Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578222 08/10/2019 10:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men når kan jeg forvente at du argumenterer for din påstand om at de seks påstandene i oppropet til FN er a) relevante og b) dårlig besvart?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578229 08/10/2019 11:21
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Girona

Hypotesen om at menneskelige utslipp av CO2 er den dominerende drivende faktoren for hvordan temperaturen og øvrige værparametre endrer seg fra år til år.

Frå år til år er CO2 neppe betydningsfull. Uansett er det er det ikkje så interessant om CO2 er dominerande eller ikkje.

Hypotesa som eventuelt er interessant er om CO2 er så viktig for klima på sikt at ein burde gjere noko med utsleppa.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578230 08/10/2019 11:24
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Ja, det er det mange som har gjort.

Hva er et godt eksempel på en fagfellevurdert studie som konkluderer med at hypotesen om at CO2 er den dominerende driveren bak temperaturstigningen, er feil.
Nei, av grunner jeg har forklart tidligere så stoler jeg ikke på de fellene som vurderer studier i dette faget.

Hvis dette er et krav som du skal legge til grunn, så er det mange fagområder som er umulige å kritisere. Feks kiropraktikk, astrologi og homeopati. Skal vi følge din logikk her, og du ønsker å kritisere feks homeopati, så må du for det første være homeopat selv. Deretter må du forfatte en kritikk som du må få anerkjent av en gruppe andre etablerte homeopater, og kritikken må bli publisert i et av homeopatenes egne faglige tidsskrifter. Du skjønner vel at den lista er praktisk både umulig og uinteressant for homeopatikritikere å forsøke å hoppe over?

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578236 08/10/2019 11:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal vi følge din logikk her, og du ønsker å kritisere feks homeopati, så må du for det første være homeopat selv.

Dette er tull.

Er forfatterne bak denne studien homeopater?

https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-017-0445-3

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578237 08/10/2019 11:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
]Nei, av grunner jeg har forklart tidligere så stoler jeg ikke på de fellene som vurderer studier i dette faget.

Det at du velger å sette den vitenskaplige prosess til side er et valg du gjør, men det er ikke et argument i debatten.

Fjerde gang:
Når kan jeg forvente at du argumenterer for din påstand om at de seks påstandene i oppropet til FN er a) relevante og b) dårlig besvart?

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578239 08/10/2019 11:49
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Skal vi følge din logikk her, og du ønsker å kritisere feks homeopati, så må du for det første være homeopat selv.

Dette er tull.

https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-017-0445-3
Betyr det at du vil akseptere kritikk av klimaforskning fra folk som selv ikke er klimaforskere?

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578240 08/10/2019 11:57
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Forskar ein på homeopati så vert ein homeopatiforskar, ikkje homeopat...

Redigert av Klinkekule; 08/10/2019 11:58.
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578241 08/10/2019 11:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Betyr det at du vil akseptere kritikk av klimaforskning fra folk som selv ikke er klimaforskere?

Jeg driter i hva man kaller dem som kritiserer så lenge kritikken frontes i form av kvalitetssikrede, vitenskaplige studier.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2578244 08/10/2019 12:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
https://www.nytid.no/global-nedkjolingsalarmisme/
Ups. Jeg glemte å si noe, vel, global nedkjølingsalarmisme blir neste bølge.

Noen skrev noe i en bok.

Wow.

Tenk det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578247 08/10/2019 12:21
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg driter i hva man kaller dem som kritiserer så lenge kritikken frontes i form av kvalitetssikrede, vitenskaplige studier.
OK. Men mener du seriøst at du ikke kjenner til at det finnes vitenskaplige studier som går i mot konsensus i klimaforskningen? Greit nok at det er et flertall som støtter hypotesen, men konsensusen er jo ikke 100.00%. Trenger du virkelig at jeg finner artikler for deg som representerer dissidentene? Det er vel ingen tvil om at de eksisterer.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578248 08/10/2019 12:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Trenger du virkelig at jeg finner artikler for deg som representerer dissidentene? Det er vel ingen tvil om at de eksisterer.

Kjør på. Forklar samtidig hvorfor de er relevante.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578249 08/10/2019 12:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Femte gang:
Når kan jeg forvente at du argumenterer for din påstand om at de seks påstandene i oppropet til FN er a) relevante og b) dårlig besvart?

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578250 08/10/2019 12:29
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Trenger du virkelig at jeg finner artikler for deg som representerer dissidentene? Det er vel ingen tvil om at de eksisterer.

Kjør på. Forklar samtidig hvorfor de er relevante.
Det skal jeg se på, men det blir ikke i dag. Men før jeg gjør det: Hvor mange slike ordvekslinger til tror du vi trenger før vi kommer til en konklusjon i denne tråden?

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578252 08/10/2019 12:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvor mange slike ordvekslinger til tror du vi trenger før vi kommer til en konklusjon i denne tråden?

Så lenge du a) skriver ting som jeg ikke får til å stemme og b) ikke vil underbygge påstandene dine - antakelig aldri.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578274 08/10/2019 15:09
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Du har fantastisk tålmodighet GeirK ICON_SMILE

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2578287 08/10/2019 17:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Åh, kom igjen nå. Klimaeksperter er jo like troverdige som homeopater, astrologer og kiropraktikere. Har du ikke noe bedre?

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578291 08/10/2019 17:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvis dette er et krav som du skal legge til grunn, så er det mange fagområder som er umulige å kritisere. Feks kiropraktikk, astrologi og homeopati. Skal vi følge din logikk her, og du ønsker å kritisere feks homeopati, så må du for det første være homeopat selv.

Nei. Homeopater og kiropraktikere har 'spesialisert' seg i bred allmenpraktiske helsetjenester og kan dermed vurderes av allmenpraktiserende leger eller generelt forskere med medisk bakgrunn.
Astrologer driver med bla. med 'psykologi', 'astronomi', 'futurologi' mm. og de kan dermed utmerket vurderes av andre vitenskapere og forskere som jobber i disse disipliner.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: espenta] #2578302 08/10/2019 19:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: espenta
Du har fantastisk tålmodighet GeirK ICON_SMILE

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578335 09/10/2019 06:39
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Dette er tull.

En kommentar til til denne. Nå har du funnet en studie som avviser at homeopati fungerer. Konsensus blant homeopater er like fullt at homeopati virker. Da spiller ikke den studien noen rolle.

Har jeg nå anvendt din analytiske metode korrekt i denne vurderingen?

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578337 09/10/2019 06:42
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor mange slike ordvekslinger til tror du vi trenger før vi kommer til en konklusjon i denne tråden?

Så lenge du a) skriver ting som jeg ikke får til å stemme og b) ikke vil underbygge påstandene dine - antakelig aldri.
Jeg tror ikke jeg har så mye tålmodighet som deg. Så lenge du i hovedsak bare bidrar med spørsmål, og ikke argumenter/innhold, så er ikke dette så interessant i lengden.

Hovedargumentet ditt virker å være at de fleste klimaforskere mener at mennesker forårsaker global oppvarming, og siden disse forskerne er flest, har de rett. Det argumentet har jeg nå hørt, og synes ikke det er tungt nok.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578346 09/10/2019 07:56
Akaly Offline
Veteran
Veteran

Jeg tror ikke jeg har så mye tålmodighet som deg. Så lenge du i hovedsak bare bidrar med spørsmål, og ikke argumenter/innhold, så er ikke dette så interessant i lengden.

Hovedargumentet ditt virker å være at de fleste klimaforskere mener at mennesker forårsaker global oppvarming, og siden disse forskerne er flest, har de rett. Det argumentet har jeg nå hørt, og synes ikke det er tungt nok.

Det er jo ikke det som er argumentet. Argumentet er at de publiserer fagfellevurdert forskning i seriøse journaler, og at denne publiserte forskningen understøtter det synet. Så lenge klimaskeptikerne ikke klarer å gjøre det samme så er det egentlig bare synsing og meninger de kommer med.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Akaly] #2578348 09/10/2019 07:59
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Akaly

Det er jo ikke det som er argumentet. Argumentet er at de publiserer fagfellevurdert forskning i seriøse journaler, og at denne publiserte forskningen understøtter det synet. Så lenge klimaskeptikerne ikke klarer å gjøre det samme så er det egentlig bare synsing og meninger de kommer med.
Det du sier her er, med respekt å melde, feil. Som signaturen til GeirK sier: "Extraordinary claims require extraordinary evidence." Bevisbyrden ligger hos de som påstår at mennesker forårsaker klimaendringer. Det er ikke opp til de du kaller "klimaskeptikere" å bevise det motsatte.

Og med bevis her forventer jeg det som er kjennetegnet på god vitenskap: empiriske bevis for hypoteser som er falsifiserbare.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578349 09/10/2019 08:08
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Og her igjen poenget: hvis klimaskeptikerne har noe å komme med så burde det være en smal sak å få det publisert i fagfellevurderte vitenskapelige tidsskrifter.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578352 09/10/2019 08:29
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det du sier her er, med respekt å melde, feil. Som signaturen til GeirK sier: "Extraordinary claims require extraordinary evidence." Bevisbyrden ligger hos de som påstår at mennesker forårsaker klimaendringer. Det er ikke opp til de du kaller "klimaskeptikere" å bevise det motsatte.

Og med bevis her forventer jeg det som er kjennetegnet på god vitenskap: empiriske bevis for hypoteser som er falsifiserbare.

Bevisbyrda ligg på dei som påstår noko, og det å påstå at menneske ikkje påverkar klimaet vesentlig er like "extrordinary" som det motsette.

At CO2 er ein klimagass er uansett udiskutabelt. Spørsmålet er i kor stor grad den bidreg, og dette er ikkje ein type berekning som er falsifiserbar slik som du trur.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578355 09/10/2019 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
"Extraordinary claims require extraordinary evidence." Bevisbyrden ligger hos de som påstår at mennesker forårsaker klimaendringer.

Korrekt.

https://www.reuters.com/article/us-clima...s-idUSKCN1QE1ZU

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578356 09/10/2019 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En kommentar til til denne. Nå har du funnet en studie som avviser at homeopati fungerer. Konsensus blant homeopater er like fullt at homeopati virker. Da spiller ikke den studien noen rolle.

Har jeg nå anvendt din analytiske metode korrekt i denne vurderingen?

Nei - og jeg lar meg overraske at du ennå ikke forstår dette.

Konsensus blant <insert arbitrary professional title here> spiller nada rolle så lenge konsensus ikke er basert på fagfellevurderte vitenskaplige studier.

Konsensus hos klimaskeptikerne er at enten så blir det ikke varmere, eller så blir det varmere, men av naturlige årsaker (leiren ser ut til å være delt her). Det betyr ingen ting siden det ikke er basert på fagfellevurdert forskning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Akaly] #2578357 09/10/2019 08:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Akaly

Nemlig.

Jeg begynner å lure på om Girona egentlig noen gang vil komme til det nivået av vitenskapsforståelse som behøves for å delta i en meningsfull debatt om disse tingene. Hver gang han blir fortalt hvordan dette virker, "rebooter han" og repeterer de samme ugyldige misforsåelsene neste dag.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Girona] #2578361 09/10/2019 09:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men ærlig talt. Nå synes jeg ikke du fortjener å komme med nye innlegg før du har underbygget tidligere påstander.

På hvilket grunnlag hevder du at de seks påstandene i oppropet til FN er a) relevante og b) dårlig besvart?

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2578377 09/10/2019 10:29
Girona Offline
Ringrev
Ringrev

Noen skrev noe i en bok.

Wow.

Tenk det.

Noen skrev noe i en artikkel.

Wow.

Tenk det.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2578378 09/10/2019 10:30
Tåmme Offline
Fersking
Fersking
Nå har ikke jeg lest hele denne tråden men for meg så er dette så utrolig banalt:

Vi forbruker langt mer ressurser enn det jorda klarer å produsere!

Forbruket i verden er på vei opp, ettersom levestandarden øker. Vi er lever i ett kapitalistisk system som er ensbetydende med vekst og økt forbruk...

Dette gir unektelig konsekvenser for blandt annet miljø. At det er diskusjoner om det er ganske utrolig.

Det er mange gode diskusjoner om hvilke tiltak som er gode og ikke. Men å melde seg helt ut, og brenne lysene i begge hender er helt uforståelig. I alle fall for meg som er far til 4 barn, jeg har ett ansvar om å senke forbruk, tenke nøkternt osv. Det er ikke mulig å skylde på uvitenhet rundt dette om x antall år...

Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå