Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
01/12/2019 12:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men det er jo ikke nyskapende; rette linjer, flate flater, skarpe hjørmer og for såvidt rette linjer er jo urgammelt. Det er bare at folk ikke har vært modne for det. De ville heller ha buede kurver, kurvede flater, runde avrundinger og forsåvidt buede kurver.
Når det er sagt, starter i ny jobb om noen uker så kan hende jeg legger inn en tudenlapp og. I mellomtiden får jeg se litt på videreutviklingen av Zagatoen.
|
|
|
01/12/2019 13:38
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg liker tradisjonell bildesign, men i og for seg ikke det viktigste for meg.
Men et større savn ville det vært ikke å ha en skikkelig bakluke. For en bil som brukes til friluftsliv med barn er det gull å kunne plassere ungen tørt i bagasjerommet under av og påkledning.
|
|
|
[Re: Hoaas]
01/12/2019 14:07
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men designet på S/X/3 er det? Vi snakker om design her, ikke hvem som har størst skjerm eller best app  [/quote] Jeg også snakker om design. Audi har laget en elbil prikk lik de andre Audiene. Se f ,eks, den store stygge grillen i front. De har ikke laget en bil med f eks. lav luftmotstand, som er svært viktig for en elbil med tanke på forbruk og rekkevidde.
|
|
|
01/12/2019 15:34
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis du hadde spurt en bildesigner på åttitallet om å tegne hvordan en bil vil se ut i 2020 så hadde han sikkert tegnet noe som minner om cybertrk. Så nå er det er på tide at noen lager en bil 2020 verdig.
|
|
|
01/12/2019 16:10
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Audi e-tron har litt kjedelig design, men ikke trist slik Model X,3 og Y har. Model 3 med panseret og lyktene minner meg om en padde, mens X bringer tankene inn på gravid hval og model Y er ikke mye bedre. Model S og Roadster 2020 har heller ikke veldig spennende utseende, men jeg syns de er ganske fine. Cybertruck var tøff, men stygg. Folk har forskjellig smak, og det er fint for det hadde vært kjedelig om alle biler hadde sett like ut. Nå kjøper jeg ikke bil på utseende, men på pris, verditap, driftsutgifter, service, rekkevidde, takstativ, hengerfeste, skiluke, men hvis det er noenlunde likt så velger jeg den bilen jeg syns ser best ut.
Lav luftmotstand er fint uansett framdriftstype. Angående energiforbruk; Er det noen elbiler som leveres bedre isolert enn andre (i tillegg til varmepumpe og varme i ratt)?
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: Tange]
01/12/2019 18:16
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Men det er jo ikke nyskapende; rette linjer, flate flater, skarpe hjørmer og for såvidt rette linjer er jo urgammelt. Det er bare at folk ikke har vært modne for det. De ville heller ha buede kurver, kurvede flater, runde avrundinger og forsåvidt buede kurver.
Flate flater og skarpe hjørner tilfeldigvis også den aller enkleste og billigste måten å skape et karosseri på. Får man folk til å tro at det er fremtidsrettet og kult så er det i tillegg salgbart uten at produksjonskostnadene trenger å reflekteres i prisingen av bilen.
Redigert av Torshov-Simen; 01/12/2019 18:17.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: erling]
01/12/2019 18:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men designet på S/X/3 er det? Vi snakker om design her, ikke hvem som har størst skjerm eller best app Jeg også snakker om design. Audi har laget en elbil prikk lik de andre Audiene. Se f ,eks, den store stygge grillen i front. De har ikke laget en bil med f eks. lav luftmotstand, som er svært viktig for en elbil med tanke på forbruk og rekkevidde. Jeg synes fronten til audi er grom. Den eneste Teslaen som ser ok ut i mine øyne er S. Alle de andre har merkelige dimensjoner og ser i grunnen veldig kjedelig ut. Ja, utenom cybertruck, som blir lagt merke til i det minste, selv om det kanskje ikke er for de rette grunnene  Smaken er som baken. Det er kanskje ingen som har påstått at Tesla har et moderne og tidsriktig design på S/X/3/Y, men jeg synes de som kjører Tesla bommer litt når de forsøker å snakke ned designet på f eks E-Tron. Jeg kjøper bil etter følelser, og da bryr jeg meg ikke så mye om luftmotstand, da hadde jeg kjøpt en Ionic.
Redigert av Hoaas; 01/12/2019 18:44.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
01/12/2019 19:09
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Men designet på S/X/3 er det? Vi snakker om design her, ikke hvem som har størst skjerm eller best app Jeg også snakker om design. Audi har laget en elbil prikk lik de andre Audiene. Se f ,eks, den store stygge grillen i front. De har ikke laget en bil med f eks. lav luftmotstand, som er svært viktig for en elbil med tanke på forbruk og rekkevidde. Jeg synes fronten til audi er grom. Den eneste Teslaen som ser ok ut i mine øyne er S. Alle de andre har merkelige dimensjoner og ser i grunnen veldig kjedelig ut. Ja, utenom cybertruck, som blir lagt merke til i det minste, selv om det kanskje ikke er for de rette grunnene  Smaken er som baken. Det er kanskje ingen som har påstått at Tesla har et moderne og tidsriktig design på S/X/3/Y, men jeg synes de som kjører Tesla bommer litt når de forsøker å snakke ned designet på f eks E-Tron. Jeg kjøper bil etter følelser, og da bryr jeg meg ikke så mye om luftmotstand, da hadde jeg kjøpt en Ionic. Nå var det vel du som snakket Tesla ned først (disclaimer om at jeg nok ikke har lest heeele tråden) - med utsagnet ".... Tesla not so much" osv. Men alle har jo rett til sin egen mening 
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
01/12/2019 19:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Flate flater og skarpe hjørner tilfeldigvis også den aller enkleste og billigste måten å skape et karosseri på. Får man folk til å tro at det er fremtidsrettet og kult så er det i tillegg salgbart uten at produksjonskostnadene trenger å reflekteres i prisingen av bilen. Er en grunn hvorfor jeg tok Zagatoen og ikke G-wizen:  ..... som nok har vært inspirasjonskilde til X-en.
|
|
|
01/12/2019 19:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg synes fronten til audi er grom. Den eneste Teslaen som ser ok ut i mine øyne er S. [...]men jeg synes de som kjører Tesla bommer litt når de forsøker å snakke ned designet på f eks E-Tron. Artig. Mener du faktisk at ditt syn på E-Tron er objektivt mens Tesla-eiernes syn på E-Tron er subjektivt? Eller tror du at Tesla-eiere egentlig synes at E-Tron er fin men at de må snakke den ned fordi de angrer så fælt på at de ikke kjøpte Audi? 
|
|
|
[Re: Tange]
01/12/2019 19:57
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
........ eller todørs coupé. Lotus esprit?
|
|
|
[Re: Dan]
02/12/2019 08:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes fronten til audi er grom. Den eneste Teslaen som ser ok ut i mine øyne er S. [...]men jeg synes de som kjører Tesla bommer litt når de forsøker å snakke ned designet på f eks E-Tron. Artig. Mener du faktisk at ditt syn på E-Tron er objektivt mens Tesla-eiernes syn på E-Tron er subjektivt? Eller tror du at Tesla-eiere egentlig synes at E-Tron er fin men at de må snakke den ned fordi de angrer så fælt på at de ikke kjøpte Audi? Utsagnet mitt baserer seg på Ripen sitt innlegg om at Audien er traust, konservativ++. Det var der det begynte. Om jeg ikke husker feil så er vel Ripen en Tesla-eier. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Jeg ser at du velger å klippe bort der hvor jeg skriver at smaken er som baken, har man litt omdreininger i skallen så skjønner man at jeg her mener at mine (og andres) meninger om bil er alt annet enn objektivt. Det handler om smak, også finnes det de som driter i design/app/hvor innovativ blabla en bil er, men kjøper bil ene og alene som et billigst mulig transportmiddel. Jeg kjører en V70, og dèt er en traust og konservativ bil.
|
|
|
02/12/2019 08:44
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Audi ser ut som Audi. Eller nærmere bestemt gubbebil. Alle som vil ha sånn er 60 år i huet. Sånn. Jeg sa det. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: kjasmas]
02/12/2019 08:55
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
........ eller todørs coupé. Lotus esprit? * kaffen i vrangstrupen * Nå snakker vi helligbrøde. Esprit er et designikon i seg selv, men ble bygget av en mann som ville ha alt så lett som mulig, og i tillegg best mulig kjøreegenskaper. Liten motor, lav vekt, høy prestanda, laber kvalitet. Et stykke unna dagens biler mao. Selv om Lotus hadde en finger med i spillet på den første Roadsteren, dog uten Chapman. Dessuten er Esprit pen, det er alle mennesker på kloden enige om 
|
|
|
[Re: Anders A-R]
02/12/2019 09:14
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Audi ser ut som Audi. Eller nærmere bestemt gubbebil. Alle som vil ha sånn er 60 år i huet. Sånn. Jeg sa det. Bra at noen endelig tok ansvar
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: Dan]
02/12/2019 09:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mener du faktisk at ditt syn på E-Tron er objektivt mens Tesla-eiernes syn på E-Tron er subjektivt? Eller tror du at Tesla-eiere egentlig synes at E-Tron er fin men at de må snakke den ned fordi de angrer så fælt på at de ikke kjøpte Audi? Denne snart 52 år gamle Tesla-eieren synes Audi eTron er utrolig pen, men den dårlige effektiviteten trekker ned. Jeg tror nok vi må venne oss til at biler ser annerledes ut etterhvert som aerodynamikk blir en høy prioritet. Videre er selvsagt tilgangen på ladenettverk fullstendig håpløs - både hva brukervennlighet og antall ladepunkter angår. Til slutt er det über-knotete brukergrensesnittet noe jeg kommer til å irritere meg grønn over om jeg skulle gå for Tesla nå. For mitt bruk er eTron den peneste elbilen som passer, men det hjelper ikke. Jeg skal jo ikke primært stå utenfor og se på den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Anders A-R]
02/12/2019 09:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Audi ser ut som Audi. Eller nærmere bestemt gubbebil. Alle som vil ha sånn er 60 år i huet. Sånn. Jeg sa det. ....og et stort antall i målgruppa er rundt 60 år i passet også, så sa passer det vel bra? En skal jo ikke se helt bort i fra at Audi'n (og flere andre tyskere/østerrikere) har økt elbilmarkedet ved kapre kunder som Tesla ikke kunne nå.
|
|
|
02/12/2019 17:06
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
[quote=larsdx]Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" Nei, Audi har et moderne design. Tesla not so much Men designet på S/X/3 er det? Vi snakker om design her, ikke hvem som har størst skjerm eller best app Hohoho!  En bil er ikke bare design og Audi e-tron er kjempekonservativ på de fleste områder i min bok. Traust. Ikke engang litt i nærheten av like innovativ som en Model S var i 2012. Uansett, mulig at designet på Tesla S, X, 3 og Y ikke er S3XY i manges øyne, men du så effektivt det er om man har luftmotstand med i vurderingen. Artig at du nevner appen, der har Audi litt å gå på har jeg skjønt. Kjipt med elbil som du ikke får forvarma, så å ha den beste appen er absolutt verdt noe, synes jeg. Jeg kommer fra 3 år med Passat og vi har nå en e-Golf i tillegg til X'en, appen er ikke akkurat favorittfunksjonen på den bilen, for å si det sånn. Håper de får orden på den snart.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
03/12/2019 07:51
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hohoho!  En bil er ikke bare design og Audi e-tron er kjempekonservativ på de fleste områder i min bok. Traust. Ikke engang litt i nærheten av like innovativ som en Model S var i 2012. Uansett, mulig at designet på Tesla S, X, 3 og Y ikke er S3XY i manges øyne, men du så effektivt det er om man har luftmotstand med i vurderingen. Artig at du nevner appen, der har Audi litt å gå på har jeg skjønt. Kjipt med elbil som du ikke får forvarma, så å ha den beste appen er absolutt verdt noe, synes jeg. Jeg kommer fra 3 år med Passat og vi har nå en e-Golf i tillegg til X'en, appen er ikke akkurat favorittfunksjonen på den bilen, for å si det sånn. Håper de får orden på den snart. Så sant vi fortsatt diskuterer design på eksteriør, så er det ikke så veldig interessant om appen er god eller ikke. Men ja, jeg har fått med meg at Audi har hatt noen glipper med appen. VW sin app er mest en gimmick, likevel gleder jeg meg fryktelig til ID.4 og Vision IV. Kan du forklare meg akkurat hva som var innovativt med TMS sitt design i 2012?
|
|
|
03/12/2019 10:16
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hohoho!  En bil er ikke bare design og Audi e-tron er kjempekonservativ på de fleste områder i min bok. Traust. Ikke engang litt i nærheten av like innovativ som en Model S var i 2012. Uansett, mulig at designet på Tesla S, X, 3 og Y ikke er S3XY i manges øyne, men du så effektivt det er om man har luftmotstand med i vurderingen. Artig at du nevner appen, der har Audi litt å gå på har jeg skjønt. Kjipt med elbil som du ikke får forvarma, så å ha den beste appen er absolutt verdt noe, synes jeg. Jeg kommer fra 3 år med Passat og vi har nå en e-Golf i tillegg til X'en, appen er ikke akkurat favorittfunksjonen på den bilen, for å si det sånn. Håper de får orden på den snart. Så sant vi fortsatt diskuterer design på eksteriør, så er det ikke så veldig interessant om appen er god eller ikke. Men ja, jeg har fått med meg at Audi har hatt noen glipper med appen. VW sin app er mest en gimmick, likevel gleder jeg meg fryktelig til ID.4 og Vision IV. Kan du forklare meg akkurat hva som var innovativt med TMS sitt design i 2012? Ja, det ga veldig lav luftmotstand og med det god rekkevidde, som for de aller fleste er viktig med elbil. Jeg vet ikke om du husker 2012 men designet var ganske moderne den gangen sammenlignet med mye annet. Jeg bryr meg litt mer om hvordan bilen fungerer i det daglige enn hvordan den ser ut, og i den forstand så mener jeg at totalt sett så er e-tron en konservativ og traust bil, lite innovativ ift hva f.eks Tesla lager og har lagd i flere år allerede.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
03/12/2019 10:48
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Sett fra alle andre vinkler enn forfra synes jeg Tesla S er en ganske pen bil, men å kalle 2012 designet for nyskapende er en betydelig overdrivelse, den så ut slik litt eksklusive biler så ut på den tiden https://no.pinterest.com/pin/575053446140073667/
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
03/12/2019 11:07
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sett fra alle andre vinkler enn forfra synes jeg Tesla S er en ganske pen bil, men å kalle 2012 designet for nyskapende er en betydelig overdrivelse, den så ut slik litt eksklusive biler så ut på den tiden https://no.pinterest.com/pin/575053446140073667/ Takk, enig i alle punkter.
|
|
|
03/12/2019 11:36
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Noen som har trua på Polestar? https://www.polestar.com/no/cars/polestar-2 Jeg har en bestilling liggende inne på en Tesla Y med levering 2021 ... men nå ble jeg i tvil, gitt. Har nettopp vært innom Polestars showrom i Oslo og prøvesittet en Polestar 2. Prisen begynner på rundt 400'. Det virker som mye bil for pengene - kanskje mer enn Model Y? Eneste jeg ikke likte av det jeg kunne se ved bare prøvesitte en utstillingsbil, er at den er forbausende (og unødvendig?) trang foran. Det er en veldig bred midtkonsoll som spiser plass til beina / knærne. Midt på den er det plassert en stor girspak. Hvorfor - man sitter da ikke og girer hele dagen? Nå er det sikkert en annen grunn til at den konsollen er så stor, men uansett tar den mye plass inni en bil som ikke er sååå stor i utgangspunktet. Skjermer / interface virket ok,men ikke på Tesla-nivå, kanskje ... Ellers en flott bil. Kvalitet og finish ser topp ut. Tallene er gode: 300kW motor, firehjulstekk, 500 km rekkevidde. Service hos eksisterende Volvo-forhandlere. Levering begynner til sommeren. Kan ikke skjønne annet enn at Tesla får mye konkurranse her.
|
|
|
[Re: Tex]
03/12/2019 11:59
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg liker utseendet på Polestar bedre enn noen av de andre elbilene. Bedre enn de fleste biler under superbilnivå, strengt tatt.
Dette blir jo veldig personlig da, alle har forskjellige prioriteringer. Men den er jo rett og slett litt treg for meg, jeg vil jo helst ha superbil-ytelser i en bil jeg kan bruke til hverdags. Da er det kun Tesla model 3 performance som duger. Model S finnes i enda kvassere aksellerasjon, til overpris, men den har ikke kjøreegenskapene til en sportsbil enda, mer en tung GT-bil. Model X er en buss.
Tipper Polestar får fine sportslige kjøreegenskaper, men når den er 2 sek tregere på 0-100 for ca samme pengene så blir det for lite...
Men mest av alt, etter å ha hatt Tesla en stund, så er det superladenettverket som skiller seg ut som største fordel.
Dog, navnet Polestar gir meg utrolig høye forventninger, siden det er racing-divisjonen. De har mye å leve opp til!
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
03/12/2019 12:26
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg liker utseendet på Polestar bedre enn noen av de andre elbilene. Bedre enn de fleste biler under superbilnivå, strengt tatt.
Dette blir jo veldig personlig da, alle har forskjellige prioriteringer. Men den er jo rett og slett litt treg for meg, jeg vil jo helst ha superbil-ytelser i en bil jeg kan bruke til hverdags. Da er det kun Tesla model 3 performance som duger. Model S finnes i enda kvassere aksellerasjon, til overpris, men den har ikke kjøreegenskapene til en sportsbil enda, mer en tung GT-bil. Model X er en buss.
Tipper Polestar får fine sportslige kjøreegenskaper, men når den er 2 sek tregere på 0-100 for ca samme pengene så blir det for lite...
Men mest av alt, etter å ha hatt Tesla en stund, så er det superladenettverket som skiller seg ut som største fordel.
Dog, navnet Polestar gir meg utrolig høye forventninger, siden det er racing-divisjonen. De har mye å leve opp til!
Det var dette som fikk meg til å velge Model 3 Performance også. Jeg syns den ikke er veldig pen, den kunne godt vært litt større, den kunne gjerne vært lavere/stivere, men i sum er det den eneste sportslige el-bilen jeg ser i ganske langt perspektiv. Om jeg blir tatt av el-bil-bølgen er Polestar 2 (med "R-pakke") muligens et alternativ til en familiebil (i tillegg til Model 3), men jeg er redd svaret blir Skoda Vision.
|
|
|
03/12/2019 12:50
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ja gud bedre, 4,7 sekunder er jo så tregt at det hører ingen steder hjemme 
|
|
|
03/12/2019 13:40
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg er så gammel at jeg husker da Laborghini Countach var den ultimate superbilen med 400 hestekrefter under panseret. 0-100 gikk unna på under seks sekunder.
Men nå synes noen at 400 hester og 0-100 på 4,7 sek. i en familiebil er treige greier ... ??
Jeg ser det heller som en mulighet å kjøpe en bil med krefter og ytelse som man tidligere måtte opp i helt andre prisklasser for å få. Personlig vil jeg være mer bekymret for hvor lett det blir å miste lappen, enn at det blir for tregt.
|
|
|
03/12/2019 14:03
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Poenget er vel at om du kan velge 3 sekunder eller 4,7 sekunder, uten pristillegg, så ville det vært dumt å gå for 4,7 sekunder.
BTW. Websiden til tesla sier fortsatt 3.4 sekunder, men bilen har fått 10% mer hk siden lansering (via softwareoppdatering), så antar den er noe raskere nå. "Now DragTimes reports that the Model 3 Performance is getting a 0-60 mph acceleration time just under 3 seconds:"
Akkurat nå ser det ut til at du får 100hk mer i TM3P (enn polestar2), ca gratis?
(Jeg har også en bensinbil med 0-100 på 3-tallet, den er litt tregere til 100, men litt raskere etter 100. Dog, den er ikke noe å frakte familien i lenger...)
Redigert av vids; 03/12/2019 14:08.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
03/12/2019 14:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner at det her er snakk om totalt ulike behov. I det daglige har jeg ikke bruk for 0-100 på 3,4 eller 5 sekunder når jeg kjører til Kiwi for å kjøpe kneippbrød.
Jeg lurer litt på hvordan det vil slå ut på ulykkesstatistikken hvis / når biler med denne typen ytelser blir mer vanlige. Nye Tesla Roadster skal visst gjøre 0-100 på under 2 sek. Det blir som å kjøre en Formel 1-bil i trafikken. Jeg vil tro at de aller fleste ikke har ferdigheter til å gjøre det på en trygg måte.
|
|
|
03/12/2019 14:19
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Poenget er vel at om du kan velge 3 sekunder eller 4,7 sekunder, uten pristillegg, så ville det vært dumt å gå for 4,7 sekunder. For meg er poenget at det burde være et irrelevant moment i valg av bil da forskjellen på 3 og 4,7 sekunder utgjør en egenskap man aldri kommer til å registrere. Da er det faktisk mer relevant å velge ut fra utseendet ettersom det er noe du faktisk vil legge merke til.
|
|
|
|
|