Hadde en ubehagelig opplevelse på vei til jobb i dag. Uprovosert vold. Syklet som vanlig langs Trondheimsveien innover. Ved Rødtvet gikk det to fremmedkulturelle på hver sin side av gang- og sykkelveien mot min retning. Jeg fikk en ubehagelig følelse da jeg så dem. Det er rart, har aldri opplevd det på den måten før. Og ja, jeg har sett fremmedkulturelle før. Er tross alt oppvokst på østkanten. I det jeg passerer mellom dem tar den ene et steg mot meg og bokser meg i magen!
Begynner jo nå og tenke "hva om jeg møter dem igjen"?
Ikke bra! Et problem er nå at du vil føle en utrygghet under jobbpendling, en utrygghet som ikke var der før. Og det er ikke noe kjekt. Din jobb blir nå å få litt avstand til det og ikke la det uroe det seinere.
Du gjorde rett i å ringe politiet, men det ville ikke løse problemet. Slike voldsmenn som lever på side av samfunnet vil trolig ikke endre atferden sin sånn over natta. Du var bare uheldig.
Flere sosiale kasus er en del av pakka ved å bo i by. Se på det som prisen for fancy kulturtilbud, spennende jobber og yrende kafeliv.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
De gangene jeg har sykla på sykkelstiene i groruddalen har jeg merka at de er godt brukt av flere enn syklister. Jeg skal ikke forsvare de gutta her (jeg hadde sikkert satt meg i en veldig uheldig situasjon hvis jeg var deg), men kanskje de føler at syklister tar seg til rette på veien de ønsker å bruke kun som gangvei, og lot det gå utover deg?
Håper ellers det går bra og at du lar det børste av deg etter hvert.
Det går jo bra, slaget var ikke vondt. Det er mest sjokket "skjedde virkelig dette?". Tenkte det beste var å late som absolutt ingenting.
De gikk allerede helt ute i kanten på hver sin side, så det var ikke snakk om å måtte brøyte seg vei eller noe.
Har fundert på om det var pga fart, men de gikk som sagt helt ute i kanten og mot meg, og det hele var veldig oversiktlig. Fikk som nevnt en dårlig følelse da jeg så dem, så det fristet ikke å sakke særlig av. Han som slo hadde hettegenser, tidlig 20-årene, men faktisk i arbeidsklær.
Jeg kommer i alle fall til å montere kamera igjen på sykkelen.
Til jobbsyklere i Trondheim: Er det noen som har hørt hva de har tenkt i Sandgata/Vollgata? Det er markert sykkeltrasé i hele Sandgata nå, og det er jo fint. Men merkingen avsluttes midt i svingen opp mot Kongensgate. Er det tenkt at man skal flette med rushtrafikken her, eller har de tenkt å grave ny trasé rett frem mot Ila?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
F**n!! Nå har jeg måttet tåle anleggsarbeid på G/S - et gjørmehelve*e med gravemaskiner, varebiler, lastebiler, subuss, gjerder og en million folk i ukesvis. Spissrotgang. Sist søndag sykla jeg ned enduroløype i 25cm nysnø, men det er altså på vei til jobb, på G/S jeg skal tryne skikkelig!
Har blitt vant til at de har dratt kompressorslanger over "veien". Disse har vært myke og fine å sykle over. I dag hadde de bytta ut en av de med en stiv plastslange. Når det regner blir en slik glatt. Det ble full OTB og ødelagt regnjakke, regnbukse og bakgir. Kneet fikk seg en skikkelig smell.
Jeg har gnålt om tilrettelegging lokalt lenge, har prøvd å være med i en nettverksgruppe for å få flere til å sykle, etc, men jeg tror elgen vil lære seg å krysse vei på en trygg måte lenge før det blir tilrettelagt skikkelig for sykling her.
Til jobbsyklere i Trondheim: Er det noen som har hørt hva de har tenkt i Sandgata/Vollgata? Det er markert sykkeltrasé i hele Sandgata nå, og det er jo fint. Men merkingen avsluttes midt i svingen opp mot Kongensgate. Er det tenkt at man skal flette med rushtrafikken her, eller har de tenkt å grave ny trasé rett frem mot Ila?
Det står litt om dette i et innlegg fra 28.sep på denne Fb-gruppa: https://www.facebook.com/groups/SykkelTrondheim -- samt at Richard Liodden Sanders vanligvis svarer på spørsmålene du stiller der.
[/quote]Det står litt om dette i et innlegg fra 28.sep på denne Fb-gruppa: https://www.facebook.com/groups/SykkelTrondheim -- samt at Richard Liodden Sanders vanligvis svarer på spørsmålene du stiller der.[/quote]
Supert, da har de iallefall tenkt LITT :-) Men den avslutningen i enden mot Ila er fortsatt litt som Andeby-Gåseby tunnelen, med S-sving :-) Får ialefall ned farten da. Man legger seg jo lett i 30kmt bortover der, og det vil være veldig fristende å bare fortsette rett fram i veibanen, og så opp i kongensgate...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Hva bruker folket som vintersykkel? Her i Fredrikstad saltes det jo sjukt mye. Jeg er på utkikk etter en ny (brukt) sykkel men litt usikker på hvor mye som blir ødelagt i løpet av en vinter på saltføre. Og hvordan jeg kan klare å begrense skadene.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Hva bruker folket som vintersykkel? Her i Fredrikstad saltes det jo sjukt mye. Jeg er på utkikk etter en ny (brukt) sykkel men litt usikker på hvor mye som blir ødelagt i løpet av en vinter på saltføre. Og hvordan jeg kan klare å begrense skadene.
Jeg har kjørt CX, Fatbike og Hardtail i Sarp. For tiden på en enkel alu-hardtail med skjermer, funker fint. Ruta er ganske kort, og derfor har det egentlig ikke vært noe problem med ødelagt sykkel. Kun litt rust på noen bolter. Er nøye med å holde drivverk rent, og prøver å gi sykkelen minst 1 skikkelig vask/tørk/smøring hver uke i den fæle, kalde tida. Bytter gjerne klinge/kjede/kassett på våren, og bruker et nedprioritert hjulsett.
Bruker Rock'n Roll på kjedet. Det gir erfaringsmessig minst klin. Er liberal med teflon-spray på alle utsatte deler. Vokser gjerne inn det meste med et godt lag (hard) bilvoks før sesongen.
Hva bruker folket som vintersykkel? Her i Fredrikstad saltes det jo sjukt mye. Jeg er på utkikk etter en ny (brukt) sykkel men litt usikker på hvor mye som blir ødelagt i løpet av en vinter på saltføre. Og hvordan jeg kan klare å begrense skadene.
Jeg gikk for en relativt billig grusracer (fullpris 11k, fikk den for 6k). Da får jeg ikke fullt så kjip følelse de dagene det er salta mye, samtidig som den er god nok til å gi sykkelglede også resten av året.
Hadde jeg hatt litt mer cash hadde jeg nok bladd opp for en med hydrauliske skivebremser også, men det har ikke vært det største savnet foreløpig.
Min Creme 3-girs stålherresykkel rustet i stykker etter 2,5 vintre så nå har jeg skaffet meg en Vitus 3-girs 29" i aluminium med skivebremser fra CRC til drøye 5kkr. Håper å kunne holde den gående i minst tre vintre.
Ja for det er jo det jeg er bekymra for, levetiden. Planen, som var en kjip hybrid ble jo fort skrinlagt når jeg begynte å søke litt. Jeg skal jo sykle en del km i løpet av de neste 6mnd. Det ble fort fristene med en gravel, cx eller bedre specca hybrid. Den var lekker! Er det en sykkel du har bygd selv Dan? Edit : når jeg leste hva du skrev så fant jeg den på CRC.
Redigert av eGo; 24/10/201919:12.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Hva bruker folket som vintersykkel? Her i Fredrikstad saltes det jo sjukt mye. Jeg er på utkikk etter en ny (brukt) sykkel men litt usikker på hvor mye som blir ødelagt i løpet av en vinter på saltføre. Og hvordan jeg kan klare å begrense skadene.
Jeg har sykkelpendlet i Fredrikstad i 10 år nå. Kjører vedlikeholds-smøring av drivverk daglig i våte perioder og aksepterer bare at jeg må bruke opp et par kjeder i løpet av sesongen og bytte kassett på våren.
Jeg vasker (spyler) sjelden sykkelen om vinteren da vann kan snike seg inn på uønskede steder og fryse. Vasker av den verste gugga med våt klut. Når kassette ser for ille ut så tar jeg av hjulet og drar ei fille rundt mellom tannhjulene.
Ja, også kjøper jeg de billigste hjulsettene jeg finner og setter de på favoritt-sykkelen min.
Bikeshop har noen billige og kurante hjul i Aerlite-serien sin.
Hva bruker folket som vintersykkel? Her i Fredrikstad saltes det jo sjukt mye. Jeg er på utkikk etter en ny (brukt) sykkel men litt usikker på hvor mye som blir ødelagt i løpet av en vinter på saltføre. Og hvordan jeg kan klare å begrense skadene.
Jeg bruker denne alu 26'eren. Med 1x10 oppsett. Den har holdt greit i saltsørpa i Bergen noen vintre, men må regne med å bytte styrelager og bremsekalippere hver sesong. Kjede og kassett/drev byttes selvsagt ved behov.
Som sun flyer sier, så er skjermer et must ( og aller helst heldekkende ) For å spare både sykkel, og ikke minst deg selv og de dyre pendlerklærne.
Bruker en Trek alu-HT. Byttet drivverk omtrent et år siden som er utslitt allerede, selv om jeg har byttet kjede underveis. Brukt litt ukurante skjermer som man ofte får på HT, men har bra regntøy som jeg bruker på våte dager.
Har kjøpt en billig diamant og piggdekk slik at jeg pendler på to sykler. 2500,- + 1000,- for pigger. Håper at jeg kan benytte raske dekk på tørre dager og bare bruke pigg på snø/is. Hvis diamanten holder i to vintre er den verdt det tenker jeg.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
De hadde funnet fram saltbøtta på Lysakerlokket i dag. Dermed var det nok slutt på å bruke godsykkelen til jobb for i år. Fram med grussykkelen og piggdekka.
Vel, helt knall ble det ikke. Forskjermen satt som et skudd. Men når jeg skulle feste bakskjermen så var de medfølgende stagene for korte. Noen som har erfart det samme?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Nesten redd for å spørre, for jeg vil ikke fornærme deg, men du har montert stagene/spilene på bakskjermen rett vei? Så vidt jeg husker har de to armene forskjellig lengde, og om du setter dem opp ned/bak frem/på hodet/baklengs vei osv. blir den ene spilen for kort
Haha, jeg er ikke så lettkrenka! Ang lengde kjedestag, sykkelen er en Diamant Photon 30, nettopp kjøpt så jeg kjenner ikke geometri eller sykkel. Og jeg må innrømme at det har vært hastverksmekking uten øl så at jeg kan ha satt staga feil vei er ikke umulig. Tenker jeg skal sette meg ned med et par kalde ikveld og klargjøre sykkelen til vinterpendling.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Har kjøpt en billig diamant og piggdekk slik at jeg pendler på to sykler. 2500,- + 1000,- for pigger. Håper at jeg kan benytte raske dekk på tørre dager og bare bruke pigg på snø/is. Hvis diamanten holder i to vintre er den verdt det tenker jeg.
Godt valg.
Jeg bor i Oslo og sykler til jobb hver dag, dog ikke lenger enn ca. 5 km hver vei. Jeg kjøpte en 2300-kroners Diamant høsten 2012 som jeg fremdeles bruker. Har byttet drivverk et par ganger (4-500 kroner for de billigste 3x7 greiene) og en ny bremsekaliper til 130 kroner, samt girvaier/strømper. Utenom det har jeg ikke justert så mye som en skrue.
Satt på heldekkende Biltemaskjermer og skvettlapp nesten ned til bakken på forhjulet som holder kjedet tørt, da holder det med smøring et par ganger i måneden sev i den verste tida. Klikkpedaler og nytt stem, så passer sykkelen helt utmerket. Gir den en vask og puss på våren, og den ser ut som den vil holde mange år til. Beste sykkelinvesteringen jeg har gjort.
Ble en Diamant Photon 30 på meg. Ga vel 500 for mye kanskje men sykkelen så helt ny ut. Selv om den var fra 2012. Så ga jeg 500 for 3,5 par med nye dekk. Ink et sett piggdekk
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.