Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
28/11/2019 09:02
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så om du tar med jekk og muttetrekker, så får du altså ikke lov å skifte til vinterdekk på parkeringsplassen utenfor forhandler? På hvordan måte skal man løse dette? Slik jeg ser det, kan man 1: Få bilen hentet med falck/naf e.l. og levert på dekkverksted. Eller 2: Tvunget til å kjøre ulovlig med sommerdekk til et sted som er "langt nok unna" for å skifte til vinterdekk fra en 3.part.
Har vært i bilbransjen selv, men aldri vært bort i noe så latterlig.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
28/11/2019 09:18
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det er sånn det tilsynelatende ser ut, jeg bare undres om det i realiteten er så strengt og om noen har litt mer positive erfaringer...
|
|
|
28/11/2019 09:26
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Nå er det ikke ulovlig å kjøre på sommerdekk om vinteren så lenge det er føre til det (selv om noen vil forby det, og jeg skjønner det). Er det en plass i nærheten hvor du kjøre til og legge om dekk selv eller få gjort det, eller kommer du kanskje helt hjem? Edit: Ser at været i Drammen ikke er ideelt for sommerdekk nå.
Uansett er dette ikke god reklame for Tesla.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: kjasmas]
28/11/2019 09:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
og at det heller ikke er lov å bytte dekk selv hos de (på plassen). Hva gjør de hvis du bryter dette forbudet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/11/2019 10:44
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
og at det heller ikke er lov å bytte dekk selv hos de (på plassen). Hva gjør de hvis du bryter dette forbudet? Jeg tror svaret på dette er: null og niks, men om de begynner å lage tull sitter jo jeg i en litt vanskelig situasjon om snøen laver ned. Jeg kommer til å gjøre et forsøk på å skifte dekk på plassen der, jeg kommer til å stille særs kritiske spørsmål om de begynner å nekte meg og uansett så går sikkert dette ganske greit. Jeg syns bare dette er skikkelig ræva kundebehandling.
|
|
|
28/11/2019 11:49
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla er tilsynelatende ganske klare på at de ikke skrur på dekk/felger fra tredjeparter og at det heller ikke er lov å bytte dekk selv hos de (på plassen). Første del er at Tesla ikke leverer bil på 3parts vinterdekk. Siste setning er nok stammespråk for at de på Delivery ikke kan bytte for deg der. Om du bytter selv ser jeg ikke for meg at det står noe spesifikt om forbud mot dette i verken forarbeider til loven, eller i forskrifter .-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/11/2019 12:13
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Tilbyr tesla egne felger og vinterdekk?
Isåfall er det jo forståelig at de ikke montere dekk fra 3dje part.
Hvis de ikke leverer i det heletatt og må levere ut bilene med sommerdekk skjønner jeg frustrasjonen men også tesla som ikke ønsker å bli dratt inn i evt tvist på 3dje parts produkt
|
|
|
[Re: Stupfull]
28/11/2019 12:57
|
Brede K.
Fersking
|
Fersking
Tesla selger komplette hjul som kan bestilles samtidig ved bestilling av bilen. Du slipper(slapp) også mva på disse. Men ser nå at de koster mer enn tidligere i år, så er usikker på det med mva i skrivende stund.
Da kommer bilen med vinterdekk montert på. Sommerdekk blir da levert en Vianaor forhandler som fungerer som gratis dekkhotell til sommeren kommer. Dette var det hvert fall tidligere i år, regner med at dette er slik fortsatt. Selv om Tesla kan gjøre litt av hvert uten å si alt for mye i fra.
Vet at noen også har montert vinterhjul på parkeringsplassen ved utlevering av bilen på Lillestrøm. Ingen fra Tesla hadde noe som helst innsigelser på det...
|
|
|
28/11/2019 12:57
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Problemstillingen nå er primært at bilen kommer på sommerdekk og at jeg må få skrudd på vinterdekkene før jeg kjører hjemover.
