Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 12 1 2 3 4 5 11 12

Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575386 18/09/2019 19:57
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er ikkje bot for manglande selebruk vanlig stort sett i heile vesten?

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575387 18/09/2019 20:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hadde vært interessant å se en sammenligning mellom satsene for manglene bilbeltebruk og tall for trafikkskade / dødsfall fra forskjellige land.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Klinkekule] #2575393 18/09/2019 20:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Klinkekule
Dunning Kruger er ofte framstilt som at ein har meir trua på eigen kompetanse ved liten kunnskap enn ved meir kunnskap. Men forskninga viser ikkje denne samanhengen så vidt eg forstår. Den viser derimot at meir kunnskap gir meir trua på eigen kompetanse, men at det er eit avvik som er større ved låg kompetanse.

Igjen så blander du sammen Dunning Kruger-effekten med spesifikke resultater Dunning og Kruger kom frem til gjennom ett eksperiment på et knippe utvalgte personer på en bestemt oppgave. De er ikke det samme.

Når man opplever at folk i kommentarfeltene skråsikkert uttaler at man kan sprenge Mannen og geologene er usikre på om det lar seg gjøre, på hvilken måte er det da IKKE Dunning Kruger-effekten som rår?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Klinkekule] #2575394 18/09/2019 20:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er ikkje bot for manglande selebruk vanlig stort sett i heile vesten?

Jo - og de var galt av meg å dra frem det faktum at vi har bøter. Jeg skulle heller ha trukket frem nordmenns manglende respekt for autoriteter, noe som setebeltegebyret har som mål å bøte på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Tange] #2575395 18/09/2019 20:27
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Hadde vært interessant å se en sammenligning mellom satsene for manglene bilbeltebruk og tall for trafikkskade / dødsfall fra forskjellige land.

Kanskje ikke nøyaktig det du spør om, men WHO har svar på det aller meste innenfor dette temaet.

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/276462/9789241565684-eng.pdf?ua=1

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575396 18/09/2019 20:32
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg jobber på oljeplattform og kjenner veldig mange klimaskeptikere/fornektere. Det rare er at de ikke tjukke i hue, men mange svært kompentente, reflekterte og oppegående sånn ellers. Akkurat det sliter jeg med å forstå.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575399 18/09/2019 20:53
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg jobber også delvis på oljeplattform (operatørselskap) og jeg kjenner knapt til klimaskeptikere på jobb.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575415 19/09/2019 05:34
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: GeirK

Igjen så blander du sammen Dunning Kruger-effekten med spesifikke resultater Dunning og Kruger kom frem til gjennom ett eksperiment på et knippe utvalgte personer på en bestemt oppgave. De er ikke det samme.

Når man opplever at folk i kommentarfeltene skråsikkert uttaler at man kan sprenge Mannen og geologene er usikre på om det lar seg gjøre, på hvilken måte er det da IKKE Dunning Kruger-effekten som rår?

Ein form for «publication bias» tenker eg.

Desse skråsikre folka, er dei ein skråsikker type uanvehngig av kunnskap, eller er det den manglande kunnskapen som er grunnen til at dei er skråsikre?

Å spørre om kvifor ein ikkje sprenger skiten tenker eg er eit greitt spørsmål, men om dei trur det er fordi geologene ikkje har vurdert det er det sjølvsagt tullete.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: EHAa] #2575421 19/09/2019 06:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EHAa
Sitat: Tange

Kanskje ikke nøyaktig det du spør om, men WHO har svar på det aller meste innenfor dette temaet.

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/276462/9789241565684-eng.pdf?ua=1

Takk. Har lest noe forkning om akkurat høyden på satsene og hvordan de påvirker bilbeltebruk, men det hadde vært morsomt med en sammenligning mellom land selv om det er flere faktorer enn bøtesatsene som påvirker beltebruk.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575423 19/09/2019 06:24
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: anonymous

Dette er tydeligvis standard GeirK taktikk, hvis han føler seg støtt av temaet i tråden, og at det er muligheter for at tråden utvikler seg "feil" retning så er det avsporing som gjelder. Stykke opp/forurense tråden slik at temaet glemmes. Om det er bilbelter, vaksinemotstand, homøopater eller den evig gjentatte Dunning Kruger som allerede er nevnt ørten ganger bare i denne tråden. Virker som et oppheng på DK, foreslår å skifte navn til GeirK til GeirDK.
Uansett, virkningen er at mange seriøse ikke gidder å poste da tråden allerede er ødelagt, og herr Dunning Kruger himself har kuppet tråden.

Kvifor folk i Norge er skeptiske til klimaendring er ein diskusjon der DK er veldig relevant, det same er denne bilbeltesamanlikninga, om Det er korrekt eller ikkje.

Kan ellers informere om at alle diskusjonar fungerer ved assosiasjon og nye tema, på Internett og ellers. På Internett er berre problemet at folk kjem inn frå alle kantar og slenger ut nye vinklingar. Berre dei utsagna folk er uenige i vert svart på, eventuelt til folk vert einige og tråden forsvinn...

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575434 19/09/2019 06:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Men ser att du svarar på något annan än det jag skrev. Jag tycker faktiskt att man har rätt att ta beslut baserat på faktiskt risiko och inte bara vad som är säkrast och att man kan göra det utan att det anses vara irrationellt.

Ja det är säkrare att köra bil utan säkerhets belte men risken är faktiskt inte så väldigt stor om man gör det.

Risiko defineres som sannsynlighet multiplisert med konsekvens og siden folk vurderer alvorligheten av konsekvensene "død" eller "hardt skadd" forskjellig, vil risikovurderingen alltid være individuell selv om vi har sannsynlighetene på bordet.

Nu var det jag førsøkte få fram att jag tycker att den totala sannsynligheten før en hendelse er viktigt att ta med. Om jag inte missførstod dig øver så visste du inte vad den var.

Talen du tar upp handlar ju bara om skillnad i sannsynligheten før død och skada pga av bilbelte HVIS man har en olykke.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575449 19/09/2019 07:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nu var det jag førsøkte få fram att jag tycker att den totala sannsynligheten før en hendelse er viktigt att ta med. Om jag inte missførstod dig øver så visste du inte vad den var.

Talen du tar upp handlar ju bara om skillnad i sannsynligheten før død och skada pga av bilbelte HVIS man har en olykke.

Det stemmer. Poenget mitt er at selv om denne er kjent, vil "konsekvens" og dermed "risiko" oppleves forskjellig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575454 19/09/2019 07:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

hvis han føler seg støtt av temaet i tråden, og at det er muligheter for at tråden utvikler seg "feil" retning så er det avsporing som gjelder.

Kan du drite i de barnslige hersketeknikkene og slutte å smøre utover i alle offentlighet dine egne fantasjer om hva jeg tror, mener og tenker. Hvis dette er viktig for deg, foreslår jeg at du oppretter en egen "Hva tenker egenlig GeirK?"-tråd og diskuterer dette her.

Du har til en hver tid muligheten til å få dratt tråden inn i det sporet du ønsker det ved å poste konstruktive innspill. Det er langt mer effektivt enn å sutre over at den ikke går som du vil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575455 19/09/2019 07:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[i]Et gjennomgående trekk er at vestlige land er mer skeptiske til at klimaendringer er menneskeskapte, mens asiatiske land i stor grad mener endringene kommer av menneskeskapte årsaker.

Dette er interessant. Her kommer nok repsekten for autoriteter inn - som jeg allerede har vært inne på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: Klinkekule] #2575457 19/09/2019 07:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Å spørre om kvifor ein ikkje sprenger skiten tenker eg er eit greitt spørsmål, men om dei trur det er fordi geologene ikkje har vurdert det er det sjølvsagt tullete.

De spør ikke hvorfor. De påstår skråsikkert at det er løsningen. Da har de høyere "confidence" enn ekspertene.

