Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581704
05/11/2019 14:32
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Jeg står på nei, vi har tradisjon for forbud mot motorisert ferdsel i marka, og det at man begår et teknisk krumspring og definerer en motorassistert sykkel som noe annet enn den er endrer ikke mitt syn. Eneste unntaket er for meg de med medisinske grunner.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: Flamini]
#2581705
05/11/2019 14:35
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
for meg så er salg av slike 8kW's elektriske sykler i Norge ett skrekk scenario: https://www.hpcbikes.com/pages/typhoonen mager trøst at de kun er lovlig på MX bane i Norge, det er bare ett spørsmål om tid før vi har slike doninger på vei innover i skauen og da hjelper det lite hva NOTS måtte mene om saken La merke til at Amerikanske naturparker nå åpner for elsykkel klasse 1, 2 og 3. Det gir et veldig tydelig signal om hvor bransjen vil føre oss. Fullmotorisert friluftsliv.... Tror virkelig folk at giganter som Yamaha og de store motorkonsernene vil tillate at markedet begrenses til de som synes 600 - 700 W er nok? De vil bruke sikkerhet som argument. Starte opp en runddans der økt kraft krever tyngre/sterkere komponenter, så må motorkraften opp for å veie opp for tyngre komponenter, så må vi ha sterkere komponenter for å håndtere økt kraft og så...
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: Ugla]
#2581709
05/11/2019 15:26
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Jeg står på nei, vi har tradisjon for forbud mot motorisert ferdsel i marka, og det at man begår et teknisk krumspring og definerer en motorassistert sykkel som noe annet enn den er endrer ikke mitt syn. Eneste unntaket er for meg de med medisinske grunner.
Vil det si at de bør ha med legeattest på tur?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: Juffe]
#2581710
05/11/2019 15:37
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
Jeg står på nei, vi har tradisjon for forbud mot motorisert ferdsel i marka, og det at man begår et teknisk krumspring og definerer en motorassistert sykkel som noe annet enn den er endrer ikke mitt syn. Eneste unntaket er for meg de med medisinske grunner.
Vil det si at de bør ha med legeattest på tur? Det er vel ikke noe problem å håndheve en slik regel om man vil? Du må for eksempel ha fiskekort for å fiske i Oslo. Jeg er uenig med ugla, men argumentet ditt er for dårlig.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: erikskon]
#2581713
05/11/2019 15:43
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
La merke til at Amerikanske naturparker nå åpner for elsykkel klasse 1, 2 og 3. Det gir et veldig tydelig signal om hvor bransjen vil føre oss. Fullmotorisert friluftsliv.... Tror virkelig folk at giganter som Yamaha og de store motorkonsernene vil tillate at markedet begrenses til de som synes 600 - 700 W er nok? De vil bruke sikkerhet som argument. Starte opp en runddans der økt kraft krever tyngre/sterkere komponenter, så må motorkraften opp for å veie opp for tyngre komponenter, så må vi ha sterkere komponenter for å håndtere økt kraft og så... Tror kanskje dette har lite med bransjen, men mer med den noe mer liberale holdningen amerikanere har til dette med motorferdsel i naturen. Prøvde å pirke litt i noen som harva opp ei myr med firehjuling engang på reddit, men de var blotta for tanken om at dette var teit å gjøre.
Per B.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581714
05/11/2019 15:54
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Vel, det var strengt talt ikke ment som et argument, men som et spørsmål. Kanskje et elsykkelkort for å sykle i enkelte populære utfartsområder er tingen da.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581727
05/11/2019 17:38
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Et spørsmål det muligens alt er svart på, men jeg spør nå lell:
Hva er det NOTS skal oppnå ved å ta et tydelig standpunkt for eller mot elsykler, framfor å være mer nøytrale og forholde seg til gjeldende regler uansett hva det endelige resultatet blir, og ta definisjonen av sykkel til etterretning?
