Her kan vi gå dypt
Kort:
Det er ikke unormalt for en person å trenge 30min+ for å oppnå minimal hvilepuls fra de setter seg til ro, så den du har fått oppgitt er ikke helt reell.
Er den bedre enn den du har tatt hjemme.
Ja, det er den nok, pulsklokker er ikke beregnet til å måle hvilepuls må du huske.
20% er ikke mye når det kommer til hvilepuls, selv på det optimale måleområdet så kan klokker avvike med over 30% (mer om det under).
Langt:
Hva målte de pulsen din med hos legen?
(Dette har stor betydning, siden det er feilmarginer på de forskjellige målemetodene/instrumentene. Hvis du har vært så heldig å fått målt pulsen med et kalibrert EKG apparat, så er det per i dag det mest nøyaktige du kan få.)
Hva målte du pulsen med hjemme?
Du sier pulsklokke, snakker vi om pulsbelte, eller optisk sensor?
Hvis det er pulsbelte, hvilket? (Disse er generelt veldig nøyaktige med en feilmargin på +-1%, avhenging av model, men vi snakker om 80-150 området, og ikke ~60

)
Hvis det er optisk sensor så er det litt mere komplisert.
Generelt så er nye sensorer bedre enn eldre, men med forbehold.
(Husk også at en toppmodell klokke ofte bruker forskjellig sensor fra billigmodellene, men du finner også den samme sensoren i klokker som er i midtsjiktet. Og da tenker vi ikke engang på at en nyere klokke (kan være bare noe uker nyere her) til under halvparten av en toppmodell kan ha en nyere og bedre sensor en toppmodellen.)
Hvilken sensor som du finner i klokken betyr med andre ord veldig mye.
Hvordan klokken sitter på deg betyr også fryktelig mye. Du kan oppleve forskjell bare med å bytte klokken fra venstre til høyre arm...
(Jeg har selv testet et hav her, men per nå så duger ingen på meg, og pulsbelte er eneste alternativ hvis jeg skal trene etter puls. En gang i framtiden håper jeg å slippe beltet, men det ser ikke veldig lyst ut enda.)
Siden det er snakk om optisk sensor, så betyr også hudfarge noe. Klokken vil vise forskjellige resultater på en vinterhvit nordmann, sammenlignet med når samme person kommer rett fra sydentur
Avhengig av passform, og model, så kan en optisk sensor fort vise feil oppmot 40% i det 'optimale' området (ca 120) sammenlignet med en EKG.