Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Mer ukultur i XXL

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578842 12/10/2019 17:43
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Det er vel påpekt over her, men å stå på gølvet hos XXL er vår tids fabrikkaberbeid, lavtlønnet rutinearbeid på linje med dagligvarebransjen og callsenter. Her er det lite annet enn å arbeide for penger som gjelder. Få karrieremuligheter opp i systemet. Eneste som kan forvente seg forfremmelse/lønnsforhøyelse ved at staben kommer logrende på søndag for å jobbe gratis er muligens sjefen i det aktuelle varehuset selv, da snakker vi om en helt vesensforskjellig arbeidslivsvirkeligehet fra de som driver og soser nede i butikklokalet. Men det er jo ikke overraskende at slikt inntreffer i et konsern der man feirer med kake hver gang en konkurrent går konk.

Redigert av Velte_Petter; 12/10/2019 17:45.
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2578857 12/10/2019 20:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det finnes plenty med ledere og selskaper som har "skippertak" som motto - men det svinger sjelden andre veien. Litt som ved lønnsoppgjør, i tøffe tider manes til ansvarlighet, mens i gode tider maner man til å være nøysom siden nedturen kan være "rett rundt hjørnet"...

Selv har jeg vært med på min andel dugnadsarbeid i tidligere virke hos en av Norges største konsulentselskaper. Der "vi ble enige" - dvs det var det prosjektleder sa var hans plan - og jobbet 48 timer som vi fikk betalt for, men i realiteten jobbet vi nærmere 70 timer/uke over en periode på 2 mnd. Legg på at dette var utenlands uten noe særlig tillegg, flyvningen til/fra gikk på billigste økonomiklasse med kneet i haka på ugunstig tider og vi ikke fikk betalt for flytiden utover 8 timer...og da jeg dro hjem før det som var planlagt for å ivareta gravid samboer som var 3 uker unna termin og virkelig begynte å kjenne på å være alene, så "sviktet" jeg prosjektet.... Det som etterhvert ble konsernsjefen stilte seg selvfølgelig helt uforstående til at dette var en kultur som var normal i selskapet. Godt mulig det, men ansvaret for å få fjernet slike ledere tok vedkommende ikke. Money talks.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Anders A-R] #2578869 13/10/2019 05:31
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Dessverre ganske vanlig dette i it-bransjen, "fleksibilitet" går som regel kun ene veien. Og jobber du ikke som en hest kan vi godt finne en Inder.

Sitat: Anders A-R
Det finnes plenty med ledere og selskaper som har "skippertak" som motto - men det svinger sjelden andre veien. Litt som ved lønnsoppgjør, i tøffe tider manes til ansvarlighet, mens i gode tider maner man til å være nøysom siden nedturen kan være "rett rundt hjørnet"...

Selv har jeg vært med på min andel dugnadsarbeid i tidligere virke hos en av Norges største konsulentselskaper. Der "vi ble enige" - dvs det var det prosjektleder sa var hans plan - og jobbet 48 timer som vi fikk betalt for, men i realiteten jobbet vi nærmere 70 timer/uke over en periode på 2 mnd. Legg på at dette var utenlands uten noe særlig tillegg, flyvningen til/fra gikk på billigste økonomiklasse med kneet i haka på ugunstig tider og vi ikke fikk betalt for flytiden utover 8 timer...og da jeg dro hjem før det som var planlagt for å ivareta gravid samboer som var 3 uker unna termin og virkelig begynte å kjenne på å være alene, så "sviktet" jeg prosjektet.... Det som etterhvert ble konsernsjefen stilte seg selvfølgelig helt uforstående til at dette var en kultur som var normal i selskapet. Godt mulig det, men ansvaret for å få fjernet slike ledere tok vedkommende ikke. Money talks.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579351 16/10/2019 11:11
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Yepp, nå samles gribbene rundt XXL som hevder de ikke har et problem med for stort varelager. Svakt salg og lite på lager, Yeah right . . . .

De kan si hva de vil men årets Black Friday og rabatter fremover kommer til å bli av det hissige slaget (og jeg snakker fortsatt i kroner på produktene, ikke prosenter)...

Bare å tråle igjennom hva du har lyst på og ligge som gjedda i sivet. Får vi se rabatter på elektronikk, garmin klokker osv for en gangs skyld også, ja jeg tror det .......

https://www.dn.no/marked/xxl/sportsbrans...over/2-1-689374

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Mer ukultur i XXL [Re: gutt45kg] #2579447 17/10/2019 05:08
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gutt45kg
Dessverre ganske vanlig dette i it-bransjen, "fleksibilitet" går som regel kun ene veien. Og jobber du ikke som en hest kan vi godt finne en Inder.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen etter 30 år i IT-konsulentbransjen. Folk trives og har gode lønninger.

Der jeg jobber nå har ikke konsulenter fra lavkostland noensinne vært et tema. Dette er jo noe som er drevet sv både offentlige og private kunders begjær for lavere priser. Når det er sagt er det mange norske konsulentselskaper som bevisst ikke går den veien.

Lars-Erik
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Ugla] #2579751 19/10/2019 07:10
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
ALLE store norske it-firmaer har store utviklingsavdelinger i lavkostland. Øst og i India. Mange tillater ikke at du utvikler i norge da de vil spare penger på kort sikt. Nevner bla Evry, Ibm, dnb, accenture....

Sitat: Ugla

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen etter 30 år i IT-konsulentbransjen. Folk trives og har gode lønninger.

Der jeg jobber nå har ikke konsulenter fra lavkostland noensinne vært et tema. Dette er jo noe som er drevet sv både offentlige og private kunders begjær for lavere priser. Når det er sagt er det mange norske konsulentselskaper som bevisst ikke går den veien.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: gutt45kg] #2579757 19/10/2019 07:27
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
ALLE store norske it-firmaer har store utviklingsavdelinger i lavkostland. Øst og i India. Mange tillater ikke at du utvikler i norge da de vil spare penger på kort sikt. Nevner bla Evry, Ibm, dnb, accenture....

…selv om dette er i ferd med å reverseres, siden kommunikasjonsproblemene på tvers av språk og kultur, gjør at utviklings treig og full av feil det tar lang tid å rette opp i. Se https://www.nrk.no/norge/statoil-ansatte-jubler-over-it-julegave-1.13287187 eller gugle deg videre.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: gutt45kg] #2579764 19/10/2019 07:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Av de du nevner der er vel bare EVRY og DnB norske, og DnB har da vel ikke egne ansatte i lavkostland som driver utvikling? De bruker dog TCS, et indisk selskap. EVRY gjør produktutvikling og drift i lavkostland, men ikke konsulent. I tillegg har vi jo selskap som Bouvet og Bekk som meg bekjent ikke gjør noe som helst i lavkostland på utvikling. Og mitt svar var ift konsulentbransjen som sådan.

Lars-Erik
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579765 19/10/2019 08:05
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: RoyK

…selv om dette er i ferd med å reverseres, siden kommunikasjonsproblemene på tvers av språk og kultur, gjør at utviklings treig og full av feil det tar lang tid å rette opp i. Se https://www.nrk.no/norge/statoil-ansatte-jubler-over-it-julegave-1.13287187 eller gugle deg videre.

vi er pålagt å sette ut 10% av timene til India.

den ene avdelingslederen som mente at dette var å grave sin egen grav for å spare penger saboterte dette og fikk egne ansatte her i Norge til å gjøre jobben.
Hun fikk lov til å si opp selv rett etter åroppgjøret med kort oppsigelses tid, nyopprykket leder som overtok jobben ble flinkeste mannen i klassen

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Mer ukultur i XXL [Re: Flamini] #2579776 19/10/2019 09:22
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Kommer mer,bare vent. Rykter om stor bilimportør som har sagt opp flere ansatte langt utover div. regler. Var innom XXL denne uka også , kjøpte div. i restekurven og må ut varer. Virker som stor gjennomtrekk av ansatte,som kommer rett fra kurs. Overnaturlig høflig og hjelpsomme ,trist på deres vegne.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579782 19/10/2019 09:53
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ser ut til at Power (tidligere Expert) har samme praksis som XXL, noe som ikke akkurat overrasker, tatt i betraktning Powers historikk https://e24.no/naeringsliv/i/50kq4z/power-ansatte-ble-bedt-om-aa-jobbe-for-0-kroner-i-timen

Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579859 19/10/2019 17:58
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De påstår det er lav arbledighet. Det er vel en sannhet med modifikasjoner når arbeidsgivere kan drive på sånn i bransjer som har lav lønn og null utsikt for fete bonuser. At mange av disse også er samarbeidspartnere med norske myndigheter i et forsøk på å få langtidsledige og folk på trygd ut i arbeidslivet igjen gjennom støtteordninger som samtidig senker lønnskostnadene gjør det ikke særlig vakrere heller. Selv etter alt skriveriet så har XXL som starte i nabolaget mitt et sted mellom 500 og 1000 søkere. Prosessen videre ble beskrevet som en slags mini 71 grader nord hvor folk må sette av dagen til oppgaveløsning mm for så vente å se på om de kommer videre. Vi snakker om en jobb som dreier seg om å stå på gulvet i en butikk og pushe joggesko til noe som akkurat dekker de faste utgiftene for en arbeidsgiver som akkurat har fått et lass av pepper for å gjøre omtrent akkurat det samme som de fortsetter med. Helt absurd og ikke så rent lite skremmende.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579865 19/10/2019 18:55
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er mye sånn gørr. Folk som har gått ledige ei stund, får gjerne tilbud om 6 måneders engasjement som kan forlenges. En jeg kjenner, har vært ledig ei stund. Han er godt oppegående på IT, tatt i betraktning at det var brukerstøtte og tilsvarende han skulle jobbe med. Han fikk et engasjement hos KRIPOS og fikk etter hva han sjøl sa gode tilbakemeldinger. Han var veldig optimist, men fikk en smule nedtur da han fikk vite at det dessverre ikke ble noe mer videre. Jeg lurer på hvor lang tid det tok før KRIPOS valgte en annen de kunne "prøve ut" for å bære ut PC-er og feilsøke windows eller tilsvarende.

Re: Mer ukultur i XXL [Re: Ugla] #2579869 19/10/2019 19:13
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: Ugla
Av de du nevner der er vel bare EVRY og DnB norske, og DnB har da vel ikke egne ansatte i lavkostland som driver utvikling? De bruker dog TCS, et indisk selskap.

Korrekt, TCS har akkurat overtatt stafettpinnen fra HCL, men da snakker vi drift, ikke utvikling. Skal ikke si at det ikke er en eneste avkrok i DNB som benytter seg av utenlandske utviklere, men i DNB Markets - som jeg kjenner best - er mye av utviklingen lagt til vårt nærmeste naboland, Bergen.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579871 19/10/2019 19:17
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja det brer om seg og kryper oppover til bransjer som folk før følte seg trygge i fordi man hadde et eller annet papir fra høyskole e.l.
Ta Oslo kommune og saken som verserer nå med Lan Berg i hovedrollen. Man kan mene så mangt om arbeidsmiljøloven og en revidering hadde kanskje vært på sin plass. Selv føler jeg vel også på det siden jeg godt kunne tenke meg å jobbe fler helger feks. MEN denne loven her er det jo de samme folka som pusha igjennom som nå står frem og sier mer eller mindre direkte at erre så nøya a? Hva tenker vanlige folk om dette, man skjønner jo at alt snakket rundt inkluderende arbeidsliv og tilrettelegging bare er festtaler og generell BS. Fellesforbundet skal sette opp et utvalg for å se på om de skal forby vikarbyråer i byggebransjen for å se på om disse kan være en grunn til alle de rævva forholdene som har vært avdekket de siste ti åra lissom. Det står alltid en eller annen og skraper på døra og er villig til å gjøre jobben billigere. Det er jo ikke mangel på håndtverkere, men det vil jo alltid være mangel på billigere arbeidskraft så lenge systemet er rigget for det. Transport.....huff say no more....Lista begynner å bli veldig lang.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579895 20/10/2019 05:42
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Problemet er at LO er i lomma på Ap - med en leder som synes at svart arbeidskraft er greit så lenge ingen oppdager det eller H som ikke bryr seg.

Hvor mange norske trailere ser du på veien nå for tiden? Ikke mange. Og ikke skal vi drive med it heller tydeligvis. Og når automatisering kommer for fullt forsvinner maaaaange arbeisplasser. Og de som jobber i enkle yrker og knapt kan norsk kommer ikke til å få nye jobber.

Selvbetjente kasser kommer for fullt her nå.

Redigert av gutt45kg; 20/10/2019 05:43.
Re: Mer ukultur i XXL [Re: RoyK] #2579909 20/10/2019 09:24
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg synes det var ganske fint det NAV gjorde her for et drøyt år sia. Etter å ha brukt en drøy milliard på å utvikle et nytt IT-system for å erstatte det stormaskinbaserte systemet fra 70- og 80-tallet, da med innleid personell, viste det seg å gå til helvete. Det var gjennomtrekk og ingen med egentlig eierskap noe sted. Så de snudde seg og ansatte 100-150 utviklere og prosjektledere og sånt for å styre skuta sjøl. På den måten føler jo folk eierskap til det de er med å lage og sjansen for å shoppe videre etter nye jobber, blir mindre, gitt at man har ok vilkår, en sikker jobb og at man trives.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support