Syklet ring 4 i dag, og det var fabelaktig! Men det kan spore litt, særlig fra Maridalen til Kikut. Fra Kikut til Sørkedalen var det prima føre!
Takk for rapport, Harvarten!
Og velkommen på forumet!
Våknet til minus ti i Sørkedalen i dag, noe som gir meg et ørlite håp om at vi kanskje kan unngå det verste av den varslede varmebølgen i natt med regn i marka.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2019/ 2020
[Re: Alpers]
#258604115/12/201910:03
Nede mot Sørkedalen og Hammeren er det dog fortsatt en del is. De perfekte forholdene i høyden gjør det fristende å gi jernet i nedkjøringene, men plutselig er du på holke.
#258639918/12/201917:40
Dagens maraktur: Sørkedalen, Kikut, Sandungen, Sørkedalen. Rundens navn må vel nå bli: @sepeda runden mot klokka? Tåke og til dels litt regn, men supert føre. Ikke glatt, ikke sporete, men fast og fint underlag. En stor takk til Godseier Løvenskiold for fine brøytede veier
#258687927/12/201909:49
Oppdatert førerapport for Nordmarka nettopp lagt ut på Landevei
Ring 4 var i går ikke brøytet etter helligdagene. Krevende å holde farten på flatene og forsere bakker i sporete snø. Etter neste brøyting regner jeg med at forholdene blir like nydelige som i forrige uke.
Artig å se mange på bukkestyre i vinteridyllen. Og en enslig tjukkas som valset i vei og komprimerte veibanen. Takk for det!
Dødaren/Smalstrømsbakken mellom Kikut og Bjørnholt er hakket mer dødelig i sporete snø.
#258688427/12/201910:57
Det var strålende vær på Ring 4 i går, men strekket mellom Bjørnholt og Kikutstua var vanvittig slitsomt med all sporingen.
Jeg har tenkt meg en ny runde i morgen lørdag (Romjuls Patrol), men gidder ikke om det er like sporete. Jeg krysser fingrene for at det brøytes i dag, og håper noen kan melde her inne om hvordan det står til.
#258688927/12/201911:59
Dagens tur: Runde Sørkedalen, Kikut, Sandungen, Sørkedalen. Fint feste opp til Finnerud med godt gruset vei. Videre holke til Kikut og deretter speilholke til Sandungen. Bedre ned Langlidalen og bra gruset vei siste bakken ned til Sørkedalen.
Anbefalt turutstyr: Sparkstøtting og brodder på skoa.
Redigert av tregil; 31/12/201913:46.
[Re: tregil]
#258708931/12/201913:57
Jeg er nybegynnersyklist og prøver å gi litt tilbale etter å ha lest mye her på forumet.
Syklet min første tur i nordmarka på vinterstid i dag. Hammaren-Movatn-Ørfiske-Trehørningen-Hakkloa-Bjørnholt-Hammaren. Veldig fin tur, men stort sett is fra Movatn til Trehørningen og fra Hakkloa til Skjærsjøen.
Godt nyttår!
—Erik
[Re: åneidu]
#258714301/01/202023:06
Markaføret altså. "Måtte" ta en tur fra Sørkedalen om Sandungen i dag også. Føret var vanvittig på NRTH Gravdal. Det er nå skrapt fra Sørkedalen til forbi Kikut, trolig ned til Hammern. Nå er det sporete med løs is oppå hard is. med andre ord glatt og uberegnelig. Videre forbi Hakkloa og rundt Sandungen var det speilholke slik som tidligere. Det som var lagt på av grus er nå delvis smeltet ned i isen. Fra Kringla og ned til Sørkedalen var det kjørt med tømmerbil eller noe og her var isen hakket opp i to spor. Ikke så glatt, men det ristet som bare det.
Må slutte med denne aktiviteten ser det ut til... Eller ikke?
Redigert av tregil; 03/01/202014:46.