Per B.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: perbl]
#2581749
05/11/2019 22:29
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
La merke til at Amerikanske naturparker nå åpner for elsykkel klasse 1, 2 og 3. Det gir et veldig tydelig signal om hvor bransjen vil føre oss. Fullmotorisert friluftsliv.... Tror virkelig folk at giganter som Yamaha og de store motorkonsernene vil tillate at markedet begrenses til de som synes 600 - 700 W er nok? De vil bruke sikkerhet som argument. Starte opp en runddans der økt kraft krever tyngre/sterkere komponenter, så må motorkraften opp for å veie opp for tyngre komponenter, så må vi ha sterkere komponenter for å håndtere økt kraft og så... Tror kanskje dette har lite med bransjen, men mer med den noe mer liberale holdningen amerikanere har til dette med motorferdsel i naturen. Prøvde å pirke litt i noen som harva opp ei myr med firehjuling engang på reddit, men de var blotta for tanken om at dette var teit å gjøre. IMBAs syn på E bike etter mye bråk og uenigheter. US har overraskende vært mye mer negative til motor enn europeere. Class1= Vanlig hjelpemotor Legg merke til at de vil se denne typen som sykling som noe annet og ønsker å sette fokus for lokallagene på tilrettelegging spesifikt for denne. Ant for å prøve å minimere skaden el sykling kan, altså kan finne på å gjøre mot klassisk stisykling. Et kompromiss som et resultat av en opphetet lang debatt og realitetsorientering. Et godt kompromiss vil jeg hevde. IMBA's eMTB position (updated 2019): Access to natural surface trails for traditional non-motorized mountain bikes is critical to the future of our sport. As technologies evolve, we understand the need to examine access for Class 1 eMTBs and the unique characteristics they possess compared to traditional mountain bikes. We support trail access for Class 1 eMTBs and support shared use on trails as long as access is not lost or impeded for traditional mountain bikes. IMBA recommends Class 1 eMTBs be managed independently from traditional mountain bikes and we encourage land managers to develop separate regulations. IMBA will continue to engage all stakeholders on this issue in an effort to reach outcomes that best suit all users.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581754
06/11/2019 04:13
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 597
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 597 |
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: sanouka]
#2581757
06/11/2019 06:18
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
IMBA's eMTB position (updated 2019): Access to natural surface trails for traditional non-motorized mountain bikes is critical to the future of our sport. As technologies evolve, we understand the need to examine access for Class 1 eMTBs and the unique characteristics they possess compared to traditional mountain bikes. We support trail access for Class 1 eMTBs and support shared use on trails as long as access is not lost or impeded for traditional mountain bikes. IMBA recommends Class 1 eMTBs be managed independently from traditional mountain bikes and we encourage land managers to develop separate regulations. IMBA will continue to engage all stakeholders on this issue in an effort to reach outcomes that best suit all users.
Det der synes jeg NOTS bare kunne oversette og bruke som sitt ståsted mht elsykler!
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: perbl]
#2581767
06/11/2019 07:32
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,404 |
Et spørsmål det muligens alt er svart på, men jeg spør nå lell:
Hva er det NOTS skal oppnå ved å ta et tydelig standpunkt for eller mot elsykler, framfor å være mer nøytrale og forholde seg til gjeldende regler uansett hva det endelige resultatet blir, og ta definisjonen av sykkel til etterretning? Spot on!! :-) NOTS burde kanskje skrevet noe om hvorfor de ønsker denne debatten.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: SykkelGlenn]
#2581783
06/11/2019 08:54
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Et spørsmål det muligens alt er svart på, men jeg spør nå lell:
Hva er det NOTS skal oppnå ved å ta et tydelig standpunkt for eller mot elsykler, framfor å være mer nøytrale og forholde seg til gjeldende regler uansett hva det endelige resultatet blir, og ta definisjonen av sykkel til etterretning? Spot on!! :-) NOTS burde kanskje skrevet noe om hvorfor de ønsker denne debatten. Skal ikke se bort ifra at det handler om (miljø) politikk og uenighet i styret om hva som er ordentlig sykling og ikke minst legitim naturopplevelse. De samme folka i styre og stell som er for el sykler i byen er i stor grad motstandere av motorisert ferdsel i naturen. Hint, arven etter Fremtiden i våre hender og Naturvernforbundet. Hvis jeg har forstått det riktig så var det litt ampert på siste generalforsamling fordi noen var i overkant gira på å gjøre NOTS til anti el der og da. Skal veldig få til i organisasjoner som NOTS for å få sitt syn igjennom på avstemmniger oa. At diskusjonen dukker opp her gjør jo sitt til at det kan se ut som om partene har besinnet seg og leter etter et kompromiss. De trenger ikke å gå veldig langt. Det som NOTS aldri har villet forholde seg til som moder org IMBA har ofte løsningen kun et tastetrykk unna. Diskusjonen er interessant, men antar at den kun har akademisk interesse for et lite miljø for spes interesserte. Er nok som Lars DX lengre oppe i tråden sier at hva DNT lander på er langt viktigere. Jeg veit folk her inne hater meg og jeg tom blitt kalt for troll av tidligere ledere når jeg sier at NOTS aldri ble relevant. Med noen hederlige enkeltsaksunntak....det må sies. NOTS driter jo såklart i hva trollet sanouka mener men i min optikk er IMBAs stillingstaken innlysende. Man åpner opp for å være på ballen og får mulighet til presseoppslag og være en ressurs når/hvis det drar seg til. Hilsen aktivt ikkemedlem i NOTS 
Redigert av sanouka; 06/11/2019 08:56.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: sanouka]
#2581784
06/11/2019 09:07
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Ja, jeg synes også IMBAs standpunkt var bra, ganske nøytralt, eller delvis positivt synspunkt.
De klarer fint å balansere uten å ty til tendensiøse overdrivelser om mopeder eller avdanka tjukkaser.
Per B.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: Syklus]
#2581805
06/11/2019 10:59
|
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 66
Trond123
Medlem
|
Medlem
Registrert: Dec 2016
Innlegg: 66 |
NEI!
Motorisert ferdsel i utmark har i utgangspunktet vært forbudt "til alle tider". Heldigvis! Hvorfor skal det plutselig være lov med elmotor på sykkelen i terrenget? Hva da med elmoped? Elmotorsykkel? Elsnøscooter? ElATV? Er det kun mangelen på lyd sammenlignet med bensindrevne maskiner som rettferdiggjør elsykkelen? Er det den såkalte "hjelpemotoren"?
Vi er i elsyklingens steinalder. Én ting er dagens lovlige sykler. Men vi vet også alle at boostmode og modifikasjoner er vanlig. Vi vet alle at det finnes elsykler med betydelig kraftigere motor enn det som er tillatt. Vi vet alle at slike sykler ikke utelukkende holder seg til asfalt- og grusveier. Og teknologiutviklingen stanser ikke. Motorer og batterier vil bare bli kraftigere og kraftigere. Drift på to hjul. Hvorfor tråkke med pedalene? Grensene mot MX vil viskes ut.
Ønsker vi virkelig et sånt frislipp på sti? Én ting er det vi ser av elsykling i dag. Det er relativt begrenset. Hva med framtiden? Hvem skal stå vakt langs stiene og stanse dem som kommer på sykkel som ikke er innenfor regelverket? Sliter vi vitterlig ikke nok som det er med fiendtlige holdninger fra turfolket? Tror vi turfolket vil skille mellom elsyklister - lovlige eller ulovlige - og tradisjonelle stisyklister? Ved å kjempe for elsyklisters rettigheter i terrenget kommer vi til å gjøre det utrolig vanskelig for oss selv som tradisjonelle stisyklister.
Jeg ser to sett problemer med elsykler i terrenget: Hastigheten øker, og dermed potensialet for konflikt med turgåere. Med tradisjonell sykkel er hastighetsproblemet stort sett isolert til nedkjøringer. Med elsykkel utvides problemet til flater og oppoverbakker i tillegg. Det andre problemet er selvsagt terrengslitasje. La oss være ærlige på at mer kraft på drivhjulet betyr mer hjulspinn og større slitasje. Høyere hastighet, med mindre det går rett fram i enkelt terreng, øker slitasjen. Og med dobbel kraft (motor + muskler) må du sykle dobbelt så langt, eller dobbelt så mange runder, for å få samme treningseffekt som på en tråsykkel. Som igjen øker slitasjen.
Jeg skal innrømme at jeg aldri har forsøkt elsykkel. Jeg skal også innrømme at det er en genial oppfinnelse som er i ferd med å revolusjonere bevegelsesmønstere spesielt i byer og tettsteder. Og at det er en genialt måte for eldre, eller folk med fysiske skavanker, eller bare folk som aldri ville funnet på å sykle tråsykkel, å komme seg ut på tur. Jeg har heller ikke problemer med å forstå at det må være gøy å dundre avgårde på sti, og å komme opp crux du aldri har vært i nærheten av å klare med tråsykkel. Men hvorfor skal alt bli så enkelt? Og hvis greia er at bevegelseshemmede, i ordets rette forstand, må få lov til å kunne sykle sti når de ikke kan trå selv, så gjerne det. Men når blir man bevegelseshemmet? Er det når du har handicapskilt på bilen? Er det når du har vondt i kneet? Når du ikke har gjort treningsjobben og ikke klarer å henge på kompisene lenger? Når du hadde en hardøkt dagen før og må restituere?
Jeg sier et klart JA til elsykkel på grusveier i marka og på fjellet, og et like klart NEI til elsykler på sti. Bra innlegg, mange gode og nyanserte poenger som støttes! Etter ca 350mil på sti over tre år med fulldempa elsykkel så tror jeg at jeg ikke har fått hjulspinn (utenom ispartier/glatte røtter) en eneste gang. Med analog sykkel er problemet større da man oftere må få kraft ved å reise seg opp og forskyve vekten vekk fra bakhjulet. Sykler lenger det sier seg selv, men utenom det så skjønner jeg ikke hvor den ekstra slitasjen skal komme fra. Ingen vits å blande inn andre motoriserte ulovlige kjøretøy inn i sammenlikningen her. Ikke det saken handler om. Tipper effektsatsen som er satt vil holde seg der i mange år fremover. Drift på to hjul hadde sikkert også gjort slitasjen enda mindre. Og hvor er alle elsyklistene som ødelegger vår dyrbare skog. På disse tre årene har jeg syklet 3-4 ganger i uka på de ulike stiene i nærheten av pioneren(østmarka til og fra Oslo). Jeg har møtt topps 10 syklister. Det samme gjelder resten av østmarka hvor jeg ofte ferdes på ettermiddagene.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: sanouka]
#2581806
06/11/2019 11:01
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Er nok som Lars DX lengre oppe i tråden sier at hva DNT lander på er langt viktigere. Jeg veit folk her inne hater meg og jeg tom blitt kalt for troll av tidligere ledere når jeg sier at NOTS aldri ble relevant. Med noen hederlige enkeltsaksunntak....det må sies. NOTS er jo relevante i og for seg, de arrangerer her og der litt ulike aktiviteter med ujevne mellomrom, det er relevant for de som deltar, de har bygd litt sti i Østmarka, det er jo relevant for de som sykler der og noen ganger kan de kanskje komme inn som konfliktløsende bindeledd mellom uorganiserte stisyklister og andre brukere av naturen. Alt det er helt OK. Men politisk er NOTS irrelevante i denne sammenhengen. Ellers er det sånn at elsykler og sykler nå i utgangspunktet er juridisk likestilt og det er ikke lenger juridiske hindringer for bruk av elsykkel i utmark. Så lenge man ikke går inn for å reversere dette, så virker det litt unødvendig å ta denne diskusjonen nå. Det kan fortsatt være mulig å vedta lokale forbud og det kan jo NOTS som andre ta stilling til når det eventuelt skulle bli aktuelt. Men det er selvsagt alltid fint å ha noe å prate om.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581817
06/11/2019 11:43
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Flex
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357 |
Jeg klarer ikke å se at noen av nei-argumentene trumfer ja-argumentene, så det blir et JA fra meg.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: perbl]
#2581829
06/11/2019 12:46
|
Registrert: May 2019
Innlegg: 53
NOTS Arne Bøe
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2019
Innlegg: 53 |
Et spørsmål det muligens alt er svart på, men jeg spør nå lell:
Hva er det NOTS skal oppnå ved å ta et tydelig standpunkt for eller mot elsykler, framfor å være mer nøytrale og forholde seg til gjeldende regler uansett hva det endelige resultatet blir, og ta definisjonen av sykkel til etterretning? Ledelsen i NOTS ønsker i første omgang en tilbakemelding på hva medlemmene ønsker og forholder seg til det. Denne tråden er startet av undertegnede som styremedlem i NOTS for å få en generell diskusjon og en tilbakemelding på hva brukerene av forumet ønsker. Det kommer ett og annet gullkorn som vi tar med oss videre i diskusjonen internt på styrerommet. NOTS kan jobbe for at de som bruker sykler med elektrisk hjelpemotor får akkurat samme rettigheter som de som kun bruker pedalkraft. En annen viktig ting er at det er lettere å holde orden i egne rekker enn andres og at det derfor kan være hensiktsmessig og omfavne brukere av el-sykkel. Dette går dels på chipping, egne bygg og spesial import fra utlandet. Som nevnt i tråden kan dette bli en utfordring og NOTS kan jobbe for å minimere problemet
Arne Bøe
Henvendelser rettes til: kontakt@nots.no
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581838
06/11/2019 13:44
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Ledelsen i NOTS ønsker i første omgang en tilbakemelding på hva medlemmene ønsker og forholder seg til det. Denne tråden er startet av undertegnede som styremedlem i NOTS for å få en generell diskusjon og en tilbakemelding på hva brukerene av forumet ønsker. Det kommer ett og annet gullkorn som vi tar med oss videre i diskusjonen internt på styrerommet.
NOTS kan jobbe for at de som bruker sykler med elektrisk hjelpemotor får akkurat samme rettigheter som de som kun bruker pedalkraft.
En annen viktig ting er at det er lettere å holde orden i egne rekker enn andres og at det derfor kan være hensiktsmessig og omfavne brukere av el-sykkel. Dette går dels på chipping, egne bygg og spesial import fra utlandet. Som nevnt i tråden kan dette bli en utfordring og NOTS kan jobbe for å minimere problemet Takk for svar. Jeg er nok fortsatt ikke overbevist om at det er noe som taler for at NOTS tjener så mye på ta et sterkt standpunkt for eller mot, framfor et mer nøytralt ståsted ala det IMBA ble sitert på. Chipping og egenbygg er jo direkte ulovlig, og selvsagt noe man kan flagge klare standpunkt mot, på lik linje med uansvarlig sykling. Men det er ikke det jeg oppfatter debattens kjerne handler om.
Per B.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2581865
06/11/2019 15:13
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
mob
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567 |
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: larsdx]
#2581886
06/11/2019 18:26
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Er nok som Lars DX lengre oppe i tråden sier at hva DNT lander på er langt viktigere. Jeg veit folk her inne hater meg og jeg tom blitt kalt for troll av tidligere ledere når jeg sier at NOTS aldri ble relevant. Med noen hederlige enkeltsaksunntak....det må sies. NOTS er jo relevante i og for seg, de arrangerer her og der litt ulike aktiviteter med ujevne mellomrom, det er relevant for de som deltar, de har bygd litt sti i Østmarka, det er jo relevant for de som sykler der og noen ganger kan de kanskje komme inn som konfliktløsende bindeledd mellom uorganiserte stisyklister og andre brukere av naturen. Alt det er helt OK. Men politisk er NOTS irrelevante i denne sammenhengen. Ellers er det sånn at elsykler og sykler nå i utgangspunktet er juridisk likestilt og det er ikke lenger juridiske hindringer for bruk av elsykkel i utmark. Så lenge man ikke går inn for å reversere dette, så virker det litt unødvendig å ta denne diskusjonen nå. Det kan fortsatt være mulig å vedta lokale forbud og det kan jo NOTS som andre ta stilling til når det eventuelt skulle bli aktuelt. Men det er selvsagt alltid fint å ha noe å prate om. Relevante eller ei å melde seg ut av debatten som kommer vil ihvf ikke hjelpe til med å bli mer. Det kommer nesten garantert til å bli en masse oppstyr etterhvert og da vil et forbund med balansert syn og gode løsninger være noe som faktisk blir etterspurt. Er man på ballen så slipper man å lobbe fordi man blir ringt og spurt om man vil komme. En annen ting ang å ta dette nå selv om noen mener det er prematurt/ikke nødvendig er jo som org å vite hva man skal mene når casene kommer. Blir litt seint å ta diskusjonen da så at de vil ta diskusjonen nå skjønner jeg godt og vil kanskje tom hevde at noe annet hadde vært rart. Nå vet ikke jeg hvor sentraltstyrt NOTS som org er/skal være, men la oss si det dukker opp et ønske om forbud mot El på stier i min kommune og jeg driver lokallag så er det jo for å si det forsiktig veldig greit å vite om jeg skal heie på kommunen eller om jeg skal gå inn å se på løsninger/aktuelle stier for denne gruppen evt kjempe for fri flyt på lik linje med stisyklistene .
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: larsdx]
#2581894
06/11/2019 19:14
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782 |
Alt det er helt OK. Men politisk er NOTS irrelevante i denne sammenhengen.
Ellers er det sånn at elsykler og sykler nå i utgangspunktet er juridisk likestilt og det er ikke lenger juridiske hindringer for bruk av elsykkel i utmark. Så lenge man ikke går inn for å reversere dette, så virker det litt unødvendig å ta denne diskusjonen nå. Det kan fortsatt være mulig å vedta lokale forbud og det kan jo NOTS som andre ta stilling til når det eventuelt skulle bli aktuelt.
+1 Skulle lokale myndigheter foreslå forbud på problematiske enkeltstrekker med mye bruk går vi inn og foreslår tilrettelegging med stiforsterking og inviterer til dugnad, så får vi se om partene kjenner sin besøkelsestid. Møter ikke folk opp så må vi gi kommunen medhold. Dette er noe annet enn å aktivt jobbe for full tilgang med motor overalt.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2582116
08/11/2019 09:34
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 194
hamort
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 194 |
Nøytral. Jeg personlig syns elsykkel er helt ok, men tror NOTS bør forholde seg nøytral. Hadde det i utgangspunktet ikke vært noen konflikt med å sykle på sti så hadde ikke NOTS vært en organisasjon som trengte å lage stivettregler og snakke stisyklingens sak. Motorhjelp vil neppe bygge opp støtte hos andre friluftsorganisasjoner, det tror jeg NOTS er svært lite tjent med. Det finnes i dag mange som ønsker å bruke motor i naturen, både i vann, snø og sti. Jeg tror NOTS vil eskalere motstanden til stisykling ved å jobbe for motorhjelp.
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
#2582132
08/11/2019 11:31
|
Registrert: May 2019
Innlegg: 53
NOTS Arne Bøe
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2019
Innlegg: 53 |
Diskusjonen har vært oppe på regelmessig basis, men vi kjører en kjapp meningsutveksling uansett !
Dette er spørsmålet NOTS ber om svar på: Skal NOTS være en organisasjon for alle terrengsyklister i Norge?
Ja: NOTS bør være for alle uavhengig om man sykler med el eller ikke Nei: NOTS bør være kun for de som ikke sykler med el Eller NOTS bør ikke ta stilling til saken og forbli nøytral
I den grad det er mulig; kom med korte og konsise svar med begrunnelser slik at det blir overkommelig å lese gjennom alle svarene " Da har alle NOTS medlemmene fått annledning til å stemme via mail, stemmene er opptelt og man har vært samstemte i sitt valg med relativt klar margin. NOTS vil utdype dette mer på sitt nettsted NOTS.no i tiden som kommer Innspillene som har kommet og vil komme i denne tråden vil bli tatt til etterretning av NOTS
Arne Bøe
Henvendelser rettes til: kontakt@nots.no
|
|
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: mob]
#2582140
08/11/2019 12:35
|
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2019
Innlegg: 469 |
|
|
|
|
|