Jeg diskuterte en gang trafikkavvikling med en journalist i Adresseavisen. Han klaget i en kronikk over at folk snek i køen i venstre fil der to felt flettes til ett. Jeg konfronterte ham med det faktum at Vegvesnet anbefaler at man bruker begge feltene helt frem til flettepunktet for å utnytte vegkapasiteten maksimalt. Dette avfeide ham som tull. Jeg spurte ham deretter direkte om hvorfro han tror han vet mer om dette en fagfolkene. Svaret var at "dette vet jeg mer om som kjører der hver dag. Disse teoretikerne som bare sitter ved et skrivebord har ikke peiling."

Igjen et eksempel på at Dunning Kruger får amatører til å tro de kan mer enn eksperter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575463 19/09/2019 08:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jo - og de var galt av meg å dra frem det faktum at vi har bøter. Jeg skulle heller ha trukket frem nordmenns manglende respekt for autoriteter, noe som setebeltegebyret har som mål å bøte på.

Har nordmenn mer manglende respekt for autoriterer än andra och har du i så fall så någon dokumentation på det?

Det jag reagerar på i denna diskussion och ibland i andra är hur du verkar se ting som antagligen mest handlar om psykologiska effekter, som grupptryck, som att det handlar om någon slags bevista orationella val.

Väldigt många, överallt på jorden, lyssnar ju inte alltid på autoriteter når de kommer med goda råd. Folk röker, tar droger, är med i gäng, kör för fort, tränar för lite etc och i många fall så finns det lagar som försöker göra så att folk uppför sig bättre.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575468 19/09/2019 08:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har nordmenn mer manglende respekt for autoriterer än andra och har du i så fall så någon dokumentation på det?

Bare denne artikkelen

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KV0...-aa-ta-vare-paa

og mine egne anekdoter fra å jobbe med folk over hele verden i mange år. Et kurs i kulturforskjell vi gikk gjennom på jobben var også ganske klart på akkurat det. Det målte kulturer etter forskjellige parametre og en av parametrene var akkurat dette.

Bare mellom nordmenn og svensker synes jeg man ser en forskjell, noe jeg har diskutert med svenske kollegaer og som de er enige i. Svenskene er gjennomgående mer lovlydige når ingen ser på, enn hva nordmenn her. Men der kan du sikkert spe på med egne anektoter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575471 19/09/2019 08:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det var alltså inte så väldigt mycket fakta som du kan backa upp ditt påstående med trots att du har skrivit det många gånger.

Personligen har jag inte märkt något av det där att det ska vara någon forskjell mellan Svenskar och Norrmän och det är folk som kör utan bilbelte och för fort i sverige också.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575472 19/09/2019 08:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Her er det litt mer tall, om enn fortsatt diffust:

https://forskning.no/demografi-kriminalitet/dagens-ess-lovlydighet/1035648

Og har egentlig den samme følelsen som fredriks.
Har vært sammen med en dame fra Italia (og bodd der litt) fikk jeg litt mer innblikk i italiensk lovlydighet. Anekdotisk ja, men den var av en annen verden, i negativ forstand.

Redigert av Tange; 19/09/2019 08:49.
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575473 19/09/2019 08:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Angående Dynning-Kruger. Är inte så insatt i detaljerna om forskningen och memet men det verkar ju som att bruket av begreppet och många av graferna man finner på nettet säger mycker mer än vad forskningen faktiskt kom fram till. Det är ju inte interessant i seg själv och kanske en effekt av vad memet säger?

Är ju rätt extremt att visa grafer där folk med väldigt lite kunskap verkar tro att att de vet allt eller att de iallafall har rätt i det de tror.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575474 19/09/2019 08:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK. Det betyr at det ikke er korrelasjon mellom autoritetstro og lovlydighet, som jeg trodde. Jeg tok med andre ord feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575475 19/09/2019 09:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Är ju rätt extremt att visa grafer där folk med väldigt lite kunskap verkar tro att att de vet allt eller att de iallafall har rätt i det de tror.

Jeg har ingen problemer med å finne eksempler på det. Når vaksinemotstander og konspirasjonsteoretiker Are Hegrand barker sammen i Facebook-diskusjon med Live Nesse, som har to doktorgrader i immunologi, er det akkurat det som skjer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575480 19/09/2019 09:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg har ingen problemer med å finne eksempler på det. Når vaksinemotstander og konspirasjonsteoretiker Are Hegrand barker sammen i Facebook-diskusjon med Live Nesse, som har to doktorgrader i immunologi, er det akkurat det som skjer.

Trodde du brydde dig om forskning och inte anektoter och vad som verkar vara påhittade figurer.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575481 19/09/2019 09:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Trodde du brydde dig om forskning och inte anektoter och vad som verkar vara påhittade figurer.

Jeg har aldri påstått at figuren er et resultat av forskning. Jeg bare påstår at den representerer reelle situasjoner som har funnet sted.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575490 19/09/2019 10:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg har aldri påstått at figuren er et resultat av forskning. Jeg bare påstår at den representerer reelle situasjoner som har funnet sted.

Men varför du kalla effekten Dunning-Kruger når du bara vill visa en annekdot? För mig verkar det som att du missrepresenderade Dunning-Kruger når du skrev som du gjorde.

Nu handlade det jag skrev om att Dunning-Kruger som meme verkar handla om slutsatser som är bra mycket starkare än vad forskningen visade. Då spelar det ingen roll om kurvan gäller för någon.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: ] #2575497 19/09/2019 10:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
interessant att når man söker på dunning-kruger effect så får man upp länkar till wikipedia och en del figurer. Når man först ser på google sidan så ser det ut som att figurerna kommer fra wikipedia men det gör de ju inte och figurerna verkar inte vara något resultat fra forskning utan bara en ekstrem tolkning av forksningen.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575501 19/09/2019 10:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men varför du kalla effekten Dunning-Kruger når du bara vill visa en annekdot?

Nå har jeg allerede forklart dette, men la oss gå igjennom det steg for steg sånn at vi er sikre på at vi ikke snakker forbi hverandre.

Jeg leser følgende utsagn om Veslemannen: "Hvis det er "trygt" å lage et ras, må det vel være "trygt" å sprenge og få det overstått. Noen få ladninger her og der som knuser fjellknausen til mindre enheter som triller nedover fjellsiden..
Jeg er sikker på at det fins sprengningseksperter som kan dette. De sprenger jo hele bygninger midt i byen uten å stoppe trafikken så en avsidesliggende fjellknaus må fortone seg som en liten utfordring...
Men norske eksperter må jo bare se det an hele tiden...forskning på å vente og se!"

Er du enig i at denne utdannelsen sannsynligvis er et utslag av "a cognitive bias in which people mistakenly assess their cognitive ability as greater than it is. It is related to the cognitive bias of illusory superiority and comes from the inability of people to recognize their lack of ability. Without the self-awareness of metacognition, people cannot objectively evaluate their competence or incompetence."?

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: fredriks] #2575502 19/09/2019 10:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
en ekstrem tolkning av forksningen.

Sukk. De er ikke tolkning av forskning. De er et av uendelig mange eksempel på Dunning-Kruger effekten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575503 19/09/2019 10:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, det kan det vara (men det kan också vara utslag av andra saker).

Venter i spänning på hur du ska förklara att det är ok att använda en felaktig figur når du snakker om en psykologisk effekt som man har forskat på.

Re: Nordmenn øverst på listen over klimaskeptikere [Re: GeirK] #2575506 19/09/2019 10:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
en ekstrem tolkning av forksningen.

Sukk. De er ikke tolkning av forskning. De er et av uendelig mange eksempel på Dunning-Kruger effekten.

Nu gör du dig bara dum. Figuren du visar kommer upp i olika varianter når man söker på dunning-kruger effekten och det är inget som säger att den bara är ett av många eksempel på Dunning-Kruger effekten. Den framställs som att den visar själva effekten trots att den inte gör det. Effekten är faktiskt inte så stor i de flesta fall om den ens är det någon gång.

Side 3 av 12 1 2 3 4 5 11 12

Moderator  support