Etter å ha tilbakekalt Timemachine i fjor, er det tydeligvis på tide for BMC å tilbakekalle Teammachine i år
Quote:
BMC Switzerland has identified a technical problem with the fork that could result in a cracked or broken steerer tube, leading to potential crashes and injuries.
To safeguard the user and uphold the brand’s own strict quality standards, BMC Switzerland requests that these bikes are no longer ridden and are brought to a BMC retailer for a safety check.
The following models are included in the recall action:
Model Year 2019
Teammachine SLR 01 DISC EDITION AXS – Stealth Teammachine SLR 01 DISC ONE – Race Grey Teammachine SLR 01 DISC TWO – Steel Blue Teammachine SLR 01 DISC THREE – Team Red Teammachine SLR 01 DISC FOUR – Carbon Red Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Race Grey Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Steel Blue Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Team Red Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Aqua Green Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Stealth
Model Year 2018
Teammachine SLR 01 DISC TEAM – Team Red Teammachine SLR 01 DISC ONE – Carbon Grey Teammachine SLR 01 DISC TWO – Grey Blue Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Team Red Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Carbon Green Teammachine SLR 01 DISC MODULE – Carbon Grey
"BMC has identified a potential safety problem with the front fork. It is necessary to check the forks serial number. This requires disassembly of the stem, cable guide, spacer and partial removal of the forks steerer tube from the head tube. This can be done by Bike24 or an authorized local dealer.
All forks with a serial number starting with the code F6KN are not affected by the recall, for all others it is necessary to stop use and replace the fork. A revised replacement fork will be provided by the BMC not before December 2019."
Nettopp gafler peker seg ut, med tilbakekallinger fra bl.a. nevnte BMC, Cannondale, Specialized, Bianchi, Merida, Trek, Kinesis og Enve de siste årene.
At de store merkene aktivt bruker tilbakekallinger ved tvil om sikkerhet, synes jeg er en styrke. Ville vært mer bekymret for produsenter og merker som aldri kaller tilbake. Men kjedelig for dem som må ha sykkelen inn til sjekk og/eller vente på oppgradert gaffel eller evt. annen komponent.
Selvsagt enig i at det er bra at BMC (og andre) ikke spekulerer i å "skjule" evt. feil, men foretrekker nå at feil ikke oppstår.
Tviler på at noen av de store prøver seg på noe slikt. To knekte rammer så har ting en tendens til å dukke opp på forum, blogger etc. nesten uansett hvor det skjer. Kan jo se hvor fort hele Norge vet om det meste som skjer hos Unaas som et eksempel.
Det hadde vært litt mer tillitvekkende om man hadde sjekket komponentene bedre før man solgte dem. Kan jo likegodt kjøpe kinagreier når dyre merkevarer mangler kvalitetskontroll. Er det ikke canyon som skryter over at de kontrollere alle gaflene?
Det hadde vært litt mer tillitvekkende om man hadde sjekket komponentene bedre før man solgte dem. Kan jo likegodt kjøpe kinagreier når dyre merkevarer mangler kvalitetskontroll.
Ja det er jo bedre å aldri få vite om slike problemer.
Sitat: sun flyer
Er det ikke canyon som skryter over at de kontrollere alle gaflene?
Canyon scanner visstnok alle gaflene med røntgen eller tilsvarende.
Fra epost fra Bike24 i dag: All forks with a serial number starting with the code F6KN are not affected by the recall, for all others it is necessary to stop use and replace the fork.
Sitat: WeightWeenies
The forks which are affected are those that are marked with FK6 model number.
"Hei. Ja det stemmer. Det kan nok være greit å få sjekket ut. Men du må ta det med Oslo Sportslager for det er de som følger opp denne saken med BMC. Vi har valgt å ikke fortsette samarbeidet med BMC for 2020 sesongen, så vi har ikke deler eller informasjonen som trengs for sjekken her.. ... Med vennlig hilsen
Espen Unaas v/Unaas Cycling espen@unaas.no
God morgen. Jeg kjøpte en Teammachine av dere i fjor som er berørt av denne tilbakekallingen.
Hvordan håndteres dette fra dere? Er det mulig å få gjort denne "security check'en" hos for eksempel Hank Sport, eller må sykkelen sendes ned til dere?.... "
Rimelig spesielt fra Unaas. Greit at de nok er skuffet over BMC, men hvem som får en slik fullstendig ansvarsfraskrivelse fra en butikk vil handle der igjen i fremtiden?
Burde i det minste høre med OSL hva de har tenkt å gjøre slik at kundene evt får den servicen de fortjener fra noen.
Hadde vært morsomt å høre BMC sin side av saken. Høres håpløst ut. Håper de har ordnet det slik at OSL fikser dette kjapt på vegne av alle BMC-kunder uavhengig av hvor kjøpet er gjort.
Handler ikke om ansvarsfraskrivelse, men hvordan kunder raskest får hjelp til å få informasjon på hvordan de kan få sjekket ut, og eventuelt byttet gaffel. Vi har ikke hørt noe fra BMC, og vi har etterspurt informasjon. Men inntil vi vet noe får ikke vi gjort annet.
Forhåpentligvis får vi høre noe snart, og så fort vi gjør det kan vi komme tilbake til kunder med svar. Synes samtidig at det er ganske håpløst at vi får høre om en slik recall via andre kilder enn BMC når vi har solgt +- 100 Teammachine SLR01
Hvis det ikke er ansvarsfraskrivelse så vet ikke jeg.
Hvis dere faktisk prøver å få informasjon evt har avtalt med OSL at de ordner dette så ville jeg ha kommunisert det. Hadde jeg fått en slik epost hadde jeg blitt rimelig forbannet.
Oslo Sportslager og andre BMC-forhandlere skal etter hva vi har forstått de skal følge opp alle som har BMC uansett hvor de er kjøpt.
Vi hadde selvfølgelig ikke noe ønske om å sende tidligere kunder og potensielt fremtidige kunder til en annen butikk med mindre vi ikke får hjulpet de på en annen måte.
Men synd du tolker det som ansvarsfraskrivelse. Så får vi formulere oss bedre i fremtiden.
Bra. Og mitt tips til Unaas er da å skrive det til kunder (i motsetning til noen her inne så ønsker jeg Unaas alt godt - så ikke derfor jeg kritiserer den e-posten). Slik at de slipper usikkerheten rundt hva de evt. skal gjøre med sine sykler.
Tydeligvis noen fra BMC som leser forumet, for de ringte i morges og skal få sendt over all informasjon vi trenger i løpet av dagen. Så da får vi fulgt opp kunder som har kjøpt Teammachine SLR01 fra oss de siste årene.
Da har jeg fått byttet gaffel på min Teammachine, så nå er det bare å vente på våren. Suveren oppfølging og service. Tusen takk for det, går til Claes Henrik, som tok saken helt uoppfordret, samt sendte med bremsevæske og annet som var nødvendig for å få utført selve bytte av gaffel.
Hvis Unaas ennå venter på informasjon fra BMC eller jobber med utkastet til en eventuell mail, ut til tidligere kunder som har kjøpt Teammachine av de, kan de da stryke meg fra den mail-listen.
Godt at det løser seg for noen. Har prøvd å få kontakt med Oslo Sportslager et par ganger om bytte via webskjemaet deres, men der har det vært stille gitt. Sportslagret hadde vært enklest for min del, men kan se ut som det er like greit å vurdere en tur til Drøbakk i stedet.
Webskjemaet til sportslageret er ganske håpløst. Mail derimot svarer de oftere på, så ville gitt det et forsøk, eventuelt ringe de. Landeveisavdelingen er vel en av de få som, som regel tar telefonen der nede.