Jeg har ikke inntrykk av at elsykkelklasser i mtb-ritt så langt har tiltrukket seg særlig mange deltagere. I Grenserittet så stiller elsykler sammen med trim klassen, uten tidtagning, det var 56 deltagere totalt, - uklart hvog mange som da var el-sykler. Men det kan kanskje være et mulighet som passer trådstarters bror?
Når det gjelder el-sykkel klasse i Terrengsykkelritttet. Det tror jeg, mildt sagt, ikke er særlig lurt. Nå representerer vel olechr den komersielle sykkel-bransjen, som ser muligheter til å tjene penger på el-sykkel-salg. Og her kaster han ut et utsagn som han vet er provoserende, et slags flame-bait. Velger derfor å ikke si mer enn at det ikke virker særlig lurt.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: Syklus]
#257689630/09/201908:11
Jeg har ikke inntrykk av at elsykkelklasser i mtb-ritt så langt har tiltrukket seg særlig mange deltagere. I Grenserittet så stiller elsykler sammen med trim klassen, uten tidtagning, det var 56 deltagere totalt, - uklart hvog mange som da var el-sykler. Men det kan kanskje være et mulighet som passer trådstarters bror?
Når det gjelder el-sykkel klasse i Terrengsykkelritttet. Det tror jeg, mildt sagt, ikke er særlig lurt. Nå representerer vel olechr den komersielle sykkel-bransjen, som ser muligheter til å tjene penger på el-sykkel-salg. Og her kaster han ut et utsagn som han vet er provoserende, et slags flame-bait. Velger derfor å ikke si mer enn at det ikke virker særlig lurt.
Personlig tjener ikke jeg en krone på om det blir elsykkel klasse noe sted. Men jeg synes elsykkel er moro, og det er i de tekniske rittene det gir mening med elsykkel klasse. Jeg skjønner at det sikkert kan bli noe styr ut av det, akkurat som det er i det rittet uten motor. Men det hadde fortsatt vært skikkelig morsomt. (men tror ikke det kommer til å bli de første årene)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: hakons]
#257690030/09/201908:20
Synes også el-sykkel er moro. Men hvem vinner? Den med den beste/dyreste sykkelen? Haibike til 60.0000?
Den som er best teknisk og i best form vinner. Men de som er gode teknisk med i dårlig form vil kunne få mer utbytte for teknikken sin
Dette er vel ikke helt riktig - De forskjellige el-syklene har ganske forskjellige moment og kraft fra motorene, selv om alle skal kutte kraften på 25 km/t. I tillegg vil det være veldig krevende å kontrollere at el-syklene ikke er trimmet på noe vis. Jeg antar at de hadde gode løsninger på dette under VM-rittet, men det vil være krevende å sikre at en slik konkurranse går rettferdig for seg.
Synes også el-sykkel er moro. Men hvem vinner? Den med den beste/dyreste sykkelen? Haibike til 60.0000?
Den som er best teknisk og i best form vinner. Men de som er gode teknisk med i dårlig form vil kunne få mer utbytte for teknikken sin
Dette er vel ikke helt riktig - De forskjellige el-syklene har ganske forskjellige moment og kraft fra motorene, selv om alle skal kutte kraften på 25 km/t. I tillegg vil det være veldig krevende å kontrollere at el-syklene ikke er trimmet på noe vis. Jeg antar at de hadde gode løsninger på dette under VM-rittet, men det vil være krevende å sikre at en slik konkurranse går rettferdig for seg.
At de ikke er trimmet er selvsagt et punkt, men er ganske trygg på at et stort batteri er viktigere enn en veldig sterk motor. Ett 700 batteri vs 500 batteri ville gjort stor forskjell på et ritt som TSR. Og på alle strekker som er over 25 km/t (ikke mange i TSR) vili fysisk form ha enda mer å si enn på vanlig sykkel.
