Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 19 1 2 8 9 10 11 12 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2554028 13/05/2019 09:57
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Slettet. Postet i feil tråd

Redigert av Stefan77; 13/05/2019 10:13.

- Stefan
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554331 14/05/2019 13:13
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Har nettopp kommet hjem etter en tur sørover. 135 mil på racer på tørre asfaltveier. Før avreise brukte jeg Smoove etter at jeg rengjorte kjede og drivverk forøvrig etter alle kunsten regler (Smoove rensevæske) Brukte rikelig med Smoove etter anbefalinger fra fabrikant.
Jeg syntes drivverket begynte å gi lyd fra seg ca halvveis og smurte opp kjedet igjen uten å rense dette.
Vel hjemme ønsket jeg å rengjøre drivverket og fant ut at dette var lettere sagt enn gjort. Blanding av støv og Smoove ble omdannet til det som kan sammenlignes med tørket svart silikon. Spesielt kassetten var tilnærmet umulig å rengjøre uten å fysisk skarpe hvert tannhjul. Kjedet ikke stort bedre.
Mulig at det ekstra påføringen av Smoove underveis var grunnen til problemet men er nå tilbake på oljebruk.
Neste forsøkt blir på smeltet voks når jeg orker å starte opp arbeidet

Redigert av olasun; 14/05/2019 13:17.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: olasun] #2554345 14/05/2019 13:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette var veldig rart.

Med forbehold om at jeg kan ha misforstått deg:
Sitat: olasun
Før avreise brukte jeg Smoove etter at jeg rengjorte kjede og drivverk forøvrig etter alle kunsten regler (Smoove rensevæske).

Med Smoove rensevæske mener du Smoove Prep? Det er laget kun for å fjerne Smoove eller annen voks. Om du rengjorde alminnelig kjede innsatt med fabrikksmøring eller annen oljesmøring med Smoove Prep, har du neppe fått fjernet oljen og dermed setter heller ikke Smoove/voks seg skikkelig.

Sitat: olasun
Vel hjemme ønsket jeg å rengjøre drivverket og fant ut at dette var lettere sagt enn gjort. Blanding av støv og Smoove ble omdannet til det som kan sammenlignes med tørket svart silikon. Spesielt kassetten var tilnærmet umulig å rengjøre uten å fysisk skarpe hvert tannhjul. Kjedet ikke stort bedre.

Dette er merkelig. Når jeg har kjede innsatt skikkelig med Smoove og bruker litt Smoove Prep etter fremgangsmåte som anbefalt av Smoove, løses voks og skitt helt opp, spyles enkelt av og kjede og drivverk blir skinnende rent.

Jeg har brukt Smoove 50-100 mil i blandet vær før ny påføring og uten ulyd eller problemer.

ICON_CONFUSED

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554346 14/05/2019 13:56
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Renset kjedet og drivverk først i whitsprit/blåsprit + vann + tørking. Smoove + et par turer.
Renset så alt på nytt med Smoove prep før klargjøring til turen sørover
Jeg brukte Smoove rensevæske og tannbørste på kassett etter hjemkomsten og syntes det var dårlig effekt

Bør vel få brukt opp flaske så skal gjøre et nytt forsøk

Redigert av olasun; 14/05/2019 13:58.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: olasun] #2554351 14/05/2019 14:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper det ordner seg. Rare greier. Jeg har brukt Smoove på to sykler i høst, vinteren gjennom og nå på våren - tilnærmet daglig bruk og noen langturer over flere dager - uten å bruke opp hverken en flaske Smoove eller en flaske Smoove Prep... Vel og merke ikke terrengsykling!

Voks blir som regel bedre etter en viss tid, når voksen har trengt skikkelig inn i leddene og satt seg. Ingen grunn til å rense hyppig, heller motsatt.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554425 15/05/2019 05:29
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Kjede og kassett blir skinnende rent med Smoove prep, jeg påfører med pensel og vasker med såpe og vann etterpå.

Smoove prep inneholder vel 80 % parafin, er ren parafin eller noe annet billig rensemiddel like godt?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: joje] #2554426 15/05/2019 05:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: joje
Kjede og kassett blir skinnende rent med Smoove prep, jeg påfører med pensel og vasker med såpe og vann etterpå.

yes

Men bare for å leve opp til nerdenivået i tråden: Du er ikke redd for at såpe kan etterlate hinne?

Smoove prep inneholder vel 80 % parafin, er ren parafin eller noe annet billig rensemiddel like godt?

Blasfemisk fritenking shocked2

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554428 15/05/2019 05:50
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg har ikke tenkt tanken at såpen etterlater en hinne nei. Jeg skyller med rent vann fra Farris (for å nerde enda mer) og tørker av før jeg blåser leddene tørre med luft. Før jeg smører med Smoove tørker jeg av med hvitt papir for å se at det ikke er noe smuss eller fukt igjen.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554438 15/05/2019 06:28
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Altså, jeg er fremdeles interessert i en anbefaling om hva jeg skal sette inn det nye og rensede kjedet med...Squirt som i dag, Smoove (som blir det letteste alternativet) eller Molten?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554465 15/05/2019 08:19
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Molten voks: kan restene som blir igjen etter oppvarming brukes videre eller trengs det nytt «pulver» for hver behandling?
Rengjøres kjedet mellom gjentagende behandling, i såfall!, hvordan?
Mineralolje løser dårlig opp voks

Redigert av olasun; 15/05/2019 08:27.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554469 15/05/2019 08:23
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Beklager manglende evne til å lese hele tråden på nytt, husker nemlig ikke svaret på følgende spørsmål: hva er lett og greit å bruke til å fjerne opprinnelig gørr på nytt kjede før jeg tar på Rock'n'Roll lube?

Tar en del påføringer og runder med kliss på kjedet før RnR oppnår god funksjon.

Whitesprit bare ? Lett og greit er stikkordet. Ikke en omstendig prosess ICON_SMILE

Har aldri brydd med dette før, men med ofte kjedebytte trengs og vil unngå perioden med mye kliss på kjedet.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2554500 15/05/2019 10:07
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Hvor kjøper jeg rock n roll i Oslo om dagen?

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hbakken] #2557561 31/05/2019 11:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: hbakken
Beklager manglende evne til å lese hele tråden på nytt, husker nemlig ikke svaret på følgende spørsmål: hva er lett og greit å bruke til å fjerne opprinnelig gørr på nytt kjede før jeg tar på Rock'n'Roll lube?

Tar en del påføringer og runder med kliss på kjedet før RnR oppnår god funksjon.

Whitesprit bare ? Lett og greit er stikkordet. Ikke en omstendig prosess ICON_SMILE

Har aldri brydd med dette før, men med ofte kjedebytte trengs og vil unngå perioden med mye kliss på kjedet.

Bruker isopropanol utenpå kjedet for å få med transportklisset. Har vekslende erfaring med avfetting i ultralydvasker, så det er jo ikke noe særlig. Men å få vekk det overfladiske er gjerne viktigst på RnR.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2557563 31/05/2019 11:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Monterte nytt kjede i går, og har en flaske squirt jeg tenkte å sette igang med. Det står ettertrykkelig i bruksanvisningen at man ikke skal tørke vekk på terrengsykkel, så jeg gjorde ikke det. Men det er nå fryktelig mye gørr på utsiden av kjedet etter at det har tørket. Skal jeg gå over og fjerne dette? Hva gjør folk der?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2557565 31/05/2019 11:28
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Bruker isopropanol utenpå kjedet for å få med transportklisset. Har vekslende erfaring med avfetting i ultralydvasker, så det er jo ikke noe særlig. Men å få vekk det overfladiske er gjerne viktigst på RnR.

Nok en TL;DR som sikkert er besvart et sted i tråden ICON_SMILE

Er det grei løsning for å starte med Squirt på nye kjeder og? Bestilte en haug med nye kjeder i går, og skal ha på nye på både transportsykkel og stisykkel.

Men har aldri helt tenkt over hva som er tilstrekkelig på nye kjeder, så langt er Squirt-erfaringen at jeg byttet på transportsykkelen etter en runde med kjederenser, da kjedetvar brunt og fælt etter en vinter med lite vask og mye salt og sporadisk bruk av RnR. Må innrømme jeg har lite tålmodighet til å løpe og handle ultralydutstyr etc, og heller fortsetter med RnR om man må nerde altfor mye ICON_SMILE

Redigert av perbl; 31/05/2019 11:29.

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2558651 05/06/2019 22:08
perbl Offline
More than words
More than words
Og der innser jeg at jeg kanskje allerede har føkka opp fra starten av ICON_LAUGH Tok meg omsider tid til å lese over tråden her nå.

Mottok flere nye kjeder i forgårs, og brukte Muc Offs degreaser til å gi dem et bad, før jeg spylte av og tørka dem, før jeg la dem i et beger med rikelig med Squirt og lot dem godgjøre seg der før jeg monterte dem.

Tror ikke jeg orker plukke av og dyprense, spabehandle og håndspålegge en gang til, i morgen vil jeg sykle. Skulle det utvikle seg kjipe lyder ganske raskt, får jeg heller bestille opp Smoove og tilhørende rens, før jeg bruker en halv dag på kjedepleie.

Per B.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2560048 13/06/2019 06:31
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ser det å blande inn smeltet parafinvoks fungerer bra til omfattende kjedebehandling.

Noen som har testet med å smelte inn LF/HF-glider?

Eller dryppe på flytende glider for eks Vauhti UF ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: bigp85] #2560098 13/06/2019 08:42
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: bigp85
Ser det å blande inn smeltet parafinvoks fungerer bra til omfattende kjedebehandling.

Noen som har testet med å smelte inn LF/HF-glider?

Eller dryppe på flytende glider for eks Vauhti UF ICON_SMILE

Bruker kubbelys fra Nille, etter avkjøling legger jeg et tynt lag med RnR dry lube. Men for all del - kjør gjerne på med HF.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2564358 06/07/2019 14:23
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Kjørte Molten noen måneder, positive erfaringer på tørt føre, forferdelige resultater i vått føre. La oss ta tørt først.

Molten anbefaler selv at man vokser kjedene sine etter 300km om man vil være på den konservative siden (lengst levetid). Jeg har stort sett forholdt meg til den anbefalingen, og har aldri opplevd problemer med at jeg går "tom" for smøring. Syklet Jotunheimen rundt (430km) fortsatt uten å oppdage noen problemer. Så jeg tok sjansen på en ny 170km tur på samme kjede, men der nådde jeg virkelig smertegrensa. Basert på denne ene testen vil jeg si 400km kanskje er ett greit sted å skifte. Drivverket begynte å gi tegn til å ha det miserabelt etter 500km, og etter 600km var det "rimelig krise".

Vått føre:
ca 150km Nordmarka rundt i vått føre hele veien, dette holdt ikke i det hele tatt. Full krisen fra ca 100km. Tar forbehold om at dette har jeg kun testet én gang, så kanskje var det en dårlig voks-behandling på kjede den gangen, kanskje var det andre ting, men kan ikke se jeg gjorde ting annerledes med det kjedet enn med andre, så jeg er skeptisk til Molten i vått føre. Bedre erfaring med Squirt. Der kjørte jeg nylig en 100km tur med våt asfalt hele veien, og drivverket var helt stille når turen var over, mens alle jeg syklet med (som brukte oljer), hadde drivverk som åpenbart hadde det ganske horribelt på slutten.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2564374 06/07/2019 18:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk, vviz! Topp at vi har noen på forumet som prøver ut de mer krevende løsningene og rapporterer om erfaringer yes

Forresten imponerende mange ritt du har fått med deg på kort tid. Din flotte Protos trives sikkert godt med det.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2567004 01/08/2019 11:36
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fant denne testen fra 2016 der Smoove kom best ut: https://biketestreviews.com/new-breed-chain-lubes-now-available/

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2577528 03/10/2019 17:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Forrige uke var det vennefest hos XXL og jeg brukte anledningen til å kjøpe inn en del slitedeler, bl.a. 3 kjeder.

Det billigste kjedet ble offer for en lørdag jeg ikke hadde noe annet å gjøre. Den beste fettløseren jeg vet om er Zalo, så det ble brukt til å rense fabrikk-smøringen. Tannbørste og glovarmt zalo-vann i 4 runder. Når zalovannet jeg tømte ut ikke lenger hadde gråfarge anså jeg meg ferdig og skylte kjedet i rent, kaldt vann. Hang kjedet til tørk i 6 timer. Testet renheten med hvitt tørkepapir. Ingenting satt igjen på tørkepapiret etter å ha dratt det over kjedet et par ganger. Tørkepapiret kunne like gjerne ha blitt rullet tilbake på rullen igjen. ICON_SMILE

Så smørte jeg kjedet med Squirt, lot det henge 3 timer, smørte det på nytt med Squirt, ventet 3 timer og monterte det på sykkelen før jeg påførte en runde til med Squirt. Jeg fjernet forresten også gammel dritt fra alt av tannhjul, trinsehjulene på bakgiret inkludert.

Resultatet var rett og slett imponerende. Helt lydløst, jevneste giringen jeg har opplevd og første sykkeltur føltes helt friksjonsfri i drivverket. Jeg leste et sted at det trengs ny runde med Squirt for hver 4 time på terrengsykkel og hver 6 time på landeveisykkel, så jeg kjører på med nytt lag Squirt omtrent hver 4. time med sykling.

Har også hatt en lengre tur på vått underlag og det fungerte helt topp.

Jeg gjorde et mislykket forsøk på Squirt i vår, men da brukte jeg ikke nytt kjede og jeg renset det ikke godt nok. Opplevelsen var en helt annen nå.

Også har jeg et spørsmål til slutt. Jeg brukte Squirt fordi jeg hadde ei flaske allerede. Men jeg har forstått at Smoove varer lenger. Jeg skulle ønske jeg kunne kjøre litt lenger mellom hver vedlikeholds-smøring. Kan jeg bare legge Smoove på Squirt-kjedet mitt eller må jeg begynne helt på nytt med Smoove?

Redigert av Raskall; 03/10/2019 17:51.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2577546 04/10/2019 05:07
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Raskall
Forrige uke var det vennefest hos XXL og jeg brukte anledningen til å kjøpe inn en del slitedeler, bl.a. 3 kjeder.

Det billigste kjedet ble offer for en lørdag jeg ikke hadde noe annet å gjøre. Den beste fettløseren jeg vet om er Zalo, så det ble brukt til å rense fabrikk-smøringen. Tannbørste og glovarmt zalo-vann i 4 runder. Når zalovannet jeg tømte ut ikke lenger hadde gråfarge anså jeg meg ferdig og skylte kjedet i rent, kaldt vann. Hang kjedet til tørk i 6 timer. Testet renheten med hvitt tørkepapir. Ingenting satt igjen på tørkepapiret etter å ha dratt det over kjedet et par ganger. Tørkepapiret kunne like gjerne ha blitt rullet tilbake på rullen igjen. ICON_SMILE

Så smørte jeg kjedet med Squirt, lot det henge 3 timer, smørte det på nytt med Squirt, ventet 3 timer og monterte det på sykkelen før jeg påførte en runde til med Squirt. Jeg fjernet forresten også gammel dritt fra alt av tannhjul, trinsehjulene på bakgiret inkludert.

Resultatet var rett og slett imponerende. Helt lydløst, jevneste giringen jeg har opplevd og første sykkeltur føltes helt friksjonsfri i drivverket. Jeg leste et sted at det trengs ny runde med Squirt for hver 4 time på terrengsykkel og hver 6 time på landeveisykkel, så jeg kjører på med nytt lag Squirt omtrent hver 4. time med sykling.

Har også hatt en lengre tur på vått underlag og det fungerte helt topp.

Jeg gjorde et mislykket forsøk på Squirt i vår, men da brukte jeg ikke nytt kjede og jeg renset det ikke godt nok. Opplevelsen var en helt annen nå.

Også har jeg et spørsmål til slutt. Jeg brukte Squirt fordi jeg hadde ei flaske allerede. Men jeg har forstått at Smoove varer lenger. Jeg skulle ønske jeg kunne kjøre litt lenger mellom hver vedlikeholds-smøring. Kan jeg bare legge Smoove på Squirt-kjedet mitt eller må jeg begynne helt på nytt med Smoove?

