv straffbart
|
|
|
05/12/2019 07:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan du nå stå i fare for bli bøtelagt/fengslet for, om påtalemakta får det som de vil. Pinlig for den rød/grønne delen av det politiske miljøet om avgjørelsen blir stående. Neppe, jeg sørger som sagt for å ikke komme i veien for bussen og sykling i kollektivfeltet er ikke i seg selv straffbart Hur kan du vara så säker på det? Han dömdes ju för att han kom 100 m efter bilen före och att bilarna och bussarna hoppades upp bakom honom. Efter min tolkning av domen så verkar det inte bara handla om att han sinkade bussar. Så om du cyklar i ett kollektiv felt och inte klarar att komma upp i hastighetsbegränsningen lika fort som bilen bakom dig kan/vill så antar jag att du också kan bli dömd. Hvis du cyklar der helt alena så riskerar du antagligen inget men om det finns en bil i närheten så riskerar du ju att sinka honom.
|
|
|
05/12/2019 07:42
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må innrømme at jeg har syklet den strekningen mange ganger opp gjennom. Jeg har ikke klart å finne sykkelveien. Fortauet til krysset ved bensinstasjonen er greit, men derfra er det jo helt umulig å finne frem med noe som helst flyt. Jeg sykler i kollektivfeltet utover der med god samvittighet og kommer til å gjøre det neste gang også, men pga akkurat den korte strekningen legger jeg som regel turen over Ekeberg, selv om det er til Hvervenbukta jeg skal. ## Det er jo superenkelt. Ut av byen sykler du inn på bensinstasjonen til høyre for bygningen og igjennom gjerdet v ladestasjonene på baksiden. Du kommer ut på sykkelstien uten å måtte sykle igjennom den knotete undergangen eller opp bakken og ned med en påfølgende 90 graders knekk i høy fart. Videre langs sykkelstien og NB 10 meter på smal metallrampe med gjerde på begge sider, høyre ned bakken og venstre langs sjøen før bakken knekker opp til venstre, ny metallrampe og du er oppe på sykkelstien inntil hovedveien 200 meter før avkjøringen til Ulvøya. Smart å kjøre litt forsiktig på "omveien", div gående og motgående syklister. Jeg har en og annen gang syklet bussfeltet ut av byen men synes bilistene kjører litt uoversiktlig når de skal flette til et felt rett før avkjøringen til Ulvøya. Inn mot sentrum ser jeg ingen grunn til å utfordre bilistene og sykler alltid sykkelveien helt inn inkl omveien nede ved vannet. Jeg mener et hvert fornuftig menneske burde gjøre det samme. Ok så har jeg forsøkt en gang eller max 3 men det skaper dårlige situasjoner og biler som ønsker å presse seg forbi på en strekning som er svært smal... og de liker ikke å måtte bremse ned til 40 km/t som er det jeg har hatt på full spiker... selv om de kanskje må vente noen sekunder 300 meter senere om det er rødt lys v bensinstasjonen. Om dette er en god eller riktig sak å fronte for å skape forståelse og aksept for at syklister bruker veien skal jeg la andre vurdere men i min bok vil en dom i høyeste rett i syklistens favør skape unødvendig irritasjon fra de som kjører bil langs den aktuelle strekningen.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: larsdx]
05/12/2019 07:49
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dere som mener det er OK å sykle her, mener dere også det er greit å sykle i kollektivfeltet i ring 3 i rushtiden? Det er også i utgangspunktet lov, utenom tunnelene. Det er ikke lov, da den er definert som en motorvei (uten at det er skiltet om det - dette er diskutert før). https://no.wikipedia.org/wiki/Ringveiene_i_OsloRing 3 er utelukkende beregnet på motorisert trafikk og har mer preg av motorvei eller motortrafikkvei, med forbud mot syklister og fotgjengere.
Redigert av baronKanon; 05/12/2019 08:00. Rediger grunn: referanse
|
|
|
05/12/2019 07:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Pinlig for den rød/grønne delen av det politiske miljøet om avgjørelsen blir stående. Det hadde vært mer pinlig hvis domstolene faktisk var politisk styrt. Det er vel mer pinlig for politi og rettsvesen, all den tid det er ganske bred enighet om at biltrafikk må ned og sykkelbruk opp.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
05/12/2019 07:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg må innrømme at jeg har syklet den strekningen mange ganger opp gjennom. Jeg har ikke klart å finne sykkelveien. Fortauet til krysset ved bensinstasjonen er greit, men derfra er det jo helt umulig å finne frem med noe som helst flyt. Jeg sykler i kollektivfeltet utover der med god samvittighet og kommer til å gjøre det neste gang også, men pga akkurat den korte strekningen legger jeg som regel turen over Ekeberg, selv om det er til Hvervenbukta jeg skal. ## Det er jo superenkelt. Ut av byen sykler du inn på bensinstasjonen til høyre for bygningen og igjennom gjerdet v ladestasjonene på baksiden. Du kommer ut på sykkelstien uten å måtte sykle igjennom den knotete undergangen eller opp bakken og ned med en påfølgende 90 graders knekk i høy fart. Videre langs sykkelstien og NB 10 meter på smal metallrampe med gjerde på begge sider, høyre ned bakken og venstre langs sjøen før bakken knekker opp til venstre, ny metallrampe og du er oppe på sykkelstien inntil hovedveien 200 meter før avkjøringen til Ulvøya. Smart å kjøre litt forsiktig på "omveien", div gående og motgående syklister. Jeg har en og annen gang syklet bussfeltet ut av byen men synes bilistene kjører litt uoversiktlig når de skal flette til et felt rett før avkjøringen til Ulvøya. Inn mot sentrum ser jeg ingen grunn til å utfordre bilistene og sykler alltid sykkelveien helt inn inkl omveien nede ved vannet. Jeg mener et hvert fornuftig menneske burde gjøre det samme. Ok så har jeg forsøkt en gang eller max 3 men det skaper dårlige situasjoner og biler som ønsker å presse seg forbi på en strekning som er svært smal... og de liker ikke å måtte bremse ned til 40 km/t som er det jeg har hatt på full spiker... selv om de kanskje må vente noen sekunder 300 meter senere om det er rødt lys v bensinstasjonen. Vet ikke helt om du var ironisk her, eller ei. Innover til byen har det aldri falt meg inn å krysse veien på søken etter denne sykkelveien, men jeg krysser ofte i lyskrysset ved bensinstasjonen og sykler på fortauet herfra og inn - eller så sykler jeg opp brattbakken til Sjømannsskolen - det fordrer at man holder kollektivfeltet hele veien. Begge deler føles ganske risikabelt og ubehagelig.
|
|
|
[Re: fredriks]
05/12/2019 08:11
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det kan du nå stå i fare for bli bøtelagt/fengslet for, om påtalemakta får det som de vil. Pinlig for den rød/grønne delen av det politiske miljøet om avgjørelsen blir stående. Neppe, jeg sørger som sagt for å ikke komme i veien for bussen og sykling i kollektivfeltet er ikke i seg selv straffbart Hur kan du vara så säker på det? Han dömdes ju för att han kom 100 m efter bilen före och att bilarna och bussarna hoppades upp bakom honom. Efter min tolkning av domen så verkar det inte bara handla om att han sinkade bussar. Jeg er ikke sikker, men jeg tipper at det er kollektivtrafikken som er nøkkelen her; hindrer man biler som i sin tur så hindrer busser får man problemer. Dessuten får jeg etter å ha lest referat fra dommen inntrykk av at denne syklisten syklet lenger i kollektivfeltet enn hva jeg pleier å gjøre. Det refereres til at han hadde flere muligheter til å slippe trafikken forbi seg, og det tolker jeg dithen at han har fortsatt i kollektivfeltet også etter at han har passert avkjøringen til Ulvøya som utgjør første mulighet til å forlate kollektivfeltet og komme over på g/s veien. Jeg tar alltid g/s veien fra Ulvøya fordi den fra det punktet er relativt rett, bred og oversiktlig.
|
|
|
05/12/2019 08:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke helt om du var ironisk her, eller ei.
Ingenting av det jeg skrev var ironisk ment. Jeg synes det fungerer brillefint på sykkelstien selv om jeg må være litt forsiktig med folk&fe på smal og svingete "omvei"... og alle jeg møter eller sykler med benytter den... med det ene unntaket som er omtalt i media. Og Øyvind, det å sykle på "fjord-siden" av hovedveien på sykkelstien helt fra Hvervenbukta til Bjørvika er da et strålende alternativ
Redigert av EmilZipp; 05/12/2019 08:29.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
05/12/2019 08:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dessuten får jeg etter å ha lest referat fra dommen inntrykk av at denne syklisten syklet lenger i kollektivfeltet enn hva jeg pleier å gjøre. Det refereres til at han hadde flere muligheter til å slippe trafikken forbi seg, og det tolker jeg dithen at han har fortsatt i kollektivfeltet også etter at han har passert avkjøringen til Ulvøya som utgjør første mulighet til å forlate kollektivfeltet og komme over på g/s veien. Jeg tar alltid g/s veien fra Ulvøya fordi den fra det punktet er relativt rett, bred og oversiktlig. Det där förstod jag inte alls. Har vi lest samma dom? Jag finner inget om att han har haft möjlighet er till å slippe förbi trafikken (når jag sökte i dokumentet nu och det jag huskar). Han blev ju också stoppad av polisen långt innan Ulvøya och fick inte sykle vidare. Det som diskuteras verkar vara att han sinkade trafikken i ca 300 m, fra lyskrysset till lite efter bensinstationen, når hans hastighet gick fra 40 km/h till 30 km/h.
|
|
|
05/12/2019 08:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur många är det egentligen som sykler det partiet som det enligt en del skribenter ingen gör?
Ser att strava segmenten har sån ca 10 000 registrerade syklister. Nu kan säkert några vara felaktiga och många kan ju vara utanför rushen men 10 000 är ju iallafall några fler än ingen.
|
|
|
|
|