|
|
Sykler du til jobb? Jeg trenger noen innspill
|
Sykler du til jobb? Jeg trenger noen innspill
24/10/2019 12:10
|
Cyclopath
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei!
Vi er en prosjektgruppe hos OpenLab Stockholm som prøver å skape et mer engasjerende miljø for å sykle til og fra jobb. Vi skal presentere en prototype for oppdragsgiveren neste uke og jobber med noen forbedringer på konseptet. Derfor kan jeg desverre ikke se til andre løsninger på dette stadie i prosjektets løp.
Hvis du sykler til jobb og vil hjelpe oss i å hjelpe söta bror i å gjøre som deg så hadde det vært knall om du kan si hva du tenker om dette konseptet:
Konseptet vi jobber med i denne sammenhengen er en konkurranse mellom bedrifter. Idéen er å plassere ut sykkel-stativer som kan låses med en app på mobilen. Hensikten med dette er å gi en god og trygg plass for å parkere sykkelen mens du er på jobb samtidig som det også gir deg bedre tilgang til sykkelparkering nær din arbeidsplass.
Dette systemet holder også tellingen på syklister i bedriftene som deltar i konkurransen. Konkurransen vil ha et score-board som oppdateres real-time slik at du som syklist har en synlig «impact».
Spørsmålet mitt til dere som syklister er: Hva kan være en rettferdig måte å måle bedriftens bruk av sykkel til og fra jobb? Vi ønsker å gjøre dette til en fair konkurranse.
Eksempler på måleenheter vi har er:
% av bedriftens totale pendleravstand som tas med sykkel. Antall sykler brukt i bedriften Et poengsystem der bedriften får ekstra poeng når den ansatte valgte sykkel på for eksempel dager med dårlig vær.
Håper på innspill og idéer. Særlig i forhold til hvordan det kan regnes ut poeng, og gjerne også om du tror dette hadde vært gøy i din by!
Redigert av Cyclopath; 24/10/2019 14:35.
|
|
|
Re: Sykler du til jobb? Jeg trenger noen innspill
[Re: Cyclopath]
24/10/2019 12:36
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Dusj på jobben. Ferdig snakka.
|
|
|
[Re: Gubbe]
24/10/2019 13:32
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dusj på jobben. Ferdig snakka. Det er aldri ferdig snakka. Trygg sykkelparkering under tak er vel så viktig - ikke alle er avhengig av dusj på jobb for å sykle.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/10/2019 13:52
|
Cyclopath
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Dusj på jobben. Ferdig snakka. Først og fremst takk for svar! Det er et godt poeng at det trengs gode fasiliteter som dusj, men jeg tviler på at resursene for prosjektet kommer til å strekke til. Det har allerede blitt forsøkt å oppfordre bedriftene til å ha dette, men det trengs et tydeligere miljø (i hvertfall her i Stockholm). Det er dette vi håper på å få i gang med en konkurranse mellom bedrifter som er fokusert på engasjere flere til å sykle. Altså mer bottom-up enn top-down.
Redigert av Cyclopath; 24/10/2019 13:53.
|
|
|
24/10/2019 13:55
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Tørkeskap om vinteren. De fleste orker å ta på våte klær på vei hjem.
|
|
|
24/10/2019 14:04
|
Cyclopath
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for innspill så langt, men jeg har kanskje ikke vært helt klar. Dette dreier seg om å lage en konkurranse mellom bedrifter der det handler om å bytte ut bilen med sykkel til og fra jobb.
Løsningen vi holder på å utvikle til en prototype baserer seg altså på en konkurranse. (Med den ekstra fordelen at det også ordner bedre sykkelparkeringer)
Høres det for eksempel rettferdig ut å sammenligne / måle bedrifter etter hvor lang avstand som sykles?
Eller er det kanskje heller et bedre mål å sammenligne prosent av reisen til og fra jobb blant de ansatte i bedriften?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/10/2019 14:26
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Dusj på jobben. Ferdig snakka. Det er aldri ferdig snakka. Trygg sykkelparkering under tak er vel så viktig - ikke alle er avhengig av dusj på jobb for å sykle. Det burde alle være. Gammel svette lukter dårlig, uansett hvor godt trent man hevder å være. Dusj på jobb. Ferdig snakka. Og man kan ta med sykkelen inn. Åpent landskap eller cellekontor, det er plass til en sykkel.
|
|
|
24/10/2019 14:39
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Prosent av total avstand tror jeg er et dårlig mål fordi de med kort avstand vil sykle og de med lenger avstand vil kjøre bil eller kollektivt. Har dere sett på «Sykle til jobben»-aksjonen? Poengbasert og du kan ha mindre lag på hver arbeidsplass.
|
|
|
24/10/2019 14:49
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Takk for innspill så langt, men jeg har kanskje ikke vært helt klar. Dette dreier seg om å lage en konkurranse mellom bedrifter der det handler om å bytte ut bilen med sykkel til og fra jobb.
Løsningen vi holder på å utvikle til en prototype baserer seg altså på en konkurranse. (Med den ekstra fordelen at det også ordner bedre sykkelparkeringer)
Høres det for eksempel rettferdig ut å sammenligne / måle bedrifter etter hvor lang avstand som sykles?
Eller er det kanskje heller et bedre mål å sammenligne prosent av reisen til og fra jobb blant de ansatte i bedriften? Jeg jobbet for en bedrift som hadde en konkurranse om å sykle flest mulig kilometre til og fra jobb. F.eks. dem som løp fikk ikke lov til å være med på konkurransen. Dersom målet er å redusere bilbruken, så kan en logging av antall dager / måned der man har byttet ut bil med egen fremdrift virke godt. Om det er sykkel, løpesko, hoppestokk eller akebrett som blir brukt, så kan jo det åpne opp for ekstra periering for kreativitet og gi en bredere deltagelse.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
24/10/2019 17:03
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Dusj på jobben. Ferdig snakka. Det er aldri ferdig snakka. Trygg sykkelparkering under tak er vel så viktig - ikke alle er avhengig av dusj på jobb for å sykle. Det burde alle være. Gammel svette lukter dårlig, uansett hvor godt trent man hevder å være. Dusj på jobb. Ferdig snakka. Og man kan ta med sykkelen inn. Åpent landskap eller cellekontor, det er plass til en sykkel. Du må lære deg å se litt lengre enn fram til nesetippen din. Jeg bor f.eks 2 km fra jobb og klarer fint å sykle uten å bli spesielt varm (og det er snakk om oppoverbakke og singlespeed). I tillegg er det mange som bruker elsykkel og de trenger som regel heller ikke dusj. Jeg tror heller ikke det er så mange som ville likt at man drasser med seg en våt og skitten sykkel inn. Du har kanskje kontor rett innenfor døra, men jeg må gå nærmere 100 meter innendørs.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: neonstz]
24/10/2019 17:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dessuten, det finnes arbeidsplasser der det faktisk finnes dusj - men hvor det er knotete lagt opp med logistikk mellom dusj og garderobe, og hvor mange henger flere dager gammelt svett sykkeltøy til tørk i felles tørkerom, til alles felles forlystelse 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
24/10/2019 19:11
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hva har dusj med måten han ønsker å måle jobbsyklingen på? Den bedriften som har høyest vamtvannsforbruk?
|
|
|
[Re: Anders A-R]
24/10/2019 19:13
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Dessuten, det finnes arbeidsplasser der det faktisk finnes dusj - men hvor det er knotete lagt opp med logistikk mellom dusj og garderobe, og hvor mange henger flere dager gammelt svett sykkeltøy til tørk i felles tørkerom, til alles felles forlystelse Nemlg.
|
|
|
24/10/2019 19:13
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg jobber i en bedrift som har et nybygg og der er det egen oppvarmet sykkelstall innendørs med avspylingsmuligheter for sykkelen. I tillegg er det dusj/garderobefasiliteter. For de som har tilsvarende muligheter er neppe de låsbare stativene som det legges opp til av trådstarter spesielt aktuelle, og uansett må det ligge en grad av selvregistrering her.
En enkel selvregistrering for antall dager pr. måned syklet tenker jeg fungerer fint. Så får man måle det opp mot totalt ansatte på den lokasjonen og med det få en score
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Juffe]
24/10/2019 19:15
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
[quote=Juffe]Hva har dusj med måten han ønsker å måle jobbsyklingen på? Den bedriften som har høyest vamtvannsforbruk? [/quote eller Er du svett eller?
|
|
|
24/10/2019 19:17
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
[quote=Juffe]Hva har dusj med måten han ønsker å måle jobbsyklingen på? Den bedriften som har høyest vamtvannsforbruk? [/quote eller Er du svett eller? Den skjønte jeg ikke
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/10/2019 06:24
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dusj på jobben. Ferdig snakka. Det er aldri ferdig snakka. Trygg sykkelparkering under tak er vel så viktig - ikke alle er avhengig av dusj på jobb for å sykle. Enig.. Dusj på jobb er kjekt, men enkel vask og fersk deodorant på toalettet får deg gjennom dagen uten å plage andre. Det er gårsdagens svette som lukter. Men trygg sykkelparkering er derimot alfa og omega. Får jeg ikke sikret sykkelen godt på destinasjonen så sykler jeg ikke. Enten det er til butikken eller jobb.
|
|
|
25/10/2019 06:42
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hva med å rappe hele eller deler av poengsystemet til Sykle til jobben-aksjonen? https://www.sykletiljobben.no/p/18903/konkurransereglement
|
|
|
25/10/2019 06:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dusj på jobben. Ferdig snakka. Det er aldri ferdig snakka. Trygg sykkelparkering under tak er vel så viktig - ikke alle er avhengig av dusj på jobb for å sykle. Det burde alle være. Gammel svette lukter dårlig, uansett hvor godt trent man hevder å være. Dusj på jobb. Ferdig snakka. Og man kan ta med sykkelen inn. Åpent landskap eller cellekontor, det er plass til en sykkel. Som du sier selv - Det er gammel svette som lukter dårlig. Jeg dusjer om morgenen, hjemme. Sykler så til jobb i egnet antrekk og skifter til tørt tøy på kontoret. Noen ganger dusjer jeg på kontoret, andre ganger ikke. Tror ikke jeg lukter vondt de dagene jeg ikke dusjer. Jeg har 8 km til jobb og sykler noen ganger litt omvei for kosens skyld. Vi har så klart sykkellagring på Terrengsykkelkontoret, både for testsykler og private jobb-sykler og det føles som mye mer viktig for den daglige syklingen enn den ene dusjen vi har. Gode dusjmuligheter på jobb er supert for dem som sykler litt langt til og fra, men er langt nær kritisk for mange som sykler kortere.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
25/10/2019 08:08
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Konkurransen må være noe slikt: De som har over 1% av ansatte som sykler til jobb en eller annen gang i løpet av vinteren. Eller hvor mange som klarer å bytte dekk selv.
|
|
|
25/10/2019 09:13
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Sykkelparkering i låst rom 2. Spylemulighet sykkel 3. NOK tørkeskap og skap-plass 4. Dusj og garderobe som er så romslig at man slipper utilsiktet og ekkel kroppskontakt med nakne kolleger
Men alt dette vil jo i mange tilfeller være umulig å tilrettelegge i eksisterende bygningsmasse. MEn for nybygg burde det være satt opp en standard. LA oss kalle den TEK20.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Boas]
25/10/2019 09:27
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Har dere sett på «Sykle til jobben»-aksjonen? Poengbasert og du kan ha mindre lag på hver arbeidsplass. #sykletiljobben er vås. I de fleste bedrifter vinner folk som slettes ikke sykler til jobben, eller sykler overhodet. I en av nabobedriftene har det blitt vunnet av en person som er delivs sykemeldt, og poengene har blitt sanket på støvsuging og rydding. To år på rad. Man kan jo logge alt uten å dokumentere, og få poeng. Jeg sykler hver dag, hele året, men har ikke nubbsjans til å hevde meg i den konkurransen. Bør være binært. Har du syklet til og fra jobb? Ja/Nei. Forøvrig har min arbeidsgiver et kjekt konsept: har du logget X timer fysisk aktivitet relatert til før/etter/i arbeidstid, får du en bonusfridag hvert halvår. Må logges med GPS eller puls, og tidspunkt, så lovlige kilder er f.eks Strava. Her tilbys det også gruppetrening en gang hver uke. Så kjøres det stikkprøver på logger.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
25/10/2019 09:35
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
1. Sykkelparkering i låst rom 2. Spylemulighet sykkel 3. NOK tørkeskap og skap-plass 4. Dusj og garderobe som er så romslig at man slipper utilsiktet og ekkel kroppskontakt med nakne kolleger
Men alt dette vil jo i mange tilfeller være umulig å tilrettelegge i eksisterende bygningsmasse. MEn for nybygg burde det være satt opp en standard. LA oss kalle den TEK20. Jeg kan slenge på et fantastisk tilbud: håndkle-avtale. Slik at man slipper ta med disse selv! Sparer utrolig mye tørkeplass! Superluksus. Ellers tror de "kravene" du setter er grunnlaget for "folk flest", jeg personlig setter ikke spyling som et minimumskrav. De andre punktene dine er det.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: knutspeed]
25/10/2019 09:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har dere sett på «Sykle til jobben»-aksjonen? Poengbasert og du kan ha mindre lag på hver arbeidsplass. #sykletiljobben er vås. I de fleste bedrifter vinner folk som slettes ikke sykler til jobben, eller sykler overhodet. I en av nabobedriftene har det blitt vunnet av en person som er delivs sykemeldt, og poengene har blitt sanket på støvsuging og rydding. To år på rad. Man kan jo logge alt uten å dokumentere, og få poeng. Jeg sykler hver dag, hele året, men har ikke nubbsjans til å hevde meg i den konkurransen. Bør være binært. Har du syklet til og fra jobb? Ja/Nei. Forøvrig har min arbeidsgiver et kjekt konsept: har du logget X timer fysisk aktivitet relatert til før/etter/i arbeidstid, får du en bonusfridag hvert halvår. Må logges med GPS eller puls, og tidspunkt, så lovlige kilder er f.eks Strava. Her tilbys det også gruppetrening en gang hver uke. Så kjøres det stikkprøver på logger. Sykletiljobben var bra. Nå er det pengemaskin og støvsuging vinner... så jeg er ikke med lenger, tross at bedriften sponser det. Jeg sykler likevel.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: knutspeed]
25/10/2019 10:23
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har dere sett på «Sykle til jobben»-aksjonen? Poengbasert og du kan ha mindre lag på hver arbeidsplass. #sykletiljobben er vås. I de fleste bedrifter vinner folk som slettes ikke sykler til jobben, eller sykler overhodet. I en av nabobedriftene har det blitt vunnet av en person som er delivs sykemeldt, og poengene har blitt sanket på støvsuging og rydding. To år på rad. Hihi, ja. Jeg har sikkert sagt det her inne før, men for noen år tilbake var jeg "i felt" på byggeplass, og gjorde kontrollarbeid som betød at jeg gikk ute, i minst 3-4 timer hver dag. Var milevis unna noe som helst i den konkurransen 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/10/2019 10:38
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror jeg skjønner hva du er ute etter, men noen spørsmål: Vil du prioritere at sykling til jobben er verifiserbart eller at det er enkelt å registrere? F.eks. går det an å låse fast en kvist i låsbart sykkelstativ for å registrere sykling til jobben. Er du bare interessert i sykling? Hvis noen bor så nærme at de går, er det det samme? Sykletiljobben brukte poengsystem, men gav poeng for absoulutt alt. Jeg ledet på km, men tapte på antall aktiviteter og tid brukt. Ved poengsystem, hvem får poeng og hvordan skal det verifiseres?
Jeg tenker at man kan bruke sporingsapper for trening og laste opp til konkurransen slik "sykletiljobben" hadde. (totalt antall km)/(antall ansatte) vil ta høyde for forskjellig antall ansatte og forskjellig lengde på pendling. (med mindre det er to ansatte som er sykkelgale og sykler 6+ mil til og fra jobben hver dag)
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
25/10/2019 12:10
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei!
Vi er en prosjektgruppe hos OpenLab Stockholm som prøver å skape et mer engasjerende miljø for å sykle til og fra jobb. Vi skal presentere en prototype for oppdragsgiveren neste uke og jobber med noen forbedringer på konseptet. Derfor kan jeg desverre ikke se til andre løsninger på dette stadie i prosjektets løp.
Hvis du sykler til jobb og vil hjelpe oss i å hjelpe söta bror i å gjøre som deg så hadde det vært knall om du kan si hva du tenker om dette konseptet:
Konseptet vi jobber med i denne sammenhengen er en konkurranse mellom bedrifter. Idéen er å plassere ut sykkel-stativer som kan låses med en app på mobilen. Hensikten med dette er å gi en god og trygg plass for å parkere sykkelen mens du er på jobb samtidig som det også gir deg bedre tilgang til sykkelparkering nær din arbeidsplass.
Dette systemet holder også tellingen på syklister i bedriftene som deltar i konkurransen. Konkurransen vil ha et score-board som oppdateres real-time slik at du som syklist har en synlig «impact».
Spørsmålet mitt til dere som syklister er: Hva kan være en rettferdig måte å måle bedriftens bruk av sykkel til og fra jobb? Vi ønsker å gjøre dette til en fair konkurranse.
Eksempler på måleenheter vi har er:
% av bedriftens totale pendleravstand som tas med sykkel. Antall sykler brukt i bedriften Et poengsystem der bedriften får ekstra poeng når den ansatte valgte sykkel på for eksempel dager med dårlig vær.
Håper på innspill og idéer. Særlig i forhold til hvordan det kan regnes ut poeng, og gjerne også om du tror dette hadde vært gøy i din by! Jeg synes det virker litt krevende å få på plass en logistikkløsning og tillatelser til å etablere ordningen med sykkelstativ/app/låsing. De som allerede har med sykkelen inn på kontoret, setter den i kjeller, trappeoppgang, bod etc ønsker sikkert å fortsette med det. På jobben hos meg har vi benyttet www.dytt.no (ta en kikk) en helt enkel app hvor man setter opp lag i bedriften og konkurrerer med andre bedrifter i en gitt periode. Man får score for anvendt tid, type aktivitet og hvor hardt man trener både individuelt, i ditt lille team og bedriften. Poengsystsmet virket ganske fornuftig. Denne appen kunne, om jeg husker riktig, kobles mot aktivitetsmålere for direkte avlesing. Om noen av en eller annen grunn vil nedlate seg til å jukse går det sikkert an i en slik enkel løsning.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
25/10/2019 14:38
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Dette handler vel mest om å lage et program til mobil, og ikke primært om det å sykle til jobb, men, men... - Sykkelstativ bundet til mobil. Bare glem det. De mest aktive når det gjelder å sykle til jobb er de som har god, sikker, innendørs lagringsmulighet av sin sykkel. Ingen har interesse av å sette sykkelen sin ute i et skrøpelig stativ (uten tak?) midt på vinteren. Den sykkelen vil ikke vare mange sesonger... Når det gjelder forslag. Hva med å ha manuell registrering når du kommer til jobb? Det kan være via mobil (hvor den husker dine vanlige valg, så du trenger å endre minimalt fra dag til dag). - Alternativer (som bare hukes av): Kollektivt, Buss, Sykkel, Bil/Moped, Ski, Annet (egendefinert felt for hoppestokk ol. !) Distanse Type vei (padde, krøpert, terreng, asfaltjungel ol.) (Kan også ha mulighet for å hente rute via Strava) Kan koble greia opp mot yr.no, så tar den inn været på plassen når de sender inn. På denne måten kan dere ordne litt bonus for 'dårlige' sykkeldager. Gi også noen fordeler til bedrifter som legger opp for sykkelparkering, og fasiliteter etter at de blir med i konkurransen. %-andel økt i antall syklister gir bonuspoeng for personer over grensen Eksempel: Bedrift A starter med dette og har fra før av en andel som sykler på 10%. Bedrift B starter og har en andel på 30%. Bedrift C har en andel på 1%. Dette krever litt balansering for å ikke gjøre det fryktelig urettferdig, men greia er hvis A stiger til 15% så får bedriften en bonus for hver tur de nye 5% utfører. Samme med B, og C, men du må balansere, fordi det er lettere for C å gå til 15% enn det er for B å gå til 45%! Dette vil bidra til at de som allerede sykkler vil ønske å få med flere, men det skaper ikke en fryktelig ubalanse som ville vært tilfelle hvis alle hadde fått bonus når bedriften kom over en prosentgrense (se B som ville hatt mange flere enn C som ville få bonusen). Formålet må være ganske snevt. Ikke bli som 'sykle til jobb' greien har blitt etter hvert. Det bør primært handle om hvordan du kommer deg fra og til jobb. Bidra til å kutte noe ned på rushtrafikken 
Redigert av olip; 25/10/2019 14:43.
|
|
|
28/10/2019 09:17
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Vi bruker "Sykle til jobben" i min bedrift og jeg synes det er tungvint og lite motiverende å bruke. Jeg er blant de som sykler mest, men jeg gidder ikke gå inn og manuelt registrere.
For at noe sånt skal funke må det kobles direkte til Strava, via API, som logger aktivitetene.
|
|
|
[Re: Andysor]
28/10/2019 09:55
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vi bruker "Sykle til jobben" i min bedrift og jeg synes det er tungvint og lite motiverende å bruke. Jeg er blant de som sykler mest, men jeg gidder ikke gå inn og manuelt registrere.
For at noe sånt skal funke må det kobles direkte til Strava, via API, som logger aktivitetene. Sykle til jobben synker mot Strava så lenge økta markeres med commute.
|
|
|
|
|