Så lenge du rengjør drivverket ordentlig, kan du legge smoove på det samme. Kan hende det tar et par runder før alt annet enn smoove er borte, og det funker optimalt.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2577549 04/10/2019 05:58
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Smoove holder lenger enn 4 timers sykkeltur også.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2577550 04/10/2019 06:01
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg varmer opp voks til den blir flytende og blander inn sagkjedeolje. Omtrent 3/4 olje og 1/4 voks slik at det fortsatt er tyktflytende når det blir kaldt.

Under 1/10 av prisen til Squirt og ingen merkbar forskjell, bortsett fra at løsningen min er bedre på vått.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Flamini] #2577552 04/10/2019 06:23
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Flamini
Jeg varmer opp voks til den blir flytende og blander inn sagkjedeolje. Omtrent 3/4 olje og 1/4 voks slik at det fortsatt er tyktflytende når det blir kaldt.

Under 1/10 av prisen til Squirt og ingen merkbar forskjell, bortsett fra at løsningen min er bedre på vått.

Samler ikke det noe sinnsykt med dritt?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: joje] #2577563 04/10/2019 07:12
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Smoove holder lenger enn 4 timers sykkeltur også.

Det var poenget med å bytte fra Squirt til Smoove, ja.

Edit: Også er smoove litt mer "office friendly" når man ønsker å google smøremiddelet når man lurer på noe. Å google etter Squirt kan gi noen uønskede treff.

Redigert av Raskall; 04/10/2019 07:20.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2577568 04/10/2019 07:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Når du bestiller Smoove, ta også med Smoove Prep. Fjerner imponerende effektivt voks med kun en helt liten mengde væske, og etterlater kjede og drivverk skinnende rent.

Som allerede nevnt i tråden, rengjorde jeg Squirt-innsatt kjede med Smoove Prep før jeg la på Smoove.

Etter rengjøring med Smoove Prep

Se her hvordan Smoove Prep skal brukes og se her for gode tips om påføring av Smoove. Smoove FAQ er også nyttig å kikke på.

Squirt og Smoove har forskjellige egenskaper, og jeg ser ikke poenget i å blande dem, selv om det fungerer.

Husk å la voksen tørke, gjerne natten gjennom, før bruk. Og husk at voks som Squirt og Smoove blir bedre med bruk. Voksen må få tid til å trenge godt inn i leddene. Hyppig påføring eller rengjøring/påføring er ikke nødvendigvis en fordel.

Selskapet bak Smoove anbefaler ny påføring kun når kjedet lyder tørt eller etter rengjøring. Ved blandeveissykling påfører jeg ny Smoove etter 50-100 mil, avhengig av vær og forhold. Altså ikke hyppig. Men jeg holder vel og merke sykkel og drivverk rent med hyppig skyll med bærbar vasker.

Om drivverket blir mettet av fin, våt sand eller gjørme, bør man åpenbart spyle grundig av og påføre ny Smoove. Eventuelt rengjøre med Smoove Prep, om man skal være grundig.

Jeg opplever at fordelen med Smoove fremfor Squirt er primært at den tåler vått vær bedre, selv om dagesvis med tett regn også tærer på Smoove.

Smoove tåler også kuldegrader, mens man med Squirt må over på Squirt Low Temp.

Man googler forresten "Squirt Lube" ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2577576 04/10/2019 08:07
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Sepeda

Man googler forresten "Squirt Lube" ICON_SMILE

Jeg tror kanskje ikke at jeg tør Google det heller jeg... ICON_BLUSH

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2577577 04/10/2019 08:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Man har da LBS med Smoove over disk, så bestille gidder jeg ikke. ICON_WINK

Jeg kommer til å bruke opp den flaska jeg har med Squirt før jeg går over på Smoove. Takk for gode tips for påføring. Jeg har jo flere nye kjeder liggende så det kan hende jeg ofrer et nytt fremfor å gjenbruke et gammelt.

Side 10 av 19 1 2 8 9 10 11 12 18 19

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå