Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 19 1 2 9 10 11 12 13 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2577580 04/10/2019 08:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Raskall
Man har da LBS med Smoove over disk, så bestille gidder jeg ikke. ICON_WINK

Så bra! Trodde Ørjan på Sykkelkomponenter fortsatt var eneste som tllbød Smoove i Norge. Sykkelstasjonen?

For øvrig er det med Smoove som med slangeløst oppsett - det er noe annet og man må legge gamle vaner til side for at det skal fungere godt. Er redd mange vil bruke Smoove som de er vant med å bruke oljebasert smørmidler, og derfor ikke få utnyttet det skikkelig, og ende opp med å bli misfornøyd.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2577593 04/10/2019 09:03
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Sepeda
Man har da LBS med Smoove over disk, så bestille gidder jeg ikke. ICON_WINK

Så bra! Trodde Ørjan på Sykkelkomponenter fortsatt var eneste som tllbød Smoove i Norge. Sykkelstasjonen?

Sykkelstasjonen, ja. Tør påstå at de er norges beste fysiske sykkelbutikk.

Og for ordens skyld: Jeg er bare en fornøyd kunde.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: eSkåra] #2577598 04/10/2019 09:31
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: eSkåra
Sitat: Flamini
Jeg varmer opp voks til den blir flytende og blander inn sagkjedeolje. Omtrent 3/4 olje og 1/4 voks slik at det fortsatt er tyktflytende når det blir kaldt.

Under 1/10 av prisen til Squirt og ingen merkbar forskjell, bortsett fra at løsningen min er bedre på vått.

Samler ikke det noe sinnsykt med dritt?

Kun marginal forskjell fra Squirt ;
kassetten blir sort men minimalt med dritt på kjedet, spesielt ifht oljer beregnet på våte forhold

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2577614 04/10/2019 11:10
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Den beste fettløseren jeg vet om er Zalo, så det ble brukt til å rense fabrikk-smøringen. Tannbørste og glovarmt zalo-vann i 4 runder. Når zalovannet jeg tømte ut ikke lenger hadde gråfarge anså jeg meg ferdig og skylte kjedet i rent, kaldt vann. Hang kjedet til tørk i 6 timer. Testet renheten med hvitt tørkepapir. Ingenting satt igjen på tørkepapiret etter å ha dratt det over kjedet et par ganger. Tørkepapiret kunne like gjerne ha blitt rullet tilbake på rullen igjen. ICON_SMILE

Jøss, funker Zalo til å løse opp fabrikksmøringen? Syns til og med de rensemidlene til kjedevasker fra f.eks Muc-off funker litt halvveis, men hjelper nok at det også ligger i kokende vann, og ikke bare kjøres gjennom en kjedevasker.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2577656 04/10/2019 15:44
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Skal til helgen til pers og prøve squirt til CX. Mulig det er helt koko men jeg gir det et forsøk. CX rittene varer jo bare 1 time, så bør vel holde såppass. Pleier ikke å ta lang tid før jeg hører fæle lyder fra drivverket uansett hvilken smøring jeg bruker.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Flamini] #2577754 06/10/2019 01:36
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Hvilken type voks bruker du?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2577755 06/10/2019 02:34
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor vil man fjerne fabrikksmøringa?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: RoyK] #2577757 06/10/2019 06:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: RoyK

Fordi den løser opp voksen.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: RoyK] #2577758 06/10/2019 07:10
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G

Fordi man vil fikse ting som ikke trengs å fikses.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Gubbe] #2577770 06/10/2019 08:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Gubbe

ICON_SMILE

Dersom du med det mener at man ikke behøver å vokse kjedet, har du åpenbart rett. Oljebaserte løsninger har fungert i alle år og middelet som kjedene er satt opp med originalt er utmerket.

Men for min del var nettopp oljete og til tider møkkete kjede og drivverk det eneste jeg mislikte på mine sykler, sammen med behovet for hyppig rengjøring og/eller påføring av ny kjedeolje.

Med voks er kjede og drivverk og dermed hele sykkelen betydelig renere. Ingen olje og møkk. Når man en sjelden gang behøver å rengjøre kjedet, er det veldig enkelt, og det blir skinnende rent. Og man behøver ikke påføre nytt middel hyppig, tvert imot kan man med fordel la det være i fred, noe som er en velsignelse om man er glad i lange turer, sykler ofte eller bare vil at ting skal fungere. Og så får man ekstra bonus ved at friksjonen reduseres, om man er opptatt av sekunder. Rimelig stillegående er det også.

Eneste problemet er at... ja, kjeder som er innsatt med kjedeolje fra fabrikk, må rengjøres før man vokser. Ellers vil ikke voksen sette seg. Finnes kjeder ferdig innsatt med voks fra fabrikk, men de er dessverre kostbare. Er bare å håpe at ettersom flere velger voks, vil det også komme kjeder som ikke er innsatt med noen form for smurning, så kan kunden velge det selv.

Har selv valgt sør-afrikanske Smoove fordi jeg er lat og vil ha det enkelt, og fordi Smoove, så vidt jeg vet og har erfart selv, er mer værbestandig enn en del andre voksmidler, og fordi det kan brukes året rundt, også i kuldegrader.

Skal ikke gjenta all rosen, men når jeg ser på tester, er jeg slått av hvor sammenfallende de er med mine erfaringer. Se f.eks. disse.
Bikeradar: Long-lasting, clean-running chain lube from South Africa
Road.cc: Smoove makes some bold claims about its chain lubricant, and... it really works
Singletrackworld: Does it live up to the hype?
Life In The Saddle: What lube would you choose for a 3,000 kilometre bike tour?

Jeg sykler vel å merke blandevei, ikke gjørmete sti og terreng. For det siste tror jeg ikke nødvendigvis voks er ideelt.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Gubbe] #2577774 06/10/2019 09:47
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Gubbe

Fabrikksmøring er også helt ekstremt klissete, så selv om man ikke fjerner alt for å legge voks, er det lurt å fjerne den fra utsiden av kjedet, så det ikke tiltrekker seg mye dritt. Smøring skal være inni, utsiden av kjedet bør være glatt.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2578113 07/10/2019 23:03
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg sykler vel å merke blandevei, ikke gjørmete sti og terreng. For det siste tror jeg ikke nødvendigvis voks er ideelt.

jeg har brukt smoove på sti i nordnorsk klima (gjørmete) i en sesong nå og kommer ikke til å gå tilbake til tradisjonell olje fåsds.

Til å begynne med brukte jeg litt mye noe som endte med at det bygde seg opp på trinsehjul og krankdrev (som advart mot på flaska). Nå legger jeg bare på et tynt lag postvask etter gjørmete turer og har ikke opplevd hverken ulyd fra drivverk eller møkkete fingre siden mai.

Når det gjelder vasking anbefaler jeg å bare å slite vekk fabrikksmøringa først før du begynner å styre med vasking og fjerning. Jeg vasket et innkjørt kjede med Blårens. Dynket det godt, tok noen runder med børsten og filla og avsluttet med å tørke til rent med rein fille. Brukte kanskje 10 min på det.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2578478 10/10/2019 06:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser nå at Øyvind/Terrengsykkel har testet Smoove!

Terrengsykkel: Smoove - effektivt voksbasert smøremiddel

Kan leses om du har abonnement, ellers er det bare å bestille.

Grundig og godt test som alltid. Bedre resultater på våte terrengturer enn jeg regnet med. Styrker min tro på voksen.

Men jeg var overrasket over et forhold. I testen oppgis det at Smoove anbefaler å bruke deres eget avfettingsmiddel (Smoove Prep) før første gangs bruk av Smoove. Det er mulig at jeg har misforstått, men jeg leser det som at Smoove Prep anbefales også for å fjerne fabrikksmøring eller annen oljebasert kjedesmøring fra kjeder.

Men så vidt jeg kan se, er Smoove tydelig på at Smoove Prep er designet for å rengjøre kjeder satt opp med deres egen Smoove eller annet voksmiddel. For den første rengjøringen av kjede satt opp med fabrikksmøring, anbefaler Smoove derimot ....kerosene or paraffin, make sure to use a soap as a final cleaning step to get rid of the oily film that the hydrocarbon solvent leaves behind.

Det er som kjent mange vis å avfette nytt kjede/fjerne fabrikksmøringen, sist brukte jeg White Spirit og deretter blåsprit som anbefalt av Molten, men jeg visste ikke - og tviler på - at Smoove Prep er egnet til det. Den er laget primært for å fjerne voks, nærmere bestemt Smoove, og det gjør den veldig effektivt.

Pirker på det fordi kjede rent for oljerester og -hinne etter min erfaring er helt avgjørende for optimal funksjon med Smoove.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2578489 10/10/2019 06:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ser nå at Øyvind/Terrengsykkel har testet Smoove!

Terrengsykkel: Smoove - effektivt voksbasert smøremiddel!

Kan leses om du har abonnement, ellers er det bare å bestille.

Grundig og godt test som alltid. Bedre resultater på våte terrengturer enn jeg regnet med. Styrker min tro på voksen.

Men jeg var overrasket over et forhold. I testen oppgis det at Smoove anbefaler å bruke deres eget avfettingsmiddel (Smoove Prep) før første gangs bruk av Smoove. Det er mulig at jeg har misforstått, men jeg leser det som at Smoove Prep anbefales også for å fjerne fabrikksmøring eller annen oljebasert kjedesmøring fra kjeder.

Men så vidt jeg kan se, er Smoove tydelig på at Smoove Prep er designet for å rengjøre kjeder satt opp med deres egen Smoove eller annet voksmiddel. For den første rengjøringen av kjede satt opp med fabrikksmøring, anbefaler Smoove derimot ....kerosene or paraffin, make sure to use a soap as a final cleaning step to get rid of the oily film that the hydrocarbon solvent leaves behind.

Det er som kjent mange vis å avfette nytt kjede/fjerne fabrikksmøringen, sist brukte jeg White Spirit og deretter blåsprit som anbefalt av Molten, men jeg visste ikke - og tviler på - at Smoove Prep er egnet til det. Den er laget primært for å fjerne voks, nærmere bestemt Smoove, og det gjør den veldig effektivt.

Pirker på det fordi kjede rent for oljerester og -hinne etter min erfaring er helt avgjørende for optimal funksjon med Smoove.

OK - Jeg forstod det som om Prep ble anbefalt både ved voksfjerning og før første gangs påføring. Jeg dobbeltsjekker og justerer - Jeg gjorde i hvert fall det selv på nytt kjede med godt resultat .

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2578490 10/10/2019 07:00
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Smoove prep er først og fremst parafin og duker nok like godt som parafin til å fjerne fett. Det fungerer uansett veldig bra til rens av kjede og kassett før vask.

Siden Smoove skal påføres rent og tørt kjede har jeg (nesten) alltid renset og vasket kjedet før ny påføring. I noen tilfeller har jeg tørket godt av kjedet før ny påføring uten at jeg har erfart noen forskjell.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: joje] #2578495 10/10/2019 07:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Altså, ingenting er bedre enn om Smoove Prep er tilstrekkelig for å fjerne fabrikksmøring, men det er i så tilfelle underlig at Smoove ikke selv anbefaler det ICON_CONFUSED

Satser på at Øyvind innhenter autorativ avklaring yes

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2578559 10/10/2019 12:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Fikk dette fra Ørjan hos Sykkelkomponenter nå:
Sitat: Ørjan/Sykkelkomponenter

Angående SMOOVE PREP er denne såpass kraftig og passer bra til å rense både fabrikksmøring, annet og SMOOVE sin egen Universal Lube. For komplett rens og smøring trenger du bare å forholde deg til SMOOVE PREP og SMOOVE Universal Lube, samt en god kjedevasker som gjør rens lettere og mer effektivt.

Kjedevasker er i denne sammenheng en slik børsteboks - Jeg foretrekker å bruke to oppvaskbørster som jeg holder rundt kjedet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: sykkeloyvind] #2578742 11/10/2019 14:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes

Det er ypperlig! Flott når et produkt er mer anvendelig enn jeg trodde.

Men siden jeg ofte ikke klarer å kontrollere Sepeda'n i meg, sendt han i vei en forespørsel direkte til kilden før Ørjan rakk å svare. Veldig hyggelig å få kjapt svar av grunnlegger og eier av Smoove, Ruan Deyzel. Jeg tror han tilgir meg om jeg legger ut svaret her:

Sitat: Ruan Deyzel/Smoove Lube
Thank you very much for the compliments and your email!

Smoove PREP is great to remove that sticky protective film on a new chain for sure, that part of our FAQ was probably done before we had PREP on the market so thanks for bringing it under my attention I’m going to get it changed right away!

I agree with you on cleaning being important to make SMOOVE work optimal , but I have to say that once you have the chain running on SMOOVE you don’t have to be as thorough to get the chain cleaned every time because SMOOVE will stick to itself no problem!

Please let me know if you have any other questions.

I would also like to personally thank you very much for helping us spread the word about SMOOVE , every voice out there means so much to help us make SMOOVE a big success story!

Best regards
Ruan

Her er forresten bakgrunnshistorien om Smoove: How I Started A $300K/Year Bike Lube Business From South Africa.

Sånn, dagens reklame! Men det synes jeg Ruan og Smoove fortjener. Og takk til Ørjan i Sykkelkomponenter for å ta det inn!

Testen i Terrengsykkel finner du altså her.

God helg!

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2578858 12/10/2019 20:26
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z
Hvordan fungerer Smoove i saltlaken på vinteren? Noen som har erfaringer?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Zigbag] #2578866 12/10/2019 20:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Zigbag
Hvordan fungerer Smoove i saltlaken på vinteren? Noen som har erfaringer?

Har brukt Smoove daglig gjennom en hel vinter i Oslo, og jeg klarte dessverre ikke å unngå salt ICON_TONGUE Så vidt jeg kunne se, taklet Smoove det helt fint.

Jeg spyler vel å merke sykkel og drivverk med varmt vann hver dag med mobil vasker, og lar den tørke inne i varmen. Var ytterst sjelden jeg rengjorde kjedet grundig med Smoove Prep.

Bare pass på at det ikke samler seg opp seig, skitten voks i trinsene i bakgiret - du merker det på giringen hvis det skjer ICON_SMILE

Blir samme løsning denne vinteren.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2579239 15/10/2019 17:26
A
an76 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Bruker man Smoove på frem og bakgir også? Eller er det sprayolje som gjelder der?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2584452 29/11/2019 16:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Var innom Spinn på Majorstuen og fikk demonstrert amerikanske Wend Chain Wax. Jeg vet lite om styrker og svakheter, men voksen scorer høyt på blingfaktor, for ikke å si pimp. Dream of Californication?

Bicyclist: Wend Bike Unveils First Colored Chain Wax in the World

...og dagens kudos for god service går til samme Spinn, som ikke bare tok imot sykkelen og fikset det jeg ba om på dagen, men også på eget initiativ avdekket og tok hånd om andre potensielle problemer, og gav attpåtil gode råd på veien. Silkemyk og stillegående doning rett fra LBS, slik jeg liker det yes

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2584464 29/11/2019 18:44
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Er vel ikke akkurat en dedikert kjedeolje, men har noen forsøkt fluid film på vintersykkelen?
https://www.fluidfilm.no/produkter/fluid-film-spray

Redigert av nanonils; 29/11/2019 18:46.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: nanonils] #2584474 29/11/2019 20:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nils.

Jeg er bekymret for deg.

Først vintersykkel med flatt styre.

Så universalolje på kjedet.

Husk å gjenta tre ganger hver morgen foran speilet:

"Specialized Allez Sprint. Specialized Allez Sprint Sagan Edition. Specialized Allez Sprint Sagan Edition med Boyd. Hold stilen, Nils. Hold stilen."

ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2584477 29/11/2019 20:45
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Nils.

Jeg er bekymret for deg.

Først vintersykkel med flatt styre.

Så universalolje på kjedet.

Husk å gjenta tre ganger hver morgen foran speilet:

"Specialized Allez Sprint. Specialized Allez Sprint Sagan Edition. Specialized Allez Sprint Sagan Edition med Boyd. Hold stilen, Nils. Hold stilen."

ICON_SMILE

😂 Nå har jeg ikke forsøkt denne fluid filmen selv, men det var en kollega som mente det burde kunne brukes på sykkel for å beskytte mot saltet.
Ang. flatt styre - Bredere dekk enn bukkependleren, og det er mer avslappende å bruke en lavkost sykkel på denne tiden av året.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2585632 09/12/2019 16:41
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Dei siste åra har eg primært brukt voksbaserte smørjemiddel – først Pedro‘s Ice Wax og no Squirt. På ein skikkeleg lang tur i fjor haust gjekk eg tom og måtte finna meg noko meir konvensjonelt. Resultatet var målbart høgare slitasje. (Det var snakk om ein tur på fleire tusen kilometer.)

Heime i Trondheim, med ny arbeidsplass og 20 km kvar veg vurderer eg no å gå attende til gammaldags oljekliss. Fram til no har eg brukt vintervarianten av Squirt, men sjølv med relativt flittig oppfølgjing blir kjeda fort tørr og brun av overflaterust. Tidleg på dagen opplever også iblant at kjeda hoppar på små tannhjul pga. høg friksjon i ledda.

Skal eg gi opp voksbasert smørjemiddel på vinterpendlaren?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: nanonils] #2585633 09/12/2019 16:44
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Fluid Film ser ut til å vera parafin og drivgass.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: dagfink] #2585642 09/12/2019 19:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: dagfink
Skal eg gi opp voksbasert smørjemiddel på vinterpendlaren?
Ja. Salt er brutalt mot stål smøremidler, både voks og ikke. har brukt smeltede te-lys fra IKEA (Glimma) på KMC EPT-kjeder, men det har bare blitt gjort første gang jeg har tatt kjedet i bruk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2585651 10/12/2019 06:20
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Opplever at Smoove lube har begrenset levetid når det er kaldt ute. Påføringen ble gjort på kaldt kjede, men deretter lagret sykkelen inne i normal romtemperatur over natten før sykkelen ble tatt i bruk. Tørt kjede etter 45 km tur med påfølgende vask. Velger å gå for ordinær sykkelolje nå som det er kaldt ute.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: dagfink] #2585982 13/12/2019 20:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: dagfink
Fluid Film ser ut til å vera parafin og drivgass.

Det skal jo innehalde lanolinolje.

Side 11 av 19 1 2 9 10 11 12 13 18 19

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå