Oslo Bike Arena?
|
Oslo Bike Arena?
23/12/2018 16:23
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei
Beklager om dette har vært tema tidligere, men lurer på om det finnes noen planer for å bygge en sykkelpark - a la det man finner i Gullia i Trysil i Oslo-området.
Det er sikkert mange her på forumet som foretrekker naturlige stier, men jeg personlig ble helt hektet etter et besøk i Trysil Bike Arena for et par år siden. Anlegget de har bygget i Gullia med de maskinbygde stiene har imponert meg med fantastisk flyt (det er så gøy at man glemmer at man sykler oppover innimellom), flere vanskelighetsgrader og morsomme elementer som wallrides, hopp osv.
Jeg synes det fungerer bra for syklister i alle aldre, noe jeg dessverre ikke kan si om Oslomarka. Har forsøkt å ta med barna på sykling i Oslo, men da blir det gjerne på grusveier (kjedelig) eller på stier fulle av røtter og steiner (for vanskelig).
Lurer derfor på om noen vet om det finnes noen planer for et område med maskinbygde stier også i Oslo-området? Skulle tro det hadde blitt svært populært med tanke på hvor populært det har blitt i Trysil og andre steder.
Jeg synes forøvrig det er rart og litt skuffende at de la ned den heisbaserte syklingen i Tryvann også. Med alle som sykler i Oslo skulle man tro det var marked for en ordentlig sykkelpark i Tryvann også. Ja da, jeg vet man kan sykle ned fra Frognerseteren, men det tar litt vel lang tid med t-banen opp igjen, synes jeg.
Det jeg imidlertid hadde ønsket meg aller mest var et område som Trysils Gullia i Oslo. Noen som vet om det finnes noen planer om det, nå som stisyklingen opplever en vekst?
|
|
|
Re: Oslo Bike Arena?
[Re: AtleGulbrandsen]
24/12/2018 07:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er usikker på om det vil passe inn i Oslo. Her er det et veldig tett nett med stier og turveier i bynære strøk. Dette gjør at det ikke faller lett å evt rive det som er. Oslo Enduro legger mye arbeid i å bygge nerroversti i Tryvann slik at det blir et godt utvalg til rittet. Og det er også ønskelig at folk bruker stiene ellers også.
|
|
|
24/12/2018 10:03
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar.
Jeg tror nok det skal gå an å finne et passende område, om det er vilje til det. For rekrutteringen til stisykling tror jeg det hadde vært glimrende.
Blir jo litt tankefull når man sykler ned fra Frognerseteren og ser det enorme og dyre Midtstuanlegget med 6-7 hoppbakker, med tanke på hvor få skihoppere som bruker det - kontra alle som sykler. Da hadde det vært mer fornuftig med noen millioner til en ordentlig sykkelpark.
Redigert av AtleGulbrandsen; 24/12/2018 10:04.
|
|
|
24/12/2018 10:04
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skisenteret med Wyller er overmodent for et sånn opplegg og med OK som eiere av mye av området ligger alt til rette med heisen i Wyller i gang som link. Gjerne også en nasjonal arena for XCO London/Rio style mellom tårnet og hoppbakken i tillegg. Har jo sagt lenge at jeg synes det er rart OK og næringa ikke ser dette. Enda rarere blir det jo nå som Trysil har vist vei.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
24/12/2018 10:15
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde vært flott med en sykkelpark i Oslo, men det er nok enklere å få til sånn på bygda enn i hovedstaden. Når det er sagt finner man naturlig sti de fleste kan sykle på i Oslo. Bygdøy, Brannfjell, stiene mellom Rikshospitalet / Gaustad og Sognsvann og deler av Grønliåsen.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/12/2018 10:33
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde vært flott med en sykkelpark i Oslo, men det er nok enklere å få til sånn på bygda enn i hovedstaden. Når det er sagt finner man naturlig sti de fleste kan sykle på i Oslo. Bygdøy, Brannfjell, stiene mellom Rikshospitalet / Gaustad og Sognsvann og deler av Grønliåsen. Mtp Groruddalsmilliarden, nye hoppbakker til helt ville summer og andre mer eller mindre kjempeprosjekt uten særlig virkning/bruk så synes jeg det blir en merkelig defensiv holdning til et flott anlegg som vil koste en brøkdel og aktivisere unger, ungdom og voksne som ikke er innunder det organiserte aktivtetstilbudet. Et slikt anlegg ville også gi den organiserte syklinga et løft. Legg til attraktivitet/økt livskvalitet for innbyggere og antakeligvis noe som betaler seg selv i form av økt besøk til byen så synes jeg det fremdeles er rart ja. Noen hundremetre her og der rundt byen som man blir uglesett av lokale hundeluftere vitner om stemoderlig ( ja sitter og ser på tre nøtter haha) behandling spør du meg.
Redigert av sanouka; 24/12/2018 10:37.
|
|
|
24/12/2018 10:40
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ikke uenig, ønsket bare å trekke frem noen alternativ. Hvert fall på Brannfjell og Grønliåsen er konfliktnivået relativt lavt.
|
|
|
24/12/2018 11:29
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja haha særdeles viktig nå å beholde julefreden og ikke fyre opp Sanouka og forumet med mitt tidligere crusade om et trail senter sentralt på østlandet. Jeg var for noen år tilbake relativt sikker på suksess for de som hadde guts til å satse og Trysil har jo vært en ubetinget suksess for å si det mildt. Min neste spådom er at det kun er et spm om tid før Oslo får sitt svar på Edinburghs Peebles/Glentress so I will rest my case  God Jul 
|
|
|
24/12/2018 11:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men grunnen til at Trysil har vært en suksess har vært at næringsliv, sykkelfolket og kommunen har spilt på lag. I Oslo er de rødgrønne skeptisle til utbygging i randsonene av marka, klubbene mest opptatt av å utvikle rundbane for eliten (Grønmo og Langsetløkka) og nærlingslivet ser neppe noe potensial i sykling. En sykkelpark må nok etableres litt utenfor Oslogrensa.
|
|
|
24/12/2018 12:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja det der har jo vært poenget mitt hele tiden Legg så til en interesseorganisasjon som heller vil bygge Trial stier for spes interesserte så blir jo det vi (ikke) ser resultatet Til info så ligger Peebles og Glentress forest ca en times kjøring sørover fra Edinburgh Omtrent avstanden Hakadal/Hadeland/Ringerike fra byen Jeg vil tro det kun er et spm om tid før det dukker opp noen som gjør som Trysil og bruker Glentress som mal All erfaring nå sier ubetinget suksess og jo nærmere folk desto sikrere blir man på at det ligger vekst i en sånn satsning Over og ut og God Jul😆
|
|
|
24/12/2018 12:15
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En sykkelpark som favner alt fra kids og nybegynnere til stijegere og cruxsøkere er det nok mange potensielle brukere av i Oslo, men det er vanskelig å se noe økonomi i det.
Tryslingene kan lett tilby selve syklinga gratis fordi ringvirkningene er så store i form av overnatting, utleie, mat, drikke, post ride-øl m.m. Et anlegg i f.eks Wyller får neppe støtte av verken Sørkedalen Landhandleri, Bogstad camping eller kjøpsenteret på Røa for å si det slik.
Milde gaver fra f.eks Sparebankstiftelsen kan kanskje være tilstrekkelig til å få noe i gang, men det forutsetter uansett driftige ildsjeler. Har ikke skjedd mye med Pionéren etter Altabjørn flytta.
|
|
|
24/12/2018 12:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg diskuterte dette litt med en skogeier. En måte å få økonomi i det er parkeringsavgifter. Er en del steder der eierne har greie inntekter på dette i skisesong, men ikke utenom.
|
|
|
24/12/2018 13:03
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg spør fordi jeg ikke vet, hvor ligger økonomien i å lage skispor på hele Østlandet i vintermånedene? Og hvor mye bruker feks OK på dette? Kunne man ha overført noe erfaring og bruksområde til en sykkelpark?
|
|
|
[Re: runermm]
24/12/2018 14:49
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En sykkelpark som favner alt fra kids og nybegynnere til stijegere og cruxsøkere er det nok mange potensielle brukere av i Oslo, men det er vanskelig å se noe økonomi i det.
Tryslingene kan lett tilby selve syklinga gratis fordi ringvirkningene er så store i form av overnatting, utleie, mat, drikke, post ride-øl m.m. Et anlegg i f.eks Wyller får neppe støtte av verken Sørkedalen Landhandleri, Bogstad camping eller kjøpsenteret på Røa for å si det slik.
