Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre

")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre #2584169 27/11/2019 08:25
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
tais' jobbsykler har Shitmano SLæsj-bremser, og etter et par turer i salt blir friksjonen i bremsene tilnærmet fraværende. Prøver med pussing av skiver og våtsliping av klosser med smergel og isopropanol og spyling med bremserens før ny justering og innkjøring. Og det blir bæsj igjen.

Det er striper i fartsretning på bremseskivene. Brukt opp?

JEG HATER VINTERVEIER!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584180 27/11/2019 09:47
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg har tusenvis av kilometer i saltslaps med mine shimanobremser uten trøbbel.

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584181 27/11/2019 09:48
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Jeg kaster årlig kalipere fra en eller flere sykler.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584186 27/11/2019 10:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Mine Shimano-bremser på bukkestyre-pendlern lager masse lyd, men farten reduseres ikke veldig, selv ved fullt hvitknokegrep. Nye klosser og skiverens har ikke hjulpet meg. Nå lever jeg med den infernalske ulingen og beregner litt ekstra bremselengde.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: sykkeloyvind] #2584187 27/11/2019 10:15
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: sykkeloyvind
Mine Shimano-bremser på bukkestyre-pendlern lager masse lyd, men farten reduseres ikke veldig, selv ved fullt hvitknokegrep. Nye klosser og skiverens har ikke hjulpet meg. Nå lever jeg med den infernalske ulingen og beregner litt ekstra bremselengde.
Samme følelse tais har, men hun er ikke så gira på det når hun har henger med 3-åring og 6-åring på bagga i nedoverbakker...

På Longituden min har jeg gått over til Guide (arvet fra andre sykler) og på longtailen min har jeg gått over til Guide, men byttet ut bakbremsen til Magura MT5 etter litt saltproblemer og reparødelegging av kaliper. Dessverre var det billigere med ny brems enn kaliper...

Jeg synes i hvert fall at det fungerer bedre med Guide enn Shimano.

Det kan være det er noe håpløst med kulde/salt/slaps og de keramiske stemplene. Hadde tenkt å bytte til metallstempel tidligere i år, men det endte med reparødelegging, da det var håpløst å få stempelpakning til å passe med stempel, og førstnevnte døde.

Kanskje noen billigere kalipere fra Shimano med annen type stempel kanskje er bedre? Det er jo plaststempler på SRAM-bremsene mine, og de synes jeg tåler det litt bedre.

Noen som har montert noe slikt?

Redigert av baronKanon; 27/11/2019 10:24.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584192 27/11/2019 10:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har lignende problem med billige Shimanobremser.

Litt relatert: noen som vet om en praktisk måte å rengjøre bremseskivene på? Det er litt knølete med papir/fille, skulle gjerne hatt noe å klemme rundt skiven.

Redigert av Arne_And; 27/11/2019 10:56.

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584193 27/11/2019 10:59
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Fartsstriper på skivene har ikke ødelagt dem. Du kan lage ganske kreative slisse-mønstre på skiver, der har det vært mange løsninger opp gjennom årene. Dersom de er helt perfekt i lengderetning vil nok klossene få samme mønster i løpet av et par dager og du vil få kanskje en promille MER kontaktoverflate enn tidligere ICON_SMILE

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584196 27/11/2019 11:25
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Har aldri hatt problemer med bremser vinterstid;
men jeg dusjer stemplene med penetrerende olje regelmessig.

Bremseskivene kan om ønskelig vaskes med såpevann, rødsprit, bremserens.
Bruk en dusjflaske og spray rikelig på, snur på hjulet og brems forsiktig til skiva er tørr.

det er helt normalt med fartsstriper på skivene, det kalles slitasje...sjekk bare hvor dype sporene er. Det skal stå på skivene hva som er minste tillatte tykkelse.

når det gjelder bremsehyl så er vel det diskutert i det uendelige tidligere, kobberpasta på baksiden av klossene pleier å være en sikker vinner

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: Arne_And] #2584200 27/11/2019 11:34
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Arne_And
Jeg har lignende problem med billige Shimanobremser.

Litt relatert: noen som vet om en praktisk måte å rengjøre bremseskivene på? Det er litt knølete med papir/fille, skulle gjerne hatt noe å klemme rundt skiven.
Jeg pleier å slipe ned med 400-papir og bremserens/isopropanol (våtslip). Dette fordrer innkjøring etterpå. Gjør samme med klosser.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584249 27/11/2019 21:09
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon

JEG HATER VINTERVEIER!

Litt på siden av saken, men jeg regner med at du hater svart asfalt vinterveier med salt.

Ellers elsker jeg hvite vinterveier med god snø såle.
Is gir god trill med pigg dekk.
Nesten ikke behov for rengjøring.

M E N J E G H A T E R S A L T E D E V I N T E R V E I E R.

Asfalt skal være grå hvis den ikke er nylagt.

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: eldo472] #2584257 28/11/2019 07:00
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Vi er nok enige der, eldo472. Men siden normen er salt der jeg ferdes, så står utsagnet mitt.. ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584261 28/11/2019 07:07
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det er ikke mye som er værre å sykle på en enn våt ruglete is med dype hjulspor,
foretrekker saltet vei.

eneste ulempen jeg kan se med saltede veier er at det krever litt mer egeninnsats med vedlikeholdet

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: Flamini] #2584262 28/11/2019 07:14
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Flamini
det er ikke mye som er værre å sykle på en enn våt ruglete is med dype hjulspor,
foretrekker saltet vei.
Da har du for smale dekk ICON_TONGUE

eneste ulempen jeg kan se med saltede veier er at det krever litt mer egeninnsats med vedlikeholdet
Jeg foretrekker kosevedlikehold, ikke bannevedlikehold ICON_WINK Derfor sladdet overskrift

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584263 28/11/2019 07:15
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Kan jo kjøpe noen billige shimanobremser. Varer et par sesonger på en vintersykkel, jf anekdotisk erfaring.

Ulinga blir ihvertfall ikke jeg kvitt.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: Jomar Henriksen] #2584264 28/11/2019 07:17
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Jomar Henriksen
Kan jo kjøpe noen billige shimanobremser. Varer et par sesonger på en vintersykkel, jf anekdotisk erfaring.

Ulinga blir ihvertfall ikke jeg kvitt.
Det var det med bruk og kast, da.. Ikke blodfan av det.

Nå har jeg fiksa litt på bremsene til kjæresten, og hun har akseptert at de nå faktisk bremser (litt). Har pakket en flaske vann som vi skyller bremsene med ved ankomst jobb og hjem, så håper vi det vil hjelpe litt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584317 28/11/2019 12:31
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Bremseskivene kan om ønskelig vaskes med såpevann, rødsprit, bremserens. Bruk en dusjflaske og spray rikelig på, snur på hjulet og brems forsiktig til skiva er tørr."

Det høres jo ut som oppskrift på ødelagte/forurensa bremseklossar? Kjem jo mye skit, såpe etc på klossane om ein gjer dette....

Redigert av TrondAM; 28/11/2019 12:31.
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584326 28/11/2019 13:18
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Shimano sine Alivio-bremser har fått meg gjennom flere vintere. Men det er ikke uten vedlikehold.

Men jeg sykler stort sett på GS-vei og her i Nedre Glomma har de heldigvis slutta å salte på GS-vei.

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584329 28/11/2019 13:23
perbl Offline
More than words
More than words
Hm, her i Trondheim har jeg nå kjørt med samme SLX-bremser siden 2013-ish, og de har nå fått minimalt med vedlikehold, er vel luftet én gang eller noe, foruten nye metallsintrede klosser nå og da. Funker nå fortsatt utmerket.

Her saltes det nå kun marginalt mindre enn Great Salt Lake, men det er først og fremst farga på drivverket som får det, ellers er jeg nesten overrasket over hvor bra stål-Dummyen min overlever vintrene, jeg er altfor lite påpasselig med å vaske den.

Redigert av perbl; 28/11/2019 13:23.

Per B.
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: TrondAM] #2584345 28/11/2019 15:43
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: TrondAM
"Bremseskivene kan om ønskelig vaskes med såpevann, rødsprit, bremserens. Bruk en dusjflaske og spray rikelig på, snur på hjulet og brems forsiktig til skiva er tørr."

Det høres jo ut som oppskrift på ødelagte/forurensa bremseklossar? Kjem jo mye skit, såpe etc på klossane om ein gjer dette....

velger å tro at såpevann, rødsprit, bremserens etc fjerner urenheter fra bremseklossene.
Siterer BT om bremserens: "Hurtigtørkende, meget effektivt produkt for rengjøring av bremsetromler, belegg, skiver, koblinger, sylindre, rør og lister. Fjerner fett, olje, smøremiddel, tjære og lignende. Skader ikke plast eller lakk. Motvirker ulyder fra bremsene."
Men hva vet nå engang bilbransjen ?

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584354 28/11/2019 16:46
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Såpe inneholder jo fett, så da bør det nok skylles bort skikkelig etterpå.

Bare gjetter her, men vil tru at organiske klosser er noe drit på sånt føre sammenlikna med metalliske.

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584355 28/11/2019 16:52
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Organiske klosser er best på vått føre

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584363 28/11/2019 17:47
T
Toillball Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har Shimano Deore (LX?) skivebremser fra 2002/2003 som har gått hver bidige vinter siden da i salt og møkk uten å ha sviktet. God bremsekraft har de også. De henger seg aldri på heller. Null vedlikehold bortsett fra en vask om våren. Dette er fra før de fikk lufteskruer på lokket, man tok det av og satt på en klemme med beholder for å lufte.
Men modellene under SLX har siden den gang vært av en annen kvalitet. Det lønner jo seg ikke å bygge noe som varer for lenge ICON_SMIRK

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584391 29/11/2019 07:45
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har noen vintre hatt problemer med at saltet spiser opp pakningene i kaliperen slik at det lekker litt mineralolje på klossene. Det skaper hylling og elendig bremsekraft. Bytte av klosser eller skive hjelper ikke - problemet vil vedvare til man bytter kaliper - er min erfaring.

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: BRD] #2584394 29/11/2019 08:03
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: BRD
Har noen vintre hatt problemer med at saltet spiser opp pakningene i kaliperen slik at det lekker litt mineralolje på klossene. Det skaper hylling og elendig bremsekraft. Bytte av klosser eller skive hjelper ikke - problemet vil vedvare til man bytter kaliper - er min erfaring.
Min også - og det er dritt. Hadde vært kult om jeg fikk til bytting til alustempler, men det var så vanskelig. Flere av butikkene på AliExpress som har slike, tilbyr også løse pakninger. det gjør ikke drittmano, som er et bruk-og-kast-firma. Nok en grunn til å kjøre SRAM, siden de har mye flere repsett og smådeler tilgjengelig.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584395 29/11/2019 08:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har hørt fra to lokale butikker som selger en del pendlersykler og har verksted at de har brukt mer og mer Tektro på rimelige sykler, og slutter med Deore... samme årsaker som dere beskriver her.

Sitat: BRD
Min også - og det er dritt. Hadde vært kult om jeg fikk til bytting til alustempler, men det var så vanskelig. Flere av butikkene på AliExpress som har slike, tilbyr også løse pakninger. det gjør ikke drittmano, som er et bruk-og-kast-firma. Nok en grunn til å kjøre SRAM, siden de har mye flere repsett og smådeler tilgjengelig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: RazeFaze] #2584398 29/11/2019 08:22
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: RazeFaze
Har hørt fra to lokale butikker som selger en del pendlersykler og har verksted at de har brukt mer og mer Tektro på rimelige sykler, og slutter med Deore... samme årsaker som dere beskriver her.
Hmm. Jeg har tilsynelatende bedre erfaring med SRAM nå, men de blir fortsatt fulle av salt og blir treige. Tester også ut Magura, som kommer på flere transportsykler.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: baronKanon] #2584401 29/11/2019 09:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Hmm. Jeg har tilsynelatende bedre erfaring med SRAM nå, men de blir fortsatt fulle av salt og blir treige. Tester også ut Magura, som kommer på flere transportsykler.

Jeg har ingen formening SRAM evnt er bedre eller dårligere, men dette er på rimeligere sykler, så tenker at Tektro er billigere... kanskje?

Har sjøl no tektro på jobbelsykkel, skal melde fra hvordan de holder seg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: Flamini] #2584427 29/11/2019 12:35
Arne_And Offline
More than words
More than words

velger å tro at såpevann, rødsprit, bremserens etc fjerner urenheter fra bremseklossene.

1. Det gjør de sikkert, men hvorfor vil du få den dritten inni bremseklossene?
2. Såpe kan etterlate en hinne som ikke er bra, det kommer an på såpen så klart, men du skriver bare "såpe".

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: Arne_And] #2584435 29/11/2019 13:48
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

2. Såpe kan etterlate en hinne som ikke er bra, det kommer an på såpen så klart, men du skriver bare "såpe".

1.
det vil jeg ikke; derfor vasker jeg bremsene ved ujamne mellomrom

2.
mnja, usikker på om det er noe problem. jeg har en spruteflaske som jeg fyller med vann og litt Zalo, en sprut rekker i følge reklamen. dårlig erfaring tilsier at det stemmer frown
Bremserens er klart det beste

Skål kosmonauter !

Re: ")¤&"//& Shitmanobremser og saltføre [Re: Flamini] #2584442 29/11/2019 14:07
Arne_And Offline
More than words
More than words

1.
det vil jeg ikke; derfor vasker jeg bremsene ved ujamne mellomrom

Men du skriver jo: "Bruk en dusjflaske og spray rikelig på, snur på hjulet og brems forsiktig til skiva er tørr." Da bruker du bremseklossene til å tørke av skiva. Siden de er porøse så vil noe av dritten fra skiva bli igjen i klossene, mens skiva vil ta opp veldig lite dritt fra klossene. Jeg kan ikke skjønne at dette har noen positiv effekt.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support