Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA?
|
Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA?
30/09/2019 19:10
|
Roffan
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Yo,
Vi pusser opp et gammelt rekkehus, og skal ha nytt kjøkken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å koste på oss noe litt "bedre" enn IKEA, men de fleste jeg snakker med forteller meg at IKEA kvalitetsmessig er fullt på høyde med andre produsenter. Og de er billigere. Er det noen som har erfaringer som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Vi har leverandører av Kvik, Mobalpa, Sigdal og Epoq i nærheten. Er disse no tess?
|
|
|
Re: Nytt kjøkken: Velger man like gjerne IKEA?
[Re: Roffan]
30/09/2019 19:48
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vet ikke hvordan kvaliteten er nå, men frem til for noen år siden hadde IKEA akkurat samme stammer som HTH. Prisforskjellen lå hovedsakelig i at IKEA hadde litt dårligere utvalg i innmat og skap i ukurante størrelser. Ellers har vel stort sett alle samme kvalitet på hengsler. Kvalitetsforskjell ligger mer i valg av fronter og benkeplate enn leverandør.
Vi har HTH nå og har nettopp byttet fronter og må si det er verdt en del å ha en butikk i nærheten der det bare er å gå innom å hente reservedeler (har ikke IKEA i området).
Og husk at når du sammenligner pris må du se hvor mye du må gjøre selv.
Redigert av Ebrietas; 30/09/2019 19:50.
|
|
|
30/09/2019 20:10
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke kjøpt Ikea kjøkken, men vurdert det sterkt de gangene jeg har pusset opp. Kvalitetsmessig har Ikea virket vel så bra som de andre leverandørene. Eneste grunnen til at jeg ikke har gått for Ikea er pga det litt snevre utvalget av størrelser på skap/skuffeseksjoner etc. Med de fleste andre leverandørene har det vært mulig å få inn smartere løsninger som har gitt mer skuff og skapplass. Har endt opp med Kvik de to gangene jeg har pussa opp kjøkken. Bakdelen med Kvik er at de har tilnærmet ubrukelige anvisninger og lite forklaringer på hva de forskjellige delene er. Jeg har derfor betalt kjøkkenmontører for å sette opp alt, det har ikke vært spesielt dyrt heller. Men hadde jeg fått plass til et OK Ikea kjøkken hadde jeg nok montert det selv.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
01/10/2019 05:10
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjøpte IKEA fro 2,5år siden. Jeg kan ikke sammenligne kvalitet med andre helt nye kjøkken, men har noen observasjoner jeg sitter igjen med.
1. Hvitevarer. Hvis du skal bygge inn oppvaskmaskin så er du begrenset til IKEA sine egne eller noen få modeller fra andre leverandører du finner på Elkjøp/power etc. Dette pga sokkelhøyden og at IKEA har skyvbare fronter på sine oppvaskmaskiner.
2. Benkeplate. IKEA kan kun tilpasse 90graders kutt. Hvis du har veldig skjeve hjørner så kan du oppleve å få ganske store glipper. Men kalrt man kan jo få benkeplate fra annen leverandør.
3. Dekkplater på endeskap Enkleste måte å montere IKEAskap på er ved å bruke skinne og hekte skapene rett på. Har man da skap som ikke avsluttes mot vegg så må man dekke til enden med dekkplate. Hvis ikke, ser man at skapet henger på skrå. Noen synes det er greit, andre ikke.
4. Sokkel IKEA har en plastlist som skal dekke sokkel. Dette gir en billig følelse.Men så er jo IKEA vistnok ganske billig.
5. Montering Hvis du skal montere selv er nok IKEA best og enklest. Ifølge noen snekkere jeg snakket med så var dokumentasjonen overlegent bedre strukturert enn EPOQ. Forvørig så monterte jeg selv, i ettertid en grei erfaring, men jeg hadde nok leid inn folk fra IKEA hvis det blir aktuelt en gang til.
Som en siste observasjon, hvis du tenker på å bygge inn kjøleskap. Det gjorde jeg og jeg angrer som en hund. Kjøleskapet vil da naturlig nok være mindre og gi dårligere plass. I mitt neste kjøkken skal jeg ha et dobbeltskap med kjøl og frys i ett.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
01/10/2019 05:42
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Som en siste observasjon, hvis du tenker på å bygge inn kjøleskap. Det gjorde jeg og jeg angrer som en hund. Kjøleskapet vil da naturlig nok være mindre og gi dårligere plass. I mitt neste kjøkken skal jeg ha et dobbeltskap med kjøl og frys i ett.
Eller kjøpe/bygge inn 2 kjøleskap. Vi gjorde det. Bedre plass og mye (i alle fall av store/doble kjøleskap) billigere 
|
|
|
[Re: pez d spencer]
01/10/2019 06:26
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Eller kjøpe/bygge inn 2 kjøleskap. Vi gjorde det. Bedre plass og mye (i alle fall av store/doble kjøleskap) billigere Etter å ha levd med innebygget kombiskap i 3 år så var valget enkelt da vi flyttet til nytt hus og pusset opp kjøkkene. Innebygget kjøleskap og separat frittstående kombiskap i tilliggende bod. I tillegg til fryseboks i kjelleren såklart.
- Stefan
|
|
|
01/10/2019 06:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
IKEA har fine stammer, og så har man andre som leverer fronter. Vi kjøpte fronter og dekksider fra Picky Living, med utfreste håndtak og lakk etter ønske. Vi fikk også innfresning for LED-list i dekksiden vi har under overskapene.
Benkeplate og hvitevarer kjøper man da ikke på IKEA, da de stort sett har dritt. Vi kjøpte en ganske god Elektrolux-oppvaskmaskin som passet knallfint. Det er standard størrelser på hvitevarer, og benkeplate er på mål uansett. Vi endte på massivstål benkeplate fra Francke med innsveiset oppvaskkum.
Soklene til IKEA er plastikk, men der kan man gjøre mye selv. vi bygde opp med 2"x4" eller deromkring og kledde med glattkant-lister. Dette måtte vi gjøre for å kompensere for høyden med bare 4mm benkeplate.
IKEA har ganske godt utvalg av skap og skuffer og sånn, og vi har også tilpasset litt selv i dybden for å få det som vi ville. Selv med mye skreddersøm, så ble ikke prisen hårreisende.
|
|
|
01/10/2019 06:58
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Vi valgte IKEA da vi tok kjøkkenet i fjor - etter å ha kikka på en rekke andre løsninger.
Vil anbefale å kjøpe hvitevarer og benkeplate fra andre leverandører, men ellers var mitt inntrykk at kvaliteten på IKEA var fullt på høyde med de andre. Var null problem å finne Siemens-oppvaskmaskin som passet inn i IKEAs modell (måtte bare søke etter variohinge).
Jeg har et inntrykk av at HTH, Sigdal og Drømmekjøkkenet kanskje kan være hakket mer solid kvalitet, men ikke i nærheten av å forsvare den prisforskjellen som vi fikk på pristilbudene til vårt kjøkken.
Vær også obs på at mange av leverandørene (bl.a. Norema, HTH?) har "billigversjoner" av sine egne kjøkken - da er de litt tynnere og virker mindre solid i byggekvalitet, og kommer ned mot IKEA sitt prisnivå. Men mitt inntrykk var at disse da var av dårligere kvalitet enn IKEA.
|
|
|
01/10/2019 07:14
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
[quote=hJürg1] 3. Dekkplater på endeskap Enkleste måte å montere IKEAskap på er ved å bruke skinne og hekte skapene rett på. Har man da skap som ikke avsluttes mot vegg så må man dekke til enden med dekkplate. Hvis ikke, ser man at skapet henger på skrå. Noen synes det er greit, andre ikke.]
Må vel ha endeplater ja, men skap som heng på skrå?
|
|
|
[Re: Klinkekule]
01/10/2019 07:45
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
[quote=hJürg1] 3. Dekkplater på endeskap Enkleste måte å montere IKEAskap på er ved å bruke skinne og hekte skapene rett på. Har man da skap som ikke avsluttes mot vegg så må man dekke til enden med dekkplate. Hvis ikke, ser man at skapet henger på skrå. Noen synes det er greit, andre ikke.]
Må vel ha endeplater ja, men skap som heng på skrå?
Ja, uta fra veggen. Du får en liten glippe helt øverts på stammen mener jeg. Men du kan skru stammen rett i veggen uten skinne slik som med andre skap fra IKEA. Angående oppvaskmaskin med variohinge så fant jeg to leverandører, en siemens til 15k og en AEG til rundt 6-7k. I praksis er nok toppmodellen til IKEA den samme som AEGen, samme innredning. Jeg valgte AEGen.
|
|
|
01/10/2019 08:20
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Kan du ikke skjule den glippa med en liten fugestripenedover. Sikkert ikke optimalt, men bedre en ei skeiv glipe
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
01/10/2019 08:28
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Ja, uta fra veggen. Du får en liten glippe helt øverts på stammen mener jeg. Men du kan skru stammen rett i veggen uten skinne slik som med andre skap fra IKEA.
Skapet skal henge rett, det er med avstandstykke for å bruke nede på skapa. Men med slik skinne vert det ei bein glipe som ein gjerne vil ha dekkplate på.
|
|
|
01/10/2019 08:31
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Ja, uta fra veggen. Du får en liten glippe helt øverts på stammen mener jeg. Men du kan skru stammen rett i veggen uten skinne slik som med andre skap fra IKEA.
Da må man selvfølgelig sette en list bak nedre de av skapstammene også. ingen vil vel ha skap som heller fremover?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
01/10/2019 09:10
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Vi kjøpte Ikea-kjøkken til hytta i sommer/høst. På Ikea sine nettsider finner du monteringsanvisning, se f.eks. på siden for Metod skapstammene: https://www.ikea.com/no/no/p/metod-veggskap-med-hylleplater-hvit-veddinge-hvit-s59917891/I monteringsanvisningen ser du at det er avstandstykke som spikres i bunn og montering enten på skinne eller med plastkloss direkte i vegg i topp. Skinne fungerte bra. Skapene henger i lodd hvis veggen er i lodd. Det blir en glipe mot vegg på siden som må dekkes med dekkside. Toppmodellen av oppvaskmaskin fra Ikea er Siemens og har variohinge: https://www.ikea.com/no/no/p/diskad-integrert-oppvaskmaskin-s49285761/Slike hengsler er noe dritt, men måtte til med så lav sokkel. Det var ikke mange mm å gå på ved montering. På kjøleskap kjøpte jeg et Siemens med skikkelige hengsler hvor dørfronten ble skrudd direkte på kjøleskapdøren, i stedet for med henglser i skapet med glidestykker. Jeg har tidligere kjøpt Miele/Liebherr kjøleskap og fryser hvor dørfront ble montert direkte på. Begge ser ut til å fungere bra. Vi kjøpte også fryseboks under benk fra Ikea: https://www.ikea.com/no/no/p/genomfrysa-integrert-fryser-a-hvit-90282302/Den bråker mye mer enn kjøleskapet, samt dørfronten er festet dårlig og slamrer litt når den åpnes. Skal snakke med hvitevareservice om den. Det ble mye skruing med Ikea i forhold til Noremakjøkkenet jeg monterte for 15 år siden, men så tar kjøkkenet mindre plass før det er montert også da. Jeg senket kjøleskapet og hevet stekeovn i forhold til det Ikea ville da jeg monterte, men det ser bra ut. Vi har også jukset og montert overskap 4 cm for lavt og kjøpt et lavere høyskap til kjøleskapet i stedet for å få en 17cm glipe eller foring (-list) på toppen av skapene.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
01/10/2019 10:11
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Angående oppvaskmaskin med variohinge så fant jeg to leverandører, en siemens til 15k og en AEG til rundt 6-7k. I praksis er nok toppmodellen til IKEA den samme som AEGen, samme innredning. Jeg valgte AEGen. Vi fant en lang rekke muligheter for et år siden, og endte med en Siemens på tilbud til 6500. Søk f.eks. etter variohinge site:skousen.no
|
|
|
[Re: baronKanon]
01/10/2019 10:51
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Soklene til IKEA er plastikk, men der kan man gjøre mye selv. vi bygde opp med 2"x4" eller deromkring og kledde med glattkant-lister.
Bra tips! Skal bytte ut kjøkkenet i nærmeste fremtid, og synes det er et herk å få alt i lodd og vater med de plastbeina. Med en ferdiglaget og solid sokkel blir det jo mye enklere og sikkert penere til slutt.
|
|
|
[Re: simson]
01/10/2019 11:09
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Angående oppvaskmaskin med variohinge så fant jeg to leverandører, en siemens til 15k og en AEG til rundt 6-7k. I praksis er nok toppmodellen til IKEA den samme som AEGen, samme innredning. Jeg valgte AEGen. Vi fant en lang rekke muligheter for et år siden, og endte med en Siemens på tilbud til 6500. Søk f.eks. etter variohinge site:skousen.no Det er bra. Jeg ville se den selv før jeg bestilte så da begrenset utvalget seg. Sikkert fordi power of Elkjøp pusher sine egne kjøkken.
|
|
|
[Re: DeepFu]
01/10/2019 12:12
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Bra tips! Skal bytte ut kjøkkenet i nærmeste fremtid, og synes det er et herk å få alt i lodd og vater med de plastbeina. Med en ferdiglaget og solid sokkel blir det jo mye enklere og sikkert penere til slutt.
Vatrar du opp skinna på veggen med laservater og skrur saman skroga når dei er låst saman med gode hurtigtvinger så går vel det lett med plastbeina?
|
|
|
01/10/2019 12:58
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
En solid sokkel er super _hvis_ gulvet er i vater(vannrett), men hvis ikke så gjør plastbein og smal sokkel det enklere å få det pent og tett mot gulv. Skapene og benkeplaten bør uansett festes rett på vegg og være i vater.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
02/10/2019 07:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi måtte vatre og fore opp og bruke en del vinkelbeslag for å få vår sokkel rett nok. Ble litt jobb, men nå er det solid. Hadde plastbeina før, og de er solide nok de også, men siden de var for lave for vår kjøkkenbenk, måtte vi bygge opp. Foretrekker plastbeina fremfor å bygge selv.
Angående veggskinne, så er det noe dritt hvis veggen ikke er plan i lengderetningen. Selv ny vegg satt opp av fagfolk ble for buklete til at vi kunne bruke skinnen.
|
|
|
[Re: DeepFu]
06/10/2019 07:34
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Soklene til IKEA er plastikk, men der kan man gjøre mye selv. vi bygde opp med 2"x4" eller deromkring og kledde med glattkant-lister.
Bra tips! Skal bytte ut kjøkkenet i nærmeste fremtid, og synes det er et herk å få alt i lodd og vater med de plastbeina. Med en ferdiglaget og solid sokkel blir det jo mye enklere og sikkert penere til slutt. Noen av IKEA-kjøkkenene har MDF-sokler. Vi byttet kjøkkenet i fjor sommer, og da fulgte det med MDF-sokler til Bodbyn-serien. Anbefaler også å dundre alle overskapene opp i taket, slik at man slipper å vaske fett på toppen av skapet hele tiden. Vi har gjort dette på de 2 siste kjøkkenene vi har pusset opp, og er veldig fornøyd med mer skapplass og slipper å vaske oppå skapene hele tiden
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
06/10/2019 12:35
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Om du plasserer overskap helt opp mot taket da kommer de naturligvis høyt opp Bruker du da krakk for å ta ut ting fra øverste hylle?
|
|
|
06/10/2019 15:27
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Bestilte høyere skap. Ikeas overskap kommer i 2 eller 3 høyder.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
07/10/2019 10:37
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mitt inntrykk er at IKEA er minst like bra som konkurrentene i omtrent samme prisklasse (epoq, KVIK, HTH ++). Velger man imidlertid å gå en del i pris så vil jeg varmt anbefale Hamran kjøkken. Norskprodusert kvalitetskjøkken som kan skreddersys til konkurransedyktig pris. Vi endte opp med å betale ca 250k for kjøkkenet inkludert hvitevarer (ca 45 000 i hvitevarer). Samme kjøkken (men med langt mindre praktiske løsninger og skreddersøm) kostet 175 000 hos IKEA. Det kostet oss dermed 75k ekstra å investere i et Hamran kjøkken kontra et IKEA kjøkken. Det er det definitivt verdt spør du meg.
|
|
|
08/10/2019 21:35
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Kan trygt anbefale Kvik kjøkken. Mitt eget fungerer knirkefritt og ser uforskammet bra ut etter 13 år. MEN, monteringen kan være litt vrien og bør settes bort til oss som ikke gjør annet  Holdt på å begynne å grine første gangen, men 15 år og noen hundre Kvik kjøkken senere, bruker det å bli bra resultat. Har (motvillig) tatt over etter alle typer håndverkere, så vel som private, som kastet inn håndkle. Ofte er det da ikke mulig å oppnå strøkent resultat. Feil forplanter seg raskt...mm, lodd og vater...kjøkken krever nøye arbeid og et lett håndlag da skader lett vil oppstå på enkelte materialer. Ikke alle «snekkere» har dette inne. Mener ikke å fremstå som besserwisser; dette er bare erfaringer. Har alltid nok jobb, så heller ikke forsøk på salg. Men de danskene har truffet bra denne gangen. Det er vel en liten bragd å nærme seg IKEA på pris. Skrog er skrog, men de har lagt kvalitet i fronter (hvertfall de fleste) og det er smart. Som alltid vil jo hvitevarer og benkeplate i stor grad bestemme helhetsinntrykket. PS. Har skrudd en del Uno Form også. Her snakker vi håndverk, men også en helt annen pris.
Surfin' the turf
|
|
|
[Re: o-five]
09/10/2019 09:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
PS. Har skrudd en del Uno Form også. Her snakker vi håndverk, men også en helt annen pris.
Din mening om dette da; er det verdt det? Håndverk (Unoform) vs. rimeligere løsninger som Kvik og Ikea.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/10/2019 09:26
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
PS. Har skrudd en del Uno Form også. Her snakker vi håndverk, men også en helt annen pris.
Din mening om dette da; er det verdt det? Håndverk (Unoform) vs. rimeligere løsninger som Kvik og Ikea. Hvis du har et langt perspektiv på boligen og liker uttrykket, så absolutt. Ikke nødvendigvis pga varighet, men det er jo godt å kjenne på heltre og nyte fingertappingen  Når det er sagt har også Kvik lansert fronter med «Unoform-lameller» i eik nå; Cima. Ser helt rått ut, monterer akkurat nå et oppe i Holmenkollen! Det er jo benkeplaten som blir slitt/stygg/ødelagt og sikkert derfor veldig mange velger kompositt og lignende for tiden.
Redigert av o-five; 09/10/2019 13:22.
Surfin' the turf
|
|
|
[Re: o-five]
11/10/2019 14:15
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Mitt råd. Kjøp IKEA for det skal byttes ut om 5-10 år. Hør da,fra en som har erfaring. Hvis ikke blir dere sittende og se på et umoderne kjøkken fordi det var så dyrt.
|
|
|
12/10/2019 19:52
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Bytter alle virkelig kjøkken hvert 5. år? Umoderne med tiden? Ja da har man da kjøpt feil design. Vi har akkurat montert epoq. Håper da virkelig det står lengre enn 10 år. Skroget virker solidt. Blir vi lei de petroleumblå fronter kan de jo byttes.
|
|
|
13/10/2019 08:32
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Vi har IKEA både hjemme og på hytta, rent kvalitetsmessig står det ingenting tilbake fra Sigdal som vi hadde før. Mange smarte løsninger, på hytta satt jeg det opp selv og det gikk fint med skinnesystemet hvor alt henges på veggen, hjemme brukte jeg proffer.
Hjemme har jeg brukt foringer (også det fra IKEA) mellom overskap og opp til tak siden vi har ventilasjonsrør, sprinkler mm. der oppe. Resultatet har blitt veldig fint.
Lars-Erik
|
|
|
|
|