Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
|
Re: Skal NOTS være for eller mot elsykling i terrenget
[Re: NOTS Arne Bøe]
03/11/2019 19:45
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Nei
Naturen er ikke for alle, en må komme seg dit sjæl.
Nå ser det ut til at nasjonalparkene _kanskje_ blir åpna for terrengsykling, men jeg leste et innlegg i Fjell & Vidde der en gammal kar argumenterte mot åpningen fordi det da ville komme flere elsykler innover fjellet. Han har rett i dette.
Elterrengsykler kan for min del godt vase rundt i nærområder, men det er lite gunstig om vi slipper elsykler løs i freda utmark. For det er jo tross alt motorsykler.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
03/11/2019 20:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet om nots skulle likeställa el-syklar och vanliga syklar och lobba för båda tror jag är att då är det ingen som kommer lobba för vanliga terräng syklar hvis det kommer något fall når någon vill förbjuda el-syklar men i kanske tillåta vanliga syklar.
Det är ju fakta att man på en del typer stier både syklar raskare och kommer längre med el-syklar än med vanliga syklar och om de likeställes också av nots så kan det bli svårare att få sykla med vanliga syklar.
|
|
|
03/11/2019 20:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man ser terrengsykling i ett historisk perspektiv så tror jag man säga något sånt här.
Först var medelfarten inte så väldigt hög på stier och toppfarten nedför var inte heller väldigt hög med syklar med dårlig geometri, dårliga dempare och smala dekk.
Sen kom grovare syklar och syklingen blev mer nedoverorienterad vilket medförde att medelfarten inte var så hög men att det för fler och fler går väldigt fort nedover.
Nu med el-syklar kan det gå nestan lika fort nedover (ibland säkert också raskare då man kan sykla med grovare syklar) och medelhastighet har gått upp en hel del då det går raskare bortover och uppover.
Hvis man vill bli av med förbjudet mot sykling på for eksempel dovre så är det nog mycket svårare om sykling alltid inkluderar el-syklar då argumentet att man man faktiskt inte sykler så raskt på fjellet, med en medelhastigheten på kanske 10 km/h (och antagligen rätt ofta under det) inte gäller med el-sykler.
|
|
|
[Re: Ynot]
03/11/2019 22:17
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Det er ikke lenger snakk om å være for eller mot, men å innse at lovverket er kommet for å bli.
Nøytral. NOTS bør ikke ta stilling til dette før de foreslåtte endringene i Friluftsloven er klare (2020, tar lengre tid enn varslet) Ingen lover er hugget i stein, tillatelsen for å sidestille stisykling og naturmopedisme ble tatt av Regjeringen mot MDs råd, med begrunnelse om å ensrette lovverket i utmark og på veg. De varslede endringene i Friluftsloven vil gi kommunene større frihet til å regulere ferdselsformer lokalt. Ja eller Nei til naturmopedisme vil kunne sette allerede tynne lokallag i skvis mellom kommune og enkeltgrupperinger av syklister/mopedister. NOTS bør arbeide for at det er lik tilgang for trøsyklister og naturmopedister på de stiene vi bygger og vedlikeholder etter prinsippene for bærekraftige stier under forursetning av at naturmopedistene kjenner sin besøkelsestid og møter henssterke opp på dugnader, lobbyvirksomhet, o.s.v. Dersom kommunene ønsker å begrense ferdselen på problemstrekninger kan NOTS formidle dialog med enkeltgrupperinger, og foreslå løsninger (stibygging, reruting av sti, osv). Målet med den pågående NINa-studien er å dele landet inn i risikosoner/sårbarhetssoner ifht slitasje på sti basert på naturgeografiske data (grunnforhold, bratthet, årsnedbør m.m. ) Alle som har arbeidet med bærekraftige stier veit at «bærekraft» er en egenskap ved stien, og ikke terrenget/naturforholdene den går i. Dette lar seg ikke meningsfylt presentere i et kart. Økt lokal selvråderett mtp tilgangen til å sykle på sti i den nye Friluftsloven, sammen med ønsket om er kart som sier hvor utsatt et område er ifht erosjon/slitasje vil kunne by på store, lokale problemer ifht tilgang til stier, og vil fordre en større, og mer engasjert interesseorganisasjon enn noen gang. Det må satses hardere på stibygging og tilrettelegging enn noen gang og da må naturmopedistene kjenne sin besøkelsestid. De lokale ikke-sponsede naturmopedistene her er stort sett klubbveteraner som er feit, førti(femti), og ferdig. Ikke alle av de er for tilgangen til naturmipedisme, men benytter seg av muligheten når den er der. kan ikke helt se det helt store slitasjeargumentene mot, kun prinsipielle. De viktigste argumentene for naturmopedisme er ensretting av lovverk, og at det er gøy. Handicapandelen er marginal. NOTS er best tjent med å forholde seg nøytrale og avvente engasjement fra naturmopedistene, ny Friluftslov, og resultatene fra den nye NINa-studien, og jobbe videre for bærekraftige stier jeg er så hjertens enig. Mopedistene får slåss får seg selv tenker jeg. Handicapargumentet bør løses via hjelpemiddelsentralen sånn som andre hjelpemidler. Da blir det billigere for de som trenger det. Så kan alle med både atriflimmer og KOLS sykle så mye sti de orker.
Redigert av jorn; 03/11/2019 22:59. Rediger grunn: presisering
|
|
|
04/11/2019 07:48
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Via NOTS Trondheim har jeg vært en del i dialog med Forum for natur og friluftsliv, et samarbeidsnettverk mellom natur- og friluftslivsorganiasjoner på fylkesnivå. Der var det tydelig at de jeg har vurdert som våre allierte, f. eks. DNT var veldig skeptiske til elsykkel. Jeg er 100% overbevist om at vi kommer til å miste all støtte hos andre friluftsorganisasjoner når syklister blir den eneste brukergruppen som skal drive "friluftsliv" med motor. De som også var skeptiske til terrengsykling fra før vil bruke motorarargumentet for alt det er verdt.
|
|
|
[Re: ameiza]
04/11/2019 08:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ja! Jeg tror mange som er i mot aldri har prøvd el og overvurderer hvor stor innvirkning de 250w har. Går litt fortere oppover, men ikke høyere hastighet enn det kjøres ned de samme stiene. 250W med høyt dreiemoment har fryktelig mye å si oppover. -Kristian, elpendler.
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/11/2019 09:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja! Jeg tror mange som er i mot aldri har prøvd el og overvurderer hvor stor innvirkning de 250w har. Går litt fortere oppover, men ikke høyere hastighet enn det kjøres ned de samme stiene. 250W med høyt dreiemoment har fryktelig mye å si oppover. -Kristian, elpendler. Og der er jo ikke 250 W... Alle de beste motorene har jo mange ganger det i boost mode. Det er også en vesentlig forskjell at mangel flere kommer til å prøve å komme seg opp stier der kun noen veldig få prøver seg oppover med kroppskraft. Det kommer til å rette ut stier og utvide stiene mye mer enn det vi ser av uvøren nedoversykling.
|
|
|
[Re: erikskon]
04/11/2019 09:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ja! Jeg tror mange som er i mot aldri har prøvd el og overvurderer hvor stor innvirkning de 250w har. Går litt fortere oppover, men ikke høyere hastighet enn det kjøres ned de samme stiene. 250W med høyt dreiemoment har fryktelig mye å si oppover. -Kristian, elpendler. Og der er jo ikke 250 W... Alle de beste motorene har jo mange ganger det i boost mode. Det er også en vesentlig forskjell at mangel flere kommer til å prøve å komme seg opp stier der kun noen veldig få prøver seg oppover med kroppskraft. Det kommer til å rette ut stier og utvide stiene mye mer enn det vi ser av uvøren nedoversykling. Nettopp!
