Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Fine stier å starte på som noob!

Fine stier å starte på som noob! #2577741 05/10/2019 19:34
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei godtfolk ICON_SMILE

Jeg er ny her inne og den stolte eier av en orbea occam og masse annet dyrt utstyr slik at det skal se ut som at jeg har peiling ICON_WINK problemet mitt er at jeg foreløpig må stå helt i ro for å se ut som at jeg kan sykle, og dette kunne jeg selvsagt tenke meg å gjøre noe med 😊

Fra spøk til litt mer alvor : jeg har hatt et par turer i Bærumsmarka den siste uken, men opplevde at disse stiene var såpass krevende at jeg endte opp med å dytte/slepe/dra/bære sykkelen mer enn jeg satt på den.

Jeg har prøvd å finne stier på trailguide-appen og mtb-map men ender da opp med å stå med nesa nedi telefonen og lure på hvorfor den blå stien føles som en hinderløype, pluss at jeg sjekker gps hvert tredje sekund fordi jeg ikke aner hvor jeg er. Det blir ikke så mye sykling av det heller.

Noen som har noen gode råd til en ivrig nybegynner? Vil så gjerne få testa den gøye sykkelen min litt før vinteren kommer 😊

Linn

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577746 05/10/2019 20:13
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
5. Lytt til erfarne stifolk.
7. Gå ikke alene.

Prøv å se om du finner noen å dra på tur med, eller slå an en prat med personer du finner rundt i løypene. Det er mange glade sjeler som vil ønske de velkommen ICON_LAUGH
Mulig bli med på NOTS turen den 12'te?

Den letteste måten å lære på er å dra på tur med 'mer erfarne' personer.
De kan kjøre først, og du følger etter.
Du vil se hvilke veivalg de tar, og kan få tips om hvordan du skal komme deg over det neste 'hindret'.

Det er mere morro når du er sammen med noen, og du vil lære mye fortere ICON_WINK

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577751 05/10/2019 21:34
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Gode tips over ang. å finne noen å sykle sammen med.

Når det gjelder vanskelighetsgrad på stier er nok merkingen på mtbmap ganske farget (no pun intended) av hvem som begynte å tagge stier i området. Typisk blått i Oslomarka er visstnok omtrent som rødt i Trondheim. Dette gjør det litt vanskelig å finne passe enkle stier, siden blått blir brukt på et for stort spenn av vanskelighetsgrader, mens grønt er ofte traktorvei-enkelt.

Har aldri syklet i Bærumsmarka, men Østmarka har vel generelt snillere stier, hvertfall i Trulsen-området. Men det beste er å bli med noen lokalkjente som kan plukke ut passe vanskelige stier for deg.

Akkurat nå er det jo også veldig bløtt i skogen, og det gjør det ekstra krevende.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: espenta] #2577752 05/10/2019 21:44
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: espenta
Gode tips over ang. å finne noen å sykle sammen med.

Når det gjelder vanskelighetsgrad på stier er nok merkingen på mtbmap ganske farget (no pun intended) av hvem som begynte å tagge stier i området. Typisk blått i Oslomarka er visstnok omtrent som rødt i Trondheim. Dette gjør det litt vanskelig å finne passe enkle stier, siden blått blir brukt på et for stort spenn av vanskelighetsgrader, mens grønt er ofte traktorvei-enkelt.

Har aldri syklet i Bærumsmarka, men Østmarka har vel generelt snillere stier, hvertfall i Trulsen-området. Men det beste er å bli med noen lokalkjente som kan plukke ut passe vanskelige stier for deg.

Akkurat nå er det jo også veldig bløtt i skogen, og det gjør det ekstra krevende.

Du, det fant jeg ut ICON_GRIN

Takk for gode tips. Jeg ser jo det legges ut info om turer innimellom men man er jo litt lite lysten på å være brems på andres tur når man aner lite om hvor ens eget nivå egentlig er. Jeg tviler på at det viser seg at jeg er et uoppdaget naturtalent eek

Men, det er vel det å ta sjansen på å slenge seg på noen som må til om man skal komme noen vei ICON_WINK

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: olip] #2577753 05/10/2019 21:46
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: olip

Prøv å se om du finner noen å dra på tur med, eller slå an en prat med personer du finner rundt i løypene. Det er mange glade sjeler som vil ønske de velkommen ICON_LAUGH
Mulig bli med på NOTS turen den 12'te?

Finner ikke noe på den turen? Har du en link? ICON_SMILE

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577783 06/10/2019 10:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei. Kan være verdt å reise litt for å bli vant til stisykling. Det jeg har syklet i Bærumsmarka har vært relativt krevende.

Har du mulighet vil en helg i Trysil hjelpe mye, her kan du prøve deg på litt forskjellig og samtidig finne masse flyt.

Stiene på Einåsen skal være ganske enkle. Ellers er det masse muligheter sør for Oslo.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577789 06/10/2019 12:15
P
Pete2k Offline
Fersking
Fersking
P
Av virkelig lette/grønne stier for noobs synes jeg alltid skogen på Bygdøy er verdt å nevne. Her er det flyt stort sett over alt. Området ved skistadion til Fossum IL har også endel lette stier, men området er kanskje ikke så stort.

Trulsen (stammespråk for Ulsrud, området rett nord for Ulsrudvann i Østmarka) har stier fra lett til middels vanskelig. Den grønne langs Solbergvann er f.eks. et fint utgangspunkt, før man ev kan velge å prøve seg på de andre stiene i området.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577804 06/10/2019 13:45
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Gulløypa i Kjekstadmarka er en fin sti opp til Stuvstjern. Overkommelig for de fleste. Blir det for enkelt er det bare å gønne på tilbake

Starter rett bak Liertoppen

Redigert av Flamini; 06/10/2019 17:35.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577843 06/10/2019 18:08
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dumt å sende folk ut av forumet, men har du meldt deg inn i denne? https://www.facebook.com/groups/273547393526734/

Vi er en gjeng på alt fra 1-15 som sykler på onsdagene i Bærumsmarka/Krokskogen, og der er det høy andel småbarnspappaer med til tider laber kondisjon, selv om teknikken antagelig er god.

Kommer du deg først litt "inn" i området på Gardlaushøgda så er det ikke så verst nybegynnervennlig der heller, men det er litt jobbing først.

Om du vil ha lavterskel stier så er vel Høvik - Henie Onstad et område uten for mye høydeforskjell og stiene er vel "omtrent" som Bygdøy. Mye turgåere, så tidspunkt bør velges deretter.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577887 06/10/2019 20:54
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Sitat: Linn-noob

masse annet dyrt utstyr slik at det skal se ut som at jeg har peiling ICON_WINK problemet mitt er at jeg foreløpig må stå helt i ro for å se ut som at jeg kan sykle, og dette kunne jeg selvsagt tenke meg å gjøre noe med 😊

Fra spøk til litt mer alvor : jeg har hatt et par turer i Bærumsmarka den siste uken, men opplevde at disse stiene var såpass krevende at jeg endte opp med å dytte/slepe/dra/bære sykkelen mer enn jeg satt på den.

Kjenner meg veldig godt igjen. Hadde ein ganske tilsvarande tråd for to sesongar sidan, då eg var heilt fersk sjølv. Det tar litt tid, men fortsett å sykle og prøve på passe vanskelige utfordringar/stiar, så går det betre etterkvart.

Har vore med på Onsdagklubben til Anders nokre gongar. Han er ganske god på å finne fram sammanhengande lettsykla stiar, gjerne kjerrevei opp og ned på sti for minst mulig knoting. Så sporloggane frå dei turane, finnes nederst i trådane, er eit godt utgangspunkt for finne lettsykla stiar i Bærum. Eller berre bli med på tur :-)

Gardlaushøgda

Lommedalen

Lykke til ICON_SMILE

Redigert av Kortbeint; 06/10/2019 21:07.
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Kortbeint] #2577888 06/10/2019 21:04
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tusen takk alle sammen!

Her var det mange gode råd å få. Setter uendelig pris på alle!

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Anders A-R] #2577889 06/10/2019 21:07
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei!

Annonserer dere disse turene her inne? Kondisjonsnivået hørtes ut som kunne passe meg ICON_CRAZY

Gruppa du linker til er jeg allerede meldt inn i, har absolutt planer om å slenge meg med jentene en gang ICON_SMILE

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Kortbeint] #2577893 06/10/2019 21:37
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Kortbeint

masse annet dyrt utstyr slik at det skal se ut som at jeg har peiling ICON_WINK problemet mitt er at jeg foreløpig må stå helt i ro for å se ut som at jeg kan sykle, og dette kunne jeg selvsagt tenke meg å gjøre noe med 😊

Kjenner meg veldig godt igjen. Hadde ein ganske tilsvarande tråd for to sesongar sidan, då eg var heilt fersk sjølv. Det tar litt tid, men fortsett å sykle og prøve på passe vanskelige utfordringar/stiar, så går det betre etterkvart.

Har vore med på Onsdagklubben til Anders nokre gongar. Han er ganske god på å finne fram sammanhengande lettsykla stiar, gjerne kjerrevei opp og ned på sti for minst mulig knoting. Så sporloggane frå dei turane, finnes nederst i trådane, er eit godt utgangspunkt for finne lettsykla stiar i Bærum. Eller berre bli med på tur :-)

Gardlaushøgda

Lommedalen

Lykke til ICON_SMILE

Her var det mye bra lesestoff! Takk for tråden!

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2577909 07/10/2019 05:37
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hvis du vil prøve noe i Kjekstadmarka har jeg markert noen fine stier som er stort sett enkle i vedlagt bilde. Disse er fra Røykensiden, og utsnittet av kartet er dette: https://mtbmap.no/#15/59.7594/10.3793

Vedlegg
enkle_stier.jpg (298.08 KB, 152 nedlastinger)
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: espenta] #2578017 07/10/2019 11:57
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: espenta
Hvis du vil prøve noe i Kjekstadmarka har jeg markert noen fine stier som er stort sett enkle i vedlagt bilde. Disse er fra Røykensiden, og utsnittet av kartet er dette: https://mtbmap.no/#15/59.7594/10.3793

Takker og bukker! ICON_GRIN

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578033 07/10/2019 12:33
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Dette blir jo på feil side av Oslo for deg, men etter min mening er stiene rundt Bysetermåsan de beste nybegynner-stiene rundt Oslo.
https://trailguide.net/1032
Ruta som er foreslått hos Trailguide består av flere sløyfer som tar deg tilbake til start mellom hver runde, dvs. veldig fleksibel med tanke på lengde. Stiene er morsomme og lite tekniske, god flyt!
Mye enklere enn f.eks. Trulsrunden eller hva som helst rundt Skullerud.

Spesielt nedkjøringen "Høyspenten" bringer fram smilet hos alle.

Jeg har hatt med flere nybegynnere her, med stor suksess.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578051 07/10/2019 14:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Igjen feil side av Oslo (kanskje du bør vurdere å flytte? ICON_WINK ): Grønliåsen er en klassiker som kan sykles fram og tilbake i flere forskjellige spor med varierende vanskelighetsgrad.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578052 07/10/2019 14:09
K
kruttsalve Offline
Medlem
Medlem
K
Det er endel ganske greie stier fra Fossum og mot Østernvann/Skytterkollen hvor det kan være ok å øve. MTBmaps gir en pekepinn.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Garpen] #2578058 07/10/2019 14:35
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Garpen
Igjen feil side av Oslo (kanskje du bør vurdere å flytte? ICON_WINK ): Grønliåsen er en klassiker som kan sykles fram og tilbake i flere forskjellige spor med varierende vanskelighetsgrad.

Det blir riktig side når skillsa er på plass devilsmile

Men jeg er enig, Grønliåsen er superlavterskel (men begynner vel å bli småskummel nå som frosten nærmer seg.)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Anders A-R] #2578067 07/10/2019 14:59
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Da må jeg vel kjøpe meg en #endurosykkel for å våge meg på de livsfarlige stiene...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Anders A-R] #2578068 07/10/2019 15:25
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Støtter forslaget om å starte på Bysetermåsan. Hadde med dama som knapt har sykla sti her en liten tur hvor hun fikk låne sti-hten min og det gikk veldig fint. Syklet en variant av natostien.

Grønliåsen er superlavterskel (men begynner vel å bli småskummel nå som frosten nærmer seg.)

Hvis du tenker på svaberg som kan bli våte så er det flere gode alternativer.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578076 07/10/2019 16:59
G
GTL Offline
Medlem
Medlem
G
Østernvannsvingen p plass er et greit utgangspunkt. Masse barnålstier uten særlig knot i området på venstre siden av grusveien inn til Østernvann. Stier på kryss og tvers, lite høydeforskjell. Så kan du bygge videre med å sykle mot skytterkollen, og inn mot Nygård. Stedvis litt vått, men fremkommelig.
Jeg pleier ha med en gjeng unger/ungdom på tur her, alle på hardtail. Skikjørere, ikke stisyklister, men de klarer fint av stiene i dette området.
God tur, lykke til!

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Garpen] #2578079 07/10/2019 17:05
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Da må jeg vel kjøpe meg en #endurosykkel for å våge meg på de livsfarlige stiene...

Ikke noe problem med HT med litt teknikk, så heldigvis ikke SÅ heftig. Men det finnes partier som er særdeles rufsete uten fulldemper.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578102 07/10/2019 20:20
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Du bor nok på "feil" side av byen ICON_WINK
Jeg bor selv i nærheten av deg, og det blir en del kjøreturer til Østmarka iløpet av et år...
Det er en del bra sti i Bærumsmarka også, men mengde sammenhengende ikkeknotesti er en del lavere her enn i Østmarka dessverre.

-Magnus
Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: GTL] #2578109 07/10/2019 22:23
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei ICON_SMILE

Ser flere snakker om Fossum-området. Var på tur der på fredag, men syns det var veldig knotete og ikke minst vanvittig bløtt og steinete. Jeg var kanskje på feil sted?

https://strava.app.link/Ae4uHQ3qB0

Håper linken funker!

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: langen] #2578110 07/10/2019 22:25
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: langen
Du bor nok på "feil" side av byen ICON_WINK
Jeg bor selv i nærheten av deg, og det blir en del kjøreturer til Østmarka iløpet av et år...
Det er en del bra sti i Bærumsmarka også, men mengde sammenhengende ikkeknotesti er en del lavere her enn i Østmarka dessverre.

Typisk å finne ut av det etter å ha flytta fra Grorud OG begynt med stisykling thinking thinking

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: Garpen] #2578111 07/10/2019 22:28
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Skal sjekkes ut! Hvor lønner det seg å starte/parkere med bil? Eller er det bedre å kjøre kollektivt og starte /avslutte ulike plasser?

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: DesmoSkier] #2578112 07/10/2019 22:29
NoobL Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: DesmoSkier
Dette blir jo på feil side av Oslo for deg, men etter min mening er stiene rundt Bysetermåsan de beste nybegynner-stiene rundt Oslo.
https://trailguide.net/1032
Ruta som er foreslått hos Trailguide består av flere sløyfer som tar deg tilbake til start mellom hver runde, dvs. veldig fleksibel med tanke på lengde. Stiene er morsomme og lite tekniske, god flyt!
Mye enklere enn f.eks. Trulsrunden eller hva som helst rundt Skullerud.

Spesielt nedkjøringen "Høyspenten" bringer fram smilet hos alle.

Jeg har hatt med flere nybegynnere her, med stor suksess.

Tusen takk for tips ICON_LAUGH

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578116 08/10/2019 05:05
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hei ICON_SMILE

Ser flere snakker om Fossum-området. Var på tur der på fredag, men syns det var veldig knotete og ikke minst vanvittig bløtt og steinete. Jeg var kanskje på feil sted?

https://strava.app.link/Ae4uHQ3qB0

Håper linken funker!

Jeg har aldri syklet i området, men jeg ser at den Sløyfeveien er ganske bratt, og i tillegg merket rød store deler av den, så jeg ville ikke tenkt at den var noe særlig for nybegynnere. Og husk at merkingen stort sett gjelder når man kjører stien nedover, så vil sannsynligvis være ganske krevende oppover for de fleste.

Prøv å velg ruter der du har mest mulig vei/traktorvei oppover og sti nedover. Jeg husker også at jeg måtte dytte veldig mye i starten fordi jeg prøvde å få inn mest mulig sti på turene, og hadde hverken form eller teknikk til å komme meg opp mange av stiene.

Et annet tips kan være å se på segment explorer i Strava, og se etter segmenter der mange har høy gjennomsnittsfart. Hvis et segment har det, og samtidig ikke er veldig bratt er det mest sannsynlig en sti med god flyt.

Hvis du ikke er klar over det kan du også få mtbmap.no inn i kartvisningen i Strava, både når du ser på økter, bruker ruteplanleggeren, og segment explorer. Metoden er beskrevet her: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Stisykkelkart_p.C3.A5_Strava

Problemet nå er at selv stier som er merket med gul glow (anbefalt for sykling) på mtbmap kan ha veldig forandret flyt og vanskelighetsgrad når det er bløtt. Så det er ekstra vanskelig å planlegge kun ut fra kart med det været vi har hatt i det siste.

Re: Fine stier å starte på som noob! [Re: NoobL] #2578118 08/10/2019 05:28
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Skal sjekkes ut! Hvor lønner det seg å starte/parkere med bil? Eller er det bedre å kjøre kollektivt og starte /avslutte ulike plasser?

Kollektivt til Grønliåsen er evt. tog til Hauketo. Enkleste med bil er å parkere ved Sprett aktivitetshus eller Sofiemyr stadion.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå