Tenkte jeg skulle finne noen segmenter i nærområdet der det skulle være mulig å lure seg til en KOM, så jeg har tatt en preliminær sjekk av alle aktuelle segmenter. På nesten alt av segmenter så er det ett eller annet watt troll som tydeligvis har vært ute på tur og samlet inn KOMer.
Hvor vanlig er det egentlig at slike watt troll planlegger reiser rundt omkring for å urettmessig naske til seg KOMer og sette uslåelige KOMer ?
Det er en på Lambertseter som er ganske hissig. Har sjekka stravaen hans og han har bare KOM-hunting turer på 2-3 mil. Så regner med at det er sånn overalt, hehe.
Finnes mange sånne, ja. Men heldigvis er det alltid en KOM til alle. Du bør klare å finne en som du skal klare å ta. Jeg har klart en, og den stod i flere år før noen tok den ifjor, men da tok jeg den tilbake i år
Haha, du planlegger å dra rundt å prøve å ta en KOM, men når en annen med mye bedre kjørestyrke har gjort det samme er det ufint.
Om du absolutt vil ha en KOM så lager du bare et segment selv et sted hvor du vet det ikke er naturlig å gi full pupp, feks gjennom et gårdstun på en øde bondegård
Haha, du planlegger å dra rundt å prøve å ta en KOM, men når en annen med mye bedre kjørestyrke har gjort det samme er det ufint.
Om du absolutt vil ha en KOM så lager du bare et segment selv et sted hvor du vet det ikke er naturlig å gi full pupp, feks gjennom et gårdstun på en øde bondegård
Har i og for seg laget ett eget segment som jeg trodde jeg skulle få ha i fred, men det tok ikke lang tid før noen lokale KOM nerder var ute på jakt
Haha, dette er oppskriften på noe som kommer til å slå tilbake på deg selv. Jeg synes segmenter er morsomt, og har laget mange, men det blir veldig fort for dumt å lage seg segmenter for å oppnå KOMer.
Hvorfor slår det tilbake? Fordi følgende kommer til å skje:
a) Den eneste som har passert er deg... b) Det ramler inn en spreking som tilfeldigvis tar KOMen og plasserer deg laaangt bak... c) Segmentet er så rart at alle skjønner at det er laget av deg for å ta KOMen...
Og så ender du med å slette det til slutt.
Etter at man har brukt Strava noen år så forstår man at det er naturen til KOMer å bli slått etter en stund. Det bekrefter at verden går videre, på en måte. Står KOMen din lenge er det gøy, men det er enda bedre å bli utfordret ved at noen tar den. Hva er vitsen med et segment hvis det ikke er noen som sykler fort der?
I sommer var jeg euforisk en hel dag da jeg hadde syklet like fort som Ola Kjøren på et superfett teknisk parti til delt KOM. Dagen etter tok han KOMen tilbake med nesten 30 sek...haha...gøy så lenge det varte. Men jeg var fornøyd med egen sykling etterpå også.
KOMmer lager du lett ved å edite filen før den lastes opp. Det er bare å endre tidstemplene litt for å knabbe noen sekunder her og der. Det gjør man fortrinsvis på et "nytt" segment for så å følge med på lokale KOMjegere som gang på gang feiler og bare ender opp som listefyll.
Løsningen er å sykle på landet. Da tikker det inn KOMs jevnt og trutt. Problemet er at det er så fint på landet at trangen til gramming kommer i konflikt med KOM'ing. Men noen ganger slår man to fluer i en smekk.
Og hva er vitsen med en KOM som ingen gidder å prøve seg på fordi det ikke bor noen i nærmeste 100 km omkrets?. Og så etter 5 år er det 3 stykker som tilfeldigvis syklet forbi på ferie og KOMmen ble tatt av en langtursyklist med full oppakning.
Sånn for en som ikke er inne i sjargongen...hva står KOM for? Er i utgangspunktet for at man skriver ting helt ut, med unntak av allmenngyldige sammentrekninger som feks, mao, td, etc.
Kanskje det mest irriterende er å sykle steder man ikke er kjent, for så å sette en KOM, men man stoppa for å pisse eller hilse på noen turister. Da kan du banne på at noen slår KOMen med typ 8 sekunder.
Og ja dette skjedde meg i sommer. Må nesten ta en tur til Randsverk kun for å sykle samme runden og full gasssss
Hadde en episk KOM-nedtur i fjor der jeg etter en rekke forsøk omsider greide å ta KOMen fra en av eliterytterne i den lokale klubben. En runde på 22,4 km rundt Byneset som er småkupert og med to litt seige klatringer. Hadde tidenes bein og så på GPSen at jeg tok KOMen med 4 sekunder, men så kommer jeg hjem, laster opp fila og ser en pokal med tallet 2 på...
Tenkte jeg skulle finne noen segmenter i nærområdet der det skulle være mulig å lure seg til en KOM, så jeg har tatt en preliminær sjekk av alle aktuelle segmenter. På nesten alt av segmenter så er det ett eller annet watt troll som tydeligvis har vært ute på tur og samlet inn KOMer.
Hvor vanlig er det egentlig at slike watt troll planlegger reiser rundt omkring for å urettmessig naske til seg KOMer og sette uslåelige KOMer ?
ufint er det
Det er ganske vanlig det. Det er vel litt forskjellig hvor mye folk legger i dette, men når folk kjører langtur og legger inn et magadrag her og der, så blir det for dumt å sutre over at det er ufint. Med tid og stunder vil det bare bli flere og potensielt sterkere ryttere på stadig flere strekninger. Da er det bare å manne seg opp og ta utfordringen. Er du ikke sterk nok til å til å være den raskeste som har kjørt en strekning så er det ikke verre enn at x antall ryttere slår deg på ritt. Det er ikke ufint, det er den harde virkeligheten.
KOMmer lager du lett ved å edite filen før den lastes opp. Det er bare å endre tidstemplene litt for å knabbe noen sekunder her og der. Det gjør man fortrinsvis på et "nytt" segment for så å følge med på lokale KOMjegere som gang på gang feiler og bare ender opp som listefyll.
Strengt tatt trenger du ikke en gang komme deg ut døra, men kan du lage hele filen selv. Jeg synes dog det er hyggelig å sykle en tur allikevel så slår man to fluer i et smekk.
Trodde først du mente el-sykkel med benevnelsen «watt troll». Skjønner ut fra konteksten at det rett og slett gjelder de som sykler raskere enn trådstarter? Thats life, og noe jeg har sluttet å bry meg om for lengst. Men KOMs tatt med elsykkel skjønner jeg at kan irritere.
Noen som vet toleransen (antall meter) Strava håndterer for start og mål på et segment og hvor mange sekunder det maks kan være mellom to punkt (noder)?
Noen som vet toleransen (antall meter) Strava håndterer for start og mål på et segment og hvor mange sekunder det maks kan være mellom to punkt (noder)?
Før de stengte alle muligheter til å se dem i kortene, så gjorde jeg ganske mye jobb med dette, og det kan du lese om her og her.