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/11/2019 10:24
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Ja! Jeg tror mange som er i mot aldri har prøvd el og overvurderer hvor stor innvirkning de 250w har. Går litt fortere oppover, men ikke høyere hastighet enn det kjøres ned de samme stiene. 250W med høyt dreiemoment har fryktelig mye å si oppover. -Kristian, elpendler. Og der er jo ikke 250 W... Alle de beste motorene har jo mange ganger det i boost mode. Det er også en vesentlig forskjell at mangel flere kommer til å prøve å komme seg opp stier der kun noen veldig få prøver seg oppover med kroppskraft. Det kommer til å rette ut stier og utvide stiene mye mer enn det vi ser av uvøren nedoversykling. Nettopp! Etter å selv ha forsøkt lovlig elsykkel med Bosch-motor i skogen så må jeg støtte denne betraktningen. Det er faktisk utrolig hvor mye hjelp en slik motor yter sammenlignet med ren manuell tråkking. Det er også et uomtvistelig faktum at når man tar med seg 500Wh(et normalt elsykkelbatteri) energi med ut i skogen og bruker den opp der så må denne energien bevege seg et sted. Typisk går denne energien i bakken for oss terrengsyklister(relativt mindre luftmotstand pga lav fart). 500Wh tilsvarer ca da jeg klarer å tråkke ut over to timer kontinuerlig manuelt(250w snitt). Da er jeg sliten etterpå. Min oppfatning er at elsykling er en annen aktivitet enn tradisjonell terrensykling. Akkurat på samme måte som heisassistert sykling. At man bør sloss for elsykkelrettigheter og muligheter i terrenget er jeg for, men hvis det går på bekostning av tilgang og muligheter for tradisjonell terrengsykling så må man tenke seg om. Jeg har svært lite tro på at likestilling mellom elsykkel og vanlig terrengsykling vil bidra til å hjelpe tradisjonell terrengsykling sin sak, alt annet likt, selv om vi gjerne vil like å tro dette. Bor for tiden i Bayern og opplever hver gang at innstillingen mot vanlige terrengsykler i terrenget er vesentlig mer positiv enn assisterte terrengsykler. Derfor er det viktig å bidra til å opprettholde et skille, og kanskje også drive parallell kamp for rettigheter. Slik som det er nå så kommer en helt ny næring og utnytter de rettighetene som er opparbeidet og pleiet av eksisterende terrengsyklister. Kanskje NOTS skulle hatt en elsykkelavdeling for å synliggjøre dette? En slik avdeling må gjerne være svært tett forgreinet og kjempe for de samme tingene, men samtidig så må man kanskje akseptere at man ikke alltid vil få fullt gjennomslag.
Ut på tur!
|
|
|
04/11/2019 11:11
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Mange gode innlegg her no, håper NOTS tek med seg denne tråden som vedlegg når resultatet av undersøkelsen skal vurderast.
|
|
|
04/11/2019 11:21
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tidligere I år deltok jeg på en festival med mange elsyklister. Først vil jeg si at syklingen ble gjennomført på steder der syklistene selv er grunneiere (eller i det minste har god kontakt med grunneier) og at de har en bevissthet rundt når og hvor ofte hva sykles. Men det var altså aspekter på akkurat det stedet. Selve syklingen beviste en gang for alle at man med mange hundre watt motor og dobbelt sett med batteri vil sykle i terreng der ytterst få syklister en gang ville tenkt på å bevege seg. Jeg harvet mer myr på den turen enn det jeg har kan huske å ha gjort noen gang. Igjen må jeg få understreke at akkurat der jeg var så foregikk det innenfor spesielle rammer, med spesielt ansvarlige syklister, som også jobber med å styrke stiene, men de rammene vil IKKE være til stede de fleste steder. Motor i fjellet kommer til å sette spor av sykling der ingen andre friluftsfolk har satt spor. Ved å være den eneste motoriserte friluftsaktøren tar vi et langt og tydelig skritt til siden for alt annet norsk friluftsliv.
|
|
|
04/11/2019 13:10
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
NEI!
Motorisert ferdsel i utmark har i utgangspunktet vært forbudt "til alle tider". Heldigvis! Hvorfor skal det plutselig være lov med elmotor på sykkelen i terrenget? Hva da med elmoped? Elmotorsykkel? Elsnøscooter? ElATV? Er det kun mangelen på lyd sammenlignet med bensindrevne maskiner som rettferdiggjør elsykkelen? Er det den såkalte "hjelpemotoren"?
Vi er i elsyklingens steinalder. Én ting er dagens lovlige sykler. Men vi vet også alle at boostmode og modifikasjoner er vanlig. Vi vet alle at det finnes elsykler med betydelig kraftigere motor enn det som er tillatt. Vi vet alle at slike sykler ikke utelukkende holder seg til asfalt- og grusveier. Og teknologiutviklingen stanser ikke. Motorer og batterier vil bare bli kraftigere og kraftigere. Drift på to hjul. Hvorfor tråkke med pedalene? Grensene mot MX vil viskes ut.
Ønsker vi virkelig et sånt frislipp på sti? Én ting er det vi ser av elsykling i dag. Det er relativt begrenset. Hva med framtiden? Hvem skal stå vakt langs stiene og stanse dem som kommer på sykkel som ikke er innenfor regelverket? Sliter vi vitterlig ikke nok som det er med fiendtlige holdninger fra turfolket? Tror vi turfolket vil skille mellom elsyklister - lovlige eller ulovlige - og tradisjonelle stisyklister? Ved å kjempe for elsyklisters rettigheter i terrenget kommer vi til å gjøre det utrolig vanskelig for oss selv som tradisjonelle stisyklister.
Jeg ser to sett problemer med elsykler i terrenget: Hastigheten øker, og dermed potensialet for konflikt med turgåere. Med tradisjonell sykkel er hastighetsproblemet stort sett isolert til nedkjøringer. Med elsykkel utvides problemet til flater og oppoverbakker i tillegg. Det andre problemet er selvsagt terrengslitasje. La oss være ærlige på at mer kraft på drivhjulet betyr mer hjulspinn og større slitasje. Høyere hastighet, med mindre det går rett fram i enkelt terreng, øker slitasjen. Og med dobbel kraft (motor + muskler) må du sykle dobbelt så langt, eller dobbelt så mange runder, for å få samme treningseffekt som på en tråsykkel. Som igjen øker slitasjen.
Jeg skal innrømme at jeg aldri har forsøkt elsykkel. Jeg skal også innrømme at det er en genial oppfinnelse som er i ferd med å revolusjonere bevegelsesmønstere spesielt i byer og tettsteder. Og at det er en genialt måte for eldre, eller folk med fysiske skavanker, eller bare folk som aldri ville funnet på å sykle tråsykkel, å komme seg ut på tur. Jeg har heller ikke problemer med å forstå at det må være gøy å dundre avgårde på sti, og å komme opp crux du aldri har vært i nærheten av å klare med tråsykkel. Men hvorfor skal alt bli så enkelt? Og hvis greia er at bevegelseshemmede, i ordets rette forstand, må få lov til å kunne sykle sti når de ikke kan trå selv, så gjerne det. Men når blir man bevegelseshemmet? Er det når du har handicapskilt på bilen? Er det når du har vondt i kneet? Når du ikke har gjort treningsjobben og ikke klarer å henge på kompisene lenger? Når du hadde en hardøkt dagen før og må restituere?
Jeg sier et klart JA til elsykkel på grusveier i marka og på fjellet, og et like klart NEI til elsykler på sti.
|
|
|
[Re: Pennypacker]
04/11/2019 14:01
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
NEI!
Motorisert ferdsel i utmark har i utgangspunktet vært forbudt "til alle tider". Heldigvis! Hvorfor skal det plutselig være lov med elmotor på sykkelen i terrenget? Hva da med elmoped? Elmotorsykkel? Elsnøscooter? ElATV? Er det kun mangelen på lyd sammenlignet med bensindrevne maskiner som rettferdiggjør elsykkelen? Er det den såkalte "hjelpemotoren"?
Vi er i elsyklingens steinalder. Én ting er dagens lovlige sykler. Men vi vet også alle at boostmode og modifikasjoner er vanlig. Vi vet alle at det finnes elsykler med betydelig kraftigere motor enn det som er tillatt. Vi vet alle at slike sykler ikke utelukkende holder seg til asfalt- og grusveier. Og teknologiutviklingen stanser ikke. Motorer og batterier vil bare bli kraftigere og kraftigere. Drift på to hjul. Hvorfor tråkke med pedalene? Grensene mot MX vil viskes ut.
Ønsker vi virkelig et sånt frislipp på sti? Én ting er det vi ser av elsykling i dag. Det er relativt begrenset. Hva med framtiden? Hvem skal stå vakt langs stiene og stanse dem som kommer på sykkel som ikke er innenfor regelverket? Sliter vi vitterlig ikke nok som det er med fiendtlige holdninger fra turfolket? Tror vi turfolket vil skille mellom elsyklister - lovlige eller ulovlige - og tradisjonelle stisyklister? Ved å kjempe for elsyklisters rettigheter i terrenget kommer vi til å gjøre det utrolig vanskelig for oss selv som tradisjonelle stisyklister.
Jeg ser to sett problemer med elsykler i terrenget: Hastigheten øker, og dermed potensialet for konflikt med turgåere. Med tradisjonell sykkel er hastighetsproblemet stort sett isolert til nedkjøringer. Med elsykkel utvides problemet til flater og oppoverbakker i tillegg. Det andre problemet er selvsagt terrengslitasje. La oss være ærlige på at mer kraft på drivhjulet betyr mer hjulspinn og større slitasje. Høyere hastighet, med mindre det går rett fram i enkelt terreng, øker slitasjen. Og med dobbel kraft (motor + muskler) må du sykle dobbelt så langt, eller dobbelt så mange runder, for å få samme treningseffekt som på en tråsykkel. Som igjen øker slitasjen.
Jeg skal innrømme at jeg aldri har forsøkt elsykkel. Jeg skal også innrømme at det er en genial oppfinnelse som er i ferd med å revolusjonere bevegelsesmønstere spesielt i byer og tettsteder. Og at det er en genialt måte for eldre, eller folk med fysiske skavanker, eller bare folk som aldri ville funnet på å sykle tråsykkel, å komme seg ut på tur. Jeg har heller ikke problemer med å forstå at det må være gøy å dundre avgårde på sti, og å komme opp crux du aldri har vært i nærheten av å klare med tråsykkel. Men hvorfor skal alt bli så enkelt? Og hvis greia er at bevegelseshemmede, i ordets rette forstand, må få lov til å kunne sykle sti når de ikke kan trå selv, så gjerne det. Men når blir man bevegelseshemmet? Er det når du har handicapskilt på bilen? Er det når du har vondt i kneet? Når du ikke har gjort treningsjobben og ikke klarer å henge på kompisene lenger? Når du hadde en hardøkt dagen før og må restituere?
Jeg sier et klart JA til elsykkel på grusveier i marka og på fjellet, og et like klart NEI til elsykler på sti. Bra innlegg, mange gode og nyanserte poenger som støttes!
|
|
|
04/11/2019 14:21
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg skal innrømme at jeg aldri har forsøkt elsykkel.
[snip]
Jeg har heller ikke problemer med å forstå at det må være gøy å dundre avgårde på sti, og å komme opp crux du aldri har vært i nærheten av å klare med tråsykkel. Men hvorfor skal alt bli så enkelt?
Jeg har prøvd elsykkel. Også på sti. Og nei, man "dundrer" ikke avgårde, og crux blir ikke nødvendigvis enklere av at du har mer kraft tilgjengelig. Med den logikken er det jo den som tråkker flest watt som klarer flest crux. Og sånn er det vel ikke. Usikker på om jeg fortsatt er medlem i NOTS eller ikke, men jeg har et par ganger tenkt på å melde meg ut fordi jeg synes organisasjonen i en del tilfeller fremstår som veldig snever og bare for de få. Det har vært noen diskusjoner og utbrudd på Facebook som har fått meg til å tenke at dette er en samling gretne gamle gubber som syntes alt var så mye bedre før. Dersom NOTS skulle ende på "Nei" i denne saken, håper jeg det kan forklares med gode, vettuge argumenter som alle kan forholde seg til, uansett ståsted.
Redigert av Øyvind V; 04/11/2019 14:27.
|
|
|
04/11/2019 14:31
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var skeptisk/anti men etter å ha prøvd en el-stisykkel så ser jeg ikke helt problemet lenger. Vektforskjellen og effekten er ikke stor nok til at belastningen på stien eller hastigheten øker vesentlig. Hvis man kan luke ut trimmede/ulovlige sykler så er det uproblematisk med el-sykler tror jeg.
|
|
|
[Re: skubisan]
04/11/2019 14:59
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Jeg var skeptisk/anti men etter å ha prøvd en el-stisykkel så ser jeg ikke helt problemet lenger. Vektforskjellen og effekten er ikke stor nok til at belastningen på stien eller hastigheten øker vesentlig. Hvis man kan luke ut trimmede/ulovlige sykler så er det uproblematisk med el-sykler tror jeg. Jeg er rimelig sikker på at ingen kommer til å få noen som helst straff for å bruke ulovlig elsykkel på sti med mindre de kjører ned og skader noen. Derfor er jeg skeptisk.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
04/11/2019 16:33
|
NOTS Arne Bøe
OP
Medlem
|
OP
Medlem
NOTS vil selvfølgelig kun akseptere bruk av el-sykkel med inntil 250watts hjelpemotor og jobbe for at medlemmene forholder seg til gjeldende lover
Arne Bøe
Henvendelser rettes til: kontakt@nots.no
|
|
|
04/11/2019 18:22
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vært skeptisk lenge - men møter meg selv i døra. Totalt sett mener jeg at fordelene veier opp for ulempene.
Okay, mange fullt fungerende voksne kommer til å ta i bruk motorisert stisykkel. Dem om det. Jeg håper å kunne holde det gående for egen maskin i noen år til.
Kan dette bidra til at folk drar dit de ellers ikke ville dratt, og sykler lenger unna eller lenger inn i marka, så tror jeg det er positivt for eventuelle slitasjespørsmål. Slitasje er tross alt et veldig begrenset fenomen i utstrekning.
Personlig tror jeg disse overmotoriserte og ulovlige syklene vil vær veldig begrenset både pga pris og spesielle interesser, men skulle det allikevel bli et problem får vi håpe påtalemakten vet å straffe det knallhardt for å statuere et eksempel.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/11/2019 18:30
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke helt at det er så flott at mange flere kommer seg lengre inn i mark og fjell. Er det ikke bra at det finnes områder der det er få mennesker som gidder å ta seg til? Steder der dyr og de særingene som gidder får være i fred? Er det et mål for oss at så mange som over hodet mulig skal sykle så mye sti som mulig?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/11/2019 18:40
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Usikker på om jeg fortsatt er medlem i NOTS eller ikke, men jeg har et par ganger tenkt på å melde meg ut fordi jeg synes organisasjonen i en del tilfeller fremstår som veldig snever og bare for de få. Det har vært noen diskusjoner og utbrudd på Facebook som har fått meg til å tenke at dette er en samling gretne gamle gubber som syntes alt var så mye bedre før. Dersom NOTS skulle ende på "Nei" i denne saken, håper jeg det kan forklares med gode, vettuge argumenter som alle kan forholde seg til, uansett ståsted.
Har du vurdert eller gjort forsøk på å bidra til at NOTS blir en organisasjon slik du synes den burde være? Og dømmer du NOTS etter hva noen taster på tastaturet på Facebook, eller hva nots medlemmer prøver å få til i marka? Det er jo trist at kjærlighet til smalsti blir til sneversynt og noe for de få, men med mindre man mener at vi ikke trenger noen som bryr seg, så må jo det mest konstruktive være å bidra selv. Jeg vil si at mht behov er alle dører i NOTS åpne for alle som vil bidra.
|
|
|
04/11/2019 19:14
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Det er prematurt å ta stilling til dette før en ny Friluftslov er vedtatt og offisiell politikk på plass, mange organisasjoner, enkeltpersoner, bedrifter osv skal ha et ord med i laget. All den tid endringene i Friluftsloven ikke er vedtatt er det uklart hva resultatet blir, men før høringsrundene ble full likestilling blir signalisert.
Om det blir resultatet er det selvfølgelig på sin plass at NOTS selv også sidestiller stisykling med og uten motor.
Foreløpig er elstisykler så kostbare at det er et rikmannsleketøy, terskelen for deltakelse blir enda høyere om det blir den nye normen.
|
|
|
04/11/2019 22:16
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har gått noen runder med meg selv, landet først på tja. Kjøpte nesten en sånn Mustache til og med når jeg hadde landet.
Så møtte jeg 3 stk på fjellet i høst der minst en var overmotorisert. Det ble harvet opp bløt bakke oppover som helt klart hadde blitt dyttet uten motor. Det ble satt dype spor der det ikke har vært spor før og det i ett område av fjellet det ofte sykles.
Tja har blitt til NEI, og jeg er glad jeg ikke handlet inn leketøyet. Dette vil jeg ikke assosieres med.
Tror det blir veldig vanskelig å skille ut overmotoriserte med fullt frislipp. Da tror jeg det blir bedre å forby hele greia. I utmark får vi trå selv. Jeg tror også dette vil gi negativ impact på alle som sykler sti også uten motor, folk vil se den økte slitasjen og alle på sykkel får skylda, motor eller ikke.
Anser meg heller ikke som spesielt rik, men om synes det var innafor å bruke 75K. Om et par år blir det bruktsykler tilgjengelig også.
Håper friluftsloven lander på et NEI som ikke kan mistolkes.
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/11/2019 07:49
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg skal innrømme at jeg aldri har forsøkt elsykkel.
[snip]
Jeg har heller ikke problemer med å forstå at det må være gøy å dundre avgårde på sti, og å komme opp crux du aldri har vært i nærheten av å klare med tråsykkel. Men hvorfor skal alt bli så enkelt?
Jeg har prøvd elsykkel. Også på sti. Og nei, man "dundrer" ikke avgårde, og crux blir ikke nødvendigvis enklere av at du har mer kraft tilgjengelig. Med den logikken er det jo den som tråkker flest watt som klarer flest crux. Og sånn er det vel ikke. Kall det dundre eller hva du vil, men alle skjønner at hastigheten øker med elsykkel kontra tråsykkel. Og av de to viktigste elementene som avgjør om man klarer crux eller ikke - teknikk og styrke/kondisjon - så er det åpenbart at det blir lettere å komme opp når styrke/kondisjon blir dopet av en motor. Teknikken er heldigvis noe som fremdeles må øves på gamlemåten, selv om den også får hjelp av større fart (så lenge du tør).
|
|
|
05/11/2019 10:16
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Hei. Som endel vet er jeg litt over gjennomsnittet opptatt av cruxing og det er en av grunnene til at jeg ennå ikke har EL sykkel . Jeg bor i Hafjell(bakker) og jobber i Fredrikstad (flatt) . Jeg kunne tenkt meg en El sykkel hjemme siden jeg har 7km asfalt oppover før jeg er på sti , så da velger jeg alltid bil opp .
Jeg fikk låne en moderne El stisykkel i Fredrikstad for å se om dette var noe for meg, konklusjon var at jeg må ha både El og vanlig stisykkel . Dette pga crux , vanlig sykkel er mye lettere, og mye mer leken enn en tung El sykkel . Mye av trikset for å komme opp vanskelige tråkkecrux er en balanse mellom kropps posisjon og fordeling av kraft . Jeg hadde ikke i nærheten denne følesen på EL sykkelen ,som jeg har på stisykkelen. Opp kanter er en vanlig sykkel mye enklere å få med seg, så det at man dundrer opp mye mer crux med El er ikke helt riktig .
Men ja El sykkel er helt rått ,men den har også sine ulemper . De ulempene er så store for meg ,at El sykkel må bli en ekstra sykkel .
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
05/11/2019 12:04
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
for meg så er salg av slike 8kW's elektriske sykler i Norge ett skrekk scenario: https://www.hpcbikes.com/pages/typhoonen mager trøst at de kun er lovlig på MX bane i Norge, det er bare ett spørsmål om tid før vi har slike doninger på vei innover i skauen og da hjelper det lite hva NOTS måtte mene om saken
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
05/11/2019 13:17
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Komisk med alle som er mot elsykkel i naturen men synes det er helt innafor å ta skiheisen opp for å trille ned bakkene. Eller bruke 3 timer i bilen for å komme dit.
|
|
|
[Re: erikskon]
05/11/2019 13:34
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skjønner ikke helt at det er så flott at mange flere kommer seg lengre inn i mark og fjell. Er det ikke bra at det finnes områder der det er få mennesker som gidder å ta seg til? Steder der dyr og de særingene som gidder får være i fred? Er det et mål for oss at så mange som over hodet mulig skal sykle så mye sti som mulig? Inntil jeg treffer grupper på 20 stk på elmoped midt på svarteste Krokskogen er dette et ikke-problem for min egen del i hvert fall. Stort sett treffer jeg hverken turgåere eller andre som sykler, det er plass til mange flere.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/11/2019 13:37
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er hvertfall interessant hvordan bias slår ut her. Den opplevde effekten av elsykkelen på stien virker å være avhengig av hva man mener om saken...
Per B.
|
|
|
05/11/2019 13:54
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Komisk med alle som er mot elsykkel i naturen men synes det er helt innafor å ta skiheisen opp for å trille ned bakkene. Eller bruke 3 timer i bilen for å komme dit." Skiheis og bilveg er eksempel på tilrettelegging for denne typen aktivitet. Naturen er ikkje tilrettelagt for motorisert framkomst. Mao: Elsykling på grusa tursti eller i anlegg som Trysil er altså heilt ok (blir det tilrettelagt for mye blir jo det eit problem i seg sjølv dog  )
Redigert av TrondAM; 05/11/2019 13:59.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
05/11/2019 14:30
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Komisk med alle som er mot elsykkel i naturen men synes det er helt innafor å ta skiheisen opp for å trille ned bakkene. Eller bruke 3 timer i bilen for å komme dit. Har noen av de som har uttrykt seg negative til elsykkel blitt spurt og svart på hva de synes om å kjøre for å sykle og så bruke heis? Jeg kan ikke se noen jeg, men du har kanskje en eller annen undersøkelse å støtte påstanden på? Jeg for eksempel er skyldig i å kjøre til Åre (omtrent en gang per år), men det betyr ikke at jeg synes det er greit. Det slo meg forresten hvor mange som kjører til Åre for å sykle elsykkel... Så kanskje skal en være forsiktige med å anta at motor på sykkelen reduserer antall km kjørt for å sykle.
|
|
|
|
|