Redigert av olechr; 30/09/201908:48.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: hakons]
#257697830/09/201911:19
Hauern rittet hadde også en egen klasse for de med mekanisk motor, dog uten tidtaging. Ett par av deltagerene ble rimelig lange i maska når batteriet flata ut
så er det jo noe som heter motocross for de som ikke orker å trå
Syklister er også guds utvalgte folk
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: olechr]
#257709901/10/201908:15
Personlig tjener ikke jeg en krone på om det blir elsykkel klasse noe sted. Men jeg synes elsykkel er moro, og det er i de tekniske rittene det gir mening med elsykkel klasse. Jeg skjønner at det sikkert kan bli noe styr ut av det, akkurat som det er i det rittet uten motor. Men det hadde fortsatt vært skikkelig morsomt. (men tror ikke det kommer til å bli de første årene)
Å få folk til å handle enda en sykkel eller første sykkel til dem som tror at dette er reell mosjon, på linje med konvensjonell sykling, har vel store økonomiske ringvirkninger ut over antall solgte sykler? Med økende deltakelse i ritt kommer mersalg av klær til klubber etc og hyttedestinasjonene legger mer og mer til rette med trillestier og løyper. Det hadde jo vært det samme om man fant opp ski som gikk av seg selv eller sko som kunne løpe for deg. Like meningsløst hadde det vært å flagge det som mosjon. Men vi har jo allerede disse folka på Strava i dag. Både de som sitter på "moped" og de som er ute og "lufter bikkja" vinterstid. Men ofte der kjøpekraften ligger, øker proporsjonalt med BMI hos enkelte..
Redigert av Velte_Petter; 02/10/201917:01.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: hakons]
#257738702/10/201919:08
Hva mener du med setning de som tror det er reell mosjon? For meg er det mosjon og trening i lange baner. Nå sykler ikke jeg så mye mer og ei heller så fort. Så da er elsykkel en topp måte å trene på en del økter. :-)
Redigert av olechr; 02/10/201919:09.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: hakons]
#257739702/10/201922:00
Er hensikten å få trent eller at man skal holde samme fart som før med motor? Du blir sikkert svett i ei hard rundbaneløype med el-sykkel og. Jeg ser bare de som sitter uanfekta med kurv og doninger fylt opp med det ene og andre. Og voksne folk som syns det er innafor å logge sykkel istedet for motorisert farkost på en viss applikasjon.
Jeg ser bare de som sitter uanfekta med kurv og doninger fylt opp med det ene og andre.
Dette er hederlige mennesker som kommer seg fra A til B uten å brenne dinosaurer eller ta opp et sete på bussen. Normalt sett bryr de seg lite om sykkelritt med eller uten strøm. Også kalt transportsyklister.
Er hensikten å få trent eller at man skal holde samme fart som før med motor? Du blir sikkert svett i ei hard rundbaneløype med el-sykkel og. Jeg ser bare de som sitter uanfekta med kurv og doninger fylt opp med det ene og andre. Og voksne folk som syns det er innafor å logge sykkel istedet for motorisert farkost på en viss applikasjon.
Hovedhensikten min med sykling er hvertfall å ha det gøy og nr 2 er å holde seg litt i form. Hvis det bare var for å trene hadde jeg heller brukt tid på løping.
Redigert av olechr; 03/10/201910:56.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: olechr]
#257751703/10/201914:58
Mulig at det finnes noen som synes EL-ritt er helt supert. Men ser man deltagertallene så kan det ikke være tvil om at ritt med "vanlige" mtb sykler, er det folk flest vil ha. Tradisjonelle grusritt som Birken, Vasaen og Grenserittet er fortsatt suverent dominerende i deltagerantall. Så har vi også noen stiritt som et polpulære, men dog endel mindre en grusrittene. EL- sykkel klassene, i de rittene som har det, er marginale og tiltrekker seg antagelig mest ryttere som pga av helse eller alder ikke ville kunne delatt ellers?
Så har vi en mindre gruppe syklister som er mer opptatt av adrenalinkick enn av fysisk trening. Noen av disse har bakgrunn fra motocross, de ser ikke noe problem med at sykkelen drives av en motor, så lenge det er gøy og gir adrenalinkick. Elsykler gir dem mulighet til å "kjøre motocross" på stier der det ikke er tillatt med tradisjonell motocross. Disse bør kunne arrangere sine egne motocross ritt på dertil egnede steder. Hvis dette er en sport så er det isåfall en helt annen sport enn tradisjonell mtb.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: Syklus]
#257759704/10/201909:19
Men at el-sykkel-klassen i Birken ikke var større og inneholdt flere ihuga syklister kan nok skyldes at Birken er det rittet der du har minst igjen for å sykle el-sykkel. Det kan fort hende at selv en sterk syklist vil sykle saktere i Birken på el-sykkel enn på en lett og god Birken-sykkel.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: olechr]
#257764804/10/201914:58
Hva mener du med setning de som tror det er reell mosjon? For meg er det mosjon og trening i lange baner. Nå sykler ikke jeg så mye mer og ei heller så fort. Så da er elsykkel en topp måte å trene på en del økter. :-)
100% enig Ole
Specialized
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: hakons]
#257765104/10/201915:23
Da lurer jeg på hva slags trening dette er? Er det teknisk kjøring med betraktelig lavere puls eller snakker vi noe i retning at å sitte på spinningsykkel der pedalene går rundt av seg selv? Beina beveger seg jo, så da er det trening?
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: Syklus]
#257765204/10/201915:26
Mulig at det finnes noen som synes EL-ritt er helt supert. Men ser man deltagertallene så kan det ikke være tvil om at ritt med "vanlige" mtb sykler, er det folk flest vil ha. Tradisjonelle grusritt som Birken, Vasaen og Grenserittet er fortsatt suverent dominerende i deltagerantall. Så har vi også noen stiritt som et polpulære, men dog endel mindre en grusrittene. EL- sykkel klassene, i de rittene som har det, er marginale og tiltrekker seg antagelig mest ryttere som pga av helse eller alder ikke ville kunne delatt ellers?
Så har vi en mindre gruppe syklister som er mer opptatt av adrenalinkick enn av fysisk trening. Noen av disse har bakgrunn fra motocross, de ser ikke noe problem med at sykkelen drives av en motor, så lenge det er gøy og gir adrenalinkick. Elsykler gir dem mulighet til å "kjøre motocross" på stier der det ikke er tillatt med tradisjonell motocross. Disse bør kunne arrangere sine egne motocross ritt på dertil egnede steder. Hvis dette er en sport så er det isåfall en helt annen sport enn tradisjonell mtb.
For meg så er terrengsykkel med elektrisk hjelpemotor "moped light", blir svett på ryggen av å frese innover skauen på moped også, been there done that, men å likestille det det med "tradisjonell" sykling blir bare for dumt. For de som ikke evner å sykle for egen maskin så er det ett glimrende hjelpemiddel, så får ett par ex proffer ha meg unnskyldt
Har ett par treningskompiser som har fått seg e-sykkel som påstår standhaftig at de får like mye trening på e-sykkel som vanlig sykkel. For å si det på en annen måte, tidene dems på strava segmentene har ikke blitt bedre etter at de kjøpte seg e-sykkel
Da lurer jeg på hva slags trening dette er? Er det teknisk kjøring med betraktelig lavere puls eller snakker vi noe i retning at å sitte på spinningsykkel der pedalene går rundt av seg selv? Beina beveger seg jo, så da er det trening?
Siden du lurer. Her er en av mine elsykkelturer. Så får du bestemme selv om det er trening. ;-)
For meg er det hvertfall en rimelig bra økt.
Redigert av olechr; 04/10/201920:05.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: olechr]
#257781006/10/201914:47
Grunnet kranglete rygg kjøpte jeg meg en elektrisk stisykkel. Sykler fortsatt litt uten motor(kan ikke komme med el sykkel når jeg er trener for barn;) Mulig noen ikke kaller det trening, men jeg blir nå sliten og det er vel bedre enn sofaen. Men noen dager koser jeg meg bare i rolig tempo og nyter naturen. Sliter også mindre på våre lokale stier som alle bruker da radiusen er blitt større og jeg liker å utforske nye stier.
Redigert av SveinK; 06/10/201921:56.
Re: El-sykkelritt på Østlandet i 2020
[Re: hakons]
#257792307/10/201906:51
Her tester Tom Bell, Britisk XC rytter med VO2 max på 85 en e-bike. Ser ikke ut til at hjelpemotoren begrenser muligheten til å nå høye treningssoner selv om man er bedre trent enn de aller fleste av oss her inne.