Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pulsmålinger

Pulsmålinger #2579534 17/10/2019 13:36
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Har vært hos bedriftslegen og fått målt blodtrykk og puls, begge deler er bra for en gubbe over middagshøyden.
Når jeg måler hvilepulsen hjemme med pulsklokke så havner jeg stort sett på 56 og kan tyne den ned til 52. På legekontoret så måler de stort sett til verdier rundt 46 og da går jeg bare bort og setter meg i stolen uten å slappe av noe spesielt.

Satser pengene mine på at legene har bedre utstyr enn meg så da undrer jeg på avviket til pulsklokkene jeg har hjemme. Er virkelig pulsklokkene såpass unøyaktige, det er jo nesten 20% avvik ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Pulsmålinger [Re: Flamini] #2579553 17/10/2019 15:44
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Det er jo bare å telle på gamlemåten, så ser du avviket. Jeg fikk 52 liggende på sofaen og 56 på håndleddspuls.

Div. sportsremedier ...
Re: Pulsmålinger [Re: Flamini] #2579555 17/10/2019 15:51
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Her kan vi gå dypt ICON_GRIN

Kort:
Det er ikke unormalt for en person å trenge 30min+ for å oppnå minimal hvilepuls fra de setter seg til ro, så den du har fått oppgitt er ikke helt reell.
Er den bedre enn den du har tatt hjemme.
Ja, det er den nok, pulsklokker er ikke beregnet til å måle hvilepuls må du huske.
20% er ikke mye når det kommer til hvilepuls, selv på det optimale måleområdet så kan klokker avvike med over 30% (mer om det under).

Langt:
Hva målte de pulsen din med hos legen?
(Dette har stor betydning, siden det er feilmarginer på de forskjellige målemetodene/instrumentene. Hvis du har vært så heldig å fått målt pulsen med et kalibrert EKG apparat, så er det per i dag det mest nøyaktige du kan få.)
Hva målte du pulsen med hjemme?
Du sier pulsklokke, snakker vi om pulsbelte, eller optisk sensor?
Hvis det er pulsbelte, hvilket? (Disse er generelt veldig nøyaktige med en feilmargin på +-1%, avhenging av model, men vi snakker om 80-150 området, og ikke ~60 ICON_WINK )
Hvis det er optisk sensor så er det litt mere komplisert.
Generelt så er nye sensorer bedre enn eldre, men med forbehold.
(Husk også at en toppmodell klokke ofte bruker forskjellig sensor fra billigmodellene, men du finner også den samme sensoren i klokker som er i midtsjiktet. Og da tenker vi ikke engang på at en nyere klokke (kan være bare noe uker nyere her) til under halvparten av en toppmodell kan ha en nyere og bedre sensor en toppmodellen.)
Hvilken sensor som du finner i klokken betyr med andre ord veldig mye.
Hvordan klokken sitter på deg betyr også fryktelig mye. Du kan oppleve forskjell bare med å bytte klokken fra venstre til høyre arm...
(Jeg har selv testet et hav her, men per nå så duger ingen på meg, og pulsbelte er eneste alternativ hvis jeg skal trene etter puls. En gang i framtiden håper jeg å slippe beltet, men det ser ikke veldig lyst ut enda.)
Siden det er snakk om optisk sensor, så betyr også hudfarge noe. Klokken vil vise forskjellige resultater på en vinterhvit nordmann, sammenlignet med når samme person kommer rett fra sydentur ICON_GRIN

Avhengig av passform, og model, så kan en optisk sensor fort vise feil oppmot 40% i det 'optimale' området (ca 120) sammenlignet med en EKG.

Re: Pulsmålinger [Re: Flamini] #2579592 17/10/2019 21:01
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Pulsklokka di gir en baceline. Dvs en puls som den oppgir til ca samme nivå under samme forutsetning hver gang den er i bruk.
Din fastlege har en annen aparatur som også vil måle den samme pulsen fra gang til gang (gitt att omstendighetene er den samme).
Bruk din egen pulsklokke til å bekrefte at du er frisk og rask. Når den viser målinger som er avvikende er dette en indikasjon på enten utstyrsfeil eller at brukeren bør hilse på fastlegen sin (113 ) hvis brukeren føler seg skikkelig klein.
Konklusjon for sammenlignbare data over tid brukes samme utstyr til samme tid og under de samme omstendigheter.
Ps ikke heng deg opp i at to forskjellige dingser viser ulike tall. (Det er når den samme dingsen viser andre tall enn du forventer refleksjonen starter)

Re: Pulsmålinger [Re: Flamini] #2579599 18/10/2019 06:12
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Har målt pulsen hjemme med pulsklokke med puls belte og med en annen klokke som har optisk føler, de viser omtrent samme hvilepuls. Har ikke sammenlignet under trening. Typisk hvilepuls på 54-56 når jeg ligger på sofaen.

Nå ble det brukt blodtrykksmåler hos legen, ved en tidligere annledning ble det brukt nytt EKG utstyr. Disse målingene hadde like resultat, dvs hvilepuls på 45-46.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Pulsmålinger [Re: Flamini] #2579614 18/10/2019 07:39
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hva er pulsen når du ligger og teller antall slag i 60 sekunder?

'...once more, and more intensity!'
Re: Pulsmålinger [Re: Flamini] #2582760 13/11/2019 13:23
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Faktorer som kan spille inn:
Når på dagen måler du?
Når trente du sist før måling?
Spiste du før måling?
Allmenntillstand

Jeg vet at jeg har høyere puls senere på dagen/kvelden.
Jeg vet også at pulsen min er mye høyere dersom jeg har trent mye en periode.
Sykdom eller slapphet gir også høyere puls.

Moderator  support