#258728103/01/202016:46
Dere som er kjent. Er det noe mulighet å komme seg fra +/-Sørbråten til Nittedal utenom å dra rundt Maridalsvannet? Skulle gjerne ha syklet litt i marka, men så fort jeg må rundt Maridalsvannet og ned i byen blir det fort 6-8 mil. Sjelden jeg har tiden til så lang tur.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: tregil]
#258728803/01/202018:07
Vekselvis grus og stålis med snødryss fra Skullerud til Mariholtet i dag. Glad jeg hadde 400 pigger nedover. Piggsko er et must for de som vil gå runden.
[Re: olechr]
#258732804/01/202018:02
Dere som er kjent. Er det noe mulighet å komme seg fra +/-Sørbråten til Nittedal utenom å dra rundt Maridalsvannet? Skulle gjerne ha syklet litt i marka, men så fort jeg må rundt Maridalsvannet og ned i byen blir det fort 6-8 mil. Sjelden jeg har tiden til så lang tur.
Kommer litt an på hvor i Nittedal du vil?
Mener det er brøytet vei mellom Movatn og Ørfiske, men det er ingen brøytet vei ned i Nittedal, annet enn ved Hakadal (altså fortsette forbi Ørfiske). Går dog skiløype fra Ørfiske og ned til Sørli, som er grusvei i sommersesong.
Men nå er det så isete og hardt at jeg antar det er mulig å sykle fra Movatn mot Sørli i skiløypa (en annen enn den fra Ørfiske), men ta trillestien før brua over toglinjen. Tror ikke de prepper den skiløypa igjen før det kommer mer snø.
#258800412/01/202012:20
Nok en dag med knallføre på Ring 4. Småruglete men greit underlag, gruset og tidvis bar bakke mellom Maridalen og Bjørnholt. Grusen forsvant etter dette og kom ikke tilbake før man nærmet seg Sørkedalen. Til gjengjeld var det helt flatt underlag fra Kikutstua.
En strålende runde om man har nok pigger!
Ved Hammern:
Ved Fyllingen:
#258976431/01/202012:29
Det samme rundt Ring4 i dag. Holdt motet oppe inn mot Kikut (mot klokken) da det jo "alltid er bedre" fra Kikut og mot Sørkedalen, men neida, samme forferdelige standard. Ble god trening for bikehandling skillsa i dag. Slapp unna med kun en trynings ned mot Finnerud..
Jeg tok en kort tur kl 9-10 idag, rakk dessverre ikke lenger enn Skjærsjødammen. Nydelig føre, brøytet men ikke strødd fra Brekke til Hammeren, fra Hammeren var det strødd opp vestsiden av Skjærsjøelva. Delvis strødd ned østsiden av Skjærsjøelva. Topp føre hele veien!
Hjem fra jobb i dag via østsiden av Maridalsvannet, så asfalt til Snippen og grusveien via Movatn og til Nittedal. Grusstrekket på østsiden av Maridalsvannet til Sander gård var så og si isfritt. Noen få, korte partier med is hvor det er grus i kantene. Her kan man sykle piggfritt. Gruspartiet fra Snippen til Movatn (Nittedalskrysset) var grusomt. Grovruglete holkeis hvor selv Gravdal ble skummelt. Men fra Nittedalskrysset via "trillestien" til Sørli var ganske OK. Hardpakket is uten særlig sporing og trillestien var bar.
[Re: eirikbk]
#259100612/02/202018:37
Yup. Jeg sykla også den ruta i dag. Dvs, jeg bor heldigvis på Snippen. Der hvor det har vært kjørt løypemaskin (feks Snippen-Movatn, Skillingsdalen etc) er det fortsatt mye kjip holke.
#259116013/02/202018:00
Syntes jeg så spor etter noen andre piggdekk! Tenker det var såpass bra mellom Movatn og Nittedal fordi det trolig har vært frest, men uten sporsetting. Var nesten jevnt som asfalt der.