Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cush core

Cush core #2575909 23/09/2019 10:28
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Noen cush core brukere her inne? Hva synes dere og hvor mye luft har dere i dekka?

Jeg fikk nylig cush core montert opp på ny sykkel. Har derfor ingen erfaringer enda om hvor vanskelig det er å sette opp da det har blitt gjort for meg av LBS.

Har 27mm foran, 30mm bak innvendig bredde på karbonfelger og Minion DHF/DHR 2.3. Kjører ca 20 psi foran og bak.

Jeg opplever cush core som veldig tungt. De "lette" karbonhjula mine føles mye tyngre ut enn mine reserve alu hjul satt opp med slange. I tillegg klarte jeg å vrake bakfelgen min på min 5 tur med cush. Mulig dette skyldtes en svakhet i akkurat denne felgen da jeg verken så eller kjente at jeg traff noe som kunne skade felgen såpass fælt. Før cush brukte jeg huck med 35mm innvendig karbonfelg og 2,6 dekk og aldri hatt problem med enda lavere trykk enn 20 psi.

Er folket fornøyd med cush? Er den ekstra vekta til cush vs huck verdt pengene? Hvor lavt trykk kan/bør jeg kjøre?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Cush core [Re: erijon] #2575927 23/09/2019 11:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei

Jeg har CushCore bak på i32-felg, og har hatt Hans Dampf 2,35" Snakeskin og prøver nå Minion DHR2 2,4" WT EXO+. Må ha 23-24psi for å ikke slå igjennom til steinete, rask endurosykling, mens kan gå ned i 21-22psi på vanlig stisykling. Har hatt harde gjennomslag med 21-22 psi og SnakeSking. En av grunnene til at jeg spesifikt gikk for CushCore var at de demper dekkets returhastighet for mindre sprett og bedre grep. Huck Norris var enda verre mtp punkteringsbeskyttelse.

Den beste beskyttelsen jeg har hatt har vært Vittoria AirLiner, men den har en svakhet hvis du får slag rett i skjøten, og den sveller når den er montert med guffe. Dette gjør at den begynner å slå litt inni dekket. CushCore er også litt lettere å montere, synes jeg. Denne veier også like mye som CushCore, men mangler støtten på sideveggene som CC har. Husk at CC er hovedsaklig et demperprodukt med bieffekten at det beskytter mot gjennomslag. AirLiner er motsatt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Cush core [Re: erijon] #2575966 23/09/2019 15:27
mbh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er det ikke bedre å kjøpe dekk med skikkelige vegger? Kjører med SuperGravity og har ikke punga eller dinga på tre år med 21psi foran og 24 bak

Re: Cush core [Re: mbh] #2575975 23/09/2019 16:36
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: mbh
Er det ikke bedre å kjøpe dekk med skikkelige vegger? Kjører med SuperGravity og har ikke punga eller dinga på tre år med 21psi foran og 24 bak

Mest for å spare hjulene, uten å ha fryktelig høyt trykk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Cush core [Re: erijon] #2575979 23/09/2019 16:51
chalshus Offline
More than words
More than words
Dekk med tynnere sidevegger er mer behagelig å kjøre på. De er mjukere og mer føyelige. Dette er også med på at de triller bedre.

Re: Cush core [Re: erijon] #2575993 23/09/2019 18:23
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for gode innspill. Jeg får vel bare venne meg til den ekstra vekta cush gir. Med karbonfelg er nok dagene uten ekstra beskyttelse over mbh, selv med reserve garanti.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Cush core [Re: baronKanon] #2586788 25/12/2019 14:13
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bruker det både foran og bak. det er stor fordel for meg å ha det foran også, hjulet ruller over ting bedre.vekten har ikke noe å si for meg, veier jo nesten ikke noe.
Sitat: baronKanon
Hei

Jeg har CushCore bak på i32-felg, og har hatt Hans Dampf 2,35" Snakeskin og prøver nå Minion DHR2 2,4" WT EXO+. Må ha 23-24psi for å ikke slå igjennom til steinete, rask endurosykling, mens kan gå ned i 21-22psi på vanlig stisykling. Har hatt harde gjennomslag med 21-22 psi og SnakeSking. En av grunnene til at jeg spesifikt gikk for CushCore var at de demper dekkets returhastighet for mindre sprett og bedre grep. Huck Norris var enda verre mtp punkteringsbeskyttelse.

Den beste beskyttelsen jeg har hatt har vært Vittoria AirLiner, men den har en svakhet hvis du får slag rett i skjøten, og den sveller når den er montert med guffe. Dette gjør at den begynner å slå litt inni dekket. CushCore er også litt lettere å montere, synes jeg. Denne veier også like mye som CushCore, men mangler støtten på sideveggene som CC har. Husk at CC er hovedsaklig et demperprodukt med bieffekten at det beskytter mot gjennomslag. AirLiner er motsatt.

Redigert av mtbboy1993; 25/12/2019 14:14.
Re: Cush core [Re: erijon] #2586790 25/12/2019 14:16
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
et ting noen påstår som er feil, er at Cush Core tiltrekker seg tetnings guffe, det gjør den ikke, det er lukket skum.
jeg har prøvd, Cush Core, så jeg vet det ikke stemmer.
Bilde album: https://flic.kr/s/aHskD1neq1

Re: Cush core [Re: erijon] #2586791 25/12/2019 14:20
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hvordan kan det rulle over ting bedre?

Har hørt at de virkelig raske gutta ønsker DD casing El fordi de trenger med støtte i dekka når ting får fort.

Myke tynne sidevegger vi dødelige ønsker pga økt grep blir for mye av det gode for de raske.

Dette fjerner også behovet for innlet, ihvertfall når man bare får en ny felg når den blir knust.

Re: Cush core [Re: erijon] #2586795 25/12/2019 15:40
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Kjører selv på Vittoria Airliner framme og bak. Veldig fornøyd. Kan kjøre nesten uten luft uten at det slår igjennom eller blir ubrukelig. Langt stivner vegger og bedre demping og god beskyttelse. Lett å montere også. Satte på et bakhjul med dekk uten VA og med slange. Føles stumpete og langt slappere sideveien. Så jeg er blitt stor fan av dette og kommer til å fortsette å bruke det.

Re: Cush core [Re: Stupfull] #2586803 25/12/2019 18:21
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
det er mer dempet, hvis man senker lufttrykket med ca 5 psi, så er det mer stabilt, dekket får større kontakt punkt, og former seg til under lage t bedret, sykler man opp en trapp, eller over røtter og steiner og ujevnheter generelt, så merker man star forskjell, på veikanter også.det virker på samme måtte som luft reduksjon klosser i dempegaffel og bak demper, i luftkammer, klosser i og redusere volumet, så kan man kjøre lavere trykk, men ha mer motstand for mot å bunne.altså det føles ikke like humpete ut.
Sitat: Stupfull

Har hørt at de virkelig raske gutta ønsker DD casing El fordi de trenger med støtte i dekka når ting får fort.

Myke tynne sidevegger vi dødelige ønsker pga økt grep blir for mye av det gode for de raske.

Dette fjerner også behovet for innlet, ihvertfall når man bare får en ny felg når den blir knust.

Redigert av mtbboy1993; 25/12/2019 18:22.
Re: Cush core [Re: Stupfull] #2586828 26/12/2019 08:53
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Stupfull

Du får ikke nye felger underveis i ritt. Så mange bruke slike løsninger slik at hjulene ikke skal bli ødelagt underveis i rittene.

Ambassadør for Scott.
Re: Cush core [Re: erijon] #2586835 26/12/2019 12:04
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
ICON_WINK

Re: Cush core [Re: erijon] #2605993 08/05/2020 08:55
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Vekker opp en gammel tråd til fordel for å lage ny.
Vurderer om jeg skal prøve Cushcore i bakdekket nå.
Spiser opp ca en huck norris i året pga mange små gjennomslag slik jeg kjører nå. Punkterer sjelden, men den blir skvist mellom dekk og felg og blir dermed fillete i kantene og gir neppe særlig god beskyttelse lengre.
Vil Cushcore tåle mer deng i denne situasjonen? Tenker om felgkanten skjærer seg ned inn i skummet så vil den jo ikke kunne gi særlig god demping om du er uheldig å få et kraftig slag på samme sted to ganger...? Dere som har brukt cushcore, hvordan ser den ut etter en sesong? bytter man årlig slik som med huck norris?

Og hva skjer om man faktisk punkterer skikkelig? Hvor kjipt er det å ta ut Cushcore langs stien for å sette inn slange? Skal kjøre uten sekk og har dermed ikke så mange fine plasser å gjøre av en diger 29" pølse full av gammel guffe.

Leste et sted her inne at man kan sette inn en smalere slange oppå cushcore dersom man har lang nok ventil (hvor lang er lang?). Hvordan er framgangsmåten for dette? må man stikke hull i pølsa på forhånd? eller klarer man å presse en prestaventil gjennom? Og får man i det hele tatt på dekket igjen ute på stien om man benytter sist nevnte metode? Har jo lest at det kan være litt knot...

Alternativet er å kjøpe downhill casing på bakdekket og fortsette med huck norris. Er jo relativt enkelt og kostnadseffektivt.

Re: Cush core [Re: erijon] #2605994 08/05/2020 08:58
olechr Offline
More than words
More than words
Huck Norris er hvertfall det produktet til slik bruk jeg lett ranker som det dårligste. Cush core vil beskytte og funke bedre. Skulle man punktere er det bare å ta ut å legge på ryggen som en sekk.

Ambassadør for Scott.
Re: Cush core [Re: olechr] #2606005 08/05/2020 09:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: olechr
Skulle man punktere er det bare å ta ut å legge på ryggen som en sekk.
Nei, det blir så klissete:
https://www.youtube.com/watch?v=8ZwsZqyP6vw

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Cush core [Re: erijon] #2606007 08/05/2020 09:43
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Det der så jo bare alt for enkelt ut! ICON_LAUGH
Blir vel likevel litt utfordrende i pissregn på mørk lyktetur uten en perfekt stubbe å legge hjulet på.. ? ICON_WINK

Re: Cush core [Re: erijon] #2606012 08/05/2020 09:55
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg strever nok i boden med varm kaffe og alt av remedier til å skifte dekk med cush! Det skal være langt til bilen før jeg starter med det der på stien.

Ta heller med en dynaplug

Re: Cush core [Re: erijon] #2606019 08/05/2020 10:04
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Etter et par år med Cushcore, så ser jeg merker etter juling, dvs små sprekker. Konkluderer med at det er ikke noe å bry seg om.

Om jeg ikke har pose med, til å putte cushcoren i, så tror jeg at jeg hadde gjemt pølsa, og hentet den senere, om mulig, evt vasket den om det var vann å finne, før den tas med på ett eller annet vis.

Ta av og på dekk er ikke særlig vanskeligere enn vanlig, når man har lært seg teknikken, dvs dytte/massere dekk-kanten inn mot midten av felgen, hele veien rundt før, (og imens) man jekker med dekkspaken(e). Å ta av cushcore-pølsa er lett. Det er stort sett når den er ny, det trengs å bruke muskulaturen skikkelig, ved montering.

Re: Cush core [Re: erijon] #2606027 08/05/2020 10:11
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hvis du er redd for cus core er trøblete finnes jo masse annet rart du kan stappe i dekka:

https://singletrackworld.com/2020/03/10-tyre-inserts-tested-and-rated/

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Cush core [Re: pinnedyret] #2606033 08/05/2020 10:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: pinnedyret
Hvis du er redd for cus core er trøblete finnes jo masse annet rart du kan stappe i dekka:

https://singletrackworld.com/2020/03/10-tyre-inserts-tested-and-rated/

Hvor mange av disse er laget som dekkdempere, egentlig?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Cush core [Re: erijon] #2606037 08/05/2020 10:24
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Mulig den ikke er laget som dekkdemper, men jeg merket betydelig forskjell når jeg tok ut min Anaconda fra forhjulet etter ca. 1,5 år. Merkbart raskere "retur" i dekket.