Milde gaver fra f.eks Sparebankstiftelsen kan kanskje være tilstrekkelig til å få noe i gang, men det forutsetter uansett driftige ildsjeler. Har ikke skjedd mye med Pionéren etter Altabjørn flytta. Gitt at man hadde hatt et Trysil ish anlegg i Wyller/Tryvann med omegn så vil ikke en antakelse på 100000 "sykkeldager" i heisen være far fetched med tanke på at man blir liggende omtrent midt i landets hovedstad. Trysil som nesten netopp har kommet i gang kan vise til 50000 "sykkeldager" i heisen allerede og vokser med 40% årlig. Basert på Trysils egne kalkyler med 90 kr pr "Sykkeldag/Tur" så snakker vi 9 mill i salgsinntekter med 100000 turer. Ett ikke helt uanselig tall. I tillegg kan man dra inn litt på parkering som allerede ligger klart samt utleie, kursing mm. .......Allegra gutta har modeller som regner ut alt dette. I Glentress/Innerleithen har de måttet starte på skratsj med alt av infrastruktur som gjør at totalinvesteringene ser veldig store ut. I Tryvann/Oslo er det meste allerede der. Innerleithen strever fremdeles med å få på plass investeringer på en stolheis bla. I Oslo har man i tillegg et folkehelseperspektiv og kommunens oppgave om å legge til rette for fritidsaktiviteter for alle innbyggere så jeg ser egentlig ikke hvorfor ingen bare kjører på. Jeg tror som sagt at uansett så vil det være noen litt uttafor gryta som ser, evt allerede har sett, hva de har fått til i Scotland og senere Trysil og ser at det kan ganske greit overføres til noe liknende rett i utkanten av Stor Oslo. Vi får se.
|
|
|
24/12/2018 15:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For min egen del hadde jeg ikke satt meg i bilen for å kjøre heisbasert i Tryvann, selv om det var mer flyt enn tidligere. Derimot kunne jeg fort kjørt en time el to for flyt ala Gullia, om jeg fikk med meg kjæreste og barn etc.
|
|
|
24/12/2018 17:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En Flowtrail ifra toppen ved tårnet og ned til bunnen av Wyller hadde måttet bli ca 4 km lang for å møte kravet om gjennomsnittlig 6 % helning.....just saying. Området rundt Hyttli kunne nok ha blitt et riktig så fint Gullia i miniformat. Det er nok ikke alle som gidder å sette seg i bil, men erfaring fra andre steder viser at det er mange nok som gidder.
|
|
|
[Re: sanouka]
24/12/2018 21:34
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legg så til en interesseorganisasjon som heller vil bygge Trial stier for spes interesserte så blir jo det vi (ikke) ser resultatet Pioneren forløp ikke helt uten problemer hverken av organisatorisk eller økonomisk art, så at det ikke er "full gass" på prosjekter av dette slaget er ikke så rart. Det krever for mye tid, som man ikke har ressurser til å operasjonalisere uten å betale folk time-for-time. Dersom Oslo kommune og øvrige grunneiere klarte å finne en modell som ga ønsket samfunnsmessig gevinst/folkehelse + de kommersielle effektene, så kunne man kanskje håpet på noe - men fortsatt snakker vi om noe som fort kommer i skjæringspunktet med Markaloven, og da er vi tilbake til start igjen. Jeg tror dette fint kan være liv laga med de rette initiativtagere og koblinger i næringsliv++. Men slike folk er det foreløpig lite av i hovedstadsområdet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: johannessen]
25/12/2018 08:26
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg spør fordi jeg ikke vet, hvor ligger økonomien i å lage skispor på hele Østlandet i vintermånedene? Og hvor mye bruker feks OK på dette? Kunne man ha overført noe erfaring og bruksområde til en sykkelpark? Skiforeningen har 72.000 medlemmer som bidrar med rundt 30 mill. En slik medlemsmasse gir også tilgang til offentlige og private midler på det samme, pluss kommersiell virksomhet i Holmenkollen, samt kurs og renn. I sum over 120 mill. De gikk i gang i 1880-årene, så tenker man langsiktig kan det ordne seg for stisyklister og.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
25/12/2018 09:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Legg så til en interesseorganisasjon som heller vil bygge Trial stier for spes interesserte så blir jo det vi (ikke) ser resultatet Pioneren forløp ikke helt uten problemer hverken av organisatorisk eller økonomisk art, så at det ikke er "full gass" på prosjekter av dette slaget er ikke så rart. Det krever for mye tid, som man ikke har ressurser til å operasjonalisere uten å betale folk time-for-time. Dersom Oslo kommune og øvrige grunneiere klarte å finne en modell som ga ønsket samfunnsmessig gevinst/folkehelse + de kommersielle effektene, så kunne man kanskje håpet på noe - men fortsatt snakker vi om noe som fort kommer i skjæringspunktet med Markaloven, og da er vi tilbake til start igjen. Jeg tror dette fint kan være liv laga med de rette initiativtagere og koblinger i næringsliv++. Men slike folk er det foreløpig lite av i hovedstadsområdet. Ja, ser den Oslo er nok bare å glemme. Men dukker det opp noe i relativ nærhet som nevnt så funker det også. Glentress sikter seg riktignok inn på det internasjonale markedet nå etter 10 år men grunnlaget ble lagt mye på det lokale markedet og nærhet til dette som forøvrig er nesten kliss likt Osloområdet. Vil nok være noen mindre steder i randssona rundt Oslo som får evt allerede har fått dette med seg. At det ikke blir heisbasert gjør jo at lønnsomheten blir mindre og vanskeligere å regne ut men for tettsteder som Jaren,Brandbu,Jevnaker eller en småby som Hønefoss feks vil 100000 besøkende i helger og ferier fra April og ut Oktober kunne være en gulrot i seg selv. Spes med tanke på de relativt lave kostnadene som egentlig skal til. Størrelsen på markedet kan jo også være bortimot uendelig når man ser på publikum i Trysil Jeg vil tro at mesteparten der ikke visste de kom til å sykle "sti". Det er omtrent dobbelt så mange Birkenrasere i garasjene rundt i det ganske land enn alpinski. Ingen som lurer på om alpint er noe å satse på. Nøkkelen ligger i å bygge stier hvor disse HTene kan brukes. Så får man bare gjøre som Glentress å spe på med tilbud til sånne som oss etterhvert.
Redigert av sanouka; 25/12/2018 09:41.
|
|
|
28/12/2018 00:00
|
ChrR
Fersking
|
Fersking
Har tidligere spurt på forumet her om det er noen som vet noe om byggingen som er gjort i Vardåsen i Asker, men desverre uten noe svar. De har en egen facebook side, Vardåsen Bike Park, og det ser ut til å ha vært aktivitet der i sommer, men hva planene er videre har jeg ikke klart å finne ut av..
|
|
|
[Re: ChrR]
28/12/2018 08:12
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Har tidligere spurt på forumet her om det er noen som vet noe om byggingen som er gjort i Vardåsen i Asker, men desverre uten noe svar. De har en egen facebook side, Vardåsen Bike Park, og det ser ut til å ha vært aktivitet der i sommer, men hva planene er videre har jeg ikke klart å finne ut av.. Vardåsen Bike Park er i en tidlig fase og det er ikke gjort så altfor mye i bakken der.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
28/12/2018 08:33
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Det er jo flere målgrupper for bikeparker.
Hovedtyngden av terrengsyklister er oldiser på over 30år som har tålmodighet og kondis til å sykle innover i skauen på fine stier for så å bombe ned ett bratt heng, eller bare kose seg innover i Oslomarkas endeløse stinett og milevis med grusveier. Tviler på at disse er i målgruppen din for bikepark.
Så er det kidsa (eller ungene på gammelnorsk) opp til 12-13år som generelt er dovne, late og tror at andpustenhet er en alvorlig sykdom. For disse vil nok varianter av skateparker, fx pumptracker og sådant være av innteresse.
Hvis du ønsker ett tilbud til barn og ungdom i hele Oslo må du ta innover deg at sykling er en dyr idrett og at barnefamilier har dårlig råd. Mange har ikke råd til en enkel sykkel og en sykkel egnet for bikepark er utelukket. Sykling er også en idrett som anslagsvis 25% av barn og unge i Oslo ikke kan være med på pga kleskodeks. Store deler av den oppvoksende generasjon i Oslo kommer fra en kultur der det ikke er vanlig å gå på ski, sykle eller utøve noen form for friluftsliv. Hvis man da skal bygge en sykkelpark for ungdom må det nesten bli på Oslo's vestkant - disse familiene har vel hytte på Trysil allerede....og da kan man kanskje bruke skattepengene på noe annet
|
|
|
15/10/2019 13:18
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tar opp igjen denne tråden fra i fjor, hvor jeg lurte på hvorfor det ikke blir bygget en sykkelpark i Oslo.
Etter mange turer til Trysil, Hafjell - og nå i høstferien en liten stopp i Nesbyen for å prøve "Den Ravide" - og "Trytetrøkket" med familien, så tenkte jeg igjen; hvorfor i all verden finnes det ikke et slikt tilbud i Oslo?
Å sykle på stier i Nordmarka er ikke enkelt for barn under en viss alder, og personlig synes jeg det er mye morsommere å sykle på maskinbygde stier i Gullia i Trysil enn i "crux-paradiset" Nordmarka. Og ja, det er gøy å sykle fra Frognerseteren til Midtstuen, men det er ikke noe sted for mine barn, som trives i Magic Moose i Trysil.
Derfor sendte jeg en mail til Oslo Sommerpark med spørsmål om det ikke var på tide å begynne med heisbasert sykling igjen, nå som interessen for stisykling ser ut til å ha eksplodert i Norge. Svaret var imidlertid nedslående med at de ikke hadde noen planer om å begynne med dette igjen.
Og det synes jeg er litt rart. Er det virkelig ikke marked for heisbasert sykling i Oslo, hvis man legger forholdene til rette for alt fra de yngste til ekspertene? Når jeg ser hvor mange som er i Trysil, så forundrer det meg om det ikke hadde vært fullt av folk på Tryvann også hvis man hadde pusset opp løypene som er der, kanskje brukt noe fra Oslo Enduro, bygget en familievennlig løype a la Magic Moose, kanskje en pumptrack, noen ikke heisbaserte løyper a la Gullia osv.
Og hvis det ikke er mulig med heisbasert sykling, så burde det i det minste vært et område som Gullia et sted i Oslo også, hvor hele familien kan ha det fantastisk morsomt på sykkel. Eller en maskinbygget løype a la "Den Ravinde" i Nesbyen ned fra Frognerseteren.
Hva skal til for at dette kan bli en realitet?
|
|
|
15/10/2019 13:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Se mitt svar til sanouka lenger opp :-)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
16/10/2019 06:28
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Se mitt svar lenger opp; men også hvem annser du får å være målgruppen hvor stor tror du målgruppen er vil det være økonomisk bærekraftig
jeg tror ikke det er ett marked for heisbasert sykling i Oslo ettersom det allerede er fantastiske områder tilgjengelige. de eneste som definitivt vil være i din målgruppe er nok de som sverger til utforsykling og den gruppen er ikke stor
|
|
|
16/10/2019 06:39
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Oslo og Trysil har kanskje ikke det samme behovet for å ha helårsdriftt på heisanlegg og hotel rett ved. Samt en økning av kunder i butikkene. Jeg vil anta at det er en av grunnene til at Trysil har fått sin vekst. Gullia er jo et gigantisk stinettverk som er gratis for alleog utviklet med støtte fra Destinasjon Trysil for "å få flere til å besøke destinasjonen og styrke merkevaren Trysil" (ref tekst hyperlink i link). https://www.trysil.com/destinasjontrysilHovedstaden har antageligvis ikke det samme behovet.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
16/10/2019 07:26
|
blair
Fersking
|
Fersking
Ser ingen nevner Drammen Bikepark, ikke så langt unna Oslo og utrolig bra. Kanskje ikke det beste for de minste barna men det kommer sikkert etterhvert. Foreslår at de som vil ha bikepark i Oslo område drar ditt, kjøpe heiskort, bruk penger i butikken, blir med på dugnad og støtte det som allerede finnes. Jeg har også hørt rykter om at Vardåsen åpner heisen neste sommer for sykkel.
Kjerringåsen bikepark er en annen mulighet med god stier.
2-3 heisbasert bikeparks innen en time fra Oslo.
|
|
|
16/10/2019 07:47
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg tror mange vil være i målgruppen i Norges største by.
Heisbasert sykling i Tryvann: Når Hafjell og Trysil (Magic Moose) klarer å få det til å gå rundt med heisbasert sykling, skulle jeg tro man hadde fått det til i Norges største by også. Hvis de hadde bygget løyper som passer for de fleste, så vil jeg tro det kunne blitt Norges mest populære sykkelanlegg pga. alle menneskene som bor her. Hvorfor skal ikke en sykkelpark i Oslo kunne bli like populær som Hafjell/Trysil, når Oslo Vinterpark går så det suser?
"Gullia" i Oslo: Et gratis nettverk av maskinbygde stier burde ha vært en oppgave for Oslo Kommune. Fritidsaktiviteter endrer seg, og nå er stisykling enormt populært - og vil sikkert bare bli mer populært i tiden fremover. Da er det mer fornuftig å bruke noen millioner på å legge til rette for stisykling enn å bruke titalls millioner (eller mer) på å bygge fem hoppbakker i Midtstuen for et fåtall skihoppere.
"Den Ravinde" i Frognerseteren: Jeg forstår at det er noen utrolig flinke ildsjeler i Nesbyen som har bygget stier i mange år, og nå har toppet det hele med "Den Ravinde" som jeg var så heldig å få prøve i høstferien. Å bygge en slik sti fra Frognerseteren og ned til Midtstuen burde også ha vært en oppgave for kommunen. Da kunne det ha vært en sti forbeholdt syklister med bruer over stier for gående, slik at man unngikk konflikter. Det ville også vært en sti som langt flere vil beherske enn de stiene som brukes i dag. Og med tanke på markagrensa osv. vil det være et langt mindre inngrep i naturen med en maskinbygget sti gjennom skogen enn fem hoppbakker...
Utfordringen er kanskje at stisykkelmiljøet er for "uorganisert" til at noen kan ta oppgaven med å påvirke politikerne til å sette i gang med noe sånn. Noen nevner også mangelen på "Destinasjon Trysil", Skistar og andre som har interesse av å bygge sykkelstier for å tjene penger. Men hva med Visit Oslo? Oslo kunne ha blitt en sykkeldestinasjon for hele landet og resten av verden om noen hadde satset stort på dette.
Men som med alt er man nok avhengig av noen ildsjeler som går i front. Jeg innser at det blir dårlig med sykkelstier av å skrive på forumer, så jeg kommer nok til å fortsette å dra til Trysil noen ganger i året med familien - og ellers ta noen turer i Frognerseteren alene. Og kanskje en tur til Drammen...
Redigert av AtleGulbrandsen; 16/10/2019 08:24.
|
|
|
16/10/2019 09:32
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syns folk er litt vel skeptiske/negative til at @AtleGulbrandsen sine forslag kunne være mulige. Kanskje dønn realistisk, men jeg tror heisbasert sykling i tryvann, kombinert med "Gullia i Oslo" kunne vært økonomisk bærekraftig. Forsåvidt bare ønsketenkning og synsing fra min side, men med såpass mange turister som er innom Oslo i sommerhalvåret, burde et samarbeid med Visit Oslo kunne generere mange brukere.
Når det gjelder fastboende kunne man "tvunget" endel til å betale ved å heve prisen litt på det nye tilbudet om årsmedlemskap. Dette koster 220kr/mnd (frem til 1.des, introduksjonstilbud), 279kr/mnd etter 1.des. Dette medlemskapet gir tilgang til Oslo vinterpark/sommerpark(klatrepark), samt Drammen skisenter/aktivitetspark(heisbasert sykling).
Med et bra sykkeltilbud i Tryvann, hadde jeg med glede akseptert å betale litt mer i mnd for årsmedlemskap.
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
16/10/2019 11:19
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Heisbasert sykling er ikke det økonomisk bærende i Trysil, men helheten av heis, Gullia og naturlige stier. Hafjell har til nå kun hatt tilbud innen heisbasert sykling, og ganske bra også, men her har det visst gått rundt med nød og neppe etter hva jeg skjønner. Realitetene i Oslo er veldig annerledes enn i Trysil og Hafjell. Framfor alt er det meste av Marka rundt Tryvann eid av Løvenskjold som er ekstremt negativ til terrengsykling. Dermed blir utviklingspotensialet omkring Tryvann begrenset til tomtene Tryvann allerede disponerer, og eventuelt annen kommunal eller privat eiendom i umiddlebar nærhet.
|
|
|
|
|