Tesla er tilsynelatende ganske klare på at de ikke skrur på dekk/felger fra tredjeparter og at det heller ikke er lov å bytte dekk selv hos de (på plassen). Det finnes flere firma som kommer til kunden og legger om hjul. En kamerat brukte en slik tjeneste når han fikk utlevert bil i Lillestrøm. Han leverte hjula til firmaet et par dager før utlevering, så kom firmaet med hjula og la dem om utenfor varemessa. https://www.tv2.no/a/9068575/
|
|
|
28/11/2019 13:23
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Har vært i bilbransjen selv, men aldri vært bort i noe så latterlig. Det er jo ikke sånn. Det er tross alt ikke bare idioter som jobber i Tesla. Jeg har min tredje Tesla, og har montert hengerfeste sjøl på to av dem og lagt på mørkere folie på vinduer osv. Ingen kommentarer. Har ikke hatt noen kommentarer eller negative opplevelser med dette, og har i all hovedsak opplevd super service de gangene jeg har vært innom. Ankepunktet er at de er trege. Dette er selvsagt en del av servicen, og her må de bli bedre. Men når man først er på service, eller innom for annen hjelp, så opplever jeg super respons. Jeg er fanboy, men har jo også ca 130.000 km erfaring med tre biler, i motsetning til de som jeg opplever er mest oppgitt over Tesla. Jeg synes Tesla får utrolig mange negative oppslag i forhold til positive oppslag. Det er i alle fall slik at Tesla, til tross for at de er en ny bilfabrikant med bare ca ti års erfaring, er det bilmerket med den høyeste gjenkjøpsprosenten, som også bør være en indikator på om de som har førstehånds erfaring er noenlunde fornøyde. Hvorfor har Tesla høyest gjenkjøpsprosent av alle merker hvis de bare kødder med kundene sine? Og hvorfor er det ikke en gladnyhet at det kommer inn en helt ny produsent som feier de andre av banen for batteribiler, og som leverer de aller sikreste bilene på markedet? Etter ti år, og da foran merker som Volvo og Mercedes som har drevet utvikling av sikre biler i hundre år? sv Kunde, fan av Elon
|
|
|
[Re: svegar]
28/11/2019 13:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vært i bilbransjen selv, men aldri vært bort i noe så latterlig. Det er jo ikke sånn. Det er tross alt ikke bare idioter som jobber i Tesla. Jeg har min tredje Tesla, og har montert hengerfeste sjøl på to av dem og lagt på mørkere folie på vinduer osv. Ingen kommentarer. Har ikke hatt noen kommentarer eller negative opplevelser med dette, og har i all hovedsak opplevd super service de gangene jeg har vært innom. Ankepunktet er at de er trege. Dette er selvsagt en del av servicen, og her må de bli bedre. Men når man først er på service, eller innom for annen hjelp, så opplever jeg super respons. Jeg er fanboy, men har jo også ca 130.000 km erfaring med tre biler, i motsetning til de som jeg opplever er mest oppgitt over Tesla. Jeg synes Tesla får utrolig mange negative oppslag i forhold til positive oppslag. Det er i alle fall slik at Tesla, til tross for at de er en ny bilfabrikant med bare ca ti års erfaring, er det bilmerket med den høyeste gjenkjøpsprosenten, som også bør være en indikator på om de som har førstehånds erfaring er noenlunde fornøyde. Hvorfor har Tesla høyest gjenkjøpsprosent av alle merker hvis de bare kødder med kundene sine? Og hvorfor er det ikke en gladnyhet at det kommer inn en helt ny produsent som feier de andre av banen for batteribiler, og som leverer de aller sikreste bilene på markedet? Etter ti år, og da foran merker som Volvo og Mercedes som har drevet utvikling av sikre biler i hundre år? sv Kunde, fan av Elon Dette dreier seg i hovedsak om flere ting: -Det har ikke vært konkurrenter på markedet = skal man ha el har man ikke noe særlig valg = gjenkjøp -Nå må du ikke blande Norge med resten av verden. Det selges fortsatt godt under 10% elbil på verdensbasis. Er gjenkjøpsprosenten like høy i andre land som ikke har elbilfordeler? -Audi, MB, Jaguar m.fl har nok spist litt av Tesla litt marked. -Gi det et par tre år, så er jeg ikke så sikker på at Tesla har like høy markedsandel i Norge hva angår nybilsalg. Jeg har ikke noe i mot Tesla, jeg bare svarte på kjasmas sin opplevelse. Når jeg solgte bil og kunde ville sørge for egne vinterdekk, så anså jeg det som bra service å faktisk hjelpe de med dekkskift før utlevering av bilen. De hadde tross alt lagt mange hundretusen igjen i en ny bil. Skal man da bli furt fordi de ikke gidder å kjøpe 17" "originalfelg" til 40 000 kr? Det er servicen jeg reagerer på, ikke Tesla som bilmerke. Dette kunne like gjerne vært en tråd om VW eller Volvo. Jeg har eid et titalls fossilbiler, og kjørt ca 200 000km med de. Til tross for det har jeg fått god kundeservice og hatt svært lite feil på bilene. Men mange er fortsatt negativ til de merkene jeg har eid, selv om jeg er fornøyd og har hatt en god opplevelse...
Redigert av Hoaas; 28/11/2019 13:46.
|
|
|
28/11/2019 16:06
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Audi, Jaguar, MB m.fl har først og fremst lykkes med å vise at de har langt igjen før de er oppe på siden av Tesla. Det er snart sju år siden Tesla lanserte Model S, og de andre har fortsatt ikke klart å lage noe som matcher totalløsningen til Tesla. Inkludert alt i tillegg til selve bilen, som ladeløsning og oppgradering i bilens levetid osv. Og Teslas markedsandel har jo økt betydelig i den perioden etter at disse kom med alternativer, så det er vel mer sånn at disse merkene bidrar til å dra opp elbilandelen enn at de ødelegger for Tesla. Og ja, det virker som de er fornøyde i andre land også, for eksempel i USA. Jeg skjønner det er delte meninger, og jeg skjønner at Tesla ikke har biler som passer behovet for alle (bare nesten alle). Men jeg synes det er for mye surmaga kritikk av noe som fortjener honnør. Greia er at Tesla har åpnet opp et helt nytt bilsegment nesten på egenhånd, de har redefinert måten å tenke på innenfor deler av bilbransjen, og de har vist fantastisk guts og gjennomføringsevne i hele verdikjeden. De har rett og slett tatt elbil på alvor og gjort noe med det som manglet for å få dette til å funke, og bygget batteriprodukson, gode produkter og ladenettverk som faktisk funker. Og fortsatt står mye av bilbransjen og fornekter at dette skjer og tar ikke inn over seg den utviklingen dette har. Elbilen vinner. Ikke nødvendigvis Tesla, men elbil, og Tesla skal ha en stor del av æren for dette uansett hvordan det går med dem på sikt. sv
|
|
|
28/11/2019 17:11
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke engang fått bilen, men min eneste positive erfaring hittil har vært prøvekjøringen. All kontakt med mennesker som jobber for tesla har vært utelukkende negativt:
Selger som later som han har ringt for å spørre om prøvekjøring, selger som ikke svarer på e-post, selger som ikke kan svare på enkle spørsmål ved oppmøte, deilivery som kommer med tull som dette nevnt over (som de fastholder av årsaker i retningslinjer og ansvarsrisiko)..
Jeg håper bilen er bra.
|
|
|
28/11/2019 17:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det noen som har erfaring med å få tesla til å legge om til uoriginale vinterdekk før levering?
Delivery sier klart nei fra Nederland, men det kan jo være at folk i Drammen har en litt annen serviceinnstilling... Etter snart et år på elbilforum har jeg fortsatt ikke hørt noen fortelle om at de har fått hjelp av Tesla til å skifte til uoriginale hjul. Så det tror jeg er lite sannsynlig at du vi få hjelp med. Jeg har derimot sett rapporter fra folk som har hatt med jekk og muttertrekker og tatt jobben rett utenfor utleveringen. Den gangen var det riktig nok på disse store messeutleveringene, så det kan være at det er vanskeligere å finne seg et egnet sted rett utenfor et Tesla Service Center hvis det er der du får utlevert bilen. Hvis du skal gjøre jobben selv, husk jekkekloss og lavprofil garasjejekk.
|
|
|
28/11/2019 17:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Den er vanvittig bra. Bare å glede seg. 
|
|
|
[Re: svegar]
28/11/2019 17:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Audi, Jaguar, MB m.fl har først og fremst lykkes med å vise at de har langt igjen før de er oppe på siden av Tesla. Det er snart sju år siden Tesla lanserte Model S, og de andre har fortsatt ikke klart å lage noe som matcher totalløsningen til Tesla. Inkludert alt i tillegg til selve bilen, som ladeløsning og oppgradering i bilens levetid osv. Og Teslas markedsandel har jo økt betydelig i den perioden etter at disse kom med alternativer, så det er vel mer sånn at disse merkene bidrar til å dra opp elbilandelen enn at de ødelegger for Tesla. Og ja, det virker som de er fornøyde i andre land også, for eksempel i USA. Jeg skjønner det er delte meninger, og jeg skjønner at Tesla ikke har biler som passer behovet for alle (bare nesten alle). Men jeg synes det er for mye surmaga kritikk av noe som fortjener honnør. Greia er at Tesla har åpnet opp et helt nytt bilsegment nesten på egenhånd, de har redefinert måten å tenke på innenfor deler av bilbransjen, og de har vist fantastisk guts og gjennomføringsevne i hele verdikjeden. De har rett og slett tatt elbil på alvor og gjort noe med det som manglet for å få dette til å funke, og bygget batteriprodukson, gode produkter og ladenettverk som faktisk funker. Og fortsatt står mye av bilbransjen og fornekter at dette skjer og tar ikke inn over seg den utviklingen dette har. Elbilen vinner. Ikke nødvendigvis Tesla, men elbil, og Tesla skal ha en stor del av æren for dette uansett hvordan det går med dem på sikt. sv Vurering av biler er vel alltid svært subjektivt, og vi har alle ulik vekting av egenskaper/utseende, så det er nok ikke alle som er 100% enig i det første du sier her. Jeg er en av de som har valgt noe annet, og kan så langt ikke se at jeg savner noe av "fortrinnene" til Tesla  Musk/Tesla har utvilsomt tatt hele bilverden på senga, og endret den for ettertiden (selv om enkelte høyrøstede mener elbil er fandens verk eller bare et kort blaff). Tar av meg hjelmen i respekt, uten Tesla hadde vi ikke vært der vi er i dag. Den mest surmaga kritikken er vel mot store/dyre elbiler generelt (og fravær av avgifter), og her har Tesla vært den selvfølgelige skyteskiva frem til nå (ser ikke bort i fra at Porsche-eiere kan få noe av det samme, selv om antallet bare blir en liten brøkdel)
|
|
|
28/11/2019 21:12
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil".
|
|
|
[Re: knut77]
29/11/2019 07:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemstillingen nå er primært at bilen kommer på sommerdekk og at jeg må få skrudd på vinterdekkene før jeg kjører hjemover.
Tesla er tilsynelatende ganske klare på at de ikke skrur på dekk/felger fra tredjeparter og at det heller ikke er lov å bytte dekk selv hos de (på plassen). Det finnes flere firma som kommer til kunden og legger om hjul. En kamerat brukte en slik tjeneste når han fikk utlevert bil i Lillestrøm. Han leverte hjula til firmaet et par dager før utlevering, så kom firmaet med hjula og la dem om utenfor varemessa. https://www.tv2.no/a/9068575/ Massevis av historier med folk som har gjort dette. Og de som driver slike tjenester lever jo av å yte god service, noe jeg har inntrykk av at de klarer fint. Bare å bestille tid, de har sikkert "fullt opp" i forbindelse med utlevering så greit å få plass i køen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
29/11/2019 09:26
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes flere firma som kommer til kunden og legger om hjul. En kamerat brukte en slik tjeneste når han fikk utlevert bil i Lillestrøm. Han leverte hjula til firmaet et par dager før utlevering, så kom firmaet med hjula og la dem om utenfor varemessa. https://www.tv2.no/a/9068575/ Massevis av historier med folk som har gjort dette. Og de som driver slike tjenester lever jo av å yte god service, noe jeg har inntrykk av at de klarer fint. Bare å bestille tid, de har sikkert "fullt opp" i forbindelse med utlevering så greit å få plass i køen. Altså, jeg er ikke redd for å skifte selv, jeg ser ikke for meg at disse firmaene får noe mer lov til å skifte på plassen til Tesla enn jeg får... Jeg blir helt oppgitt av serviceinnstillingen til Tesla, eller det vil være å snakke den opp for den er ikke-eksisterende.
|
|
|
[Re: Dan]
29/11/2019 09:29
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Den er vanvittig bra. Bare å glede seg.  Jeg håper du har rett - jeg holdt på å avbestille hele greiene i går, men etter en samtale med junior (som gleder seg) får jeg heller bare svelge noen kameler.
|
|
|
[Re: larsdx]
29/11/2019 10:12
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
29/11/2019 13:59
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" Nei, Audi har et moderne design. Tesla not so much
|
|
|
29/11/2019 18:45
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" Nei, Audi har et moderne design. Tesla not so much Hm.... https://www.tesla.com/no_no/cybertruck
|
|
|
[Re: vortex surfer]
30/11/2019 15:02
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Cybertrucken endrer ikke noe  Spørs vel hvordan produksjonsmodellen blir seende ut.
|
|
|
30/11/2019 15:03
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" Nei, Audi har et moderne design. Tesla not so much Det er vel i beste fall en subjektiv betraktning 
|
|
|
01/12/2019 08:55
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" Nei, Audi har et moderne design. Tesla not so much Er det noen som er trauste så er det Audi. Nye etron er vel langt fra innoativ og nyskapende med tanke på at det er en elbil.
|
|
|
[Re: erling]
01/12/2019 10:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla er sikkert veldig bra, men jeg synes Audi ser mye mer ut som en "skikkelig bil". Regner du mener "tradisjonell bil" eller "traust bil" eller "konservativ bil" Nei, Audi har et moderne design. Tesla not so much Er det noen som er trauste så er det Audi. Nye etron er vel langt fra innoativ og nyskapende med tanke på at det er en elbil. Men designet på S/X/3 er det? Vi snakker om design her, ikke hvem som har størst skjerm eller best app 
|
|
|
[Re: erling]
01/12/2019 10:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Etter å ha sett Teslas Cybertruck så ser jo alt annet gammelt og traust ut, uansett om man synes Cybertrucken er bælschtøgg eller driiitfet.
Audi er velkomponerte og pene, men kjedelige, uansett om de tar små sminkegrep for å få bilene til å se et år nyere ut enn den forrige modellen. De nye japanske og koreanske bilene med ørtentusen linjer som resulterer i finner og spisser og krumspring var spennende i begynnelsen, men begynner å bli litt "gjort" nå.
Og Tesla er, med alt som verden visste om frem til forrige torsdag, også ganske kjedelige, og min egen Model 3 er ikke en gang veldig velkomponert, med sitt alt for lave panser i forhold til resten av bilen. (Men jeg liker den likevel, fordi den har dimensjonene til en firedørs sportsbil og det gleder meg hver gang jeg ser den.) Ellers er Tesla-modellene litt for avslepne såpestykker som ikke stikker seg ut annet enn med størrelsen, når det gjelder S og X.
Så det finnes bare én måte å utmerke seg på designmessig nå, og det er å gjøre noe fullstendig annerledes og det har Tesla klart med Cybertruck. Det som hadde vært spennende å se var om noen kunne komme med det samme formspråket men i en femdørs crossover, firedørs sedan eller todørs coupé.
|
|
|
[Re: Dan]
01/12/2019 11:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
........ eller todørs coupé.  35 år før cybertrucken og større rekkevidde enn mange av dagens hybrider har på strøm. Og så har den 'rettet på' noen design flaws som speil og separate frontlykter.
|
|
|
[Re: Tange]
01/12/2019 11:51
|
Dan
More than words
|
More than words
35 år før cybertrucken og større rekkevidde enn mange av dagens hybrider har på strøm. Og så har den 'rettet på' noen design flaws som speil og separate frontlykter. Joda, jeg har sett mange morsomme eksempler siden forrige torsdag på "strektegningsbiler", men jeg mener at man da bommer på hva som er det nyskapende med Cybertruck. Det er ikke de rette linjene, men de ekstremt flate flatene kombinert med de skarpe hjørnene og forsåvidt de rette linjene.
|
|
|
|
|