Redigert av aug11x; 08/05/2020 10:24.
Re: Cush core [Re: Flo] #2622080 13/08/2020 12:48
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Flo

Og hva skjer om man faktisk punkterer skikkelig? Hvor kjipt er det å ta ut Cushcore langs stien for å sette inn slange? Skal kjøre uten sekk og har dermed ikke så mange fine plasser å gjøre av en diger 29" pølse full av gammel guffe.

Leste et sted her inne at man kan sette inn en smalere slange oppå cushcore dersom man har lang nok ventil (hvor lang er lang?). Hvordan er framgangsmåten for dette? må man stikke hull i pølsa på forhånd? eller klarer man å presse en prestaventil gjennom? Og får man i det hele tatt på dekket igjen ute på stien om man benytter sist nevnte metode? Har jo lest at det kan være litt knot...

Svarer meg selv her tilfelle noen andre søker opp og ønsker erfaringer.

Hadde min første skikkelige dekkflenge i går. Måtte av med dekk og inn med slange. Startet med å stirre tomt ut i luften og vurdere om jeg bare skulle trille hjem ettersom jeg gruet med skikkelig til denne reparasjonen.

Til min store glede var det null stress!

Både dekk og cushcore ser jo ut til å bli litt slappere i fisken etter å ha vært montert en stund. Flippet fint av dekket på ene siden. Brukte det lille gaffelverktøyet til dekkpluggene for å stikke hull i cushcore ved ventilhullet i felgen. Fikk montert inn slange med 65mm ventil rett gjennom cushcore. (ble litt lite ventil som kom ut gjennom felgen så jeg vil nok vurdere å skaffe forlenger i tillegg). Så var det bare å montere på dekket igjen på vanlig måte og passe på at det lå godt nede i felgbunnen hele veien rundt. Dette var mye enklere nå enn første gangen, siden både dekk og cushcore som sagt var litt smidigere nå, og det var også et fint lag med guffe som smurte opp hele sulamitten. Pumpe, pumpe, pumpe, pop, pop, ferdig!

Nå som jeg kan prosessen tipper jeg det tar maks 1minutt lengre å bytte dekk nå enn uten cushcore installert. Og all den tiden består stort sett i å stikke hull i cushcore og fikle ventilen i gjennom hele greia. Jeg vurderer om jeg skal stikke et permanent litt større hulle gjennom innlegget, men lurer på om det kan finne på å rotere i felgen under bruk, så det er kanskje ikke noe vits...

Re: Cush core [Re: baronKanon] #2622273 15/08/2020 06:20
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: baronKanon
Hei

her var det mye bra info, takk.
For meg så Vittoria AirLiner ut so men dum idea, på grunn av skjøten.
Så langt har jeg ikke sett eller lest at de sveller når den er montert med guffe, det er en stor feil, regner med folk oppdager det til slutt.
Jeg bruker Cush Core, jeg var tidlig ute, kjøpte før det kom til Norge.
Ikke brukt noe annet siden.
Holder bra, trekker ikke inn guffe, utvider seg ikke, og mye mer komfortabel og stabilt, sykkelen sitter bedre i bakken, ruller over hindringer bedre, mindre små vibrasjoner, dette er med lavere luft trykk.

Re: Cush core [Re: erijon] #2622274 15/08/2020 06:23
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg skjekker regelmessig sykkelen, så oppdaget at ventilen var tett, det var latex fra Orange seal som tettet kanalen i ventilen. løsnet ventilen presset den inn, så lufta gikk ut, så renset jeg ventilen med 90 graders pirk
[Linket bilde fra live.staticflickr.com]

Mitt bilde Album for Cush Core

Redigert av mtbboy1993; 15/08/2020 06:26.

Moderator  support