Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter
|
Re: Zwift: jeg vil bli en A-syklist i vinter
[Re: SiljeKH]
07/10/2019 06:08
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeje, det blir en mnd uten ritt nå, kun 2-3 strukturerte intervaller i uka og mye hvile i mellom. Ca 300-350 TSS. Jeg opprettet profil på Trainingpeaks, importerte alle øktene mine siden juli og fant plutselig svaret på hvorfor jeg føler meg hanglete og slapp de siste tre ukene. TSS på 700 hver uke i tre mnd uten noen som helst periodisering er alt for mye for meg, så da blir det å skjære ned og se hva som skjer da. Fikk meg en liten åpenbaring gitt!
|
|
|
07/10/2019 06:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kudos til deg for å ta tak i det på en ordentlig måte. Det er fort gjort å ville for mye, uten å tenke over når kroppen skal absorbere all treninga du legger ned. Med treningsviljen din og ordentlig struktur/periodisering tipper jeg det løsner ganske fort. Jeg ville nok i første omgang droppet intervaller en uke, så kroppen får hentet seg litt inn igjen.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
07/10/2019 10:12
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aldri brukt TSS til noe, men ble litt nyskjerrig og gikk inn å så nå. Fra januar til april: 350-500 Fra 1 april til august: 2094-1372-877-1027-426-765-1074-595-774-798-704-602-810-557-878-625-1131-1103 Siden august har det vært tilnærmet 0..  Hva ligger dere på og føler dere tåler?
|
|
|
07/10/2019 10:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I 17/18 snitta jeg vel 5-600 tss i uka. Totalbelastning tatt i betraktning, så kunne jeg nok ikke kjørt så veldig mye mer. Sitter med en følelse av at jeg kanskje kjørte litt mye og at jeg ikke trente smart nok. Jeg får ikke opp hva jeg ligger på nå med mitt trene lite men hardt prosjekt, siden jeg har hatt gammel FTP i settings. Men i følge programmet skal det ligge på 3-400tss. Er spent på hva jeg får ut av prosjektet. Trener mer hardt enn 17/18, men har null langturer (turer som normalt gir mye tss, siden tss favoriserer tid over intensitet).
PS, er TSSen du oppgir korrigert for riktig FTP for månedene? For lav FTP vil jo gi skyhøy TSS, og som i mitt tilfelle med for høy FTP fikk jeg veldig lite TSS.
Redigert av Hoaas; 07/10/2019 10:44.
|
|
|
07/10/2019 10:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, ganske riktig den, men kanskje 10% for lav i de ukene med best form. 37 timer den uka med over 2000 så ikke se så mye på den..
|
|
|
07/10/2019 11:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
TSS ~400 er mer av en hvileuke, 6-700 er OK treningsuker.
Når TSS-ukevolumet > 800 så går det tydelig utover høyintensitetsøktene en god stund i etterkant.
Leker med blokktrening denne vinteren med fokus på den korte delen av wattkurven, så blir spennende å se om jeg får noe ut av det.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
07/10/2019 11:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
TSS ~400 er mer av en hvileuke, 6-700 er OK treningsuker. Jeg føler meg krenka  Uansett, 400tss er ikke bare 400tss, det sier jo ingenting om intensiteten som er lagt ned. 400tss med sone 1 loffing er ikke all verdens, 400tss med HIT vil derimot kunne gjøre mye.
|
|
|
07/10/2019 12:03
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Geir
|
|
|
07/10/2019 12:04
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
TSS ~400 er mer av en hvileuke, 6-700 er OK treningsuker. Jeg føler meg krenka  Uansett, 400tss er ikke bare 400tss, det sier jo ingenting om intensiteten som er lagt ned. 400tss med sone 1 loffing er ikke all verdens, 400tss med HIT vil derimot kunne gjøre mye. Helt enig, 1 TSS er ikke 1 TSS . Det er fort 8-9 timer rolig for min del + 1 HIT-økt.Kjapt 400 TSS da (9x40 TSS + 70 = 430 (rundt regna))
Redigert av eOpseth; 07/10/2019 12:05.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Hoaas]
07/10/2019 12:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
TSS ~400 er mer av en hvileuke, 6-700 er OK treningsuker. Jeg føler meg krenka  Uansett, 400tss er ikke bare 400tss, det sier jo ingenting om intensiteten som er lagt ned. 400tss med sone 1 loffing er ikke all verdens, 400tss med HIT vil derimot kunne gjøre mye. Puh. Jeg ligger på 350-400 i gode uker og har ikke skjønt hvordan folk klarer det dobbelte (eller trippelte).
|
|
|
07/10/2019 12:31
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser Trondheim-Oslo og Jotunheimen rundt ga henholdsvis 649 og 623 og det var jo ikke rare greia i forhold til hvordan man føler seg etterpå.. 
|
|
|
07/10/2019 14:46
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Ifølge det jeg har lest meg frem til bør jeg ligge på mellom 290-400 ift mitt nivå/bakgrunn/alder/kjønn. Jeg vil ihvertfall teste det. Det er jo et total-regnestykke ift livet generelt, hvor mye annet man gjør, hvor mye overskudd man trenger og stress generelt. I retrospekt så ser jeg at jeg at tallene + har tegn til overtrening nå; jeg tror jeg har oppdaget det tidsnok da. Seig forkjølelse i tre uker, noe høyere hvilepuls, kaldsvetter om natta, sover dårlig, 0 punch selv om jeg teoretisk sett skal være restituert.
Jeg tror også at jeg driver og tenker at jeg ikke trener nok, jeg leser at alle rundt meg trener og trener hele tiden, og får litt sånn stress over meg. Jeg burde jo trent mer? Men det som kanskje er greia er at jeg ikke har vært flink nok til å skille mellom rolig og hardt. Det blir en 50 % 50 % fordeling eller mer i favør hardt. Jeg sykler stort sett sti når jeg har uteøkter, de som liksom skal være rolige sone 1. Jeg tror jeg har kontroll på intensiteten men kanskje de koster mer enn jeg tror.
jeg skal ihvertfall bruke Trainingpeaks og dette programmet med halvering av TSS for å se hvordan det virker inn. Har litt trua på at jeg kanskje er typen som responderer på litt mindre trening + mye hvile. Også har jeg nerda litt i en amerikansk bok om kvinnelig fysikk + performance og hvordan man bør spise. Var mye bra konkrete tips der ift kosthold og ernæring som bygger form.
|
|
|
07/10/2019 20:53
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
For min del er svette om natten = restitusjon etter stor belastning..
|
|
|
08/10/2019 04:59
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler stort sett sti når jeg har uteøkter, de som liksom skal være rolige sone 1. Jeg tror jeg har kontroll på intensiteten men kanskje de koster mer enn jeg tror.
Min erfaring er det du indikerer, at rolig stiturer ofte ikke er så veldig rolige og koster en del mer enn man tror. Jeg slet veldig med det i fjor sommer, drømmesommeren som endte med 5 uker ferie på fjellet og stisykling hver dag - rolig var ikke så veldig rolig. Mer bevist på det i år, også på samme fjell om sommeren og med mer overskudd og bedre ritt på høsten.
|
|
|
[Re: eOpseth]
08/10/2019 05:58
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeg sykler stort sett sti når jeg har uteøkter, de som liksom skal være rolige sone 1. Jeg tror jeg har kontroll på intensiteten men kanskje de koster mer enn jeg tror.
Min erfaring er det du indikerer, at rolig stiturer ofte ikke er så veldig rolige og koster en del mer enn man tror. Jeg slet veldig med det i fjor sommer, drømmesommeren som endte med 5 uker ferie på fjellet og stisykling hver dag - rolig var ikke så veldig rolig. Mer bevist på det i år, også på samme fjell om sommeren og med mer overskudd og bedre ritt på høsten. Jepp, jeg syklet 50 timer sti i juli (!) Jeg tror at selv om jeg ser at pulsen er sone 2 max (med noen små turer innom 3 i bratte kneiker) så kan det være at kadensen/tråkkingen er tyngre på musklene. Er en lav-pulsa øgle, så ikke sikkert jeg får hele bildet av å bare se på puls. Hadde vært interessant å kunne måle watt på sti...
|
|
|
08/10/2019 06:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Ifølge det jeg har lest meg frem til bør jeg ligge på mellom 290-400 ift mitt nivå/bakgrunn/alder/kjønn. Jeg vil ihvertfall teste det. Det er jo et total-regnestykke ift livet generelt, hvor mye annet man gjør, hvor mye overskudd man trenger og stress generelt. I retrospekt så ser jeg at jeg at tallene + har tegn til overtrening nå; jeg tror jeg har oppdaget det tidsnok da. Seig forkjølelse i tre uker, noe høyere hvilepuls, kaldsvetter om natta, sover dårlig, 0 punch selv om jeg teoretisk sett skal være restituert.
Jeg tror også at jeg driver og tenker at jeg ikke trener nok, jeg leser at alle rundt meg trener og trener hele tiden, og får litt sånn stress over meg. Jeg burde jo trent mer? Men det som kanskje er greia er at jeg ikke har vært flink nok til å skille mellom rolig og hardt. Det blir en 50 % 50 % fordeling eller mer i favør hardt. Jeg sykler stort sett sti når jeg har uteøkter, de som liksom skal være rolige sone 1. Jeg tror jeg har kontroll på intensiteten men kanskje de koster mer enn jeg tror.
jeg skal ihvertfall bruke Trainingpeaks og dette programmet med halvering av TSS for å se hvordan det virker inn. Har litt trua på at jeg kanskje er typen som responderer på litt mindre trening + mye hvile. Også har jeg nerda litt i en amerikansk bok om kvinnelig fysikk + performance og hvordan man bør spise. Var mye bra konkrete tips der ift kosthold og ernæring som bygger form. Hvorfor så opptatt av hvor mye du trener? Hvorfor ikke bare ha fokus på hvilke resultater du får.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
10/10/2019 12:54
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
jeg skal ihvertfall bruke Trainingpeaks og dette programmet med halvering av TSS for å se hvordan det virker inn. Har litt trua på at jeg kanskje er typen som responderer på litt mindre trening + mye hvile. Også har jeg nerda litt i en amerikansk bok om kvinnelig fysikk + performance og hvordan man bør spise. Var mye bra konkrete tips der ift kosthold og ernæring som bygger form. Hvorfor så opptatt av hvor mye du trener? Hvorfor ikke bare ha fokus på hvilke resultater du får. Jeg vet ikke om jeg forsto hva du mente med spørsmålet men jeg er mest opptatt av hva jeg gjør (nå) , for å kunne nå de resultatene jeg vil ha, og der har jeg kanskje snublet litt i noen feller mtp på gjøre "alt" på en gang. Prøver bare å finne en vei jeg kan holde meg til i dette kronglete universet. Tre dager skikkelig hvile, nesten ikke gått på beina en gang, bortsett fra ur-sakte korte turer. Første økte i programmet føltes bra, jeg skrudde ned FTP noe for å ikke tulle til hvilen jeg har fått. Håper jeg er i gang igjen nå, men skal ta det litt rolig nå i starten uansett.
|
|
|
10/10/2019 13:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke om jeg forsto hva du mente med spørsmålet men jeg er mest opptatt av hva jeg gjør (nå) , for å kunne nå de resultatene jeg vil ha, og der har jeg kanskje snublet litt i noen feller mtp på gjøre "alt" på en gang. Prøver bare å finne en vei jeg kan holde meg til i dette kronglete universet.
Tre dager skikkelig hvile, nesten ikke gått på beina en gang, bortsett fra ur-sakte korte turer. Første økte i programmet føltes bra, jeg skrudde ned FTP noe for å ikke tulle til hvilen jeg har fått. Håper jeg er i gang igjen nå, men skal ta det litt rolig nå i starten uansett.
Du skrev at du var redd du ikke trente nok når du leste hva andre gjør. Så poenget mitt var at du bør ikke ha fokus på hva andre trener eller gjør, men gjøre det som funker for din kropp. Som da igjen gjør at du får best mulig resultater. Alt for mange har for mye fokus på hva andre trener og gjør, ikke nødvendigvis hva som føles best på egen kropp.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/10/2019 16:47
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeg vet ikke om jeg forsto hva du mente med spørsmålet men jeg er mest opptatt av hva jeg gjør (nå) , for å kunne nå de resultatene jeg vil ha, og der har jeg kanskje snublet litt i noen feller mtp på gjøre "alt" på en gang. Prøver bare å finne en vei jeg kan holde meg til i dette kronglete universet.
Tre dager skikkelig hvile, nesten ikke gått på beina en gang, bortsett fra ur-sakte korte turer. Første økte i programmet føltes bra, jeg skrudde ned FTP noe for å ikke tulle til hvilen jeg har fått. Håper jeg er i gang igjen nå, men skal ta det litt rolig nå i starten uansett.
Du skrev at du var redd du ikke trente nok når du leste hva andre gjør. Så poenget mitt var at du bør ikke ha fokus på hva andre trener eller gjør, men gjøre det som funker for din kropp. Som da igjen gjør at du får best mulig resultater. Alt for mange har for mye fokus på hva andre trener og gjør, ikke nødvendigvis hva som føles best på egen kropp. Jepp jepp, jeg tror det er en årsak til rotete trening, og en slags (dum) oppfattelse jeg har hatt frem til nå nylig at jeg ikke trener nok, heldigvis innsett et og annet de siste 10 dagene...
|
|
|
11/10/2019 07:07
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Du skrev at du var redd du ikke trente nok når du leste hva andre gjør. Så poenget mitt var at du bør ikke ha fokus på hva andre trener eller gjør, men gjøre det som funker for din kropp. Som da igjen gjør at du får best mulig resultater. Alt for mange har for mye fokus på hva andre trener og gjør, ikke nødvendigvis hva som føles best på egen kropp. Her er Olechr inne på essensen. Du må selv finne ut hvor mye du har mulighet til å trene. Hvor mye du tåler å trene. Det å lære seg til å lytte til kroppen, er noe av det viktigste å få til som idrettsutøver. Har du begrenset tid til trening, vil det normalt bli større andel med høy intensitet. Den største forsjellen mellom de som trener 6-8 timer pr uke og de som trener 15-20, er mengden rolig trening.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
11/10/2019 10:25
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Det har jo også ts erkjent opptil flere ganger nå.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
14/10/2019 17:06
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville trent mye i sone 4 (91-105 % av ftp). En god økt for dette er 3x2+8min der du kjører først 2 minutter på VO2max-intensitet (115-120 %), så rett på 8 minutter på terskelintensitet (95-100 %). En annen økt er 2x15 (eller 20) der du kjører 4 min på 90 %, så 1 min på 115 %, deretter ned på 90 % igjen. Osv., helt til du har 15 eller 20 min draglengde. En økt som er god å ha i banken når du skal begynne med 20-minutterstester for å måle ftp.
Prøvde meg på 3x2+8 på hhv 115% og 95% i dag. Det var jaggu noe annet enn tradisjonell sweetspot. Første og andre draget var ok, det siste var tungt. Spesielt når ERGen bestemmer seg for å legge på 50w ekstra de første 20sek av den siste tominutteren. Kjempeøkt 
|
|
|
14/10/2019 19:16
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg ville trent mye i sone 4 (91-105 % av ftp). En god økt for dette er 3x2+8min der du kjører først 2 minutter på VO2max-intensitet (115-120 %), så rett på 8 minutter på terskelintensitet (95-100 %). En annen økt er 2x15 (eller 20) der du kjører 4 min på 90 %, så 1 min på 115 %, deretter ned på 90 % igjen. Osv., helt til du har 15 eller 20 min draglengde. En økt som er god å ha i banken når du skal begynne med 20-minutterstester for å måle ftp.
Prøvde meg på 3x2+8 på hhv 115% og 95% i dag. Det var jaggu noe annet enn tradisjonell sweetspot. Første og andre draget var ok, det siste var tungt. Spesielt når ERGen bestemmer seg for å legge på 50w ekstra de første 20sek av den siste tominutteren. Kjempeøkt Liker den der veldig godt jeg. Tung, men samtidig ikke så jævlig at det krever en uke med å manne seg opp for å gjennomføre 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
14/10/2019 21:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jau, den blir nok en del av programmet fremover. Lagde den egentlig med 4 drag, men det får bli når jeg har kjørt noen flere økter med innslag av rødt. Føyer seg inn i boken over gode økter man har fått tips om på forumet.
|
|
|
15/10/2019 05:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Godt vi konkurrerer på helt forskjellige kanter av landet 
|
|
|
15/10/2019 11:02
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Prøvde meg på 3x2+8 på hhv 115% og 95% i dag. Det var jaggu noe annet enn tradisjonell sweetspot. Første og andre draget var ok, det siste var tungt. Spesielt når ERGen bestemmer seg for å legge på 50w ekstra de første 20sek av den siste tominutteren. Kjempeøkt Mener du 2 minutter 115 % så 8 minutter 95 % i ett x 3? Blir alltid forvirret av sånne beskrivelser Jeg har slutta å bruke ERG for the time being, siden treneren jeg jobber med mener det er lurt å ikke bruke det ift ritt. Egentlig litt digg.
|
|
|
15/10/2019 11:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Mener du 2 minutter 115 % så 8 minutter 95 % i ett x 3? Blir alltid forvirret av sånne beskrivelser Jepp. 2 minutter på 115 % og så rett på 8 minutter på 95 %. Gjenta tre (fire) ganger, med 3 minutter pause mellom hvert drag.
|
|
|
15/10/2019 12:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes ikke ERG er veldig bra. Men jeg finner rett og slett ikke ut av hvordan jeg justerer "basemotstanden" på rulla. Slik det er nå tråkker jeg ut 50-11 på 300w, så da må jeg holde meg til den sure ERGen. Orker ikke "sykle" i 50km/t på rulla for å kjøre et drag, blir så mye bråk.
|
|
|
15/10/2019 12:56
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
15/10/2019 13:04
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg må si jeg er litt imponert over ERG-mode på Kickr18, veldig greit å la rulla ta seg av alt av motstand når det kommer til intervaller.
|
|
|
|
|