Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
15/02/2020 00:37
|
Ajesto
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hehe, det var mine første tanker også "Parkeringshus" og "lukeparkere"
De kommer sikkert til å komme masse nytt snacks, el-bil messig de neste 5 - 10 årene.
|
|
|
[Re: Ajesto]
15/02/2020 05:18
|
Furu
/Stig
|
/Stig
På nittitallet kom Hummer H1. Folk kom seg ikke opp til hytta fordi den var for bred for typiske hytteveier. Kul var den da! ![[Linket bilde fra bilnorge.no]](http://www.bilnorge.no/export/b_28864.jpeg) Blir det sånn med Cybertruck også?
Stig
|
|
|
[Re: GeirK]
15/02/2020 05:20
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Det er vinter. Batteriet ditt blir aldri varmt nok til å tåle full ladeeffekt. Pass på at du setter navigasjonen til superladeren du skal lade på. Da vil bilen forvarme batteriet, men det blir aldri like varmt som om sommeren - med mindre du grisekjører skikkelig. Ah...ok. Husker ikke å ha opplevd det sist vinter, men kan hende det var sånn.
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
15/02/2020 15:22
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Det er vinter. Batteriet ditt blir aldri varmt nok til å tåle full ladeeffekt. Pass på at du setter navigasjonen til superladeren du skal lade på. Da vil bilen forvarme batteriet, men det blir aldri like varmt som om sommeren - med mindre du grisekjører skikkelig. Ah...ok. Husker ikke å ha opplevd det sist vinter, men kan hende det var sånn. Hvilken software-versjon har du? I versjon 2019.36 ble det innført en bug som gjorde at batteriet ikke ble varmet ved forvarming (noe det ble tidligere). Dette er visstnok fikset i versjon 2020.4. (men i god Tesla-ånd ble det samtidig innført en annen bug med at batterivarming kjører på full pupp også når du har Range Mode aktivert, noe det ikke ble tidligere, og som gjør at du bruker mye mer strøm ved småkjøring i kaldt vær).
mvh Helge
|
|
|
16/02/2020 09:20
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Et spørsmål til dere som har model 3 eller er litt aktive i tesla-forum etc. Jeg ser at det ligger svært mange TM3 som er ca 1 år/10K km gamle til salgs på finn. Er dette misfornøyde eiere? Spekulanter som satset på lengre ventelister? Folk som venter på model Y som skal sørge for å kvitte seg med bilen før den nye kommer? Annen forklaring?
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
[Re: Aleksander2]
16/02/2020 10:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Et spørsmål til dere som har model 3 eller er litt aktive i tesla-forum etc. Jeg ser at det ligger svært mange TM3 som er ca 1 år/10K km gamle til salgs på finn. Er dette misfornøyde eiere? Spekulanter som satset på lengre ventelister? Folk som venter på model Y som skal sørge for å kvitte seg med bilen før den nye kommer? Annen forklaring? Jeg henger en del på elbil-forum og Model 3-gruppene på FB og kan ikke huske å ha sett innlegg fra noen som sier at de er så misfornøyde med bilen at de nå skal kvitte seg med den. Det er selvfølgelig mange som skriver om ting de er misfornøyde med, men da er det mest snakk om hvordan de skal få fikset det, ikke at de er lei av bilen. Det er heller "dette er verdens beste bil, men det er så irriterende at håndtakene fryser" og den typen klager. Jeg tipper at dine to andre teorier passer bedre. Det var en god del spekulanter som trodde at de skulle tjene en masse penger og så brant de seg på at Tesla pøset ut biler i et fantastisk tempo, slik at spekulantene ble sittende der, kanskje med to biler og et lån som var vanskelig å betjene. Og så er det sikkert noen som nå rigger seg til for å kjøpe Model Y. En annen ting å huske på er at Model 3 slo salgsrekorder i 2019, så det er ikke sikkert at de er overrepresentert på finn.no hvis man ser det prosentuelt mot andre bilmodeller som er et år gamle. Det er godt om folk som selger bil etter et år, enten fordi de må ha det nyeste nye eller fordi de oppdaget at ny bil ble mye dyrere enn de egentlig hadde råd til. Til slutt, en mulig grunn til at det selges Model 3 kan være at da vi kjøpte bilene for et år siden så var det veldig usikkert om det skulle være mulig å ettermontere hengerfeste, men mange to sjansen på at det skulle gå fint. Nå får man kjøpt nye Model 3 med hengerfeste og grei nok vektgrense, mens et ettermontert hengerfeste omtrent bare kan brukes til å henge sykkelstativ på, fordi typegodkjenningens vektgrense ikke kan endres selv om man monterer et like solid hengerfeste som det som blir montert originalt. Så hvis du sjekker på finn.no så tipper jeg at veldig mange av bilene til salgs mangler hengerfeste. Disse eierne bytter sannsynligvis fra Model 3 uten hengerfeste til enten Model 3 eller Y med hengerfeste.
|
|
|
17/02/2020 09:06
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Tror den hengerfeste-teorien faktisk har litt hold i seg. En annen sak er at mange bytter bil en gang i året, er jo ganske vanlig.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
17/02/2020 10:28
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Tror det er mye riktig der. Fikk TM3 relativt tidlig, mars 2019, og det irriterer vettet av meg at jeg ikke har hengerfeste. Er såpass fornøyd at det blir TMY også, men legger ikke inn bestilling før jeg er 100% sikker på at det blir en bil med hengerfeste. Ingen andre merker er et alternativ fordi SuC-nettverket er så sinnsykt bra å ha på langkjøring/ ferie.
|
|
|
17/02/2020 11:24
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg har bestilt TMY. Hvis den ikke kan fås med hengerfeste fra start av, leveres den tilbake.
Big wheels keep on turning
|
|
|
17/02/2020 11:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvordan er det med de Falcon wing dører. Er det upraktisk?
Har hørt om mange som ikke liker de.
|
|
|
17/02/2020 12:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: Panda]
17/02/2020 12:27
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvordan er det med de Falcon wing dører. Er det upraktisk?
Har hørt om mange som ikke liker de. Jeg syntes de var upraktiske før jeg fikk bilen (X75 feb 2019), men nå er jeg vant til dem og de er mest praktisk for oss. 2 unger på 6 år som skal ut og inn av bilen, jeg trenger ikke å bekymre meg for at de skal smelle dørene inn i nabobilen. Er det trangt? Nemo problemo, mye bedre enn klassiske dører. Dritdigg å ha så god tilgang til å feste sikkerhetsbelte på ungene, og regner det så står jeg som regel tørt under dørene. Så lenge alle som bruker bilen skjønner hvordan dørene fungerer så er de meget gode, digger dem. -Vær litt obs når dørene lukkes, at ingen står under dem og får underkant av døra i huet eller har fingre i mellom. Ja det er sensorer på dem men de får ikke med seg absolutt alt. -Fjern snø fra taket før du åpner dørene, særlig om du har tenkt å åpne bakluka også mens dørene er åpne. Dette prøver man kun 1 gang... -Tenk litt før du åpner dørene i stiv kuling, unngå å ha begge åpne samtidig og tenk litt på vindfang of retning når du parkerer bilen. -Bruk silikonstift på pakninger så de ikke fryser fast i kulda, gjelder dørene foran også. -Bruk forvarming av bilen i kulda, i god tid før du skal bruke bilen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
17/02/2020 12:43
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Takk. Kommer nærmere og nærmere Tesla-land. Selvom konkurrrensen til e-tron er kanske tett. Får ny e-tron 50 til samme pris som 1,5 år gammel X, men det er ikke helt det samme da. Digger Tesla teknologien og ikke minst super charger nettverket.
|
|
|
18/02/2020 14:38
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk. Kommer nærmere og nærmere Tesla-land. Selvom konkurrrensen til e-tron er kanske tett. Får ny e-tron 50 til samme pris som 1,5 år gammel X, men det er ikke helt det samme da. Digger Tesla teknologien og ikke minst super charger nettverket. Tenk godt gjennom det før du velger e-tron i alle fall, ladenettverk, rekkevidde, pris på hurtiglading om det er et tema, og ikke minst den berømte appen man blir så glad i med elbil. Samboeren min krangler med appen til e-Golfen sin omtrent daglig. Telsa er flere lysår foran.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
18/02/2020 14:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet ikke hvor sammenlignbar egolf-appen er med e-tron sin? VW sin app er jo mildt sagt en vits.
Redigert av Hoaas; 18/02/2020 14:54.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
18/02/2020 14:58
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan synes dere Tesla Model 3-eiere bilen fungerer på vinteren? Jeg skjønner den generelt er god på vinterføre, men er den bra nok til at man kan komme seg ut når man for eksempel har klumset seg litt ut av veibane o.l.? Hvor lang tid tror man det vil ta før en brukt Model 3 havner under 300k brukt?
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/02/2020 17:31
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vet ikke hvor sammenlignbar egolf-appen er med e-tron sin? VW sin app er jo mildt sagt en vits.
Etter hva jeg forstår så er det samme system og servere, og både VW, Audi og Skoda sliter med at appen er ustabil. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Vbrqdp/mller-beklager-etter-mer-app-trbbel-for-audi-eiereJeg hadde appen i Passaten, men siden den hadde 2 drivlinjer og bensinvarmer som jeg slo på med fjernkontroll så gadd jeg aldri bruke appen, den funka kun 1 av 17 ganger uansett.
Roy
|
|
|
[Re: larsdx]
19/02/2020 10:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan synes dere Tesla Model 3-eiere bilen fungerer på vinteren? Jeg skjønner den generelt er god på vinterføre, men er den bra nok til at man kan komme seg ut når man for eksempel har klumset seg litt ut av veibane o.l.? Hvor lang tid tror man det vil ta før en brukt Model 3 havner under 300k brukt? Fisefin bil på vinteren sånn generelt. HVordan den er å kjøre seg fast med ve jeg ikke, og håper ikke jeg trenger teste det :-D Men siden jeg bestandig har hatt bil med manuelle gir, kommer jeg sikkert til å slite den dagen det skjer, og jeg ikke får "vugga" meg ut av det med clutchen..... Hvordan det fungerer med "slip mode" er uvisst. MEn på YT er det en haug amerikanere på sommerdekk i dypsnøen med varierende hell :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
19/02/2020 10:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter hva jeg forstår så er det samme system og servere, og både VW, Audi og Skoda sliter med at appen er ustabil. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Vbrqdp/mller-beklager-etter-mer-app-trbbel-for-audi-eiereJeg hadde appen i Passaten, men siden den hadde 2 drivlinjer og bensinvarmer som jeg slo på med fjernkontroll så gadd jeg aldri bruke appen, den funka kun 1 av 17 ganger uansett. Det er tragisk om de ikke får fikset dette snart. I allefall før ID3, ID4 og Enyaq kommer på veiene. Leste en artikkel om dette i går faktisk, der framkom det at Tesla ligger ca 6 år foran andre produsenter på IT-biten. Det dreide seg mest om at Tesla utvikler dette selv og står fritt til å videreutvikle det. Mens de "gamle" produsentene har en forsyningskjede de har pleiet i flere tiår med mange underleverandører, så det er vanskelig å utvikle den type systemer hvor alt er integrert og snakker sammen. Ikke fordi de ikke kan gjøre det fort, men fordi de ikke ønsker å kutte svært mange underleverandører på kort tid. Uansett vil det nok tvinge seg fram på relativt kort sikt. Å levere "premiumbil" med et halvgodt kommunikasjonssystem er ikke bra. Er Mercedes bedre på dette området?
|
|
|
[Re: Knirkekne]
19/02/2020 18:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Men siden jeg bestandig har hatt bil med manuelle gir, kommer jeg sikkert til å slite den dagen det skjer, og jeg ikke får "vugga" meg ut av det med clutchen..... Jeg tror du fint vil kunne vugge med Tesla også, i hvert fall hvis du ikke har énpedalskjøring aktivert. I drive triller bilen fint bakover hvis det er litt helling og i revers kan den trille forover. Så et lite trykk på moropedalen for så å slippe den helt, trykke, slippe, repeat, burde gi vugging.
|
|
|
[Re: Hoaas]
19/02/2020 19:48
|
Panda
Besatt
|
Besatt
[quote=Hoaas]Vet ikke hvor sammenlignbar egolf-appen er med e-tron sin? VW sin app er jo mildt sagt en vits.
Å levere "premiumbil" med et halvgodt kommunikasjonssystem er ikke bra. Er Mercedes bedre på dette området? BMW sin Connected app er rimelig dårlig mildt sagt. Den burde hete unConnected.
|
|
|
20/02/2020 08:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svigers har Jaguar I-pace og er veldig happy med appen der. Han sier at den kan være litt treg noen ganger, men fungerer alltid. Det dreier seg muligens om litt dårlig serverkapasitet.
|
|
|
04/03/2020 08:35
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Så, hva er stemningen for Model Y?
Har behov for familiebil med gode vinteregenskaper og grei bagasjekapasitet. Den må takle typisk grusvei med 10-20cm nysnø og noen krevende motbakker, så jeg tror ikke jeg kommer utenom litt bakkeklaring og 4x4. Bør kunne frakte ski på taket, og det er greit med hengerfeste til "minste" typen henger.
I prisklassen jeg befinner meg i er det Toyota Rav4, (nye) Peugeot 3008 phev og Mitsubishi Outlander Phev, og lignende, som er aktuelle. Her kommer jo Model Y seilende opp som et interessant alternativ. Antatt levering første kvartal 2021 er forsåvidt ok.
Er det noen foreløpige "pros & cons", som bør være avgjørende?
|
|
|
[Re: Brusdalen]
04/03/2020 14:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så, hva er stemningen for Model Y?
Har behov for familiebil med gode vinteregenskaper og grei bagasjekapasitet. Den må takle typisk grusvei med 10-20cm nysnø og noen krevende motbakker, så jeg tror ikke jeg kommer utenom litt bakkeklaring og 4x4. Bør kunne frakte ski på taket, og det er greit med hengerfeste til "minste" typen henger.
I prisklassen jeg befinner meg i er det Toyota Rav4, (nye) Peugeot 3008 phev og Mitsubishi Outlander Phev, og lignende, som er aktuelle. Her kommer jo Model Y seilende opp som et interessant alternativ. Antatt levering første kvartal 2021 er forsåvidt ok.
Er det noen foreløpige "pros & cons", som bør være avgjørende? Du finner ikke noe som drar seg frem bedre på vinterføre enn en elbil med firehjulsdrift, tror jeg. Som jeg har sagt før, min ModelS banker min tidligere Audi Q5 ned i støvlene på fremkommelighet. Spesielt det å kunne gi gass og få øyeblikkelig skyv når en trenger det er helt uvurderlig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/03/2020 13:01
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Bagasjeplassen er vel nokså begrenset om du har mer 5 seter oppe ellers vil jeg tro dette er en finfin familiebil, og jeg personlig ville mye heller gått for en MY enn noen av de alternativene du nevner.
Innhabilitetsvarsel: eier en Model X.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
06/03/2020 13:43
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Er det noen foreløpige "pros & cons", som bør være avgjørende? Ladenettverket til Tesla. Null ladeangst. Det er hovedgrunnen til at jeg venter på Model Y.
|
|
|
[Re: Arne_And]
06/03/2020 18:52
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen foreløpige "pros & cons", som bør være avgjørende? Ladenettverket til Tesla. Null ladeangst. Det er hovedgrunnen til at jeg venter på Model Y. Det er helt klart en "pro" det ladenettverket, men man må jo ta en runde med seg selv om det er så mange årlige langturer at det har så mye å si? Det vil jo etterhvert nå komme flere biler som kun trenger èn ladestopp mellom trondheim og oslo, og det bør man klare å finne uten så mye angst :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/03/2020 19:52
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Etter å ha kjørt fra Narvik til nord-Italia med Tesla er jeg ikke i tvil om at ladenettverket er gull verdt. Spesielt etter at "de andre" gav Ionity noe som mest av alt likner et nakkeskudd.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
09/03/2020 08:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det vil jo etterhvert nå komme flere biler som kun trenger èn ladestopp mellom trondheim og oslo, og det bør man klare å finne uten så mye angst :-)
OK. Si at du kjører en eTron fra Trondheim til Oslo, hvor vil du stoppe og lade?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/03/2020 09:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det vil jo etterhvert nå komme flere biler som kun trenger èn ladestopp mellom trondheim og oslo, og det bør man klare å finne uten så mye angst :-)
OK. Si at du kjører en eTron fra Trondheim til Oslo, hvor vil du stoppe og lade? I følge ABRP, AMFI elverum. 20min fra 46-97%. Kosta kvanta 175kr.
|
|
|
|
|